Waarom het nu de beste tijd is om een webshop te bouwen

Waarom het nu de beste tijd is om een webshop te bouwen

Waarom het nu de beste tijd is om een webshop te bouwen

Inleiding

Als ondernemer besef je thans ook dat het belangrijk is dat je op het internet goed zichtbaar en beschikbaar ben. Daarbij is de kwaliteit van deze representatie minstens even belangrijk en in sommige branches zelfs relevanter dan de kwantiteit van deze beschikbaarheid. Dit leidt tot het maken van marketing keuzes waar ondernemers vroeger niet bij hebben hoeven stil te staan.

Zo een keuze is de afweging of een WordPress webshop maken een goede investering is voor het type bedrijf dat je hebt of als je vooralsnog kunt volstaan met de normale basis website die je een redelijk aantal klanten oplevert.

Dit artikel helpt je bij deze afweging door:

  • je inzicht in het huidig consumentengedrag te vergroten;
  • je te informeren over methoden hoe je je zichtbaarheid op het internet effectief vergroot; en
  • je alle informatie te verschaffen over een webshop maken in WordPress zonder dat je daar slapeloze nachten van krijgt.

Veranderde wereld

Wellicht heb je zelf ook gemerkt dat het leven constant aan het veranderen is. Het zal je in de negentiger jaren niet echt zijn opgevallen omdat je:

- Of te jong was om door te hebben dat het hebben van contact met je vriendenkring door tussenkomst van een computer, anders was dan hetgeen je (groot)ouders in hun jonge jaren kenden; en

- de veranderingen die zich toen voltrokken je leven leuker maakten, door onder andere het beeld dat je had over de wereld, te verruimen.

Dit leidde ertoe dat je er nu aan gewend bent om via het internet met anderen in contact te staan en haast al je activiteiten digitaal te ontplooien en of te delen met je netwerk.

Gelet op de huidige covid-19 pandemie, is het voorgaande een goede voorbereiding geweest op de manier van leven, waar we thans met zijn allen toe gedwongen zijn.

Dankzij de digitalisering op vrijwel elk gebied lukt het ons:

  • om de sociale afstand te bewaren zonder dat we het interpersoonlijk contact met elkaar verliezen;
  • familie in het buitenland te zien en ervaren, waardoor reisbeperkingen minder als een straf aanvoelen; en
  • om zonder te veel rompslomp toch aan onze producten te komen, doordat steeds meer bedrijven naast hun fysieke winkel een webshop maken in WordPress.

Vooral van dit laatste punt volg ik als online marketeer de ontwikkelingen op de voet!

De nieuwe consument

Het valt me ook op dat men voor het halen van boodschappen of het initiëren van een consult bij een dienstverlener, ervoor kiest dit als klant of cliënt vaker digitaal te doen. Ook is er een groeiend aantal webwinkels online en stelde ik dit jaar al op regelmatigere basis een offerte webshop maken wordpress op dan het geval was in 2019.

De nieuwe consument kiest dus voor:

  • het gemak dat zo een webshop biedt om vanuit elke plek en op elk gewenst moment boodschappen te doen;
  • de veiligheid door de beperkte "one on one" fysieke contacten;
  • het zonder haast kunnen zoeken naar passende producten en diensten plus de daaraan gerelateerde aanbiedingen; en
  • de zekerheid dat wat men online koopt ook daadwerkelijk aan de verwachtingen voldoet.

Indien je ook voor een webshop maken in WordPress kiest, doe je er goed aan om met dit gedrag rekening te houden. De consument van nu heeft immers genoeg tijd om:

  • ook de producten van je concurrenten te bestuderen,
  • vergelijkingswebsites te bezoeken,
  • aan te voelen of hetgeen je als bedrijf uitstraalt wel matcht met hun goed gevoel bij het al dan niet doen van hun aankopen bij jou;
  • in te schatten of je betalingsopties veilig genoeg zijn en ze hun producten daadwerkelijk op de afgesproken dag en tijd zullen ontvangen.

En nee, het via het internet zaken doen werd niet gemakkelijker, waardoor je je marketingstrategieën zal moeten aanpassen aan deze nieuwe type consumenten, om ze te blijven interesseren.

Hedendaagse consumenten

Je doelgroep kan gelet op het voorgaande dus bestaan uit:

  • consumenten die letten op de prijs en alles zo voordelig mogelijk wensen aan te schaffen of
  • de tegenhanger zijn van dit type en de kwaliteit belangrijker vinden. Ze vinden het niet erg om meer te betalen voor je producten, omdat je ze weet te overtuigen dat je het beste van het beste verkoopt.
  • sommigen achten de service die je verleent, je klantvriendelijkheid en de logistieke afhandeling van hun bestellingen de belangrijkste vereisten waaraan je als webwinkel ondernemer moet voldoen; terwijl
  • er ook nog een groep is bij wie je punten scoort als ze bij jou terecht kunnen voor de nieuwste gadgets en (designer) items.

