Hoe Start Ik Met On Page SEO? - Webcrafter

Hoe Start Ik Met On Page SEO?

On Page SEO

Je wilt starten met SEO optimalisatie en hebt gelezen over on page SEO– maar waar begin je?

Vermoedelijk heb je al wat tips en tricks gelezen over SEO en hoe te beginnen met SEO optimalisatie. In dit artikel leer je over de zogeheten on-page factoren die je kunt optimaliseren. De wereld van SEO kan best overweldigend zijn, dus laten we dan ook gewoon bij het begin beginnen…

Wat is SEO?

SEO staat voor “Search Engine Optimization”, ofwel zoekmachine optimalisatie. Dit betekent dat je jouw website geschikt maakt voor zoekmachines, zodat deze jouw website makkelijk kunnen vinden en de waarde van je website kunnen inschatten. Houd wel altijd in het achterhoofd: je optimaliseert je website niet voor Google, maar voor je website bezoekers.

On page SEO bestaat uit:

  • Content: Content is King is nog steeds waar, zonder content kun je ook niet aan SEO optimalisatie doen. Met content bedoelen we zowel tekst, alsook afbeeldingen en video’s.
  • Technische optimalisatie: Als een website technisch niet up-to-date is, is de kans groot dat de website niet optimaal zal scoren in Google. Dit komt onder andere doordat Google dan mogelijk jouw website niet goed kan crawlen (scannen). Technische SEO kan worden uitgevoerd door een developer of een internet bureau.
  • Off-site SEO: Dit zijn factoren zoals het aantal links dat naar jouw website verwijst. Ook social shares, zoals likes en shares op social media wegen mee voor jouw website rankings.

Zoekwoorden, zoekwoorden, zoekwoorden?

Waarschijnlijk heb je weleens gehoord van keywords, ofwel zoekwoorden. Deze vormen als het ware de basis voor SEO.

Je kunt de juiste zoekwoorden vinden door zoekwoordenonderzoek te doen.

Tip: Heb je hier wat hulp bij nodig? Stuur dan een mail naar Sander@webcrafter.nl zodat we je direct op weg kunnen helpen.

Voorafgaand aan zoekwoordenonderzoek wil je bij jezelf ten rade gaan:

  • Welke zoekwoorden zijn relevant voor jouw website?
  • Welke informatie zoeken jouw potentiele klanten? Welke zoekwoorden zullen zij gebruiken?
  • Welke informatie moet je zodanig delen met jouw potentiële klanten?

Zoekwoordenonderzoek klinkt in de basis niet zo ingewikkeld, maar het kan al snel complex worden. Er zijn namelijk diverse factoren die bijvoorbeeld de moeilijkheidsgraad van een zoekwoord beïnvloeden. Je kunt geen fouten veroorloven tijdens zoekwoordenonderzoek – want jou SEO strategie staat of valt hiermee.

Hoe gebruik je zoekwoorden? Waar plaats je zoekwoorden?

Nadat je interessante zoekwoorden in kaart hebt gebracht en opgezocht hebt met een zoekwoordenonderzoek tool zul je een lijst met interessante woorden hebben. Dit is de basis voor jouw SEO en content strategie.

De volgende stap is dat je pagina’s gaat optimaliseren voor één of meerdere zoekwoorden. Je hebt per pagina eigenlijk altijd één primair zoekwoord. Maar soms zijn er ook andere, relevante zoekwoorden die je kunt toevoegen op de pagina, dit noemen we secundaire zoekwoorden.
Een voorbeeld hiervan is “SEO” en “Search Engine Optimization”, beide termen wil je misschien gebruiken op een pagina. Stel dat er meer op “SEO” wordt gezocht, dan zal je daarop de meeste focus leggen en af en toe “Search Engine Optimization” noemen.

