De eenvoudigste definitie van website-optimalisatie omvat alle marketing- en technische werkzaamheden, samen met technieken die worden gebruikt om bezoekers op de website te ‘vangen’ om ze in potentiële kopers te veranderen.
Dit gebeurt met behulp van een duidelijk gedefinieerde methode die aan een aantal doelen voldoet. Als je in 2020 een website beheert, moet je je website optimaliseren voor Google om verkeer aan te trekken en meer omzet te genereren met een goede conversieratio. Bovendien is het moeilijk om onderscheid te maken tussen de verschillende samenstellende delen van website optimalisatie – er zijn er zoveel. In principe gaat het om verschillende beroepen en vaardigheden die nodig zijn om alle website optimalisatie en corrigerende acties te kunnen uitvoeren. Beginnend van ontwerp tot ontwikkeling en van weergavesnelheid tot zoekmachineoptimalisatie, nemen we je door de basisbeginselen van website optimalisatie met drie eenvoudige stappen.
De basisbeginselen
Stap 1
Eerst moet je beginnen met SEO, een digitale marketingdiscipline die subactiviteiten omvat die zijn gekoppeld aan het maken van website-inhoud. Dit gebeurt op basis van zoekwoorden die zijn gericht op een zoekmachine naar keuze. In Europa richt de overgrote meerderheid van SEO zich op Google, omdat Yahoo en zijn concurrenten er nooit echt in zijn geslaagd om de markten binnen te dringen.
Stap 2
Ten tweede overweeg je de technische driver van je website. Dit zal je websitebezoekers beïnvloeden en met je site communiceren. Daarom is website optimalisatie een onmisbaar punt. Aanvulling op SEO, dus het uitvoeren van technische optimalisatie bepaalt ook prestatiefactoren die de Google-rangorde van je site met je computer beïnvloeden.
Stap 3
De derde stap is om de conversiepercentages te optimaliseren. Dit omvat alles wat je doet om bezoekers van je site een betere browse- en interactie-ervaring te bieden. Dit is vooral van belang wanneer je een e-commerce site hebt. Het is cruciaal dat je de gebruikerservaring verbeterd, want dit biedt toegevoegde waarde voor je site. Naast het verbeteren van je conversieratio, zal een goede gebruikerservaring ook de loyaliteit van klanten vergroten. Ze zullen vaker terugkeren en andere aankopen doen. Kortom, je moet problemen identificeren door je gegevens te analyseren met Google Analytics.
Stap 4
Het is belangrijk dat je de web-inhoud van tijd tot tijd beoordeelt. De inhoud van jouw site is wat de positie in Google drijft; dit is wat Google weergeeft in zijn zoekmachine. Je moet hoogwaardige content en middelen maken om de bezoekers te trekken en je producten en oplossingen te verkopen. Dit moet samengaan met een perfect ontwerp, dat een essentieel aspect van je site is. Natuurlijk kan de inhoud van je site worden gepresenteerd in verschillende vormen zoals geschreven, visueel en op video. Als je inhoud wordt gedeeld, interpreteert Google het als een positief teken en heeft het meer kans op meer bezoekers, wat betekent dat er meer wordt verkocht.
Waarom je website optimaliseren voor Google?
Google begrijpt je pagina’s beter
Wanneer je website optimalisatie uitvoert, verbetert dit de manier waarop de zoekmachines jouw pagina’s begrijpen. In tegenstelling tot de bezoekers van je site, kunnen de zoekmachines geen visuele informatie en context gebruiken om te bepalen waar een pagina over gaat, dus vertrouwen ze op tekst en HTML-elementen om het onderwerp van elke pagina te bepalen. Wanneer gebruikers bijvoorbeeld zoeken naar specifieke woorden of woordgroepen, biedt Google de meest relevante pagina’s in hun database. Elke zoekmachine heeft zijn eigen algoritme voor het rangschikken van pagina’s, maar populaire zoekmachines, zoals Google en Bing, gebruiken honderden factoren om te bepalen welke en hoe resultaten moeten worden getoond aan de bezoekers.
Als je pagina niet alle benodigde informatie bevat die een zoekmachine nodig heeft om deze te begrijpen, scoort deze waarschijnlijk niet goed in de zoekresultaten. Dit betekent dat als je potentiële klanten wilt bereiken, zoekmachines je site moeten kunnen begrijpen. En hoe meer pagina’s je optimaliseert op jouw site, hoe beter het begrip van de zoekmachine.
