Digitale marketingstrategie om Covid-19 te overleven | Webcrafter

Digitale marketingstrategie om Covid-19 te overleven

Digitale marketingstrategie om Covid-19 te overleven

Veel bedrijven zijn zwaar getroffen door de Covid-19 situatie. Op dit moment is nog onduidelijk hoelang maatregelen nodig zullen zijn om het virus onder controle te houden. Mogelijk betekent dit voor jouw bedrijf dat de focus van offline zal moeten verschuiven naar online. In dit artikel delen we online marketing strategieën om covid-19 te overleven met je business. We bespreken diverse covid-19 digitale marketing strategieën die je kan toepassen voor jouw bedrijf.

Covid-19 online overleven

Waarom is een marketingstrategie belangrijk?

Een marketingstrategie geeft houvast voor je bedrijf. Wat jou als ondernemer onderscheid van een werknemers is dat jij een visie hebt voor je bedrijf. Hoe je die visie gaat waar maken is waar je marketingstrategie aan te pas komt. Mogelijk heb je een hele goede dienst of fantastische producten, maar als niemand daarvan weet kom je niet ver. Je zult dus jouw aanbod moeten vermarkten.

Een marketingstrategie helpt om een goede positionering te kiezen voor jouw bedrijf, om helderheid te creëren over jouw doelgroep en een plan te smeden om deze doelgroep te bereiken.

Marketingstrategie modellen

Concurrentiestrategieën van Porter

Een model om een marketing strategie mee op te zetten zijn de concurrentiestrategieën van Porter, ook wel bekend als de Typologie van Porter. Dit marketingmodel helpt bij het maken van strategische keuzes voor het bedrijf.

In zijn model stelt Porter dat er drie concurrentiestrategieën zijn die een bedrijf kan hanteren om onderscheidend te opereren.

De drie concurrentiestrategieën zijn:

  • Kostenleiderschap
  • Differentiatie strategie
  • Focusstrategie
Kostenleiderschap strategie

Centraal in deze strategie staat het verlagen van kosten door middel van optimalisatie van bedrijfsprocessen. Door lagere kosten te maken dan concurrenten is er logischerwijs een hogere marge. Hierdoor wordt het mogelijk om producten of diensten tegen een lagere prijs aan te bieden en de concurrentie van de kaart te vegen.

Differentiatie strategie

In deze strategie draait het om differentiatie ten opzichte van de concurrenten. Er wordt anders gehandeld dan de concurrentie, waardoor waarde wordt gecreëerd en een bepaald imago wordt uitgedragen waarmee het bedrijf zich onderscheid van de rest.

“Competition is for losers.”

- Peter Thiel

Het doel van deze strategie is om een uniek en superieur product of dienst te leveren, volledig onderscheidend van andere verkrijgbare producten of diensten. Dit wordt onder andere gedaan door bepaalde eigenschappen van het product te optimaliseren en hierop de focus aan te brengen. Dit worden de Unique Selling Points van het product of de dienst.

Focusstrategie

De andere strategieën richten zich op de gehele markt, terwijl de focusstrategie zich richt op een segment van de markt. Hiermee wordt geopereerd in een niche van de markt. Er is dus sprake van specialisatie binnen een bepaald deel van de markt. Binnen deze strategie is het alsnog mogelijk om te focussen op de differentiatie strategie of kostenleiderschapsstrategie, maar dan binnen een niche.

Stuck in the middle

Als een bedrijf geen duidelijke strategie hanteert beland deze in een slechte positie ten opzichte van concurrenten in de markt. Je beland als het ware met je bedrijf ergens in het midden; je bent nergens de beste in. De resultaten zullen daar ook naar zijn. Jouw producten of diensten zullen niet uitblinken en niet opvallen tussen de rest. Dit is dan ook een van de redenen waarom het hanteren van een marketingstrategie zo belangrijk is.

Waardestrategie van Treacy en Wiersema

Volgens Michael Treacy en Fred Wiersema is het cruciaal om de nummer één in de markt te zijn op één van de volgende gebieden:

  • Product leadership (product innovatie)
  • Customer intimacy (klantaandacht)
  • Operational excellence (uitstekende operatie en uitvoering)

Zij pleiten dat je binnen één domein de beste in jouw markt moet zijn en liefst alle drie de domeinen beheerst.

Product leadership (product innovatie)

Excelleren op productkwaliteit, innovatie en merkmarketing: dat is waar het bij product leadership om draait. De focus ligt op innovatie, ontwerp, time to market, ontwikkeling en hogere marges in een kortere tijdsperiode.