Je kunt dus niet meer volstaan met het hebben van een algemeen beeld van je doelgroep, je zult je moeten verdiepen in de wijze waarop je consumenten zich onderling van elkaar onderscheiden.

Aangezien het internet de speelplaats is geworden van de hedendaagse consument, doe je er tevens goed aan, om als bedrijf een zo schoon mogelijke digitaal traject te hebben. Dit komt onder meer tot uiting in de manier waarop je op sociale netwerken met negatieve opmerkingen omgaat. Google is net als de andere zoekmachines, tegenwoordig immers ieders beste vriend, waardoor het succes met je webshop ook voor een groot deel afhangt van de digitale geraamtes die je in je kast bewaard hebt; en de wijze waarop je in staat bent om ze al dan niet met mijn hulp, tot een winnende online factor te maken in de ogen van je bezoekers.

Wat is een webshop?

Een webshop stelt je in staat in te spelen op de veranderde behoefte van je doelgroep aan informatie over hetgeen je op de markt brengt, alvorens zij overgaan tot het aankopen van je product. Het is een digitale versie van je fysieke winkel en dus eigenlijk gewoon de Engelse benaming voor de overbekende term webwinkel.

Je stelt er je producten ten toon, geeft bezoekers de mogelijkheid om ze te bestellen en eventueel digitaal af te rekenen, waarna je voor de verzending zorgt naar het door hen opgegeven adres. In sommige gevallen is het afhalen van het bestelde product bij een fysieke winkel een gemakkelijke optie, die ook aan de webshop is gekoppeld.

Webshop types

Aangezien de maatschappelijke behoeften een belangrijke drijfveer zijn voor de ontwikkelaars binnen de ICT sector, zagen zij met het verstrijken van de tijd ook in dat de vraag naar veilige en goed in elkaar gezette klantvriendelijke webwinkels een stijgende trend vertoonde. Samen met de ontwikkeling van meer dynamische websites, programmeerden zij ook Content Management Systemen (hierna CMS) die voor een variatie aan doeleinden ingezet kunnen worden.

Hierdoor zijn er voor haast elke sector kant-en-klare website templates of thema's met bijbehorende plug-ins en of applicaties beschikbaar, die jij als ondernemer dus zelf kunt (laten) aanpassen.

Wil je een webwinkel bouwen dan kun je kiezen uit een open source CMS of een managed CMS platform. In het eerste geval kun je alle onderdelen van je webshop zelf beheren terwijl je bij een managed CMS platform die mogelijkheid niet volledig hebt.

Er bestaan verschillende CMS, waarvan Magento, Zen Shop, WordPress (WooCommerce) en osCommerce, enkele voorbeelden zijn

In de rest van deze tekst beperk ik me tot wat komt kijken bij een WordPress webshop maken, aangezien dit het Content Management Systeem is dat ik mijn klanten aanbeveel.

WordPress is een CMS dat oorspronkelijk het vereenvoudigen van blogberichten ten doel had. Vanuit deze gedachte werden er steeds meer thema's en plug-ins ontwikkeld, die bloggers in staat stelden om zich van elkaar te onderscheiden. Door de jaren heen ontdekten meerdere website bezitters en bouwers het gemak van dit platform, wat ertoe geleid heeft dat haast elke ondernemer het naar zijn eigen inzichten en behoeften kan aanpassen. Indien je een webshop wenst te bouwen in WordPress doe je dat in negen van de tien gevallen dan ook met hun WooCommerce plug-in.

De voor- en nadelen van het integreren van een WooCommerce wordpress webshop als marketingstrategie

Je zult het nu wel met me eens zijn dat een slimme ondernemer ook in zijn online marketing investeert. En al helemaal wanneer je onderneemt in een branche waar de onderlinge concurrentie groot is. Het integreren of aanpassen van je webwinkel kent dan enkele voor- en nadelen, waarvan ik in onderstaande alinea's enkele zal benoemen.

Voordelen

1. Een webshop laat je website bezoekers niet raden naar de reden van je internet aanwezigheid. Ze zien gelijk welke items je verkoopt en hoe ze die in hun bezit kunnen krijgen. Heb je slechts een website dan kan je natuurlijk een heel artikel over een bepaald product schrijven, maar als je potentiële klant geen interesse heeft in die informatie dan klikt hij of zij weg nog voordat je "call to action" in je tekst te lezen was.

2. Een WooCommerce webshop in WordPress helpt je om het overzicht van hetgeen je aanbiedt te bewaren. Dit vanwege de verschillende filtermogelijkheden die deze plug-in bezit. Hierdoor geef je je klanten ook uitgebreidere zoekmogelijkheden binnen je aanbod, terwijl je zelf ook in staat bent om je voorraad in de gaten te houden;

3. Verschillende add-ons versterken de functionaliteit van je webshop waardoor je al dan niet met mijn hulp een goed werkende en klantvriendelijke webwinkel kunt opzetten en beheren;

4. Aangezien WordPress oorspronkelijk voor bloggers was ontwikkeld, kun je als zoekmachine optimalisatie maatregel, artikelen publiceren over hetgeen je verkoopt. Dit zonder dat je daartoe een andere website hoeft te bouwen;

5. Het kost niet veel om een basis webwinkel met dit systeem te bouwen. Door de thema's en bijbehorende afbeeldingen kun je in principe nog voordat je de "look and feel" van je winkel hebt aangepast met de promotie ervan beginnen.

