WordPress Webshop optimalisatie plan voor 2020 | Webcrafter

WordPress Webshop optimalisatie plan voor 2020

WordPress Webshop optimalisatie plan voor 2020

Het opzetten van een webshop is lang niet zo lastig meer als een tiental jaar terug. Binnen WordPress kun je vrij eenvoudig met WooCommerce een wordpress webshop creëren. Maar als je een webshop hebt, wat dan? De volgende stap is dat je websitebezoekers moet aantrekken, dit kan op verschillende manieren. Je kunt websiteverkeer genereren via social media, SEO of online advertenties. Hoe je dat exact doet is een onderwerp voor een andere blogpost. In dit blog gaan we stilstaan bij conversietechnieken anno 2020, hoe je jouw websitebezoekers kunt verleiden, welke plug-ins daarvoor nodig zijn en andere handige tips om meer omzet te genereren met jouw webshops.

Ben jij er klaar voor om in 2020 meer conversies te behalen met jouw webshop? Dan is dit blog voor jou!

Het verschil tussen conversies

Als we spreken over conversie moeten we onderscheid maken tussen ‘zachte’ en ‘harde’ conversies.

  • Zachte conversies: registraties, inschrijven voor de nieuwsbrief, digitale brochure aanvragen, etc.
  • Harde conversies: Een product kopen

Zachte conversies zijn dus acties die websitebezoekers kunnen uitvoeren waarmee ze één stap dichterbij zijn om klant te worden. Harde conversies betekenen dat iemand een product koopt (en daarmee converteert van lead naar klant).

In dit blog komen tips en strategieën aan bod om zowel je zachte conversie als harde conversies te verhogen. Er zit namelijk een duidelijke limiet aan het aantal harde conversies dat je kunt genereren met je webshop. Gemiddeld genomen zal zo’n 2% tot 3% van al jouw websiteverkeer een aankoop doen. Dit betekent dus ook dat je veel klanten ‘mist’. Om er toch voor te zorgen dat je hen later nog kunt bereiken met een marketingboodschap wil je dat ze en zachte conversie uitvoeren, hoe je dat exact doet vertel ik je verderop in dit blog.

Conversietechnieken anno 2020

Als je een WordPress webshop hebt zijn er diverse dingen die je kan doen om het aantal klanten dat je elke dag krijgt te verhogen. Je wilt namelijk jouw website bezoekers aansporen om actie te ondernemen, zodat ze dus ‘converteren’ (hetzij een zachte, dan wel een harde conversie). Hieronder een aantal tips om je op weg te helpen.

Verleiden met copy

Stap één om meer te verkopen via jouw wordpress webshop is door te zorgen voor goede copy. Copy is een ander woord voor websiteteksten. Goede teksten zijn cruciaal voor verkoop. Zie het als een digitale vorm van een verkoopgesprek. In een face-to-face verkoopgesprek zou je bepaalde informatie geven aan een klant, zodat hij of zij meer over het product te weten komt. Tegelijkertijd beantwoord je eventuele vragen die de klant heeft, of weerleg je mogelijke twijfels. Dit is exact wat je in een producttekst ook wilt doen. Je wilt er een online verkoopgesprek van maken, features van het product delen en bezwaren bij de klant wegnemen.

Visuele verleiding

Ten tweede helpt het enorm als je gebruik maakt van goede, aantrekkelijke afbeeldingen. Websitebezoekers kunnen de producten in een WordPress webshop niet fysiek zien, aanraken of oppakken en nader bekijken. Daarom is het belangrijk dat je zorgt voor voldoende, hoge kwaliteit afbeeldingen. Men moet echt een goed beeld krijgen van het product dat ze mogelijk gaan kopen. Ze moeten alle fijne details kunnen zien.

Verleiding doe je dus zowel tekstueel als visueel. Toch is er nog één laatste conversietechniek die veel webshop-eigenaren over het hoofd zien…

Meer mensen op je e-maillijst krijgen

Eén van de krachtigste marketing wapens is de e-mail lijst. Stel je voor, dat je iedere maand vijfduizend mensen zou kunnen mailen met jouw laatste promoties. Of dat je al die mensen kunt bereiken met relevantie productaanbiedingen of -lanceringen. Dát is de kracht van een opgebouwde e-maillijst. Een e-maillijst is eigenlijk niks anders dan alle mensen die in jouw e-mail systeem staan, als het ware je nieuwsbriefbestand (al spreek ik liever niet over een nieuwsbrief, dat klinkt niet aantrekkelijk). Zoals je eerder in dit artikel hebt gelezen zullen er (helaas) genoeg mensen zijn die niet zullen kopen tijdens dit bezoek aan jouw webshop. Hoe kun je ervoor zorgen dat deze mensen jouw webshop niet gaan vergeten nadat ze wegklikken? Juist ja, door er voor te zorgen dat ze zich inschrijven om mails van je te ontvangen. Via de e-mails die ze gaan ontvangen blijft jouw webshop dan top-of-mind.

