Waarom je altijd je webshop kan verbeteren | Webcrafter

Waarom je altijd je webshop kan verbeteren

Regelmatig komen we websites tegen die niet eens een Google Analytics trackingcode bevatten. Dat is zonde, zo kun je niet inzien hoeveel website bezoekers jouw website eigenlijk heeft gehad.

Hetzelfde geldt voor webshops.
Weet jij eigenlijk het conversiepercentage van jouw webshop?
Weet je hoeveel websitebezoekers je gemiddeld gezien nodig hebt voor één order?

Kennis is macht

Het begint allemaal met data. Zonder data over wat jouw webshop exact doet qua conversieratio kom je niet ver. Je hebt deze inzichten nodig. Want, kennis is macht.

Op basis van de vergaarde data kun je beslissingen nemen. Daarom is het cruciaal dat je data uit jouw webshop verzamelt, bijvoorbeeld via Google Analytics, en analyseert.

Wat kan er beter?

Door regelmatig Google Analytics te checken zul je mogelijke ‘lekken’ in jouw webshop zien. Denk dan aan:

  • Pagina’s die veel website bezoekers krijgen, maar voor weinig omzet zorgen.
  • Producten die veel worden verkocht, maar die nog geen goede upsells bevatten.
  • Welke e-mails weinig tot niks bijdragen aan de omzet.

Met deze inzichten kun je jouw webwinkel optimaliseren. Je kunt eventuele ‘lekken’ dichten. Hiermee bedoel ik dat je zwakke plekken in jouw webshop gaat versterken, zodat je daar geen potentiële klanten meer verliest.

“A benchmark for you: If you are not spending 30% of your time in 2020 with data, Ms./Mr. Marketer, you’ll fail to achieve professional success.” - Avinash Kaushik

Dit is natuurlijk een proces dat nooit ophoudt. Je kunt constant blijven testen en optimaliseren. Dat is ook de kracht van online marketing; alles is meetbaar. Doe daar je voordeel mee. Blijf optimaliseren, blijf groeien.

80/20 regel en webshops

Wist je dat gemiddeld genomen 20% van de producten zorgt voor 80% van de omzet van een webshop?

Wat zijn in jouw webwinkel de producten die echt goed verkopen. Zorgen zij inderdaad voor een ruime meerderheid van de verkoop?

Dit noemen we ook wel de 80/20 regel. Die stelt dat 20% van de input of inspanningen verantwoordelijk is voor 80% (of meer) van de output of resultaten. Het is niet letterlijk altijd 20%, of 80%. De verhouding kan ook 40% en 70% zijn. Waar het om gaat is dat je niet denkt dat de helft van jouw producten voor de helft van je omzet zorgt. Er is altijd een bepaalde ongelijkheid. Sommige producten zullen het nou eenmaal beter doen dan anderen. Zorg ervoor dat je het maximale uit die producten haalt.

  • Neem die producten op in je nieuwsbrief
  • Vermeld ze op jouw social media kanalen
  • Voeg relevante upsells en cross-sells toe bij deze producten
  • Vermeld de meest populaire producten op je homepage
  • Zorg ervoor dat jouw populairste producten goed vindbaar zijn in Google

Conclusie

Een webshop is nooit ‘af’. Je kunt altijd nieuwe producten blijven toevoegen. Zo ook kun je blijven testen en optimaliseren om de verkoop te maximaliseren. We wensen je veel succes bij dit continu proces.




Leave a Reply

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url


NEEM CONTACT OP