Wat is lokale online marketing?

Bij marketing denk je misschien aan een massaal bereik via reclamespotjes, vernuftige Facebook advertenties en spetterende Tv-reclames. Dan hebben we nieuws voor je: het hoeft allemaal niet met zoveel poeha.

Natuurlijk zou het fantastisch zijn om een reclame spotje van jouw bedrijf op nationale TV voorbij te zien komen. Maar heb je enig idee hoeveel zoiets kost?

En bovendien, waarom zou je niet beginnen waar je het makkelijkst klanten kunt aantrekken? Namelijk lokaal.

Lokale online marketing richt zich op digitale kanalen om lokaal leads en klanten aan te trekken. Denk hierbij aan lokale zoekmachine marketing, social media en online advertenties.

Tip: Google Mijn Bedrijf kan niet ontbreken als je lokaal vindbaar wilt zijn!

Waarom local online marketing?

Het opzetten van een lokale online marketing campagne is vele malen makkelijker dan het opzetten van een nationale, grootschalige campagne.

Een lokale campagne is dus niet alleen goedkoper, in veel gevallen ook doeltreffender. Als aanbieder van websites en online marketing diensten kan Webcrafter wel klanten aannemen die door heel het land zitten, maar ik heb bijvoorbeeld niet zo’n uitgebreid netwerk in Groningen (Is ook een eindje rijden, van Zeeland naar Groningen 😉). Dus waarom zouden we niet beginnen waar we al de meeste connecties hebben?

Er wordt ook wel gezegd: your network is your net worth.

Lokale zoekmachine marketing

Een ander voordeel van local online marketing is de potentie in Google. Het is vaak makkelijker om gevonden te worden op een dienst met vermelding van een plaatsnaam, zoals “online marketing diensten Zeeland” ten opzichte van “online marketing diensten”. Op die laatstgenoemde term is het lastig scoren, er zijn veel concurrenten. Relatief gezien kost het veel meer moeite om te scoren op een term zonder plaatsnaam.

Lokaal adverteren

Als je lokaal nieuwe klanten werft kun je ook gerichter adverteren. Je kunt een beter profiel maken van demografische kenmerken om gerichter je advertenties te tonen. De kosten per click kunnen enorm verbeteren als je een specifieke doelgroep kunt aanspreken. Immers, je targeting sluit veel beter aan bij wie je echt zoekt dus je conversieratio zal beter zijn.

Lokale marketing voor fysieke winkels

Heb jij naast je fysieke winkel een webshop? Dan is lokale online marketing een no brainer voor je.

Je kunt profiteren van het beste van beiden werelden. Namelijk nationaal bereik via digitale media en lokaal bereik via lokale online marketing. Hiermee trek je klanten van ver weg én dichtbij aan.

Of misschien heeft jouw bedrijf wel ketens verspreid door heel het land? Ook dan is lokale zoekmachine marketing, om een voorbeeld te noemen, enorm krachtig.

Een plan van aanpak voor lokale marketing

Voordat je aan de slag gaat is het noodzaak om een duidelijk plan te hebben voor jouw bedrijf. Wil je meer website bezoekers genereren via lokale online marketing, of wil je meer fysieke bezoekers naar je winkel krijgen?

In veel gevallen zal lokale zoekmachine optimalisatie in jouw SEO plan worden opgenomen. Je verzekert jezelf hiermee dat je lokaal vindbaar bent voor klanten uit jouw regio. Pagina’s die geoptimaliseerd zijn voor locaties en een volledig Google Mijn Bedrijf profiel zijn hierbij de eerste stappen.

Ben je benieuwd welke mogelijkheden er voor jouw bedrijf zijn voor lokale online marketing? Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Sander Touw is Managing Director van Webcrafter. Enthousiast over het gebruik van technologie om de wereld een betere plek te maken. Gelooft dat technologie kan worden gebruikt om mensen met elkaar te verbinden, informatie te delen en problemen op te lossen. 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Subscribe to get the latest updates
>