Dating sites zijn een vak apart. Het is een niche. Wil je succes behalen met jouw online dating site, dan zul je goed moeten worden in online marketing. Met name SEO kan je veel brengen.
Door de opkomst van online dating sites en apps (denk aan Tinder) is het makkelijker dan ooit om een potentiële partner te vinden. Het is nu super gemakkelijk om een leuke date te scoren. Maar hoe scoor je als datingsite meer websitebezoekers? Dat staat centraal in het blog van vandaag.
In dit blog ga je leren hoe je hogere posities in Google kunt behalen – en behouden. Je leert de fijne kneepjes van het vak zodat je vandaag al zelf aan de slag kunt met zoekmachine optimalisatie voor jouw dating site.
Ken je cijfers
Het begint allemaal met inzicht in je huidige bezoekersaantallen en geregistreerde gebruikers. Hoeveel websitebezoekers haal jij elke maand naar je datingsite? En, hoeveel van die mensen weet je om te vormen tot geregistreerde gebruikers?
Heb je geen idee hoe het zit met jouw data? Zorg dan dat je als eerste Google Analytics installeert op je website, zodat je bezoekersaantallen kunt bijhouden.
Wil je direct inzicht in jouw SEO-kansen? Vraag dan een gratis SEO analyse aan, zodat we jouw online zichtbaarheid tips direct in kaart kunnen brengen.
Mogelijk ben jij de beste matchmaker uit Nederland, maar als je niet zichtbaar bent dan kan je niemand helpen. Daarom is het cruciaal dat je goed wordt in zoekmachine optimalisatie (als je het zelf wilt doen) of een betrouwbare partij zoekt om het aan uit te besteden.
Stap één is namelijk meer websitebezoekers genereren via Google. Stap twee is die websitebezoekers laten converteren – daarover later in dit blog meer.
Liefde voor content
Websitebezoekers houden van goede content. Content is nog steeds king. Wil je beter worden gevonden in Google, richt je dan op zogeheten “long tail” zoekwoorden. Dat zijn zoekwoorden bestaande uit drie of meer woorden, zoals “Dating bureau Rotterdam” of “tips voor online dating”. Over het algemeen zit er namelijk minder concurrentie op zulke woorden. Het is dus makkelijker om een hoge positie op zo’n zoekwoord te krijgen dan op een zoekwoord als “online dating” – wat een “short tail” zoekwoord is, bestaande uit minder dan drie woorden.
Je vraagt je nu misschien af; Oké, en op welke pagina’s moet ik die woorden zetten?
Start een blog.
Door een blog toe te voegen aan je website kun je over diverse onderwerpen (zoekwoorden) schrijven. Je kiest dan per blog één onderwerp (zoekwoord) om over te schrijven, zoals “tips voor online dating”. Zo kun je tientallen of zelfs honderden extra pagina’s (blog artikelen) aanmaken, die ieder geoptimaliseerd zijn voor een specifiek zoekwoord. Het blog dat je nu leest is hier een voorbeeld van, dit is slechts één van de tientallen blogs die we online hebben staan op onze website. Het voordeel van een blog is dat de rest van je website netjes en overzichtelijk blijft. Je krijgt geen wirwar aan pagina’s. Alle zoekwoorden content zit netjes in je blog.
De juiste mensen aantrekken
Hoe vind je dan de juiste long tail zoekwoorden? Die kun je vinden door zoekwoordenonderzoek te doen. Je wilt namelijk blog-artikelen gaan schrijven over onderwerpen (zoekwoorden) waar veel naar wordt gezocht in Google. Zelf gebruiken we graag KWfinder (gratis), maar ook Ubersuggest is een handige tool.
Bij zoekwoordenonderzoek is het belangrijk dat je zoekwoorden probeert te vinden met een zo hoog mogelijk maandelijks zoekvolume – dat betekent dat er veel mensen per maand naar op zoek zijn – en een zo laag mogelijke concurrentie – wordt vaak aangegeven met SEO Difficulty of Keyword Difficulty. Zo vind je zoekwoorden met veel potentie en zo min mogelijk concurrentie.
Veel gezochte dating zoektermen
Enkele zoekwoorden waarop veel wordt gezocht – en waarover jij dus een blog kunt schrijven – zijn:
- Is online dating veilig?
- Wat is de beste online dating site?
- Werkt online dating?
- Waarom is online dating stom
- Zou ik online dating moeten proberen?
- Waarom online dating niet werkt
Tip: Hulp nodig met zoekwoordenonderzoek? Vraag gratis een zoekwoordenonderzoek aan via het contactformulier.
Interessant om te weten, uit het onderzoek van Semrush blijkt dat mensen meer naar dating sites zoeken in de lente. In Maart en April neemt het verkeert toe en het piekt vaak in Mei, dan neemt het geleidelijk aan in de zomer weer af. In September is vervolgens nog een laatste piekmoment.
SEO voor een lokaal bedrijf? Gebruik dan Google My Business
Ben jij een lokale matchmaker? Zorg dan dat je lokaal optimaal vindbaar bent. SEO voor een lokaal bedrijf is namelijk net iets anders. Je moet dan ook een geoptimaliseerde Google My Business (Google Mijn Bedrijf) pagina hebben ten behoeve van lokale SEO.
Schrijf daarnaast wat pagina’s met daarin jouw plaatsnaam, dus denk aan een pagina over “matchmaker Rotterdam”. Zorg idealiter dat je minstens één pagina hebt per vestiging.
Lokale SEO is zeker iets dat belangrijk is om op orde te hebben. Het is namelijk negen van de tien keer makkelijker om eerst lokaal vindbaar te zijn en dan nationaal de markt te veroveren.
Zeg het voort met social media
Actief berichten plaatsen op social media helpt ook mee om hogere posities te behalen in Google.
Als jouw berichten veel worden ge-liked en gedeeld dan ziet Google dat als een positief signaal. Deze positieve signalen dragen bij aan hogere posities in Google. Als mensen namelijk jouw bericht liken is Google in de veronderstelling dat het een waardevol bericht is. Als jouw bericht dan ook nog een link naar een pagina van jouw website bevat, kan het zijn dat die pagina een klein duwtje in de rug krijgt qua positie in Google.
Is het voor jouw bedrijf logisch om op Social Media, Instagram of Pinterest actief te zijn? Zorg dan dat je op die social media kanalen zichtbaar bent.
De volgende stap in de relatie: Van websitebezoeker naar geregistreerd gebruiker
Zoals ik al aan het begin van dit blog noemde gaat het natuurlijk niet enkel om het aantrekken van meer websitebezoekers. Uiteindelijk wil je meer geregistreerde gebruikers van jouw platform. Je wilt dus websitebezoekers laten converteren.
In online dating is dat mogelijk door bijvoorbeeld gebruik te maken van een gratis proefperiode. Dit is een vorm van een gratis weggever waarmee je direct jouw waarde als online dating platform kunt tonen. Zorg er daarom voor dat er op elke pagina een Call to Action staat om een (tijdelijk gratis) profiel aan te maken. Zo weet je zeker dat mensen die jouw website vinden via één van je blog-artikelen mogelijk nog eens terugkomen om gebruik te maken van jouw online dating site.
SEO voor Nederlandse dating sites: Conclusie
Met bovenstaande tips kun je een goede start maken met jouw posities in Google. Heb je liever wat hulp nodig? Of wil je direct inzicht in de kansen voor jouw website? Neem dan vrijblijvend contact op voor een SEO scan.