6 stadia van de online marketing funnel | Webcrafter

6 stadia van de online marketing funnel

1. Blootstelling/bewustzijn

Alle versies van de online marketing funnel beginnen met bewustwording, omdat je niets kunt doen totdat consumenten zich bewust worden van je merk. Online marketing biedt krachtige kanalen voor het creëren van bewustzijn en stelt je in staat de kracht te benutten van mond-tot-mondreclame, een vorm van marketing die veel effectiever is dan traditionele reclame. Door gebruikers je content te laten delen, krijgt je merk het legitimiteit en vertrouwen dat in reclame ontbreekt. Om awareness te creëren kan je aan de slag gaan met:

  • SEO (zoekmachine optimalisatie) om gevonden te worden in organische zoekopdrachten
  • Content marketing - om content te creëren die het waard is om te delen
  • Het opbouwen van een community – waarin waardevolle tips en inzichten worden gedeeld

Voeg daar een beetje traditionele digitale reclame aan toe via display, social media advertising en PPC en je hebt het begin van een geweldige funnel.

Uiteraard, het analyseren van jouw succes is belangrijk voor je uiteindelijke succes. Hierbij fungeren KPI's (key performance indicators) als metrieken om jouw campagnes te controleren.

2. Ontdekken/liken

Zodra potentiële klanten je site hebben gevonden, is het de kunst om ze daar te houden en ze terug te laten komen. Amazon is hier heel goed in met zijn eenvoudige aanbevelingsfunctie die andere boeken en producten aanbeveelt die verwant zijn aan de boeken en producten die bekeken zijn door mensen die het boek of de producten kochten die jij bekijkt. Netflix heeft een meer verfijnd aanbevelingsmechanisme dat films vindt op basis van je waardering voor films die je al bekeken hebt.

Op jouw website kan je links opnemen naar andere inhoud die je hebt geschreven met betrekking tot het onderwerp (overigens ook een SEO best practice).

Bezoekers verleiden om zich in te schrijven voor jouw e-mailnieuwsbrief biedt extra mogelijkheden om hen te bereiken zodra ze je site hebben verlaten.

3. Overweging

Salesforce.com schat dat consumenten 75% van de beslissing om jouw merk te kopen al genomen hebben voordat ze ooit je winkel bezoeken of een verkoper spreken. Het maken van content en het delen van die content op sociale platforms draagt dus in grote mate bij tot het maken van een verkoop.

Wanneer jouw content door andere gebruikers wordt gedeeld, wekt dit vertrouwen omdat consumenten andere consumenten meer vertrouwen dan het merk. Om "nepreviews" tegen te gaan, stelt Amazon strenge normen op (Amazon laat bijvoorbeeld zien dat de recensenten een geverifieerde aankoop hebben gedaan en verwijdert reviews van iedereen die een relatie heeft met het merk of de verkopers) en laat gebruikers stemmen over de bruikbaarheid van reviews, zodat reviews die niet accuraat zijn, worden verwijderd.

Informatie is de beste content voor hulp in de overwegingfase. Denk na over welke informatie consumenten nodig hebben om een beslissing te nemen. Is het de grootte? Compatibiliteit met bestaande producten? Hoeveel kost het onderhoud van het product? Voeg installatie- en gebruiksvideo's toe om consumenten te helpen.

Laat je content zien op social media, werkt aan het verkrijgen van backlinks en benut advertenties om goed zichtbaar te zijn.

4. Conversie

Zijn de potentiële klanten klaar om te kopen? Haal zoveel mogelijk clicks uit het verkoopproces en vraag alleen naar informatie die essentieel is voor het afronden van de aankoop. Vergeet niet dat dit een deal is, dus als iemand klaar is om te kopen - rond de deal dan af.

En, zoals elke goede verkoper, ga niet weg zonder verwijzingen te krijgen. Vraag of ze hun aankoop willen delen met hun sociale netwerken om stilzwijgende steun te krijgen van hun sociale netwerk.

Er zijn veel factoren die de wens van een consument om jouw product te kopen in de weg staan. Soms kun je niets doen om hen te helpen het probleem op te lossen, zoals geen geld of krediet hebben om jouw product of dienst aan te schaffen te betalen (alhoewel, op de lange termijn, zou je minder dure versies kunnen ontwikkelen om deze kopers aan te spreken). In andere gevallen kun je helpen: bijvoorbeeld door leveringsopties aan te bieden om aan de behoeften van consumenten te voldoen, zoals afhalen in de winkel.

5. Klantrelatie

Vroeger spraken we nog niet over het opbouwen van een relatie met klanten om ze terug te laten komen. Nu worden relaties gezien als het doel van alle transacties. Maar sommige klanten willen niet echt een relatie met je. In een restaurant wil je ook niet constant dat de ober aan je tafel staat. Soms wil je gewoon in rust van je maaltijd genieten.

Relaties berusten op het feit dat elke partij waarde ontvangt. Als je klant geen waarde haalt uit een interactie, dan is het geen relatie die hij wil. Dus, terwijl ik misschien niet wil dat de ober mijn diner gesprek onderbreekt, zal ik echt waarderen dat ze de tafel afruimen als ik klaar ben. Denk na over wat je kunt doen om waarde te bieden in plaats van een ergernis te zijn voor jouw klanten.

6. Retentie

Je wilt natuurlijk bestaande klanten behouden aangezien het 5X duurder is om een klant te vervangen die jouw (digitale) marketing funnel verlaat. Nogmaals, bied waarde en klanten zullen waarschijnlijk blijven. Irriteer ze met constante irrelevante e-mails en spam in hun nieuwsfeeds en ze zullen vertrekken.

En, klantenbinding is niet alleen klantenkaarten verstrekken. Dat werkte in de dagen voordat iedereen ze niet gebruikte. In de wereld van vandaag heeft iedereen een klantenkaart, dus er is minder stimulans om opnieuw bij je te kopen.

Klanttevredenheid is de sleutel tot retentie. Maak producten die aan de verwachtingen van de klant voldoen of deze overtreffen, bied ze aan tegen een redelijke prijs en zorg dat ze gemakkelijk verkrijgbaar zijn en je bent al een heel eind op weg om je klanten te behouden. Denk na over kleine extra's om de verwachtingen te overtreffen en zorg ervoor dat je je beloften kunt nakomen. Klanten zijn dolblij als je te vroeg levert.

Plannen voor onvoorziene gebeurtenissen helpen mislukkingen voorkomen. Als er iets misgaat zorg dan voor een noodplan om het probleem op te lossen en de negatieve gevolgen voor de consument zo klein mogelijk te houden. Door vooruit te plannen, verkort je de tijd die nodig is om een oplossing te vinden en uit te voeren. Communiceer jouw oplossing aan klanten en probeer nooit het probleem te verbergen, want het resultaat zal erger zijn als je falen uiteindelijk wordt ontdekt ... en dat gebeurt altijd.

En tot slot… Monitoring

Het optimaliseren van je online marketing funnel betekent het beoordelen van je succes in het verkrijgen van meer mensen in je funnel, het sturen van meer mensen naar de bodem van de de funnel, en ervoor te zorgen dat mensen in je funnel blijven. Controleer dus de statistieken met betrekking tot je online marketing funnel die problemen aan het licht brengen.




Leave a Reply

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url


    NEEM CONTACT OP