Eén van de makkelijkste manieren om meer mensen op je e-maillijst te krijgen is door te werken met een gratis weggever. Denk aan een product sample, of een (digitale) gids of brochure. Hierover straks meer (zie punt 4 van beste WordPress webshop optimalisatie plugins).

WordPress Webshop optimalisatie plan voor 2020

WordPress webshop optimalisatie: Top 5 plug-ins

Bovenstaande was meer strategisch, laten we nu concreter kijken welke tools je nodig gaat hebben om dit te realiseren. Daarnaast zijn er ook een aantal quick wins die je relatief makkelijk kunt doorvoeren, denk maar eens aan het aanbieden van upsells (zie #3 hieronder).

1. Voeg een Orderbump toe

Upsells. Downsells. Cross-sells. Je kent ze mogelijk wel. Wat je denk ik nog niet kent is de zogeheten orderbump. Je hebt het vast wel eens gezien, zo’n vinkje dat vraagt of je voor X bedrag ook gelijk product Y aan jouw order wilt toevoegen. Dit bericht zie je dan in de pagina van het winkelmandje. Dit noemen ze dus een orderbump, omdat je als het ware dit aan de primaire order vastplakt.

Een handige plug-in om dit zelf te realiseren is Upsell Order Bump Offer for WooCommerce.

Voorbeelden van orderbump:

  • Bij een trouwjurk matchende hakken aanbieden
  • Bij een blazer een passende stropdas aanbieden
  • Bij een online marketing training een complementair audioboek aanbieden
  • Bij een vissenkom een waterfilter aanbieden

Idealiter is een orderbump goedkoper dan het product dat de persoon in zijn winkelmandje heeft, dit maakt logischerwijs de drempel om het product óók aan te schaffen lager.

2. Meer inzicht in jouw orders met MonsterInsights

Meten is weten. Zeker als je webshopeigenaar is het cruciaal dat je weet wat er gebeurt in jouw webshop. Gelukkig is dat mogelijk met MonsterInsights. Dit is mogelijk de beste Google Analytics plugin voor WordPress webshops met WooCommerce. In deze plug-in zit namelijk enhanced eCommerce tracking, zodat je eenvoudig jouw eCommerce data kunt inlezen.

In tegenstelling tot Google Analytics rapportages is MonsterInsights erg gebruiksvriendelijk en makkelijk om te interpreteren. Zo kun je met gemak data-driven keuzes maken en hoef je niet langer enkel op onderbuikgevoel af te gaan.

Met MonsterInsights vind je in een handomdraai jouw meest bekeken producten en kun je dus productpagina’s optimaliseren, waar nodig.

3. Voeg Upsells toe

Naast gebruiken van orderbumps (#1) kan ik elke webshop aanraden om te werken met upsells. Bij een orderbump is hetgeen dat je aanbied veelal goedkoper dan het product wat in het winkelwagentje zit, bij een upsell is dat net andersom: het nieuwe aanbod is duurder dan hetgeen al in het winkelmandje zit.

Een plug-in die het mogelijk maakt om te werken met upsells is Upsell for WooCommerce. Hiermee kun je producten aanbieden die duurder of uitgebreider zijn dan hetgeen de klant van plan was om te kopen.

Voorbeelden van upsells:

  • Iemand ‘plaatst’ een gaming laptop in zijn winkelmandje, jij toont een nog snellere gaming laptop
  • Iemand voegt kattenbrokken toe aan de winkelwagen, jij toont kattenbrokken van een premium merk
  • Iemand voegt een stoel toe in zijn winkelwagen, jij toont de bijbehorende eettafel
4. Integreer systemen met Zapier (Oké, dit is geen plug-in)

Dit is eigenlijk een beetje sprokkelen, want Zapier is geen plug-in – maar wel héél handig!

