Als een bedrijf een groot marktaandeel heeft betekent dit dat ze een groot percentage van de markt bedienen. Marktaandeel is een belangrijke indicator van zakelijk succes en zodoende kan het vergroten van marktaandeel worden gezien als het hoofddoel van marketing.
Wat is marktaandeel, ofwel market share?
Marktaandeel is het aandeel dat een aanbieder van een goed of dienst heeft in de totale afzet op de betreffende markt, gemeten in een bepaalde periode, aldus Wikipedia.
Wat zegt het marktaandeel?
Inzicht in het marktaandeel van jouw bedrijf is interessant omdat het inzicht geeft over hoe jouw bedrijf het doet ten opzichte van concurrenten. Niet alleen als het gaat om absolute omvang, maar ook omdat het inzichtelijk kan maken hoe jouw bedrijf zich heeft ontwikkeld op de markt. Marktaandeel laat zien hoe dominant een bedrijf is.
Marktaandeel berekenen
Veelal wordt het marktaandeel berekend aan de hand van verkoopcijfers over een specifieke periode.
Er bestaan twee methodes om marktaandeel te berekenen:
- Revenue market share, gebaseerd op gegenereerde omzet
- Unit market share, gebaseerd op het aantal verkochte producten
Het marktaandeel wordt als percentage berekend door de totale marktomvang te delen door het eigen aandeel (omzet of producten). Weet je jouw eigen marktaandeel, dan kan je aan de hand van deze resultaten ook de geschatte grootte van de markt berekenen.
Marktaandelen en -inzicht
Om inzicht te krijgen in marktaandelen kan je marktonderzoek verrichten, zelf of door een onafhankelijk bureau. Hierbij kan je onder andere gebruikmaken van cijfers die online beschikbaar zijn.
Voordelen van marktaandeel
1. Economies of Scale
Een groter marktaandeel van een bedrijf helpt om op grotere schaal te opereren en winstgevendheid te vergroten. Het helpt de onderneming tevens om een kostenvoordeel te krijgen ten opzichte van de concurrentie.
2. Meer verkoop
Logischerwijs draagt een groter marktaandeel ook bij aan stimulatie van meer verkoop. Wanneer consumenten merken dat een meerderheid van soortgelijke consumenten merktrouw is zijn zij eerder geneigd om ook dat product te kopen.
3. Meer klanten
Naast meer producten verkopen bij bestaande klanten zul je ook meer nieuwe klanten aantrekken. Wanneer een meerderheid van consumenten trouw is aan jouw merk, zullen er meer volgen.
4. Reputatie
Uiteraard helpt een groot marktaandeel ook mee aan de reputatie van jouw bedrijf. Dit helpt op zijn beurt weer om verkoop te stimuleren en nog meer klanten aan te trekken.
5. De markt domineren
Door marktaandeel te vergroten vergroot je ook de dominantie van jouw bedrijf in de industrie.
6. Betere onderhandelingspositie
Door verhoogd marktaandeel kan je een betere positie in de industrie bemachtigen, waardoor je onder andere een betere onderhandelingspositie hebt. Als marktleider kan je mogelijk de overhand krijgen en in het voordeel zijn bij onderhandelen met leveranciers.
Marktaandeel vergroten: 3 manieren
Simpel gezegd zijn er drie manieren om marktaandeel te vergroten:
1. Meer klanten (marktpenetratie)
Marktpenetratie richt zich op het aantrekken van nieuwe klanten die nu bij een ander bedrijf kopen. Klanten blijven niet eeuwig bij hetzelfde bedrijf klant, dus ben je genoodzaakt om nieuwe klanten aan te trekken. In verzadigde markten, waar veel aanbieders zijn, is het moeilijker om nieuwe klanten aan te trekken.
2. Meer gebruik (volume-uitbreiding)
Een andere methode voor het vergroten van marktaandeel is door gebruik te stimuleren. Als je klanten stimuleert om je product meer, vaker of in grotere hoeveelheden te gebruiken kan je meer omzet realiseren. Voorbeelden hiervan zijn chips zakken met meer inhoud of Cup-a-Soup als nieuw tussendoortje.
3. Meer klantaandeel (share of wallet)
Deze methode richt zich op het weghalen van klanten bij andere bedrijven en hen aan te sporen zoveel mogelijk bij jou te kopen. Klanten kopen vaak producten bij verschillende merken, je tankt bijvoorbeeld vaak niet alleen bij Shell. Bij share of wallet draait het dus om klantaandeel vergroten ten koste van de concurrent.
Nieuwe klanten aantrekken, of meer omzet halen uit bestaande klanten?
Zoals je begrijpt is het vaak makkelijker om meer share of wallet bij bestaande klanten te realiseren dan om nieuwe klanten aan te trekken. Met bestaande klanten heb je al een relatie. Het gaat hier dus enkel om het veranderen van koopgedrag van deze klanten (alsnog een hele opgave!), maar je hoeft niet vanaf 0 te beginnen.
Wil je marktaandeel vergroten? Stel jezelf dan de vraag: vinden klanten jouw bedrijf slechter, vergelijkbaar of beter dan andere bedrijven waar ze jouw product of dienst ook kopen?
Marktaandeel vergroten met marketing
Uiteraard speelt marketing een belangrijke rol bij het vergroten van het marktaandeel.
Enkele manieren waarop dit mogelijk is:
1. Het versterken van klantrelaties
Door betere klantrelaties op te bouwen kan je jouw bestaande marktaandeel beschermen en klantretentie verhogen. Betere klantrelaties verhogen ook de klanttevredenheid, wat weer kan leiden tot verhoogde mond-tot-mondreclame.
2. Adverteren
Een van de manieren om snel bereik in te kopen is door te adverteren. Het is een prijzige, maar effectieve, manier om marktaandeel te winnen. Adverteren kan goed werken voor zowel gevestigde bedrijven als start-ups die aan marktaandeel moeten winnen.
Wil jij meer klanten aantrekken of meer omzet halen uit bestaande klanten? Vraag een vrijblijvend gesprek aan en ontdek manieren om klanten te generen en klantretentie te verhogen middels (online) marketing.
Bronnen: