Het grootste voordeel van een full service internetbureau is dat je alle benodigde disciplines onder één dak inhuurt. Wil je een goede website én zoekmachine optimalisatie én Google Ads campagnes, dan kan een full service internetbureau je daar zeker bij helpen.
Na het lezen van dit blog weet je wat de voor- én nadelen van een full service bureau zijn en je weet of het inschakelen van zo’n bureau voor jou de geschikte keuze is.
Weet je al dat je een full service internetbureau wilt inschakelen? Wacht dan niet langer en plan een vrijblijvend consult in.
Wat doet een full service internetbureau?
Een full-service digital internetbureau biedt je alles wat je nodig hebt op gebied van website design, website development en online marketing. Dergelijke bureaus, net als Webcrafter, bieden een complete reeks aan online marketing diensten; van zoekmachine optimalisatie tot aan pay-per-click advertenties en meer.
Een full service internetbureau doet meer dan alle online marketingdiensten bieden die nodig zijn. Full service internetbureaus leveren ook een integrale strategie die alle benodigde online marketing diensten slim laat samenwerken. Dankzij deze aanpak is het mogelijk om effectieve campagnes te lanceren die naamsbekendheid en meer klanten als resultaat hebben.
Welke diensten lever een full service internetbureau?
De meeste full service internet agencies leveren deze diensten:
- Web(re)design
- Web development
- Zoekmachineoptimalisatie
- Pay Per Click advertising
- E-mail marketing
- Content Marketing
- Social media marketing
- Social media adverteren
Wat kun je verwachten van een full service internetbureau?
Van een full-service internetbureau kun je verwachten dat ze een compleet team aan experts leveren, resultaat weten te boeken en al jouw online vragen weten te beantwoorden; van benodigde aanpassingen aan de website tot aan het genereren van meer omzet via pay-per-click advertenties.
Wat zijn de kosten van een full service internetbureau?
De kosten voor het inhuren van een full-service webbureau verschillen aanzienlijk en worden bepaald door diverse zaken, waaronder:
- De ervaring van het bureau
- De hoeveelheid ingekochte dienstens
- De doorlooptijd van de service (voorbeeld: versneld webontwerp)
- De complexiteit van jouw strategie
Huur je het bureau enkel in om SEO en PPC te regelen, dan zijn de kosten lager dan wanneer je ook webredesign en content marketing nodig hebt.
Gemiddeld genomen werd in 2018 11.2% van de totale jaaromzet geïnvesteerd in marketing (bron). Echter heeft een groter bedrijf natuurlijk ook een groter marketingbudget dan een klein bedrijf.
Over het algemeen varieert de gemiddelde investering voor full-service digital marketing agencies tussen de €500 en €12.000 per maand. Dit is echter een gemiddelde, dus houd hier rekening mee bij het zoeken van het beste full service internet agency voor jouw bedrijf.
Full service internetbureau: voordelen & nadelen
Een full service internetbureau ontlast niet alleen jouw interne marketing team, het biedt ook een concurrentievoordeel op de markt. Jouw bedrijf kan met een bureau het beste halen uit de online marketing kanalen om groei en naamsbekendheid te maximaliseren.
Het grootste voordeel van een bureau is het aanbod aan diensten. Jouw bedrijf hoeft zich niet langer druk te maken om het vinden van de juiste creatievelingen of digitale experts. Als je werkt met een bureau krijg je een volledig team tot jouw beschikking. Hiermee kun je in één klap jouw marketingafdeling verdubbelen (of misschien zelf verdrievoudigen!). Bovendien hoef je zelf als deze extra mensen niet aan te sturen, het kost je geen extra tijd of gedoe.
Door samen te werken met een goed bureau weet je dat de marketingstrategie vlekkeloos opgezet en uitgevoerd kan worden. De gebundelde krachten van het bureau zorgen voor een perfecte implementatie van de uitgedachte strategie die wordt uitgerold op de gekozen marketingkanalen. Met een full service internetbureau profiteer je van één integrale strategie.
Wat handigheden om op te letten vóórdat je met een bureau in zee gaat: Weet je hoe je ze kunt bereiken als er iets mis gaat? Krijg je regelmatig voortgangsrapportages?
Ieder marketing agency heeft zo zijn eigen cultuur en een bepaalde manier van dingen doen. Vaak worden deze door jarenlange gewenning gevormd. Individuele specialisten zijn vaak wat wendbaarder en mogelijk nog wat flexibeler. Een freelancer kun je meekrijgen om bepaalde dingen op jouw manier te doen, terwijl een bureau vaak een eigen werkwijze heeft die ze mogelijk willen vasthouden.
Enkele voordelen verder uitgelicht
Laten we enkele van de grootste voordelen van het inschakelen van een internetbureau nader onderzoeken:
Promoten jouw merk effectief via verschillende kanalen
Wanneer je individuele marketeers inhuurt om jouw bedrijf op de kaart te zetten, of jouw producten te vermarkten, is het aan jou om ervoor te zorgen dat je een complementair team in elkaar zet. De ene marketeer is mogelijk goed met platform A, terwijl de andere marketeer enkel met platform C werkt en er dus niemand is die met platform B overweg kunt. Door met een full service internetbureau te werken haal je alle benodigde expertise in huis. Ook weet je dat de mensen van een bureau goed samen kunnen werken en zo hun expertise kunnen bundelen om tot betere resultaten te komen.
