Eerder schreven we al over de voordelen van een full service internetbureau. Verreweg het belangrijkste voordeel is dat je door te werken met een full service internetbureau alle disciplines onder één dak in huis haalt. Wil je een razendsnelle website én goede online marketing campagnes, dan is een full service internet bureau aan te raden.
Na het lezen van dit artikel weet je wat de gemiddelde kosten voor een full service internetbureau zijn en of het inschakelen van een bureau voor jou op dit moment de juiste keuze is.
Wil je graag iemand spreken om jouw online doelstellingen door te nemen? Wacht niet langer en plan een vrijblijvend consult in.
Wat doet zo’n full service internetbureau?
In tegenstelling tot een webdesigner of online marketeer doet een full service internetbureau niet één ding, maar een heleboel dingen. Van web development, tot het schrijven van content tot het lanceren van Google Ads campagnes. Dat is dan ook de kracht van een bureau: je hebt alle diverse disciplines en specialisten onder één dak. Een ander voordeel hiervan is dat je…
- met minder mensen hoeft te mailen (vaak heb je bij het bureau één vast aanspreekpunt, wel zo handig),
- en er is betere samenwerking, omdat alle professionals onderling goed met elkaar communiceren.
Een goed full service internetbureau kan je alles bieden wat je nodig hebt op online gebied, van het bouwen van websites en webshops tot aan online marketing. Webcrafter is ook een full service internetbureau, we bieden een volledig aanbod van web development tot aan online marketing diensten.
Full service voorbeelden
Om wat inspiratie op te doen delen we hieronder enkele voorbeelden van hoe de full service dienstverlening er concreet uit kan zien. Dit zijn allemaal echte klanten, maar vanwege lopende campagnes maak ik de namen anoniem.
Klant #1
Voor deze klant schrijven we al meer dan een halfjaar alle online content voor op de website. Dit houd in dat we maandelijks meerdere blog-artikelen en kennisbank-artikelen schrijven en plaatsen. Tevens rapporteren we over de organische groei die we zien in Google Analytics en onze SEO tools (waaronder Semrush). Voor deze klant houden we ook de actuele posities van zoekwoorden bij, ook hier wordt over gerapporteerd.
Klant #2
\nDeze klant helpen we op gebied van design, techniek en SEO. Zo hebben we onlangs geholpen om een digitale brochure te maken voor deze klant. Daarnaast voeren we maandelijks optimalisaties of gewenste aanpassingen aan de website door. We regelen de Google Ads voor deze klant. En tot slot schrijven we ook voor deze klant maandelijks SEO-artikelen (landingpages) en wordt hierover gerapporteerd.\n
Klant #3
Deze klant helpen we om hogere conversies te behalen met zijn webshop, aangezien deze partij een deel in-house regelt voorzien we naast implementatie ook van advies (wat dus door het team van de klant wordt uitgevoerd). Onlangs hielpen we met het redesign van de homepage, het uitwerken van een SEO strategie en zoekwoordenonderzoek.
Klant #4
Deze klant maakt gebruik van ons SEO Craft product. Dit betekent dat we SEO van A tot Z uit handen nemen. We doen zoekwoordenonderzoek, werken de SEO strategie uit, schrijven en plaatsen de content en rapporteren hier maandelijks over. Daarnaast doen we on-page optimalisaties en off-page optimalisaties (zoals linkbuilding, Link Craft). Inclusief ieder kwartaal een uitgebreide SEO audit om te kijken of we nog op de goede koers liggen.
Klant #5
Als laatste voorbeeld een klant waar we maandelijks website onderhoud voor verrichten en die bij ons kan aankloppen wanneer ze wijzigingen willen laten doorvoeren aan de website. Zo hebben we onlangs een handige tool geïmplementeerd waarmee ze eenvoudig afspraken naar hun klanten kunnen versturen, die dan automatisch in hun agenda wordt gezet. Tevens hebben we voor hen zoekwoordenonderzoek gedaan en een SEO strategie uitgestippeld. Ze kiezen ervoor om zelf hun content te schrijven, maar laten deze wel (inclusief een SEO check) door ons plaatsen.
Full service diensten
De meeste full service internetbureau ’s leveren de onderstaande diensten. Echter is het belangrijk om je te realiseren dat een bureau eigenlijk alles kan doen wat jou helpt met jouw marketing en het krijgen van klanten. Alleen een website hebben is niet voldoende, je wilt ook dat je via advertenties of SEO websitebezoekers krijgt – dus daar kan een bureau mee helpen. Heb je geen goede website teksten in je webshop? Ook een mooie taak voor een bureau! Moeite met het verzinnen van content voor je nieuwsbrief? Geen probleem voor een bureau!
