Ranking factoren, je hebt er ongetwijfeld wel eens over gehoord. Maar wat betekent dat begrip nou eigenlijk? En welke factoren zijn er allemaal? En hoe zorg je ervoor dat je gaat ranken aan de hand van al die factoren? Allemaal goede vragen waar ik in dit artikel een antwoord op geef. Zo laat ik je per ranking factor zien wat je kunt doen om hoger te komen in Google. En wie wil dat nou niet? Lees snel verder!
Wat je gaat leren:
- Wat het begrip exact inhoudt
- Wat de belangrijkste ranking factoren van 2019 zijn
- Wat je per ranking factor precies kunt doen om hoger te komen in Google
Wat het begrip “ranking factoren” inhoudt
Het begrip “ranking factoren” is eigenlijk erg simpel. Het zijn factoren waarmee Google bepaalt of jouw website hoog komt in de zoekresultaten van Google. Je hebt alleen wel de juiste middelen nodig om te scoren op deze ranking factoren.
Je kunt het ook zo zien:
Ranking factoren zijn net ingrediënten, maar dan voor je website.
Wanneer je aan het koken bent maak je gebruik van ingrediënten om je gerecht lekkerder te maken. Als je een goed recept hebt, maar de verkeerde ingrediënten gebruikt, dan smaakt het niet zo lekker.
Zo is het ook met ranking factoren, want wanneer je de verkeerde strategieën gebruikt om hoger te komen in Google zal dat niet lukken.
Je hebt dus de juiste middelen (ingrediënten) nodig om hoger te komen in Google aan de hand van de ranking factoren.
De belangrijkste ranking factoren van 2019
Google maakt gebruik van honderden ranking factoren. Deze honderden ranking factoren kunnen we opdelen in verschillende categorieën. Bijvoorbeeld de domeingegevens, website statistieken en de inhoud van een website.
Echter zijn veel ranking factoren niet meer relevant, of het is niet bewezen dat die ranking factoren daadwerkelijk impact hebben op de zoekresultaten van Google.
Daarom geef ik jou in dit artikel de belangrijkste ranking factoren van 2019, factoren waarvan echt bewezen is dat ze impact hebben op SEO.
Daarnaast laat ik je per ranking factor zien wat je kunt doen om hoger te komen in Google.
Mobile First (mobiele optimalisatie)
Een goede mobiele versie van je website is sinds 2015 al een belangrijke factor geworden. Elk jaar zien we dat steeds meer mensen hun mobiel gebruiken om op Google te zoeken. Daarom is de kans groot dat Google de mobiele versie ook steeds belangrijker vindt.
De mobiele (responsive) versie is dan misschien ook wel een van de belangrijkste ranking factoren omdat het niet alleen voor Google, maar ook voor de bezoekers erg belangrijk is.