Nadelen

Er kleven ook enkele nadelen aan het bouwen van een WordPress webshop dat ondersteund wordt door WooCommerce. Deze zijn onder andere:

1. dat de vele mogelijkheden je kunnen afschrikken. Vooral als je nog nimmer met een CMS gewerkt hebt of nooit eerder een webwinkel hebt gehad. Gelukkig merk je na verloop van tijd wel dat dit één van de gemakkelijkste CMS platformen is om onder de knie te krijgen. Daar zorg ik ook wel voor!

2. WordPress updates kunnen je gaan benauwen. De WordPress ontwikkelaars zitten niet stil. Hierdoor krijg je vrijwel elke dag een bericht om één van je plug-ins te updaten. De angst dat je de kans loopt delen van je webshop kwijt te raken als je dat wel of niet doet, kan het plezier dat je zou moeten hebben met je webshop op den duur goed verpesten.

3. Je webwinkel kan langzamer worden. Zoals reeds aangegeven was WordPress bestemd voor bloggers. Hun content bestond voornamelijk uit teksten, afbeeldingen en video's van hun belevenissen of interesses. Indien je een WooCommerce webwinkel bouwt groeit deze mee met je aanbod wat voor langere laadtijden en dus ongeduldige internetbezoekers kan zorgen. Met mijn hulp valt dit probleem echter goed te omzeilen waardoor je niet achteruitgaat in je aantal betalende bezoekers. In de volgende paragraaf geef ik je alvast een kijkje in mijn aanpak door één van mijn stappenplannen met je te delen.

Stappenplan bij het ontwerpen van een webshop

Oké, je wenst dus een webwinkel te bouwen waarmee je consumenten echt bereikt. Daartoe gaan we samen de volgende stappen volgen:

1. We gaan allereerst na hoe je bedrijf zowel offline als online wordt ontvangen door je doelgroep. Ga hiervoor na:

in welke bedrijfstak je onderneemt;

wie je concurrenten zijn;

  • wat je van hen kunt leren;
  • waar je bedrijf voor staat: je missie, visie en doelen;
  • hoe je deze hebt uitgedragen in de afgelopen periode (jouw USP’s);
  • of ze effectief genoeg zijn of geherformuleerd dienen te worden gelet op het nieuwe normaal;
  • of je doelgroep nog steeds hetzelfde is of dat je voor wat dat betreft ook van gedachten bent veranderd.

Indien je een onderneming bent die pas begint, heb je de kans om met het voorgaande in gedachte een betere marktpositie te verwerven.

2. Formuleer nieuwe bedrijfsdoelen voor je offline en online marketingstrategieën. Dit is vooral van belang indien tot nu toe hetgeen je deed om klanten te werven niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd.

  • leer van je concurrenten, kopieer hun succesformules maar geef het je eigen unieke draai;
  • vraag om feedback aan je volgers en netwerk en sta open voor opbouwende kritiek;
  • ga na wat tot nu toe zowel offline als online gewerkt heeft en wat niet.

3. Versterk de onderlinge band met je werknemers of arbeiders; doe offline dus aan teambuilding waardoor een ieder weet waarvoor het bedrijf staat en wat zij online op sociale platformen en als klantenservices binnen je webshop moeten uitdragen;

4. Werk aan je online aanwezigheid: laat je bestaande website screenen door een online marketeer en eventueel zoekmachine vriendelijk maken. Vertrouw met andere woorden je SEO en SEA strategieën voor een (on)bepaalde periode aan een professional toe;

5. Bouw samen met bovenstaande expert je webwinkel (verder uit) waarbij zowel de inhoud van je productbeschrijvingen, acties als de kwaliteit van je afbeeldingen en Google advertenties gericht zijn op de behoeften van je doelgroep;

6. Laat de logistieke kant van het afhandelen van bestellingen aan E-logistieke bedrijven over. De tijd die vrijkomt besteed je dan aan het verder transformeren van je (online) bedrijf, terwijl je de zekerheid hebt dat de bestellingen op tijd bij je kopers aankomen; en

7. vertrouw in je eigen kunnen aangezien vooral nu in deze voor een ieder economisch mindere tijden, het verhogen van je omzet een ware strijd is.

Maar als je middels je webshop de weinige echte kopers aan je weet te binden met acties en voor hen relevante informatie en ze ook nog via sociale netwerken informatie verschaft en bezighoudt, is de kans groot dat je op den duur de trendsetter binnen je bedrijfstak wordt.

Ik help je graag daarbij. Stuur mij dus gerust een bericht voor een vrijblijvende strategiesessie ten behoeve van de bouw van je webshop. Samen bouwen we beslist een webwinkel die je doelgroep aanspreekt.




Leave a Reply

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url


NEEM CONTACT OP