Handleiding Google Mijn Bedrijf 2019 | Webcrafter.nl

Handleiding | Google Mijn Bedrijf 2019


Deze praktische handleiding laat je zien hoe je eenvoudig een Google Mijn Bedrijf kunt opzetten en hoe je deze vervolgens optimaliseert voor lokale vindbaarheid, ofwel Local SEO.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf (GMB) is een gratis tool die gecreëerd is door Google om bedrijfseigenaren te laten managen hoe zij in Google en Google Maps worden getoond.

Waarom is Google Mijn Bedrijf belangrijk?

Of je het nu wilt of niet, jouw bedrijf zal in Google worden opgenomen. Iedereen kan zijn of haar bedrijf in Google registreren, zodat je via Google Mijn Bedrijf optimaal gevonden kunt worden. Hierdoor wordt je prominenter weergegeven bij lokale zoekopdrachten. Ook kan jouw bedrijf in het zogeheten Knowledge Panel worden getoond.

Via een Google Mijn Bedrijf kun je eenvoudig handige informatie beschikbaar stellen aan potentiële klanten die zoeken in jouw regio. Data die je kunt delen zijn onder andere openingstijden, routebeschrijving en jouw bedrijfslocatie.

Het is belangrijk om zelf je Google Mijn Bedrijf aan te maken, in plaats van dat iemand anders jouw bedrijf in Google gaat zetten via deze weg.

Bovendien kun je ook handige inzichten uit Google Mijn Bedrijf halen via het zogeheten Insights Pane, zoals het aantal zoekopdrachten waarin jouw bedrijf werd getoond.

Google Mijn Bedrijf instellen

Tip: het instellen van Google Mijn Bedrijf gaat het makkelijkste vanaf een computer of laptop.

  1. Bezoek de website van Google Mijn Bedrijf. Ga naar deze URL: https://www.google.com/business/ of zoek in Google op “Google Mijn Bedrijf”.
  2. Klik op de groene knop (“Nu starten” of “Aan de slag”).
  3. Ben je nog niet ingelogd in een Gmail account, dan kun je dat nu doen. Zorg ervoor dat je bent ingelogd met het Gmail account dat je wilt koppelen aan je Google Mijn Bedrijf account.
  4. Vul de naam in van jouw bedrijf. Sta je nog niet in de lijst die wordt getoond? Klik dan op “Bedrijf aanmaken met deze naam”. Klik daarna op “Volgende”.
  5. Vervolgens wordt je gevraagd om de locatiegegevens van jouw bedrijf in te vullen.  Heb je een winkel of lever je diensten in een bepaald gebied? Afhankelijk van wat je aanbied zullen je locatie instellingen anders zijn.
  6. Categoriseer je business. Voeg nu een categorie toe die het beste aansluit bij jouw bedrijf. Je kunt zowel een primaire als secundaire categorieën toevoegen.
  7. Stel vervolgens in welke contactgegevens potentiële klanten zien. Zoals de URL van je website en telefoonnummer. Mocht je nog geen website hebben, dan kun je aangeven dat je geen website wilt invoeren of je kunt een gratis, beknopte website laten maken.
  8. De laatste stap is het verifiëren van jouw bedrijf. Dit kun je doen via een postkaart of bijvoorbeeld telefonisch, dit is overigens afhankelijk van het type bedrijf dat je hebt. Dat Google je een kaart toestuurt via de post is de meest gebruikte optie.

Google Mijn Bedrijf Optimalisatie

Jouw bedrijf zichtbaar bij elke lokale zoekopdracht, dat klinkt te mooi om waar te zijn, toch?

Wist je dat 26% van alle kliks vaak naar het eerste resultaat van Google gaan (Google Ads niet meegerekend)?

Wanneer iemand in Google zoekt naar een service of product waarvan Google denkt dat iemand het lokaal kan aanbieden, zal die aanbieder opgenomen worden in de SERP (Search Engine Results Page).

Zoals je dus begrijpt is het cruciaal om je Google Mijn Bedrijf profiel volledig te optimaliseren.

Je beste kans om écht op te vallen is door getoond te worden in de zogeheten “3 Pack”, “Snack Pack” of “Local Pack”. Dat zijn de drie resultaten die in de SERP worden getoond met de Google Maps weergave.

Er zijn verschillende factoren hoe je kunt zorgen dat jij in dit rijtje van drie komt te staan.

Optimaliseer de informatie sectie

In je Google Mijn Bedrijf dashboard kun je een “info” knop zien. Als je daarop klikt kom je in het info panel. Het beste is om hier zo volledig mogelijk te zijn, dus bied zoveel mogelijk info over jouw bedrijf.

Denk aan informatie zoals:

  • Adresgegevens
  • Openingstijden
  • Telefoonnummer
  • Website URL
  • Diensten aanbod
  • Bedrijfsomschrijving
  • Datum van oprichting
  • Foto’s

Je kunt eenvoudig aanpassingen maken door op het potlood te klikken per sectie.

Google Mijn Bedrijf Foto’s

De foto’s voor Google Mijn Bedrijf kun je het beste uploaden in JPG of PNG format. Qua bestandsgrootte mogen ze maximaal 5 MB zijn, met een minimale resolutie van 720px bij 720px. De foto mag niet teveel zijn bewerkt, hij moet een realistische weergave van de werkelijkheid bieden.  Je kunt cover foto’s, profiel foto’s en andere foto’s toevoegen.

De beste verhouding voor een cover foto is 16:9, zoals 2120 px bij 1192 px

Profiel foto’s mogen een ratio van 1:1 hebben, dus bijvoorbeeld 500 px bij 500 px.

Hulp nodig met Google Mijn Bedrijf optimalisatie?

Heb je hulp nodig met het instellen van jouw Google Mijn Bedrijf? Stuur ons een bericht en wij nemen graag even contact op om te helpen.