Collectieve expertise
Doordat digitale bureaus vaak een uitgebreid team van marketeers hebben met specialisaties zijn ze in veel gebieden enorm goed. De experts werken nauw samen, wisselen ideeën uit en komen zo tot betere resultaten. Als je zelf freelancers inhuurt zul je waarschijnlijk nooit profiteren van deze ‘gebundelde krachten’-aanpak. Als je in plaats daarvan een full-service internet bureau inhuurt krijg je een compleet team van professionals met collectieve expertise.
Kosten efficiëntie
Veelal is het goedkoper om marketeers in te huren, dan ze op de loonlijst te zetten. Je hoeft geen loon te betalen, geen secundaire arbeidsvoorwaarden te regelen en je bent geen tijd kwijt aan het inwerken van collega’s. Bovendien heeft iemand die bij een bureau werkt vaak meer specialistische kennis dan een marketeer die jarenlang bij één bedrijf heeft gewerkt. Je kunt een internetbureau daarom zien als jouw eigen, extra marketingafdeling – op afroep beschikbaar.
Het inhuren van een marketing agency is vaak goedkoper dan mensen in loondienst nemen. Het geeft je meer controle over jouw budget, omdat je bijvoorbeeld over tarieven kunt onderhandelen.
Nieuwe ideeën
Wanneer je intern de marketing regelt beperkt de marketingaanpak zich tot de ideeën die vanuit het personeel komt. Als je een full service bureau inhuurt kun je profiteren van een flinke stroom aan frisse ideeën waar jouw werknemers misschien zelf niet aan zouden denken.
Jij kent jouw bedrijf natuurlijk als geen ander. Toch kan een marketingbureau het bedrijf juist daarom van een nieuw perspectief bekijken. Dit alternatieve perspectief stelt het team van het bureau in staat om het bedrijf op een effectieve manier te promoten. Soms moet je dingen op een andere manier doen om andere resultaten te boeken.
Focus op kerntaken
Door (een deel van) online marketing uit te besteden kan jouw team zich bezighouden met hun kerntaken. Mogelijk is jouw interne marketingafdeling erg goed in communicatie, maar niet in website aanpassingen maken, SEO en design. Deze taken kan een bureau dan voor je uit handen nemen. Zo doet iedereen waar hij goed in is.
Wanneer je een full-service bureau voor online marketing inhuurt in plaats van freelance marketeers hoef je je geen zorgen te maken over het managen van extra medewerkers of het bedenken van jouw eigen marketingstrategie. Een full-service agency beheert zijn eigen medewerkers en ontwikkelt een complete marketingstrategie voor jouw bedrijf waarbij alle geschikte marketingkanalen worden ingezet. Zodat jij en jouw team zich bezig kan houden met de belangrijkste kernactiviteiten.
Schaalbaarheid
Groeit jouw organisatie hard, dan is de kans groot dat de marketingbehoeften na verloop van tijd verder zullen toenemen. Met een bureau zorg je ervoor dat je eenvoudig je marketingcampagnes evenredig kunt laten opschalen. Opschalen met een intern team is vaak maar tot op zekere hoogte mogelijk, op den duur komt je mensen tekort en extra medewerkers op korte termijn inwerken is vaak niet mogelijk.
Is het inschakelen van een full-service internetbureau voor jou de juiste keuze?
Er zijn veel goede redenen om een full service bureau in te schakelen, maar dat wilt nog niet zeggen dat dit voor elk bedrijf de juiste keuze is. Wat voor het ene bedrijf de logische, volgende stap si, is voor het andere bedrijf totaal niet logisch. Overweeg de volgende vragen goed voordat je een besluit neemt om met een bureau samen te werken.
Wat kun je veroorloven?
Als je een groot budget hebt, kun je makkelijker een deel daarvan uitgeven om nieuwe klanten te werven. Door een full service marketingbureau in te schakelen zul je dan nieuwe marketingstrategieën kunnen implementeren om jouw bedrijf verder te laten groeien. Als je dus wat geld hebt is het niet zo lastig om dit geld in te zetten om de omzet verder te vergroten door middel van campagnes.
Als we echter kijken naar de startende ondernemer is er mogelijk minder budget voor marketingactiviteiten. Bovendien is er nog weinig mond-tot-mondreclame en bekendheid. Het is in dit geval niet logisch om veel marketingactiviteiten uit te besteden.
Kun je het full service internetbureau jouw branche toe vertrouwen?
Een marketingbureau is erg goed in website ontwikkelen, e-mail marketing, online adverteren, en noem maar op. Echter ben jÃj de expert binnen jouw branche. Jouw team kent de fijne kneepjes van de organisatie, de nuances in de branche en de klanten. Als je besluit om te werken met een bureau is het cruciaal dat het bureau bereid is om meer te leren over de branche waarin je actief bent. Als ze beweren om marketingstrategieën te implementeren zónder dat ze het bedrijf en de branche kennen, is dat een grote no-go. Als echter blijkt dat ze genoeg voorkennis hebben of het vermogen om de branche goed te onderzoeken is het bureau mogelijk een goede keuze.
Conclusie
Bedrijven schakelen niet voor niets full service internetbureaus in. Enkele van de belangrijkste voordelen zijn:
- Gestroomlijnde marketing campagnes
- Alle online benodigdheden onder één dak
- Uitbreiding van digitale marketingstrategieën
- Toegang tot gespecialiseerde vaardigheden op één plek
Voor veel bedrijven biedt een full service internetbureau zoals Webcrafter niet alleen gemak, maar vooral resultaat. Dat is de reden dat het leeuwendeel van onze klanten bij ons blijft en een langdurig partnerschap ontstaat.
Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Plan een vrijblijvend consult in.