Alles Wat Je Moet Over Ranking Factoren In 2019

Alles wat je moet over ranking factoren in 2019


Ranking factoren, je hebt er ongetwijfeld wel eens over gehoord. Maar wat betekent dat begrip nou eigenlijk? En welke factoren zijn er allemaal? En hoe zorg je ervoor dat je gaat ranken aan de hand van al die factoren? Allemaal goede vragen waar ik in dit artikel een antwoord op geef. Zo laat ik je per ranking factor zien wat je kunt doen om hoger te komen in Google. En wie wil dat nou niet? Lees snel verder!

Wat je gaat leren:

  • Wat het begrip exact inhoudt
  • Wat de belangrijkste ranking factoren van 2019 zijn
  • Wat je per ranking factor precies kunt doen om hoger te komen in Google

Wat het begrip “ranking factoren” inhoudt

Het begrip “ranking factoren” is eigenlijk erg simpel. Het zijn factoren waarmee Google bepaalt of jouw website hoog komt in de zoekresultaten van Google. Je hebt alleen wel de juiste middelen nodig om te scoren op deze ranking factoren.

 Je kunt het ook zo zien:

Ranking factoren zijn net ingrediënten, maar dan voor je website.

Wanneer je aan het koken bent maak je gebruik van ingrediënten om je gerecht lekkerder te maken. Als je een goed recept hebt, maar de verkeerde ingrediënten gebruikt, dan smaakt het niet zo lekker.

Zo is het ook met ranking factoren, want wanneer je de verkeerde strategieën gebruikt om hoger te komen in Google zal dat niet lukken.

Je hebt dus de juiste middelen (ingrediënten) nodig om hoger te komen in Google aan de hand van de ranking factoren.

De belangrijkste ranking factoren van 2019

Google maakt gebruik van honderden ranking factoren. Deze honderden ranking factoren kunnen we opdelen in verschillende categorieën. Bijvoorbeeld de domeingegevens, website statistieken en de inhoud van een website.

Echter zijn veel ranking factoren niet meer relevant, of het is niet bewezen dat die ranking factoren daadwerkelijk impact hebben op de zoekresultaten van Google.

Daarom geef ik jou in dit artikel de belangrijkste ranking factoren van 2019, factoren waarvan echt bewezen is dat ze impact hebben op SEO.

Daarnaast laat ik je per ranking factor zien wat je kunt doen om hoger te komen in Google.

Mobile First (mobiele optimalisatie)

Een goede mobiele versie van je website is sinds 2015 al een belangrijke factor geworden. Elk jaar zien we dat steeds meer mensen hun mobiel gebruiken om op Google te zoeken. Daarom is de kans groot dat Google de mobiele versie ook steeds belangrijker vindt.

De mobiele (responsive) versie is dan misschien ook wel een van de belangrijkste ranking factoren omdat het niet alleen voor Google, maar ook voor de bezoekers erg belangrijk is.

Je kunt met behulp van de mobile friendly test van Google gemakkelijk testen of jouw website mobielvriendelijk is. Wanneer je gebruik maakt van WordPress kun je gebruik maken van templates om jouw website mobielvriendelijk te maken. Daarnaast zijn er ook mobiele optimalisatie plugins beschikbaar waarmee jij ervoor kunt zorgen dat jouw website responsive is.

Als alternatief zijn er ook AMPs, de afkorting voor accelerated mobile pages. Deze pagina’s zijn speciaal geoptimaliseerd voor mobiele weergave. Echter is dit een stuk ingewikkelder om in jouw website te verwerken.

Goede content op alle gebieden

Content is de inhoud op jouw website zoals de webteksten, video’s en afbeeldingen. Dat content belangrijk is hoef ik je natuurlijk niet te vertellen. Want wie geen content plaatst heeft ook geen manier om bezoekers aan zich te binden. Maar content is nog belangrijker dan je denkt. Ik hoor je denken: “Maar waarom?”

Nou, content is niet alleen cruciaal om een goede band op te bouwen met je bezoekers, om nieuwe doelgroepen aan te spreken of om kennis en expertise uit te stralen. Ook Google kijkt naar content. Alleen net iets anders dan de meeste bezoekers. Google bepaalt aan de hand van een aantal factoren of een webtekst “waardevol” is, en of ‘ie hoger mag in Google.

De grote drie: Lengte, Zoekwoorden en hoe lang bezoekers op de pagina blijven. Korte artikels scoren gemiddeld gesproken niet zo goed in Google in verhouding met lange artikels. Dat betekend niet dat je ellenlange pagina’s moet maken puur voor het feit dat langer beter is.

Over het algemeen wordt er dan ook een minimumlengte aangehouden, 300 woorden. Hetzelfde geld voor zoekwoorden, een gemiddelde keyword dichtheid van 3-5% is prima. Keyword dichtheid laat zien hoe vaak bepaalde zoekwoorden in hetzelfde artikel terugkomen.

Daarnaast is het belangrijk om bezoekers zo lang mogelijk op de pagina te houden. Wanneer bezoekers snel wegklikken omdat ze hun interesse verliezen denkt Google dat de pagina niet waardevol is en dus zal die pagina lager scoren.

