Als je nog nooit een Facebook-advertentie hebt gelanceerd (of het faalde), dan vraag je je misschien af hoe je een effectieve Facebook campagne kan opzetten die leads genereert of producten verkoopt. In dit blog laten we zien aan de hand van 4 eenvoudige stappen hoe je een Facebook campagne inricht en aan de hand van 5 tips hoe je jouw campagne kan optimaliseren voor meer conversies.
Over adverteren op Facebook
Facebook is een van de beste plekken om te adverteren doordat er zo’n grote actieve gebruikersgroep is en scherpe targeting-mogelijkheden. Maar zoals bij elke vorm van online marketing hangt het succes van de campagne af van het feit of er een goede strategie wordt ingezet.
Zonder de juiste strategie (d.w.z. weten hoe je Facebook ads kan optimaliseren) gaat jouw advertentiebudget in vlammen op en mis je kostbare leads en verkopen.
Voordat we met optimalisatie aan de slag gaan starten we eerst bij het begin..
De meesten denken dat Facebook-advertenties net zo werken als alle andere soorten advertenties. Namelijk, je hebt een product of dienst, plaatst hiervoor een advertentie en gaat meer verkopen.
Echter ligt dat bij Facebook-advertenties wat genuanceerder.
Facebook is namelijk een social media platform. Dus jouw potentiële klanten zitten niet op Facebook omdat ze op zoek zijn naar producten of diensten. In werkelijkheid plaatsen ze misschien foto’s van wat ze gaan eten, uiten ze hun frustratie over de ochtendfile of bekijken ze leuke kattenfilmpjes. Wat ze niet doen, is naar advertenties kijken. En als ze er toevallig een zien dan is die mogelijk heel pusherig en scrollen ze snel verder.
Gelukkig is niet alle hoop verloren. Je moet er echter wat meer tijd in steken dan bijvoorbeeld een advertentie binnen Google. Je moet ook weten hoe je Facebook-advertenties kan optimaliseren en hoe je jouw product of dienst goed aanbiedt. In dit artikel volgt de stap voor stap uitleg.
Facebook campagne opzetten
Laten we beginnen met het opzetten van een Facebook campagne.
Stap 1. Kies jouw marketingdoelstelling
Een voetbalwedstrijd zonder doel is een stel mannen dat achter een bal aan rent. Nou, zo ongeveer is adverteren op Facebook zonder doel ook. Een hoop bombarie zonder duidelijk doel.Je Facebook advertentiecampagne heeft een duidelijk doel nodig.
Daarom laat Facebook je een marketingdoelstelling kiezen voordat je iets kunt doen in de Facebook Ads Manager. Je hebt de keuze uit:
- Awareness (naamsbekendheid)
- Consideration (overweging)
- Conversion (conversie)
Door te kiezen voor awareness richt je jouw campagnes in op naamsbekendheid. Dit is een echte top of the funnel (TOFU) aanpak.
Kies je voor consideration, dan richt je je op het vergroten van betrokkenheid bij jouw merk. Je kan dit op verschillende manieren doen, zoals video-advertenties en betrokkenheid via engagement aanmoedigen. Consideration bevindt zich in het midden van de marketing funnel (middle of the funnel).
Conversie draait om het genereren van aankopen. Je wilt met deze campagne jouw doelgroep overtuigen om bij je te kopen. Dit noemen we ook wel bottom of the funnel marketing (BOFU).
Elke fase van marketing is waardevol en noodzakelijk. Je kan niet direct iets verkopen aan iemand die jouw bedrijf of producten nog niet kent. Ook de inhoud van de advertentie moet passen bij de marketing funnel fase waarin jouw potentiële klant zich bevindt.
Stap 2. Maak een aangepaste doelgroep
Na het selecteren van het gewenste marketingdoel is het tijd om te beslissen wie jouw advertenties mogen zien.
Houd hierbij jouw “Minimum Viable Audience” in gedachten. Dit is jouw kleinst mogelijke potentiële markt die je nodig hebt om je business draaiende te houden. Het is in veel gevallen handiger te mikken op je core audience in plaats van iedereen proberen aan te spreken. Het merendeel van de mensen die je kan bereiken zijn namelijk niet jouw potentiële klanten.
“Don’t find customers for your products, find products for your customers.”
– Seth Godin
Je kunt echter ook jouw advertentie aan miljoenen mensen laten zien, maar hoeveel van die grote bak aan personen is werkelijk geïnteresseerd in jouw producten of diensten?
Beter is om jouw advertenties aan de juiste personen te tonen. Enkel dan weet je dat het conversies kan opleveren.
Om jouw advertenties goed te targeten is het nodig om de juiste doelgroep te selecteren, dus niet te veel mensen en niet te weinig. Dit kun je onder andere doen door look-a-like audiences, maar het begint met de basics, zoals demografische gegevens, leeftijd en interesses.
Het kan bovendien handig zijn om per doelgroep één interessegroep aan te houden, zodat je later kan analyseren welke groep het beste presterende.