Kenmerkend voor organisaties die deze strategie hanteren:

  • Flexibele bedrijfsculturen
  • Ruimte om fouten te maken
  • Bedrijfscultuur gebaseerd op innovatie en behalen van resultaten

Voorbeelden van bedrijven met deze strategie zijn:

  • Apple
  • Tesla
  • Netflix
Customer intimacy (klantaandacht)

Bij deze strategie staat de klant centraal. Er is enorm veel aandacht voor de klant. Klantenservice staat hoog in het vaandel. De organisatie past producten of diensten aan op (individuele) wensen van de klanten. De focus ligt op Customer Relations Management, op tijd leveren, voldoen aan klantverwachting en betrouwbaarheid.

Kenmerkend voor organisaties die deze strategie hanteren:

  • Hoge customer lifetime value
  • Grote variatie in het productassortiment
  • Klant staat centraal
  • Medewerkers hebben beslissingsbevoegdheid

Voorbeelden van bedrijven met deze strategie zijn:

  • Amazon
  • Coolblue
Operational excellence (uitstekende operatie en uitvoering)

Gestroomlijnde productieprocessen met uitmuntende operaties en uitvoering staan centraal bij de operational excellence strategie. Een redelijke kwaliteit voor een zeer lage prijs, dat is waar het vaak op uitdraait bij deze strategie. Efficiëntie, gestroomlijnde processen, supply chain management en volume zijn de sleutelwoorden. Het zijn veelal de grote jongen (lees: internationale bedrijven) die vanuit deze strategie handelen.

Kenmerkend voor organisaties die deze strategie hanteren:

  • Taak georiënteerde visie
  • Beperkt productaanbod
  • Standaardisatie
  • Focus op meetsystemen

Voorbeelden van bedrijven met deze strategie zijn:

  • Hema
  • Ikea

De vertaling naar online marketing strategieën

Hoe kan je vanuit bovenstaande modellen de switch maken naar de ideale digitale marketing strategie voor jouw bedrijf? Hoe kies je een marketingstrategie? Wat is de beste online marketing strategie?
Om die vragen te beantwoorden moeten we aan de slag met marktonderzoek.

Starten met een marketing strategie? Begin met marktonderzoek

Voordat je een marketingstrategie kan opstellen die hout snijd voor jouw bedrijf is het cruciaal dat je voldoende informatie hebt. Een gedegen marktonderzoek richt zich onder andere op de volgende zaken:

  • Doelgroep analyse
  • Concurrentieonderzoek
  • Vergelijkbare producten of diensten

Door deze punten onder de loep te leggen breng je in kaart hoe jouw organisatie zich verhoud tot de rest. Dus, de positionering van jouw bedrijf.

1. Doelgroep analyse

Een goede marketingstrategie is gebaseerd op een heldere doelgroep. Het is essentieel dat je weet wat jouw doelgroep verlangt, waar vraag naar is, welke kanalen de doelgroep gebruikt en wat hen motiveert om tot aankoop over te gaan. Ook inzicht in geografisch en demografische data kan helpen om je strategie vorm te geven.

2. Concurrentieonderzoek

Wat doen je concurrenten? Wat bieden zij aan voor welke prijs? Welke marketingcampagnes voeren zij uit? Wat zijn hun Unique Selling Points? Wat zijn hun merkwaarden? Hebben ze een merkarchetype? Het heeft in veel gevallen weinig zin om je concurrent na te apen, het is juist krachtig om jezelf te onderscheiden door dingen anders te doen.

3. Vergelijkbare producten of diensten

Welke producten of diensten bieden jouw concurrenten aan? Wat zijn de specificaties? Welke garanties en beloftes doen ze? Welke oplossing bied het product of de dienst? Informatie over het aanbod van de concurrentie kan helpen om een goede product leadership strategie op poten te zetten.

Digitale marketing strategie vormgeven

Met informatie over jouw concurrenten, hun aanbod en jouw doelgroep kun je de vertaalslag maken om dit in een strategie te gieten. Een van de handigste manieren om dit op eenvoudige wijze te doen is een Business Model Canvas in te vullen.

Het Business Model Canvas bestaat uit 9 onderdelen en omvat daarmee alle aspecten van jouw bedrijf. Zowel intern als extern. Door dit canvas in te vullen krijg je zicht op jouw sterke en zwakke punten en weet je beter wat er nodig is qua productinnovatie en wat jouw doelgroep verlangt.

Kortom, het Business Model Canvas helpt om de waarde propositie van jouw bedrijf in kaart te brengen. Dat is de onderscheidende kracht die je omzet gaat opleveren.

De volgende stap is om te kijken hoe je jouw onderscheidend vermogen (USPs) op de kaart gaat zetten; via welke kanalen en met welke berichten ga je jouw doelgroep bereiken.

Heb je behoefte aan iemand die meedenkt om de juiste kanalen in kaart te brengen? Schroom niet om een vrijblijvend consult in te plannen, zodat we de optimale online marketing strategie voor jouw bedrijf kunnen bespreken.




Leave a Reply

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url


    NEEM CONTACT OP