Zo zie je, de taken die een internetbureau voor je uit handen kan nemen zijn erg uitgebreid.\n
Welke diensten levert een full service internetbureau?
De meeste full service internet bureaus leveren deze diensten:
- Web design
- Web development
- Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
- Pay Per Click advertising (PPC)
- E-mail marketing
- Content Marketing
- Social media marketing
- Social media adverteren
Wat kost een full service internetbureau?
Hoeveel je gaat betalen aan een full-service internetbureau is afhankelijk van diverse factoren:
- Ervaring van het bureau
- Aantal ingekochte diensten/producten
- Doorlooptijd van de service (bijv. versneld webontwerp)
- Complexiteit van de strategie (implementatie zal goedkoper zijn dan het uitwerken van een strategie)
Uit onderzoek is gebleken dat 11.2% van de totale jaaromzet werd geïnvesteerd in marketing (bron).
Over het algemeen varieert de gemiddelde investering voor full-service internet bureaus tussen de €500 en €12.000 per maand. Dit is echter een gemiddelde, dus houd hier rekening mee bij het zoeken van het beste full service internet agency voor jouw bedrijf.
Ook handig om te weten: er zijn bureaus die werken met een SLA (Service Level Agreement) of retainers. Bij laatstgenoemde betaal je een vast bedrag per maand voor een X-aantal aan uren. Dat is handig voor de klant (je weet immers hoeveel je deze maand ongeveer kwijt gaat zijn, tenzij er meer uren nodig zijn) en ook handig voor het bureau (zij weten aan het begin van de maand wat ze deze maand gaan verdienen en hoeveel uren ze kunnen inboeken voor het werk aan jouw bedrijf).
SEO kosten
Wil je betere posities in Google behalen? Dan is het slim om jouw SEO (deels) uit te besteden aan een bureau. Wij kunnen ‘a la carte’ werken (we voeren uit wat jij ons vraagt) of via SEO Craft (volledige SEO strategie en implementatie). SEO Craft start vanaf €500 per maand.
Advertising kosten
Meestal is het mogelijk om met een advertentiebudget vanaf €500 bij een gemiddeld internetbureau aan te kloppen. Dit zijn dus de maandelijkse kosten die je bijvoorbeeld kwijt bent aan Google Ads of advertenties op Facebook. Daarbovenop komen nog kosten voor het beheer van de advertenties, zoals het aanmaken van nieuwe advertenties en het meten en optimaliseren van resultaten. Sommige bureaus rekenen een percentage van je advertentiebudget, anderen reken een vast bedrag per uur en weer anderen rekenen op basis van behaalde resultaten (No Cure, No Pay).
Website laten bouwen kosten
\nWat kost een fraaie website die door een bureau wordt gebouwd? Het antwoord loopt erg uiteen, er zijn kleinere bureaus die starten vanaf €750, of soms zelfs €500. Echter zul je wel verschil zien tussen een website van een paar honderd euro en een paar duizend euro.\n\nDe grootste internetbureaus bouwen de meest fantastische websites, maar daar reken je vaak rond de €10.000 euro voor af.\n
Gemiddeld uurtarief internetbureau
Ook hier geld: het uurtarief dat je betaalt per internetbureau loopt erg uiteen. Gemiddeld genomen betaal je tussen de €50 en €100 per uur voor het werk van een marketingbureau.
“The cost to hire a marketing agency could vary anywhere from $95-$225 per hour depending on the service and the skill of the person supplying that service. That said, more and more agencies have gone to a “blended rate.” This is a rough average rate for all services and skill levels. This keeps the accounting simple, and with smaller agencies, it can work in favor of the client since they will get even senior level staff involvement at an average rate.”
Bron: Beaconmm.com Neem voor onze actuele tarieven contact met ons op. Zoals gezegd kunnen we ‘a la carte’ werken (we voeren uit wat jij vraagt op basis van uurtarief) of we ontzorgen je volledig (strategie + implementatie op basis van projecttarief of maandelijkse retainer).\n
Full service internetbureau: wegen de voordelen op tegen de nadelen?
Enkele van de nadelen van het inschakelen van een internetbureau zijn:
- Een bureau werkt niet 24/7 aan je business. Ze kennen jouw bedrijf minder goed dan jijzelf.
- Het is lastig om van tevoren exact te weten met wie je in zee gaat, zonder goed portfolio of reviews van anderen.
