Advocatenkantoren en marketing is misschien geen veelgehoorde combinatie. Maar geen zorgen! Je hoeft geen programmeur te zijn om digitale marketing los te laten op jouw advocatenkantoor. Elke advocaat kan met een beetje hulp de onderstaande SEO tips direct (laten) implementeren voor zijn bedrijf.
Om meer cliënten te werven zijn geen hele geavanceerde technieken nodig. Met de onderstaande SEO tips kun je vandaag al een start maken om meer websitebezoekers (en dus cliënten) aan te trekken. We starten met de basics van SEO. Laten we eens gaan kijken of jouw advocatuur website al ‘SEO proof’ is.
Tip: wil je een gratis SEO scan laten uitvoeren? Vraag deze dan gratis aan.
SEO tip #1: verbeter de website snelheid
Je website laadsnelheid is direct van invloed op de gebruikerservaring van de websitebezoeker. En dus van invloed op jouw positie in Google. Wist je dat een vertraging van één seconde kan leiden tot:
- Verminderde pagina weergaves,
- Verminderde tevredenheid van websitebezoekers,
- Minder nieuwe klanten via de website.
Het lijkt misschien niet zo belangrijk, maar de snelheid van je website is cruciaal voor een goede online business. Als je online nieuwe cliënten wilt aantrekken is het van belang dat je website snelheid in orde is. Potentiële cliënten die op zoek zijn naar een kundige advocaat hebben misschien niet het geduld om te wachten tot jouw website is geladen. Ze klikken dan liever terug naar Google en bezoeken de website van een concurrent. Dat is dus schadelijk voor jouw posities in Google.
SEO tip #2: Richt je op usability
Hoger in Google komen betekent dat je jouw website zodanig inricht dat deze is geoptimaliseerd voor een ultieme gebruikerservaring. Het doel van Google is namelijk om ervoor te zorgen dat iemand die zoekt de perfecte website vindt, met antwoorden op de aan Google gestelde vragen.
De website van jouw advocatenkantoor moet dan ook zeker responsive zijn. Dat wil zeggen dat deze zowel op desktop (laptops en PC’s) alsook op tablets en smartphones getoond moet kunnen worden. De website past zich dan aan al naar gelang het formaat van het beeldscherm. Hierdoor vallen er geen elementen of knoppen buiten beeld.
Veel mensen gebruiken hun smartphone om informatie op te zoeken. Richt je daarom liever eerst op een goede mobiele website en dan pas op een goede desktop website, we noemen dit ook wel mobile first design.
Daarnaast kun je een optimale gebruikerservaring bieden door ervoor te zorgen dat alle pagina’s waardevol zijn. Dat wil zeggen dat ze allemaal voldoende tekst bevatten en liefst ook her en der een afbeelding. Google en andere zoekmachines scannen de tekst op je pagina’s om te zien waar deze over gaat en bij welke zoekopdracht de pagina kan worden getoond.
Denk aan een aantal websites die jij graag bezoekt. Wat kun je van die websites leren? Wat doen zij om jou online een optimale ervaring te geven?
SEO tip #3: Gebruik woorden waar men naar zoekt
Lukraak teksten schrijven kan al iets helpen om meer website bezoekers te trekken, maar erg effectief is het niet.
Het belangrijkste onderdeel van de SEO strategie voor jouw advocatenkantoor is begrijpen op elke woorden men zoekt. Dit noemen we ook wel keywords, ofwel zoekwoorden. Keywords hoeven trouwens geen woorden te zijn, het kunnen ook korte zinnen zijn, zoals: “beste advocatenkantoor zuid-holland”.
Je wilt de belangrijkste zoekwoorden voor jouw bedrijf verspreid over je website terug laten komen. Op webcrafter.nl lees je dus meerdere keren over ‘fullservice internetbureau’, ‘online marketing’ en ‘website laten bouwen’. Deze zoekwoorden zijn belangrijk voor ons en zodoende plaatsen we die strategisch op pagina’s.