Stap 3. Facebook-advertentie maken
Na het aanmaken van een doelgroep is het mogelijk om te kiezen waar je jouw advertenties wilt tonen (plaatsingen). In het begin kan het handig zijn om te kiezen voor de automatische plaatsingen. Nadat je dit hebt geselecteerd ga je door naar budget en planning.
Stap 4. Facebook-advertentie ontwerpen
Nu is het tijd voor wat creativiteit. Facebook geeft je verschillende advertentieformaten die je kan gebruiken. Elk formaat heeft zijn sterke punten, maar voor nu zou je het beste kunnen starten met een eenvoudige advertentie met één afbeelding.
Voeg vervolgens de afbeelding toe die je wilt gebruiken. Gebruik hier liefst geen stockphoto, maar een echte, authentieke foto van jouw business. Deze zal er geheid beter uit springen.
Ga daarna aan de slag met de koptekst en advertentietekst.
Zodra je advertentie af is kun je deze voltooien, hij wordt dan ter beoordeling naar Facebook gestuurd. Zodra de advertentie is goedgekeurd en live staat krijg je een melding.
Facebook campagne optimaliseren voor meer conversies
Het opzetten van een Facebook-campagne is dus niet zo ingewikkeld.
Echter kan vooral het maken van de advertentie-inhoud een tijdrovende klus zijn. Bovendien is advertentieteksten schrijven een vak apart.
Nu eenmaal je eerste advertentie draait kan je gaan optimaliseren. Dat wil zeggen; ervoor zorgen dat de advertentie de juiste mensen bereikt en optimaal presteert, dus voor naamsbekendheid, nieuwe leads of nieuwe klanten zorgt.
Hier lees je de beste methodes om jouw Facebook-advertenties te optimaliseren.
1. Maak een Facebook Business Manager
Facebook Business Manager fungeert als een hub om elke Facebook-tool te beheren die je voor je bedrijf gebruikt.
Je kan meerdere advertentieaccounts en pagina’s toevoegen, gebruikers toevoegen en de prestaties van alle advertentieaccounts bijhouden.
Als je meerdere advertenties wilt testen en optimaliseren is het gebruik van de Facebook Business Manager aan te raden.
2. Installeer de Facebook Pixel
De Facebook Pixel is een stukje code dat je op de website plaatst. Met deze code kan je jouw bezoekers op de site volgen en meten, zodat je vervolgens doelgroepen kan aanmaken en campagnes kan optimaliseren.
Met een geïnstalleerde Facebook Pixel kan je gegevens over de website bezoekers bekijken en meer inzicht krijgen in hoe ze jouw site gebruiken. Je kan deze gegevens gebruiken om doelgroepen aan te maken en advertentieweergaven te optimaliseren, met als doel; meer verkoop.
De Facebook Pixel is ook nodig om conversies te meten, dus optimaliseren zónder de Facebook Pixel is geen beginnen aan.
3. Segmenteer je doelgroep
In e-mail marketing is het not done om niet te segmenteren. Hetzelfde geldt voor online advertising.
Echter wil je ook jouw doelgroep niet te veel afbakenen, want het Facebook algoritme heeft gewoon in het begin een berg data nodig om te kunnen optimaliseren. Na een aantal conversies weet het algoritme beter welk soort mensen interesse heeft in jouw advertenties, zodat de targeting optimaal wordt afgesteld.
4. Gebruik verschillende Facebook advertentie formats
Het gebruik van de juiste facebook-advertentie is net zo belangrijk als de tekst en afbeeldingen van de advertentie. Er zijn diverse soorten, van foto, tot video, tot messenger ads en carousel ads, om enkele voorbeelden te noemen.
Voor de basis opzet van een Facebook-campagne kun je starten met een simpele advertentie met één afbeelding. Maar om het maximale uit Facebook adverteren te halen wil je testen met diverse advertentie-formaten.
5. Splittest je Facebook advertenties
Met splittests kan je jouw advertenties verfijnen door verschillende versies onderling te vergelijken en ze tegen elkaar uit te testen. Hiermee ontdek je wat het beste werkt. Er wordt aangeraden om in een splittest slechts één variable per keer te testen, anders krijg je splittests waarbij je niet precies weet waarom de ene advertentie het beter doet dan de andere.
Conclusie
Met Facebook-advertenties kan je tegen een lage prijs hoogwaardige leads genereren voor je business. Ook kan je de advertenties inzetten om geïnteresseerde klanten opnieuw te targeten, zodat ze nogmaals een bezoek aan je website of webshop brengen.\n\nSuccesvol adverteren op Facebook is mogelijk, mits je voldoende tijd en moeite steekt in het schrijven van goede advertenties, goed beeldmateriaal verzorgt en regelmatig de tijd neemt voor optimalisatie van de advertenties.
Bronnen:
https://adespresso.com/blog/10-facebook-ad-optimization-hacks-for-massive-success/
https://www.facebook.com/business/news/optimization-tips-to-help-maximize-your-campaign-results
https://www.jonloomer.com/how-facebook-optimization-for-ad-delivery-works/
https://neilpatel.com/blog/optimize-facebook-ads-drive-traffic-sales/