- Het is duurder dan zelf het werk uitvoeren.
- Een internetbureau is vaak iets logger dan een freelancer, doorlooptijden kunnen dus wat langer zijn.
Enkele voordelen zijn:
- Het bureau heeft diverse expertises onder één dak, zodat je niet met diverse freelancers hoeft samen te werken.
- Een goed bureau zal zijn resultaten inzichtelijk maken, waardoor je exact ziet waarvoor je betaald.
- De kosten van een internetbureau ga je door de activiteiten van het bureau op relatief korte termijn terugverdienen.
- Een bureau is over het algemeen beter geregeld en beter georganiseerd dan de gemiddelde freelancer.
- Door met een bureau te werken kunnen jij en je team je tijd besteden aan andere zaken.
- Het bureau maakt het mogelijk om verder op te schalen, ondanks dat je al enige tijd last hebt van een plateau qua omzetgroei.
Hieronder nog wat andere voordelen van het samenwerken met een bureau:
Behaal een voorsprong op de concurrent
Een internetbureau ontlast niet alleen jou en jouw interne marketing team, het biedt ook een voordeel wat jouw concurrenten niet hebben. Het bureau kan er namelijk voor zorgen dat jij beter zichtbaar wordt, zodat je in potentie meer klanten genereerd en dus meer omzet.
Eén team, één taak
Van veel klanten horen we terug dat ze het ontzorgen enorm prettig vinden. Ze hoeven immers niet zelf op zoek naar zzp’ers voor de verschillende taken die ze willen laten uitvoeren. Je hoeft geen zzp’ers afzonderlijk aan te sturen, één belletje naar het bureau is voldoende. We werken bij Webcrafter met één contactpersoon per klant, zo heb je altijd iemand aan de lijn die weet van jouw bedrijf.
Vlekkeloze campagne-executie
De diverse expertises van een bureau komen goed tot uiting bij het ontwikkelen van de strategie en de implementatie daarvan. Iedereen weet wat hij moet doen en wat er van hem wordt verwacht. Samen wordt gewerkt aan het beste resultaat. Doordat iedereen met elkaar communiceert haal je betere resultaten dan wanneer je een kleine groep zzp’ers moet aansturen.
Moet ik een internetbureau gaan inschakelen?
Er zijn diverse redenen om met een full service internetbureau in zee te gaan. Echter wil dat nog niet zeggen dat het voor jouw bedrijf, op dit moment, de juiste keuze is. Stel jezelf de volgende vragen om te bepalen of het nu tijd is om een internetbureau in te schakelen.
- Wat kan het bedrijf maandelijks investeren in marketing?
- Weet het internetbureau voldoende over mijn branche?
- Wat verwacht ik van het internetbureau?
‘Wat kan mijn bedrijf maandelijks investeren in marketing?’
Heb je een groot marketingbudget, dan wordt het makkelijker om een marketingbureau in te huren. Zij kunnen dan nieuwe marketingstrategieën implementeren voor jouw business, zodat je ook makkelijker meer omzet gaat genereren. Geld maakt geld, zeggen ze ook wel.
Ook met een klein(er) marketingbudget kun je mooie resultaten genereren, echter is het dan vooral de zaak om aan de slag te gaan met hetgeen dat onderaan de streep voor meer omzet zorgt.
‘Weet het full service internetbureau voldoende over mijn branche?’
Een internetbureau is uitstekend in websites bouwen, online advertising, SEO en ga zo maar door. Maar weten ze ook genoeg over jouw branche? Zeker een complexe branche (gezondheidszorg, techniek, etc.) kunnen lastige materie zijn voor een bureau om zich in te verdiepen. Tijdens een eerste gesprek kun je vaak wel herleiden of het team wat aan jouw marketingactiviteiten gaat werken zich voldoende kan verdiepen in de complexe materie van jouw bedrijf.
Conclusie
Niet voor niets wordt er veel geld geïnvesteerd in internetbureaus. Online zichtbaarheid is vandaag de dag één van de belangrijkste zaken om te groeien met jouw bedrijf.
Voor veel bedrijven biedt een full service internetbureau zoals Webcrafter niet alleen gemak, maar vooral resultaat. Dat is de reden dat het grootste gedeelte van onze klanten bij ons blijft en ons maandelijks van werk voorziet.
Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Plan een vrijblijvend consult in.\n\nP.s. Ik ben benieuwd wat vind jij qua kosten prettiger werken? Op basis van uurtarief, op basis van een projecttarief of via een maandelijkse retainer?