In 2018 werd 82% van alle boekingen voor hotels en reisaccommodaties online gemaakt. Bovendien ziet het ernaar uit dat deze trend de komende jaren enkel nog zal toenemen (mits een wereldwijde pandemie daar geen stokje voor steekt..)
Eén van de meest voorkomende manieren waarop would-be klanten hotels vinden is door te Googelen op: "hotel in [plaats]." Zo werd het zoekwoord “hotel in londen” naar schatting zo’n 1.800x gezocht in Google (vóór COVID-19).
Maar wat bepaalt nu hoe hoog jouw hotel-website in Google wordt getoond? En wat kan je doen om jouw rankings (posities in Google) te verbeteren? Dáár gaan we het over hebben in dit artikel.
Hoe Google omgaat met locatie-gebaseerde zoekopdrachten voor hotels
Voordat we praten over hoe een hotel te ranken in locatie-gebaseerde zoekopdrachten op Google, is het de moeite waard om te kijken naar wat de zoekmachine weergeeft wanneer iemand zoekt naar een hotel in een specifiek gebied. Wat opvalt is dat met name de Google Maps en third-party boekingswebsites erg belangrijk zijn. De werkelijke organische positie van het betreffende hotel lijkt ondergeschikt, die ranked misschien ergens onder de Google Maps en bookings sites.
Hoe de zichtbaarheid van een hotel op Google Maps vergroten
Bij het weergeven van hotelresultaten voor een bepaald gebied, vult Google deze resultaten met de "Google Mijn Bedrijf" profielen van hotels.
Het absolute minimum dat nodig is om op deze kaart en in de lijsten links ervan te verschijnen, is een Google Mijn Bedrijf-profiel voor jouw hotel. Heb je dit nog niet? Dan kan je die het beste gelijk aanmaken.
Heb je al wel een Google Mijn Bedrijf-profiel? Lees dan snel verder!
Google Mijn Bedrijf optimaliseren voor hotel
Je kan het volgende doen om je Google Mijn Bedrijf profiel te optimaliseren voor zichtbaarheid in Google.
- Zorg ervoor dat alle velden binnen het Google Mijn Bedrijf-profiel ingevuld en up-to-date zijn. Google hecht er veel waarde aan om de meest informatieve resultaten te bieden, dus hoe meer informatie het Google Mijn Bedrijf-profiel bevat, des te prominenter deze zal worden getoond.
- Zorg dat jouw hotel, samen met het adres en telefoonnummer, in zoveel mogelijk relevante gidsen (waaronder hotelboekingsplatforms) staat.
- Zorg er ook voor dat de details consistent zijn in de verschillende directories. Google zal "King Street" en "King St." als verschillende locaties zien, en dit kan de zichtbaarheid op de kaart schaden.
- Probeer zo veel mogelijk online reviews te krijgen. Google verzamelt beoordelingen van alle online platforms en geeft deze weer in de kaartresultaten. Hoewel meer positieve beoordelingen geen directe invloed hebben op de ranking, zal het feit dat er vaker op jouw hotel wordt geklikt dan op dat van je concurrenten na verloop van tijd hoger in de rankings plaatsen. Het hebben van betere beoordelingen dan iemand anders in jouw gebied zal helpen om dit te laten gebeuren.
- Zorg ervoor dat alle nieuwe deals of aanbiedingen die je hebt worden gepromoot op boekingsplatforms.
Hoe kan je de zichtbaarheid van jouw hotel op externe boekingssites vergroten?
Boekingssites willen uiteindelijk hun gebruikers helpen hotels te vinden die het beste bij hun behoeften passen, of het nu gaat om specifieke voorzieningen, locaties of budgetten.
Daarom is de beste manier om goed te scoren op deze platforms is om zo veel mogelijk informatie over jouw hotel te geven. Probeer vermeldingen van al je faciliteiten op te nemen, net als hoge kwaliteit foto’s daarvan.
Veel mensen kiezen ervoor om hotels te filteren op basis van de beoordelingen, dus controleer regelmatig op welke platforms jouw boekingen binnenkomen en probeer zoveel mogelijk beoordelingen te krijgen op die specifieke boekingplatforms. Een bedank-mail met een kleine blijk van waardering – zoals een cadeaubon – en een beleefd verzoek om een beoordeling achter te laten met een link naar het platform, doen wonderen om veel reviews te genereren.
Ranking van een hotel in de Google Map Pack
Gezien het feit dat locatie-gebaseerde zoekopdrachten zoals "hotel in amsterdam" worden gedomineerd door boekingsplatforms, is de beste gok voor het verkrijgen van zichtbaarheid in de traditionele Google Map Packs je te richten op de soorten zoekopdrachten die men intoetst.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan het schrijven van een artikel met een lijst en recensies van restaurants in de buurt. In dit artikel kan je dan jouw hotel introduceren bij mensen die hebben aangegeven mogelijk een bezoek te gaan brengen in jouw regio. In het artikel kan je ook een Call to Action opnemen, zodat een lezer direct een reservering kan maken voor jouw hotel.
Deze aanpak kan leiden tot meer zichtbaarheid in de zoekresultaten van Google. Het wordt wel lastig om bovenaan te komen voor een zoekwoord zoals “hotel in amsterdam”, dus optimaliseer zo goed als mogelijk het Google Mijn Bedrijf-profiel en richt je verder op andere relevante termen die complementair zijn.