Je bent de concurrentie voor
Het optimaliseren van je website helpt je om elke pagina te rangschikken met een ander sleutelwoord. Dit zal beïnvloeden hoe goed jouw pagina’s kunnen concurreren met andere sites, ze kunnen elk rangschikken voor verschillende trefwoorden en zinnen. Dit betekent dat als je site 30 verschillende pagina’s heeft, je mogelijk kunt proberen in te stellen op 40 verschillende zoekopdrachten. De beste manier om dat te bereiken, is door elke pagina te optimaliseren voor unieke zoekwoorden. Zoekmachines zoals Google zullen voor de meeste zoekopdrachten slechts één pagina van een bepaalde site in de zoekresultaten weergeven. Die vergroten de kans van bezoekers om op jouw pagina te landen in plaats van bij de concurrent.
Je helpt bezoekers te vinden wat ze zoeken
Een andere reden waarom je je website moet optimaliseren, is dat de trefwoorden bezoekers helpen te vinden wat ze willen. Wanneer je klanten beginnen te zoeken naar de dingen die ze nodig hebben, gebruiken ze waarschijnlijk algemene voorwaarden met betrekking tot die producten en diensten. Ze zullen de verschillende opties onderzoeken die jij en jouw concurrenten bieden en mogelijk op dat moment een aankoop doen. Als jouw sleutelwoord in het algemeen minder wordt gebruikt, verlies je potentiële kopers. Als je echter inhoud hebt die is geoptimaliseerd voor bekende zoekwoorden, kunnen ze gemakkelijk de relevante pagina op je site vinden.
Je verdient meer
Om meer aan je website te verdienen, moet je beschikken over unieke titeltags en metabeschrijvingen. Dat zijn de twee elementen om te optimaliseren op elke pagina met maximaal 55 en 155 tekens, die zoekmachines en bezoekers vertellen waar de pagina over gaat.
Het gebruik van trefwoorden in je titeltags zal de rangorde voor die trefwoorden verhogen. Metabeschrijvingen kunnen de klikfrequentie verbeteren voor pagina’s die al in de zoekresultaten van zoekmachines staan. De reden voor het hebben van een hoge positie is uiteindelijk om potentiële klanten naar je site te trekken. Als je dat kunt doen door de metabeschrijvingen van je pagina’s te wijzigen om informatiever en interessanter te zijn, is het zeker nuttig. Daarnaast is het optimaliseren van de metabeschrijvingen van je pagina’s een slimme SEO-beweging voor meer verkopen.
Hoe kun je je website optimaliseren voor Google?
Je doel om zoekmachineoptimalisatie te gebruiken is om je site en pagina’s vindbaar te maken en de pagina relevantie specifiek te rangschikken, zodat deze bovenaan de resultaten van de zoekmachine verschijnt. Dit vereist onderhoud, afstemming en voortdurende testen en monitoren wat er nieuw is op websites. Hieronder volgen enkele stappen die je kunnen helpen om jouw website te optimaliseren.
Stap 1: overweeg Market Business Analysis
Wanneer je de website-analyse met name richt op marktgegevens, verhoogt dit de kansen om meta-sets / trefwoorden, zichtbare tekst en code te analyseren. Zo kun je bepalen hoe goed je bent gepositioneerd voor zoekmachines. Dit omvat ook het onderzoeken van inhoudszoekwoorden en het presenteren van engine-rankings van websites waarmee je concurreert. Dit helpt je om een goede strategie te bepalen voor engine-positionering. Selecteer gewoon de top 4-resultaten in de Google-lijstresultaten om dit proces van start te laten gaan. Het laatste deel van je analyse moet prioriteit geven aan sleutelwoorden, een lijst met gerichte zoektermen die betrekking hebben op je klantenbestand en marktsegment. De beste manier om dit te bereiken, is om de klanten om recensies te vragen. Dit betekent ook dat je een geweldige interface hebt. Hoe goed je inhoud ook is, wanneer je webpagina traag is met laden of een gebruikersinterface heeft die te complex is, zullen bezoekers het snel voor gezien houden. Veel internetgebruikers verlaten een webpagina als deze te lang de tijd neemt om te laden, wat een zeer belangrijke factor is in de SEO-wereld.
