Digitale marketing voor interieurontwerpers: tools & tactieken

De dagen dat men in tijdschriften zocht naar inspiratie voor interieurontwerp zijn voorbij. Men gebruikt nu Pinterest of Instagram, offline media hebben slechts nog een zeer kleine rol te vervullen.

Hoe kun je dan als interieurontwerper nieuwe klanten aantrekken? Hoe kun je hen kennis laten maken met jouw interieurontwerp-diensten? De meest effectieve manier is via online marketing. Digitale marketing helpt om zichtbaar te worden in Google, potentiële klanten te ontmoeten, nieuwe websitebezoekers aan te trekken en leads te genereren. De grootste uitdaging is ervoor zorgen dat je een digitale marketing strategie hebt die effectief genoeg is om deze dingen samen te bereiken.

In dit artikel delen we enkele essentiële stappen, tools en tactieken die je als interieurontwerper gegarandeerd wilt gebruiken. Een sterke digitale aanwezigheid kost wel veel tijd en energie, maar zal uiteindelijk tot positieve resultaten leiden.

De website: het middelpunt van jouw marketing

Eén van de tools die je nodig hebt is een fraaie website. Dit is het belangrijkste marketingkanaal. Dit is waar men naartoe gaat als ze meer te weten willen komen over jouw bedrijf en wie je bent. Jouw website biedt een introductie tot de diensten die je aanbied en je kunt via showcases en projecten-pagina’s laten zien welk werk je eerder hebt gedaan. Zorg voor professionele foto’s in je portfolio waarin je enkele van je beste werken laat zien. Een indrukwekkende website helpt om leads om te zetten naar klanten en jouw bedrijf te laten groeien.

Makkelijk up-to-date te houden

Jouw website dient makkelijk bijgewerkt te kunnen worden. Je moet met enige regelmaat tekst en afbeeldingen kunnen toevoegen, zonder dat je daar een programmeur voor nodig hebt. Zodoende is het aan te raden om te werken met een CMS (content management systeem). Zodat je zonder te programmeren nieuwe zaken kunt toevoegen aan de website, zoals blog-berichten, foto’s, video’s en pagina’s.

Een website laten bouwen, of het zelf doen?

Er zijn tientallen partijen die je kunnen helpen om een professionele, moderne website te laten bouwen. Het is vaak het beste om een professional je website te laten bouwen met een CMS, zodat je makkelijk zelf je content up-to-date kunt houden.

Webdesigners zijn experts in hun vakgebied. Ze ontwerpen doelgericht en weten hoe men online navigeert, waarop gelet moet worden, wat belangrijk is en passen daar hun ontwerp op aan. Ze weten bijvoorbeeld dat websitebezoekers vaak de pagina-content van boven naar beneden scannen in een F-patroon. Als de pagina niet makkelijk te scannen is, is de kans groot dat de websitebezoeker de website verlaat.

Jouw website heeft slechts 3 seconden de tijd om een goede eerste indruk te maken en de aandacht te trekken. Je moet in die cruciale seconden de websitebezoeker een reden geven om langer te blijven. Daarom moet elke pagina één duidelijk doel hebben, zodat het kristalhelder is voor de websitebezoeker wat hij op de pagina kan vinden en waarom hij op de pagina zou moeten blijven. Het gebruik van aantrekkelijke afbeeldingen of andere visuals helpt om mensen te verleiden langer op de website te blijven.

Een onprettige, niet-mobielvriendelijke website zal jouw potentiële klanten wegjagen, rechtstreeks in de armen van de concurrent. Als jouw website niet professioneel overkomt, waarom zou men dan met jou in zee gaan?

Websitebezoekers zijn gewend geraakt aan bepaalde online standaarden, zoals een menu bovenin, een Over Ons pagina die beschrijft wie je bent en wat het bedrijf doet en diverse pagina’s die diensten toelichten en natuurlijk de een Contact pagina.

Een goede webdesigner kent de best practices en laatste trends. Hij weet wat wel en niet werkt. Hij kan een effectieve website maken die ervoor zorgt dat men op de website blijft en misschien zelfs contact opneemt.