Ook dit betekent niet dat je bezoekers letterlijk “vast” moet houden op een pagina. De oplossing is heel erg simpel: waardevolle content. Als de bezoekers de content waardevol en interessant vinden zullen ze langer op de pagina blijven en het hele artikel lezen.

Probeer dus niet alleen voor bezoekers óf Google te schrijven. Combineer beide, en profiteer.

Laadtijd

De laadtijd van een website bepaalt of bezoekers op jouw website blijven. Als jouw website er te lang over doet om te laden zullen sommige bezoekers gefrustreerd raken en wegklikken. Dit zorgt natuurlijk voor een hoge bouncerate waardoor je bezoekers verliest.

Dit heeft echter ook een negatieve impact op jouw Google rankings omdat Google zal denken dat jouw pagina weinige waarde heeft wanneer jouw bouncerate hoger is dan vergelijkbare websites.

Een hoge laadtijd kan komen door veel verschillende dingen. Denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen met een hoge resolutie, video’s of overbodige html codes.

Je kunt kijken hoe snel jouw website laad met behulp van de Google PageSpeed Insights. Daar kun je niet alleen zien hoe lang het duurt voordat jouw website geladen is, maar ook kun je zien wat je precies kunt doen om de laadtijd van jouw website te verbeteren.

Google heeft in 2018 aangegeven dat de gemiddelde tijd die nodig is om de gemiddelde mobiele landingspagina volledig te laden 22 seconden is. Uit onderzoek blijkt echter ook dat 53% van de mensen een mobiele pagina zal verlaten als het laden langer dan 3 seconden duurt.

Zorg er dus voor dat jouw website een acceptabele laadtijd heeft. Enorm belangrijk!

Het aantal backlinks (linkbuilding)

Linkbuilding is een van de meest bekendste SEO tactieken en misschien ook wel een van de oudste. Linkbuilding houd in dat een website een link ontvangt van een andere website. Hierdoor komt de ontvangende website hoger in Google. Anno 2019 is linkbuilding nog een van de meest belangrijke ranking factoren.

Daarnaast speelt de website autoriteit een grote rol. Wanneer je een link ontvangt van een website met een hoge autoriteit, telt die link ook meer mee.

Er zijn verschillende manieren waarop je kunt linkbuilden. Sommige manieren zijn gratis, sommige zijn moeilijk uit te voeren en sommige kosten simpelweg gewoon veel geld.

Een van de meest bekende manieren van linkbuilding is het zogenoemde “forum linkbuilding”. Dat neemt niet weg dat deze manier nog steeds werkt. De forum linkbuilding tactiek houdt in dat je een aantal forums opzoekt die relevant zijn aan jouw website.

Vervolgens probeer je een waardevolle bijdrage te leveren aan dit forum. Daarnaast link je in die bijdrage naar jouw website. Door een waardevolle bijdrage te doen is de kans groter dat de link blijft staan.

Daarnaast zijn er genoeg andere linkbuilding manieren om linken mee te genereren. Zoals gastbloggen, door affiliate content te posten of door waardevolle content te delen met nieuwssites. Soms is het nodig om even slim te denken, en hoppa, weer een link.

Denk bijvoorbeeld aan het publiceren van een interessant onderzoek dat over genomen kan worden door lokale en landelijke kranten of door actief gastartikelen te plaatsen op relevante websites. Daarnaast is het nog steeds mogelijk om linken te plaatsen op forums die gerelateerd zijn in de branche waar jij actief bent.

Kortom, soms vereist het wat creatief denkvermogen om een link te scoren.

Zoekwoorden

Zoekwoorden, de woorden waarop je gevonden kunt worden in Google. Deze zoekwoorden worden ook wel zoektermen genoemd.

Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf dat meubels verkoopt. Zo’n bedrijf wil natuurlijk graag gevonden worden op een zoekwoord zoals “bank kopen”.

Zorg er dus voor dat je weet welke zoektermen waardevol zijn voor jouw website. Je kunt even brainstormen over welke zoekwoorden in jouw branche gebruikt worden of de website van je concurrent doorlopen.

Gelukkig zijn er tools zoals Ahrefs waarmee je kunt kijken op welke zoekwoorden jouw concurrenten gevonden worden. Vervolgens kun je deze zoekwoorden overnemen en verwerken in jouw webteksten en pagina’s om ervoor te zorgen dat ook jij gevonden wordt op die felbegeerde zoektermen.

Daarnaast kun je met Ahrefs een groot aantal nieuwe zoekwoorden vinden door middel van de suggesties die Ahrefs geeft. Als je bijvoorbeeld een zoekwoord in Ahrefs zet, kan Ahrefs een aantal relevante zoekwoorden voor jou vinden.

Vervolgens kun jij deze zoektermen verwerken in jouw pagina’s. Google merkt dit en als de zoekwoorden relevant zijn aan jouw pagina’s zullen deze pagina’s beter scoren in Google. Handig!

Dit was een van de artikelen van Klik Proces Meer weten over SEO of zoekmachine optimalisatie? Of wil je weten hoe je nog meer links kunt scoren? Neem dan gerust eens een kijkje naar de 103 Nederlandse Linkbuilding tactieken van Klik Proces. Ik wens je in ieder geval heel veel succes met het toepassen van onze 10 SEO tips!