Eén van de tools waar ik de afgelopen jaren echt verknocht aan ben geraakt is Zapier. Je kunt er heel eenvoudig diverse processen door automatiseren. De tool werkt met tientallen andere tools samen, zodat je makkelijk koppeling kunt leggen. Dit bespaart je veel werk en tijd!

Zo kun je eenvoudig Mailchimp, Google Sheets en tal van andere tools koppelen aan WooCommerce.

5. OptinMonster voor meer leads

Zoals we al eerder bespraken is het essentieel dat je jouw e-maillijst gaat laten groeien. Je kunt dit doen door te werken met gratis weggevers. Ten tijde dat ik dit blog schrijf werken we bij Webcrafter bijvoorbeeld met gratis marketing gidsen. Iemand die meer wilt weten over SEO of conversie zal mogelijk deze gidsen downloaden en is dus potentieel een interessant klant. Om de gidsen te downloaden hoeft iemand alleen zijn naam en e-mailadres in te vullen. Vervolgens sturen we (geautomatiseerd) om de paar dagen mails met handige tips over gerelateerde onderwerpen. Ook vragen we of de persoon interesse heeft in een geheel vrijblijvend marketing consult, waarin we samen bekijken welke winst er te behalen valt door online marketing toe te passen of aan te scherpen. Geheel gratis! Dit is een perfecte manier om te laten zien aan potentiële klanten dat we ervaring en kennis hebben, dus logischerwijs levert dit veel nieuwe klanten op. Tegelijkertijd geeft het ons de kans om te zien of dit een klant is die goed bij ons past, het is dus de perfecte manier om te zien of er een match is.

Voor jouw webshop zul je mogelijk geen gratis consult aanbieden (tenzij je in de fashion branche zit, denk aan een gratis stijladvies), dus moet je wat anders doen. Zelf ben ik groot fan van gratis eBooks: ze zijn makkelijk te consumeren, relatief makkelijk te maken en gratis te verspreiden.

Als je een gratis weggever hebt gemaakt (zoals een eBook) heb je enkel nog een landingspage nodig waar men deze kan aanvragen. Dit is simpelweg een pagina met een formulier (naam en e-mailadres) wat men invult in ruil voor jouw gratis weggever.

Vervolgens wil je jouw gratis weggever onder de aandacht brengen, dan komt OptinMonster aan bod. Hiermee kun je eenvoudig subtiele (!) pop-ups maken om jouw gratis weggever op jouw site mee te promoten.

6. Benut social proof met TrustPulse

Met TrustPulse kun je eenvoudig aan potentiële klanten laten zien wat er realtime wordt gekocht.

"It's easy to convince people to take action when they see other real people doing the same thing. TrustPulse simply works and the results speak for themselves."Jared Atchinson, Co-Founder at WPForms

Als het op overtuigen aankomt liet Robert Cialdini al weten dat social bewijslast één van de meest krachtige overtuigingsmethoden is. Als men ziet wat anderen kopen, zijn ze zelf ook eerder geneigd om dat product te kopen. Denk maar eens aan reviews en producten aangemerkt met “meest gekozen” of “beste keuze”. We noemen dit ook wel sociaal proof, en het werkt.

7. Ga de dialoog aan met live chat

Als laatste conversiemiddel kun je live chat inzetten. Nu moet ik er wel bij zeggen dat dit enkel zin heeft als iemand ook daadwerkelijk het grootste gedeelte van de (werk)dag de live chat kan bemannen.

Een livechat functie maakt het mogelijk voor potentiële klanten om nog even snel een vraag te stellen als ze ergens over twijfelen of specifieke productinformatie zoeken.

Plug-ins die het mogelijk maken om live chat te integreren binnen jouw wordpress webshop zijn LiveChat en Tawk.to.

Conclusie

We hebben meerdere manieren besproken om conversies voor jouw webshop te verhogen, van orderbump plug-ins tot het schrijven van wervende productteksten. Je wilt namelijk jouw websitebezoekers echt verleiden, via tekst en beeld. Toch zal niet iedereen tijdens dit websitebezoek klant worden, daarom wil je ook ‘zachte’ conversies verhogen, idealiter zodat men op jouw e-maillijst komt. Door jouw e-maillijst te doen groeien vergroot je het aantal mensen dat je op de hoogte kunt houden van promoties en de laatste producten. Hiermee vergroot je de kans dat deze persoon nog eens terugkomt op jouw website en (terugkerende) klant wordt.




Leave a Reply

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url


    NEEM CONTACT OP