4 praktische SEO tips voor dating sites | Webcrafter.nl

4 praktische SEO tips voor dating sites


Hoeveel bezoekers weet jij te genereren voor je dating site?

Ongeacht jouw ervaring als matchmaker, je zult jezelf zichtbaar moeten maken in onder andere Google om aan websitebezoekers te komen. Deze websitebezoekers kun je dan later om proberen te zetten naar daadwerkelijke klanten.

Wat te doen als je nog helemaal geen hoge posities in Google hebt? Waar te beginnen? Om je te helpen om hogere rankings te krijgen in Google volgens hier 5 pragmatische SEO tips voor dating sites.

Tip: Voordat je verder leest is het aan te raden om een SEO analyse te laten uitvoeren voor jouw dating website om te zien waar kansen liggen. Vraag hier een gratis SEO analyse aan, zodat we lokale SEO en online zichtbaarheid tips met je kunnen delen.

Tip #1: Start een blog

Als je beter gevonden wil worden in Google is het handig om je onder andere te richten op long tail zoekopdrachten. Dat zijn zoekopdrachten van 3 of meer woorden, zoals ‘dating bureau in zuid holland’. Het voordeel van long tail zoekwoorden is dat de concurrentie vele malen lager is dan bij algemenere termen, zoals ‘dating bureau’. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je op tientallen long tail zoektermen vindbaar bent?

Simpel, begin een blog.

Door te bloggen kun je over tal van onderwerpen schrijven. Je hoeft dan niet tientallen pagina’s aan te maken die ergens in je menu komen te staan. Dan zou immers je site al snel een zooitje worden. Wat wel kan is tientallen blog-artikelen schrijven die allemaal netjes onder je blog-sectie horen. Zo blijft de rest van je website lekker overzichtelijk en kun je toch enorm veel waardevolle informatie delen. Want dat is uiteindelijk waar het met een blog om draait. Je wilt mensen helpen, dit kun je doen door tips, adviezen of zelfs oefeningen aan te reiken.

Heb jij nog geen blog? Start daar dan mee!


Tip #2: Zoekwoordenonderzoek

Over welke onderwerpen moet je schrijven? Daar kom je achter door zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Je moet gaan schrijven voor zoekwoorden waar veel op gezocht wordt. Deze zoekwoorden kun je in kaart brengen met tools zoals de KWfinder en Ubersuggest.

Als je zoekwoordenonderzoek doet richt je dan op zoekwoorden met een zo hoog mogelijk maandelijks zoekvolume en een zo laag mogelijke concurrentie (in veel tools vaak aangegeven als SEO Difficulty of Keyword Difficulty). Zoekwoorden met een lage concurrentiescore zijn namelijk makkelijker te veroveren dan algemenere, concurrerende termen.

Tip: Hulp nodig met zoekwoordenonderzoek? Vraag gratis een zoekwoordenonderzoek aan via het contactformulier.

Tip #3: Lokale vindbaarheid met Google My Business

Hoe goed ben jij zichtbaar voor de mensen die uit jouw regio komen? Als lokale matchmaker of lokaal dating bureau is het handig dat je lokale vindbaarheid geoptimaliseerd is. Een eerste stap die je hiervoor kan zetten is het aanmaken en instellen van een Google My Business, ofwel Google Mijn Bedrijf.

Richt je ook op zoekwoorden die lokaal gebruikt worden, dus bijvoorbeeld “dating site haarlem” of “dating rotterdam”. De plaatsnaam is natuurlijk in dit geval afhankelijk van de locatie van jouw vestiging.

Lokale SEO is iets dat je absoluut niet over het hoofd moet zien. In veel gevallen is het makkelijker om lokaal goed te scoren dan nationaal de markt proberen te veroveren.

Tip #4: Start met Social Media Marketing

Wist je dat actief zijn op social media ook mee helpt om hogere posities te halen in Google?

Signalen van interactie op Facebook worden opgepikt door Google. Als jij dus een bericht plaatst met daarin een link naar een blog-artikel en dat bericht wordt ge-liked of gedeeld, dan ziet Google dat ook. Google denkt dan mogelijk: “Hé, dat bericht krijgt veel interactie. Dan zal de inhoud wel waardevol zijn!” Aangezien de inhoud een link naar jouw blog-artikel bevat kan Google besluiten om jouw link tijdelijk wat hoger in Google te plaatsen. Wordt er veel op de link geklikt én blijven mensen lang op je website? Dan is de kans groot dat je permanent een positie hoger staat in Google. Klikken veel mensen jouw website aan vanuit Google, maar klikken ze vervolgens ook weer snel weg? Dan is de kans niet zo groot dat je hoger komt te staan in Google. Nee, dan zul je juist eerder een positie (of meerdere posities) dalen.

Het is handig om actief te zijn op de social media kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt. Richt jij je op millenials? Dan is het logisch om op Facebook, Instagram of Pinterest actief te zijn. Richt jij je voornamelijk op een oudere doelgroep? Dan is het mogelijk voldoende om enkel op Facebook actief te zijn. Denk dus goed na over waar jouw doelgroep te vinden is en benut met name die kanalen.

Zoekmachine optimalisatie voor jouw dating website

Lukt het je niet om alle bovenstaande tips zelf uit te voeren? Geen zorgen, wij helpen je graag verder. Stuur gerust even een mailtje, of WhatsApp ons, met daarin jouw vragen, je e-mailadres en jouw website. Dan voeren we gratis zoekwoordenonderzoek uit en checken we je website middels een vrijblijvend webdesign consult.