SEO tip #4: Maak pagina’s voor specifieke zoekwoorden
Als je eenmaal inzicht hebt in welke zoekwoorden veel worden opgezocht, dan kun je deze gaan benutten voor je firma. Je wilt dan pagina’s (of blog-artikelen) gaan aanmaken rondom deze zoekwoorden.
Wees er zeker van dat je de juiste zoekwoorden hebt geselecteerd en durf specifiek te zijn. Het kan ook geen kwaad om af en toe een zoekwoord te kiezen waar weinig concurrentie op zit. Mogelijk leveren deze zoekwoorden minder website verkeer op, maar alle beetjes helpen. Iemand die zoekt op “scheiding regelen advocaat” is heel gericht bezig. Als deze persoon op jullie website landt en jullie kunnen de persoon helpen, dan is de kans groot dat deze persoon contact opneemt. De zoekterm is redelijk specifiek, dus er zullen geen honderden mensen per maand op zoeken. Desondanks zijn de websitebezoekers die dat zoekwoord genereert enorm waardevol.
SEO tip #5: Vermijd Google penalties
Als fullservice internetbureau zien we helaas met enige regelmaat bedrijven bij ons aankloppen die afgestraft zijn door Google en zich nu afvragen wat ze daartegen kunnen doen.
Zoals met veel dingen: voorkomen is beter dan genezen.
Voorkom dat Google je afstraft want de gevolgen zijn niet mis!
Met deze tips kun je ervoor zorgen dat je geen Google Penalty oploopt.
- Plaats geen witte tekst op een witte achtergrond, vol met zoekwoorden, om Google en de website bezoeker te misleiden.
- Zorg ervoor dat je website beveiligd is en niet gehackt kan worden. Het vertrouwen van Google en je klanten ben je kwijt na een hack. Als je website eenmaal gehackt is kan het maanden duren voordat je jouw oude posities in Google weer te pakken hebt.
- Doe niet aan keyword stuffing. Dat wil zeggen dat je niet overdreven veel zoekwoorden moet plaatsen. Als je bepaalde zoekwoorden teveel gebruik op je website of op één specifieke pagina dan ziet Google dat je dit enkel doet om hoger te scoren.
SEO Tip #6: Voeg jouw advocatenkantoor toe aan Google My Business
Opereert jouw advocatenkantoor landelijk of regionaal? Hoe dan ook is de kans bijzonder groot dat lokale vindbaarheid je het meeste oplevert.
Google My Business is dan uiterst belangrijk om je rankings positief te beïnvloeden. Na het aanmaken van een gratis Google My Business account moet je even wachten tot je een brief ontvangt met daarin een activatie code. Zodra je jouw website hebt geverifieerd wordt jouw bedrijf opgenomen op de kaart van Google. Als iemand in de buurt zoekt naar een advocatenkantoor, wordt jouw bedrijf op de kaart getoond – handig!
SEO Tip #7: Gebruik een CTA
Stel, je haalt meer website bezoekers naar je site toe door bovenstaande tips uit te voeren, hoe zorg je er dan voor dat dit tot nieuwe cliënten leidt?
Dit doe je door gebruik te maken van zogeheten Call to Actions (CTA’s).
Een Call to Action, ofwel een oproep tot actie, spoort je website bezoeker aan om een actie uit te voeren. Denk aan: contact opnemen, informatiebrochure downloaden, formulier verzenden, enzovoorts. Een krachtige Call to Action geeft sturing aan de websitebezoekers, je laat ze hiermee weten wat een waardevolle actie voor ze is om te ondernemen. Je zou zelfs een CTA kunnen maken waarmee men een gratis consult aanvraagt.
Heb je moeite om bovenstaande tips allemaal zelf te regelen? Schroom dan niet om vrijblijvend contact op te nemen. Full service internetbureau Webcrafter helpt je graag met gratis zoekwoordenonderzoek en concrete tips voor jouw website.