Mogelijk weet je zelf nog niet precies wat je met je website wilt, een websitedesigner weet het wel. Hij weet wat nodig is.

Zelf een website bouwen

Het voordeel van zelf een website bouwen is dat het minder geld kost. Sommige tools, zoals Wix, maken het bijvoorbeeld ook nog enorm makkelijk om zelf een website te bouwen. Je kiest dan één van de beschikbare templates en gaat die invullen. Makkelijk: ja. Professioneel: mwah.

Je mist in dit geval de kennis en expertise van een goede websitebouwer. Je weet mogelijk niet waarop je moet letten vanuit UX (user experience) en SEO. De website is mogelijk niet 100% mobielvriendelijk en traag.

Het is zeker mogelijk om met één van de vrij goedkope tools een mooie website te bouwen, maar vaak is het geen slimme manier om via deze weg geld te besparen. Kun je als bedrijfseigenaar niet beter doen waar je goed in bent, namelijk interieuradvies geven? Jouw gewerkte uren als interieurontwerper leveren je meer op dan de uren die je aan je website zit te knutselen.

Start een blog

Als je een website hebt is de volgende stap om meer websitebezoekers aan te trekken het starten van een blog. Een blog is de ideale manier om jouw expertise en talent te delen. Update jouw blog één of twee keer per week voor optimale resultaten. Blog over de diensten die je levert, eerdere projecten of algemene tips voor interieur styling. Wees wel relevant en houd het professioneel – maak van jouw blog geen persoonlijk dagboek. Zet jouw blog in als marketingmiddel om jouw expertise te tonen en houd rekening met zoekmachine optimalisatie.

Zoekmachine optimalisatie (SEO) voor interieurontwerpers

Google is dé grootste zoekmachine die iedereen wel meerdere malen per dag gebruikt. SEO (zoekmachine optimalisatie) richt zich op het verkrijgen van meer websitebezoekers door jouw website te optimaliseren. Het gaat hier dus om ‘gratis’ websitebezoekers, die jouw site vinden doordat zij op specifieke termen zoeken.

Zonder websiteverkeer is jouw website gewoon een mooi visitekaartje. Het bouwen van een website is niet genoeg. Er is marketinginspanning nodig om jouw kersverse website onder de aandacht te brengen.

SEO is één manier om jouw website onder de aandacht te brengen en websiteverkeer te genereren. Andere manieren zijn Google Ads (betaalde advertenties in Google), Facebook Ads en andere betaalde middelen. Zelf geloven we erg in de kracht van SEO, dus daar gaan we verder op in.

SEO heeft naast tekst ook te maken met techniek. Een professionele webdesigner zorgt ervoor dat de technische structuur van de website ideaal is om nieuwe klanten aan te trekken. Er is onder andere rekening gehouden met title tags, meta omschrijvingen en H1’s.

Lokale SEO

Voor interieurontwerpers is lokale SEO cruciaal. Lokale klanten zijn geïnteresseerd in lokale bedrijven. Als je het goed doet weet Google dat je een lokaal bedrijf hebt en in welk gebied je werkzaam bent. Zo kan de zoekmachine makkelijker mogelijke klanten doorverwijzen naar je website.

We vertrouwen erop dat Google de beste antwoorden en nuttige informatie geeft. Als jouw klanten zoeken op “interieurontwerper in [jouw plaatsnaam]” wil je natuurlijk dat jóuw bedrijf wordt getoond tussen de zoekresultaten. Google laat in de resultaten de meest betrouwbare, relevante en hoogwaardige pagina’s zien. Dit kun je doen door te schrijven voor zoekwoorden. Je zou bijvoorbeeld blogs kunnen schrijven over:

  • Beste interieurtips voor een oud huis
  • Decoratietips voor woonkamer
  • Gezellige kinderkamer inrichten

Naast zoekwoorden kijkt Google ook naar vele andere factoren om te bepalen of jouw website moet worden weergegeven in de top 1, of misschien juist op de 10de pagina van Google.