Het is belangrijk om het primaire zoekwoord consistent op de specifieke pagina te gebruiken:

  • In de URL
  • In de title tag
  • In de eerste alinea
  • Minstens één keer in een H2 (koptekst 2)
  • Mogelijk in je meta-omschrijving

Voordat je start met SEO optimalisatie

Voordat je start met SEO is het handig dat je de volgende zaken al op orde hebt:

  1. Ten eerste wil je zien of Google jouw website al kan indexeren. Dit wil zeggen: kan Google jouw website scannen en weergeven? Je kunt dit doen door naar Google.com te gaan en daar jouw website in te vullen op de volgende wijze, “site://www.jouwwebsitenaam.nl”. Zie je vervolgens het merendeel van jouw websitepagina’s? Dan lijkt het erop dat je website goed geïndexeerd kan worden.
  2. Krijg je daarentegen de melding dat er geen pagina’s getoond kunnen worden? Dan lijkt er iets mis te gaan – contacteer jouw website bouwer of een internet bureau voor hulp. Voel je vrij om te mailen naar Sander@webcrafter.nlSERP
  1. Vervolgens wil je een Google Search Console account aanmaken. Deze gratis tool helpt je om eventuele issues in kaart te brengen.
  2. Ten slotte heb je een tool nodig waarmee je jouw websitebezoekers kunt meten. Persoonlijk zou ik gebruik maken van Google Analytics. Hiermee kun je zien hoeveel website bezoekers je hebt en welk aandeel daarvan jouw website heeft gevonden via Google.

Belangrijke on-page  SEO factoren

Je hebt nu een solide basis: je website kan geïndexeerd worden en je bent voorzien van een Google Search Console en Google Analytics account.

Dan is het nu tijd om aan de slag te gaan met de on-page factoren.

1.      Meta omschrijving en title tag

Laten we beginnen met de meta-omschrijvingen en title-tags. De meta-omschrijving wordt ook wel omschreven als meta-description. Deze tags worden niet zozeer enorm prominent getoond op je website, maar ze zijn wel essentieel voor de weergave van jouw website in Google. Deze tags worden namelijk getoond in de SERP (Search Engine Results Page), ofwel de zoekresultaten in Google. Houd je title-tags kort en relevant. Je meta-omschrijving mag langer wezen, hierin kun je bijvoorbeeld ook jouw secundaire zoekwoord plaatsen voor de specifieke pagina.

2.      Headers

Headers zijn tevens een belangrijk onderdeel voor SEO. Je wilt namelijk een titel en tussenkoppen hebben op elke pagina. Zorg er dus voor dat elke pagina één H1 (koptekst 1) heeft – en nooit meer dan één – zorg daarnaast voor één of meerdere H2’s (koptekst 2) en eventueel H3’s (koptekst 3). Je kunt het als volgt zien: jouw pagina is net als een boek, een boek heeft altijd maar één titel (H1), meerdere hoofdstukken (H2’s)  en die zijn mogelijk onderverdeeld in paragrafen (H3’s).

3.      Hoeveelheid tekst

Als vuistregel kun je aanhouden dat jouw pagina’s minstens van 300 woorden voorzien mogen worden. Daarbij wil ik wel meegeven dat niet elke pagina minstens 300 worden moet hebben. De contact-pagina is waarschijnlijk veel korter (en daar is ook niet zoveel tekst nodig). Een blog- of kennisbank-artikel daarentegen zal veel uitgebreider zijn en mogelijk eerder richting de 800, 1000 of zelfs 2000 woorden gaan.

4.      Optimaliseer afbeeldingen

Afbeeldingen worden vaak vergeten al het om SEO gaat. Terwijl Google juist houdt van een multimedia aanpak. Gebruik dus zeker voldoende afbeeldingen en/of video’s op jouw pagina’s.

Google kan natuurlijk niet letterlijk een afbeelding ‘zien’, daarom leest het systeem de zogeheten alt tekst uit.

Geef jouw afbeeldingen altijd een unieke naam en vul per afbeelding de alt tekst in – geef hierin een korte omschrijving van wat er op de afbeelding te zien is. Indien mogelijk gebruik je in de alt tekst ook het primaire zoekwoord.

5.      Optimaliseer de URL

Ook wil je altijd het primaire zoekwoord tonen in de URL van de pagina. Voorbeeld: webcrafter.nl/internet-marketing/, in dit geval is “internet marketing” het primaire zoekwoord.

Houd je URL’s kort en simpel. Gebruik maximaal 3 tot 5 woorden.

Klaar voor de start?

Dit zijn enkele van de basics die je moet weten om met on page SEO te kunnen starten. Heb je vragen over de on page SEO factoren schroom dan niet om contact op te nemen, we helpen je graag met je vragen!




Leave a Reply