Je wilt starten met SEO optimalisatie en hebt gelezen over on page SEO– maar waar begin je?
Vermoedelijk heb je al wat tips en tricks gelezen over SEO en hoe te beginnen met SEO optimalisatie. In dit artikel leer je over de zogeheten on-page factoren die je kunt optimaliseren. De wereld van SEO kan best overweldigend zijn, dus laten we dan ook gewoon bij het begin beginnen…
Wat is SEO?
SEO staat voor “Search Engine Optimization”, ofwel zoekmachine optimalisatie. Dit betekent dat je jouw website geschikt maakt voor zoekmachines, zodat deze jouw website makkelijk kunnen vinden en de waarde van je website kunnen inschatten. Houd wel altijd in het achterhoofd: je optimaliseert je website niet voor Google, maar voor je website bezoekers.
On page SEO bestaat uit:
- Content: Content is King is nog steeds waar, zonder content kun je ook niet aan SEO optimalisatie doen. Met content bedoelen we zowel tekst, alsook afbeeldingen en video’s.
- Technische optimalisatie: Als een website technisch niet up-to-date is, is de kans groot dat de website niet optimaal zal scoren in Google. Dit komt onder andere doordat Google dan mogelijk jouw website niet goed kan crawlen (scannen). Technische SEO kan worden uitgevoerd door een developer of een internet bureau.
- Off-site SEO: Dit zijn factoren zoals het aantal links dat naar jouw website verwijst. Ook social shares, zoals likes en shares op social media wegen mee voor jouw website rankings.
Zoekwoorden, zoekwoorden, zoekwoorden?
Waarschijnlijk heb je weleens gehoord van keywords, ofwel zoekwoorden. Deze vormen als het ware de basis voor SEO.
Je kunt de juiste zoekwoorden vinden door zoekwoordenonderzoek te doen.
Tip: Heb je hier wat hulp bij nodig? Stuur dan een mail naar Sander@webcrafter.nl zodat we je direct op weg kunnen helpen.
Voorafgaand aan zoekwoordenonderzoek wil je bij jezelf ten rade gaan:
- Welke zoekwoorden zijn relevant voor jouw website?
- Welke informatie zoeken jouw potentiele klanten? Welke zoekwoorden zullen zij gebruiken?
- Welke informatie moet je zodanig delen met jouw potentiële klanten?
Zoekwoordenonderzoek klinkt in de basis niet zo ingewikkeld, maar het kan al snel complex worden. Er zijn namelijk diverse factoren die bijvoorbeeld de moeilijkheidsgraad van een zoekwoord beïnvloeden. Je kunt geen fouten veroorloven tijdens zoekwoordenonderzoek – want jou SEO strategie staat of valt hiermee.
Hoe gebruik je zoekwoorden? Waar plaats je zoekwoorden?
Nadat je interessante zoekwoorden in kaart hebt gebracht en opgezocht hebt met een zoekwoordenonderzoek tool zul je een lijst met interessante woorden hebben. Dit is de basis voor jouw SEO en content strategie.
De volgende stap is dat je pagina’s gaat optimaliseren voor één of meerdere zoekwoorden. Je hebt per pagina eigenlijk altijd één primair zoekwoord. Maar soms zijn er ook andere, relevante zoekwoorden die je kunt toevoegen op de pagina, dit noemen we secundaire zoekwoorden.
Een voorbeeld hiervan is “SEO” en “Search Engine Optimization”, beide termen wil je misschien gebruiken op een pagina. Stel dat er meer op “SEO” wordt gezocht, dan zal je daarop de meeste focus leggen en af en toe “Search Engine Optimization” noemen.
Het is belangrijk om het primaire zoekwoord consistent op de specifieke pagina te gebruiken:
- In de URL
- In de title tag
- In de eerste alinea
- Minstens één keer in een H2 (koptekst 2)
- Mogelijk in je meta-omschrijving
Voordat je start met SEO optimalisatie
Voordat je start met SEO is het handig dat je de volgende zaken al op orde hebt:
- Ten eerste wil je zien of Google jouw website al kan indexeren. Dit wil zeggen: kan Google jouw website scannen en weergeven? Je kunt dit doen door naar Google.com te gaan en daar jouw website in te vullen op de volgende wijze, “site://www.jouwwebsitenaam.nl”. Zie je vervolgens het merendeel van jouw websitepagina’s? Dan lijkt het erop dat je website goed geïndexeerd kan worden.
- Krijg je daarentegen de melding dat er geen pagina’s getoond kunnen worden? Dan lijkt er iets mis te gaan – contacteer jouw website bouwer of een internet bureau voor hulp. Voel je vrij om te mailen naar Sander@webcrafter.nl