Als webshop-eigenaar droom je ervan om voldoende omzet te draaien zodat je jouw baan op kan zeggen. Vaarwel loondienst, hallo ondernemerschap.
Of misschien werk je al fulltime aan je eCommerce business en wil je graag opschalen naar het volgende niveau.
Wat jouw ambities ook zijn, één ding is zeker: je wilt meer omzet met je webshop. Anders was je niet bij dit artikel beland.
Laten we kijken naar 3 doodeenvoudige manieren (oké, nummer 2 is bij nader inzien niet zó simpel) om je omzet te vergroten.
1. Zorg voor upsells en cross-sells
Dit is echt een no-brainer. Veel eCommerce platformen maken het mogelijk om een upsell toe te voegen. Dit houdt in dat je een klant een optie biedt om een duurder of beter product ook aan te schaffen. Dit is vergelijkbaar met de cross-sell, waarbij je een klant een aanvullend product aanbiedt gedurende het afrekenproces.Door met upsells en cross-sells te werken kun je eenvoudig meer omzet halen uit je bestaande klanten. Dat is fijn voor jou, maar ook voor hun. Stel, ze kopen een product waar batterijen in moeten en ze kunnen die met één klik op de knop toevoegen aan het winkelmandje – scheelt weer zoekwerk.
2. Bouw een funnel
Oké, deze manier om meer omzet met je webshop te genereren is eigenlijk niet doodeenvoudig. Maar wel cruciaal voor je business!
Laten we dus klein beginnen. Start met het begin, namelijk het integreren van e-mail marketing in jouw webshop.
Meer omzet met je webshop kun je realiseren door te werken met een funnel. In het kort houdt dit het volgende in:
- Zorg dat mensen zich inschrijven voor jouw mailinglijst
- Via e-mail marketing converteer je leads naar klanten
- Bestaande klanten ga je overtuigen om vaker terug te komen voor een herhaalaankoop
De reden dat een marketing funnel zo goed werkt is omdat je mensen via jouw mailings meerdere malen kunt benaderen. Stel je zou dat niet kunnen, dan is het maar de vraag of zij na slechts één bezoek aan jouw website al klant zouden worden.
3. Zorg voor unieke, wervende productteksten
Tot slot wil je natuurlijk zorgen voor mega-wervende productteksten. Dat houdt in dat je zelf aan de slag zult moeten met de teksten van jouw producten. Neem niet klakkeloos de teksten over van je leverancier. Pak je pen erbij en ga ervoor zitten. Je hoeft geen tovenaar met woorden te zijn om een fatsoenlijke tekst op papier te zetten. Enkele tips:
Conclusie
Meer omzet met je webshop is lang niet zo lastig als je zou denken. Je kunt werken met upsells, cross-sells, basis marketing funnels en wervende productteksten. Hiermee haal je het meeste uit jouw webshop, zonder dat alles overhoop moet. Op naar meer conversies en meer omzet – veel succes!