Conversie optimalisatie tips voor webshops | Webcrafter

Conversie optimalisatie tips voor webshops: meer leads, meer klanten

Conversie optimalisatie tips voor webshops: meer leads, meer klanten

Het is tegenwoordig niet moeilijk om zelf een webwinkel te beginnen. De lastigste keuze is wát je gaat verkopen en aan wíe.

Het draait dus om marketing.

Eén van de onderdelen van online marketing is conversie optimalisatie en dat is exact waar dit blog over gaat. We gaan kijken welke conversie optimalisatie tips er zijn om webshops meer te laten verkopen.

Conversie optimalisatie kan je monitoren door de conversieratio van je webwinkel te monitoren. De conversieratio is het percentage websitebezoekers dat jouw webwinkel bezocht en iets kocht. Een belangrijke statistiek dus!

Conversie optimalisatie tips voor webshops

Om je op weg te helpen meer omzet en klanten te genereren met jouw webshop delen we een aantal van de meest krachtige conversie optimalisatie tips voor webshops.

Website snelheid

Deze staat niet voor niets bovenaan de lijst. Ondanks dat het makkelijk is om een webwinkel te starten is het vaak nog vrij lastig om technisch de zaken goed op orde te krijgen. Denk maar aan websitesnelheid. En dat is zonde, want juist daardoor haken veel mensen af.

Zorg voor een snelle webshop die razendsnel laad en daarmee een goede gebruikerservaring biedt.

A/B testen

Wil je erachter komen welke producten het beste verkopen? Welke acties het meeste omzet genereren? Of welke kleur je koop-knoppen moeten zijn? Gebruik dan A/B-tests om te zien welke van twee varianten het beste converteert. Zo kan je niet alleen producten tegen elkaar testen, maar ook lay-out, campagnes en noem maar op. Wel handig om in de gaten te houden: als je gaat testen met meerdere variabelen wordt het erg lastig om na te gaan welk van de variabelen doorslaggevend was, richt je daarom liefst op één variabele per A/B test.

Starten met e-mail marketing automation

Het merendeel van de websitebezoekers zal niet direct overgaan tot een aankoop. Ze snuffelen wat rond op je webwinkel en klikken dan mogelijk weg – je zal ze misschien zelfs nooit meer zien. Dat is zonde zeg!

Vraag daarom aan je website bezoekers of ze hun e-mailadres willen achterlaten in ruil voor een goodie, zoals een kortingscode voor nieuwe klanten of een gratis weggever. Als men toestemming geeft kan je ze namelijk via de e-mail later nog contacteren en mogelijk alsnog verleiden om een tweede keer een kijkje in jouw webwinkel te nemen.

Voor veel ondernemers is het lastig om een leuke goodie te bedenken. Daarom hier enkele voorbeelden ter inspiratie:

  • Een product sample
  • Een hoofdstuk van een eBook of audio boek
  • E-mailer met tips (een reeks van bijvoorbeeld 7 e-mails met handige tips over een bepaald onderwerp)

En als je toch met e-mail marketing aan de slag gaat, vergeet dan zeker cart abandonment e-mails niet.

Cart abandonment betekent dat een potentiële klant iets in zijn mandje stopte, maar vervolgens niet afrekende en in plaats daarvan de webwinkel verliet.

Dankzij cart abandonment e-mails kan je een mail sturen, bijvoorbeeld na 24 uur, om te vragen of de klant nog interesse heeft. Een klein percentage zal dan alsnog hun bestelling afronden.

Betalen zónder account

Tegenwoordig heb je voor alles een account nodig (en dus een wachtwoord, pffff). Maak het potentiële klanten makkelijk door de optie te bieden om te betalen als Gast. Voor sommige potentiële klanten werkt dit drempelverlagend.

Optimaliseer voor andere devices

Smartphones. Tablets. Lang niet altijd worden aankopen gedaan vanachter de laptop. Wie kent het niet dat hij ’s avonds op de bank hangt en ondertussen wat zit te surfen?

Het aandeel aan mobiele website bezoekers loopt nog steeds op. Heb jij nog geen responsive webshop die ook op tablets en smartphones goed wordt getoond? Dan is het hoog tijd voor een update van jouw webwinkel.

Heb je geen idee hoe jouw webwinkel eruit ziet op andere apparaten? Gebruik dan de gratis tool van Responsive Design Checker.

Conversie optimalisatie tips voor webshops: meer leads, meer klanten

Moeiteloos navigeren

Als websitebezoekers niet snel kunnen vinden wat ze zoeken, haken ze af. Daarom is het cruciaal dat je menu-indeling logisch en gebruiksvriendelijk is. Zorg voor duidelijke productcategorieën en productnamen. Zorg ervoor dat iemand vanaf de homepage binnen een paar kliks bij het gewenste product kan zijn (liefst max. 3 kliks). Voeg ook een zoekveld toe zodat iemand makkelijk kan zoeken op bepaalde termen.

Gebruik ‘anchoring’ in je prijsstrategie

Anchoring is een online marketing tactiek die onder andere veel voorkomt in zogeheten sales video’s. Door een product of dienst voor een hoge prijs aan te bieden lijken de producten die daarop volgen – met lagere prijzen – opeens een stuk aantrekkelijker. In je webwinkel kan je dit effect benutten door een duur product vooraan te zetten, zodat de producten die volgen er scherp geprijsd en aantrekkelijk uitzien.

Bied altijd de volgende stap

Je wilt nooit een ‘dood spoor’ op je webshop. Dit houd in dat je altijd moet zorgen dat men makkelijk de volgende stap kan zetten, zoals een product toevoegen aan het winkelwagentje en dan naar het scherm om af te rekenen kunnen. Zorg ervoor dat men altijd de volgende stap in het bestelproces kan zetten.

Upsellen, cross-sellen & orderbump

Cross-sells en upsells zijn een makkelijke manier om de gemiddelde orderwaarde te verhogen. Wat je ook kan testen is een orderbump. Dit houdt in dat iemand enorm eenvoudig een relevant product aan zijn bestelling kan toevoegen vlak voordat hij afrekent. Om dit in WooCommerce te realiseren kan je Upsell Order Bump Offer for WooCommerce gebruiken.

Voorbeelden van orderbumps:

  • Iemand koopt een blazer, jij toont matchende manchetknopen
  • Iemand koopt een DIY kit, jij toont een handig, betaald eBook met diverse tutorials

Sowieso is het handig om als webwinkel gebruik te maken van upsells, zodat de gemiddelde orderwaarde flink omhoog gaat. Voor een orderbump is het handig dat het product dat je aanbied goedkoper is dan het originele product dat de klant wilt kopen. Bij een upsell is het juist de bedoeling dat het nieuwe product dat je aanbied duurder is dan het originele product.

Voorbeelden van upsells:

  • Iemand wilt een nieuwe microfoon kopen, jij toont een microfoon met betere specificaties
  • Iemand wilt een shampoobar kopen, jij toont een combi-pakket met 2 shampoobars

Kom maar op met die conversies!

Met deze conversie optimalisatie tips voor webshops moet het zeker mogelijk zijn om de conversieratio een paar procent te laten stijgen. Mis jij nog handige tips in deze lijst? Laat het ons weten, laat hieronder een reactie achter.




Leave a Reply

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url


    NEEM CONTACT OP