Jouw online zichtbaarheid in Google wordt onder andere beïnvloed door:

  • Google Mijn Bedrijf
  • Online vermeldingen
  • Reviews
  • Social media
  • Personalisatie

Wil je meer te weten komen over scoren in de lokale zoekresultaten? Check dan het blog over lokale SEO.

Social media inzetten

Heb je nog geen zakelijk social media account? Maak die dan eerst aan. Het gebruik van social media is een goede manier om in contact te blijven met jouw doelgroep en potentiële klanten. Upload jouw mooiste werk naar Instagram en Facebook om de aandacht te trekken. Plaats foto’s van jouw huidige projecten met een pakkende tekst erbij. Pinterest is ook een fantastisch kanaal voor interieurontwerpers. Maak ook daar een account aan en plaats foto’s van projecten waar je trots op bent. Je kunt bovendien borden maken, een soort categorieën, voor bijvoorbeeld ingerichte keukens, woonkamers en ga zo maar door.

Facebook is met name gericht om de interactie met je volgers aan te gaan. Je kunt vragen stellen en in dialoog komen met jouw potentiële klanten. Instagram is met name voor visueel gebruik en minder geschikt om de dialoog aan te gaan, al kan het wel enigszins. Pinterest is erg visueel en leent zich het minste om een online community op te bouwen. Desalniettemin zijn al deze social media kanalen onmisbare tools voor de interieurontwerper die gaat starten met digitale marketing.

Videomarketing in de mix

Maak jouw marketingmix compleet door het gebruik van video toe te voegen. Tegenwoordig doet videomarketing het erg goed en de verwachting is dat dit enkel zal toenemen de komende jaren. Het toevoegen van video aan jouw pagina’s zorgt er vaak ook voor dat deze hoger worden weergegeven in Google. Creatieve video’s zijn daarnaast een ideale manier om jouw website visueel nóg aantrekkelijker te maken en ze laten projecten echt tot leven komen. Je zou ook video’s kunnen maken voor in je blogs, waarin je bijvoorbeeld interieuradvies en -tips geeft. Zet de video’s niet alleen op je website, maar upload ze ook op YouTube. Youtube is namelijk – na Google – de meest gebruikte zoekmachine.

Reputatiemanagement

Mond tot mond reclame is nog steeds de meest krachtige manier van marketing. Dat geldt ook online. De meest effectieve marketing komt daarom niet van jouw bedrijf, maar van jouw klanten. Online reviews werken als een effectief kanaal om meer klanten te werven. Elk project wat je uitvoert heeft dus blijvende gevolgen voor jouw bedrijf. Lage beoordelingen zijn negatief van invloed op jouw online inspanningen. Zet je in voor een schitterend resultaat voor jouw klant en vraag nadien altijd om een review. Volg ook opmerkingen over jouw bedrijf via de social media platforms en beantwoord vragen of reageer op negatieve berichten wanneer nodig.

Conclusie

Om jouw interieurontwerp business te doen groeien kun je gebruik maken van diverse middelen, waaronder een weergaloze website, social media, blogs, SEO en videomarketing. Deze marketingaanpak richt zich op online marketing en versterkt elkaar onderling. Bloggen is goed voor SEO. Videomarketing maakt je website aantrekkelijker. Met social media kun je mensen naar je website leiden. Dit is tegelijkertijd ook de uitdaging: de marketingmix moet op elkaar ingespeeld zijn voor maximaal effect.

Weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Geen zorgen, neem vrijblijvend contact op voor een gratis online marketing consult.

Zelf aan de slag met de SEO en content? Download hier gratis de Schrijven voor SEO-checklist.

Sander Touw is Managing Director van Webcrafter. Enthousiast over het gebruik van technologie om de wereld een betere plek te maken. Gelooft dat technologie kan worden gebruikt om mensen met elkaar te verbinden, informatie te delen en problemen op te lossen. 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Subscribe to get the latest updates
>