Stap 2: begin met zoekwoordenonderzoek
Analyseer en identificeer altijd de trefwoorden en -zinnen waar je op wilt doelen in je webinhoud. Begin met het beoordelen van concurrentie lijsten en andere bronnen uit de ontwikkelde industrie. Je kunt je primaire lijst gebruiken om te bepalen uit recente zoekopdrachten van zoekmachines hoeveel concurrentie je hebt op het desbetreffende zoekwoord. Dit betekent dat je prioriteit geeft aan trefwoorden en zinnen, meervoudsvormen, enkelvoudsvormen en dat je mogelijk spelfouten hebt. Google zal een poging doen om deze keywords te corrigeren bij het zoeken zonder de betekenis ervan te verliezen. je moet een Excel-blad maken om het proces van start te laten gaan en deze, om te beginnen, wekelijks controleren. Je zult verbeteringen in websiteverkeer opmerken, een belangrijke indicator voor de voortgang van je zoekwoorden. Om het websiteverkeer te verbeteren door bijvoorbeeld je basislijn te verhogen en in een maand tijd zes keer zoveel bezoekers te krijgen als normaal, moet je je huidige conversieratio verbeteren in een specifieke periode. Je moet strategisch boren op specifieke pagina’s die diensten en producten verkopen.
Stap 3: maak sleutelwoordtitels aan.
Als je paginatitels, zoals op trefwoorden gebaseerde titels maakt, helpt dit om paginathema en richting voor je zoekwoorden vast te stellen. Betere title tags en meta-descriptions zorgen voor meer klikken van bezoekers op je website. Je moet strategische zoektermen op pagina’s plaatsen, inclusief broncode en huidige inhoud op desbetreffende pagina’s. Zorg ervoor dat je een voorgestelde richtlijn toepast om ervoor te zorgen dat woorden die verwant zijn aan je trefwoorden ook worden opgenomen als zoekwoorden. Als gevolg hiervan zullen de gebruikers gaan bepalen hoe populair jouw pagina’s worden, waardoor het aantal bezoekers op je webpagina toeneemt. Een andere manier om het voor zoekmachines gemakkelijk te maken om je site te indexeren, is door nieuwe sitemaps voor Google te ontwikkelen. In principe moet je HTML- en XML-versies maken. Dien vervolgens de URL van je website in bij mappen op Google.
Stap 4: onderhoud en constant testen
Om betere prestaties op je website te garanderen, moet je constant testen en meten door je zoekmachine rankings en webverkeer te analyseren, Zo kun je bepalen of de webpagina die je hebt geïmplementeerd werkelijk effectief is. Dit omvat een beoordeling van de zoekwoorden, waarbij de prestaties onder de loep worden genomen, nieuwe wijzigingen en het bijhouden van wijzigingen. Bovendien moet je de zoekwoorden en website-inhoud blijven wijzigen. Dit verbetert de rankings van zoekmachines die relevant zijn voor je bedrijf. Je hebt een blog nodig om het gemak van content-toevoeging en een structuur te bieden. Je hostingbedrijf kan je doorgaans helpen om een blog te installeren.
Stap 5: Beveilig je websites
Het is een cruciaal punt dat je de gebruikersveiligheid optimaliseert. Vooral voor de website-gebruiker zorgt dit voor een betere ervaring. Een onveilig gevoel van een bezoeker op een webpagina, resulteert al snel in zijn vertrek. Hierdoor zullen je bouncepercentages stijgen, waardoor pagina’s dalen met betrekking tot hun positie in de organische zoeklijst. Het is daarom raadzaam een beroep te doen op het HTTPS-protocol voor je site. Met HTTPS bied jij webpagina’s met een veilige verbinding, geverifieerd en gecodeerd.
Stap 6: gebruik alle bronnen voor voorlopige informatie
Je moet inhoud van hoge kwaliteit maken als een essentieel element van effectieve SEO-strategieën. De inhoud moet nuttig, bij de tijd en relevant zijn. Op deze manier kun je een beloning van Google verwachten: een hogere ranking. Bovendien, net zoals zoekopdrachten op spraak steeds populairder worden, hebben online video’s ook hun opkomst gemaakt. Veel mensen kijken liever naar online video’s, vooral YouTube is nu het populairste hulpmiddel voor het verspreiden van informatie. Andere omvatten mobiele apps en vele andere nieuwe technische opties die beschikbaar zijn.
Voordelen van websiteoptimalisatie voor Google
Er zijn veel voordelen van Google en SEO-optimalisatie. Wanneer je Google gebruikt voor bedrijfsoptimalisatie, profiteer je vrijwel onmiddellijk van de voordelen van je inspanningen, omdat het de beste zoekmachine is om tijd en geld in te steken. Wat is het grootste voordeel?
Het heeft de meest effectieve advertenties. Wanneer je advertenties plaatst, zal Google je helpen bij het verkrijgen van meer business. Als de meest gebruikte zoekmachine, zullen bedrijven doorgaans een meerderheid van het verkeer van Google zien komen.
Snellere en betere herkenning kan alleen worden bereikt door optimalisatie. Zodra mensen wat meer verkeer op je website zien, krijg je hogere rangen bij zoekmachines. Dit maakt je site vervolgens weer geloofwaardiger.