Online reclame maken: 12 tips van Scientific Advertising

Online reclame maken 12 tips van Scientific Advertising-webcrafter

december 31, 2019 in SEO

Ongeveer een jaar geleden kreeg ik het boek Scientific Advertising, van Claude C. Hopkins. Het boek komt uit 1920 en bevat universele psychologische waarheden die nog net zo waar zijn in 1920 als in 2020. Graag deel ik een aantal van de tips uit Scientific Advertising met je, zodat je succesvol online reclame kunt maken.

“Making a sale without making a convert does not count for much. Sales made by conviction – by advertising- are likely to bring permanent customers. People who buy through casual recommendations often do not stick.”  – Claude C. Hopkins

1. Adverteren is verkoop

Het enige doel van adverteren is de verkoop bevorderen. De principes van sales en adverteren zijn dus ook in grote mate gelijk aan elkaar. Daarom moet elke advertentievraag worden beantwoord volgens de normen van de verkoper.

2. Mensen zijn egoïstisch

Vergeet niet dat de mensen die je wilt bereiken met je advertenties egoïstisch zijn. Ze geven iets om jouw bedrijf of winst, waarom zouden ze ook? Ze zoeken een product of service voor zichzelf. Door alleen maar over jezelf en je bedrijf te praten maak je een dure fout. De beste advertenties vragen niemand om te kopen. Ze bieden veel gevraagde informatie. Ze noemen voordelen voor de gebruiker. De beste advertenties zijn opgesteld vanuit een kennis van de menselijke natuur en psyche.

3. Gebruik koppen om jouw publiek te ‘vinden’

Door goede koppen te schrijven kun je jouw publiek vinden. Een kop kan interesse aanwakkeren. Het doel van een koptekst is dan ook om mensen te selecteren die mogelijk interessant zijn als klant. Jouw koptekst zal enkel bepaalde mensen interesseren om bepaalde redenen. Het is de kunst om de juiste mensen (lees: potentiële klanten) aan te trekken middels een goede kop.

4. Psychologie is essentieel

Een goede reclamemaker heeft kennis van de menselijke psychologie. Hij meer hij ervan weet, des te beter. Nieuwsgierigheid is bijvoorbeeld één van de sterkste menselijke prikkels. Ook willen mensen vaak koopjes, maar ze houden niet van ‘goedkoop’.

5. Wees specifiek

Algemeenheden doen het niet goed in de marketing. Algemene informatie laat geen indruk achter. “De beste X”, de “laagste prijzen”, en dergelijke claims doen vrij weinig – iedereen kan dit roepen. Dit neigt naar overdrijven. Misschien ken je nog wel die reclame van WC-eend? 😉

Iemand die een specifieke claim doet, vertelt echter de waarheid of liegt. Mensen verwachten niet dat een adverteerder liegt. Bepaalde uitspraken worden meestal geaccepteerd en specifieke feiten hebben, indien vermeld, hun volledige gewicht en effect.

6. Vertel het volledige verhaal

Welke claim je ook gebruikt om de aandacht te trekken, zodra je dat hebt gedaan moet je redelijk compleet je verhaal vertellen. De lezer heeft immers interesse, anders zou hij je advertentie niet gelezen hebben. Als je de lezer nu niet weet te boeien, ben je hem mogelijk voor altijd kwijt. Zorg er daarom voor dat het verhaal in je advertentie redelijk compleet is.

7. Foto’s en design moeten de reclame versterken

Bij effectief online reclame maken helpen de afbeeldingen niet enkel omdat ze interessant zijn, of om de aandacht te trekken. Of om de advertentie op te sieren. Goede afbeeldingen en designs versterken de reclame; ze versterken een verkoopargument.

8. Adverteren + huiswerk = succes

Online reclame maken staat of valt met een goede voorbereiding. Wil je jouw kans op succes vergroten, dan is het cruciaal dat je volledige informatie over jouw onderwerp hebt. Het kan dus nodig zijn om dagenlang te lezen over een probleem binnen een branche. Wees dus niet bang om wat boeken aan te schaffen, nieuwsartikelen te lezen en op de hoogte te blijven van alles wat er gebeurt in jouw branche.

9. Een strategie is noodzakelijk

Om online reclame te maken heb je de juiste vaardigheden en kennis nodig. Dit vergt training en ervaring. De beste manier om te leren online reclame te maken, is door het te doen. Ga aan de slag met een online advertentie en leer van het experiment. Zodra je een aantal tests hebt gedaan is het handig dat je aan de slag gaat met een weloverwogen strategie voor jouw online advertenties. Informeer vrijblijvend naar de beste strategie voor jouw bedrijf.

10. Zorg dat u opvalt

Wie indruk wilt maken, moet zich op één of andere manier onderscheiden van de massa. En wel op een prettige manier. Bewonderenswaardige dingen doen op en andere manier, dat zorgt voor interesse. Daarmee maak je wel indruk.

11. Negatieve advertenties zijn slecht

Een concurrent afvallen is geen goede reclame voor jouw bedrijf. Wijs niet naar anderen. Te vaak val je zelf door de mand terwijl je minpunten van een rivaal aanwijst. Toon jezelf van je beste kant. Verlaag je niet tot andermans niveau. Zorg voor goede, positieve reclame.

12. Een goede naam helpt

Een merk dat een goed verhaal vertelt heeft een grote voorsprong. Sommige merken vertellen eigenlijk al complete verhalen, zonder dat je ze bewust hoeft te weten. Denk maar aan Nike of Apple. Een goede bedrijfsnaam staat aan de basis van goede marketing. Zorg voor een naam die mensen onthouden en die overeenkomt met jouw missie en visie.

Sander Touw is Managing Director van Webcrafter. Enthousiast over het gebruik van technologie om de wereld een betere plek te maken. Gelooft dat technologie kan worden gebruikt om mensen met elkaar te verbinden, informatie te delen en problemen op te lossen. 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Subscribe to get the latest updates
>