Conversie optimalisatie voor webshops - 19 tips | Webcrafter

Conversie optimalisatie voor webshops - 19 Tips

Eerlijk is eerlijk: het opzetten en lanceren van een webshop is nog niet zo eenvoudig als je dacht.

Eerst moet je beslissen wat je gaat verkopen.

Nadat je hebt bepaald waar je jouw producten gaat inkopen, hoe je jouw webwinkel online krijgt en hoe je via advertenties websitebezoekers gaat trekken denk je misschien; zo dit was het.

Maar wacht even.

Steeds meer mensen kopen online producten en de concurrentie loopt in sommige niches hoog op. Je moet dus echt je best doen om mensen te laten kopen op je website.

Als iemand iets koop op je website noemen we dit conversie.

De conversie ratio voor webshops is het percentage websitebezoekers dat iets in jouw webshop heeft gekocht, in een bepaalde periode.

De conversie ratio van jouw webshop is dan ook de belangrijkste statistiek om in de gaten te houden als je jouw webwinkel wilt laten groeien en omzet wilt doen stijgen.

En conversie gebeurt niet vanzelf: je moet ervoor optimaliseren.

Conversie optimalisatie voor webshops: 19 tips

Om je optimaal te helpen met het behalen van hogere conversies delen we in dit artikel praktische, concrete tips die je eenvoudig kunt toepassen om meer klanten te genereren via jouw webshop.

1. Goede video’s en foto’s

Misschien een open deur..

Toch willen we het zeggen.

Gebruik altijd goede kwaliteit foto’s en video’s bij je producten. Zorg dat de producten goed getoond worden op de afbeeldingen. Maak liefst vanuit verschillende hoeken foto’s. Benut je ook video op de productpagina’s, zorg dat dan je niet beknibbelt op de kwaliteit van de productvideo’s.

2. Gratis verzending

Veel mensen gaan er eigenlijk standaard al vanuit dat ze geen verzendkosten hoeven te betalen.

Dat valt tegen, als er dan toch blijkt dat er verzendkosten zijn.

En klik – weg is de potentiële klant. Hij gaat naar een andere aanbieder.

Vandaag de dag zijn gratis verzendkosten zowat standaard geworden. Denk je dat je dit niet kunt aanbieden?

Houd dan in gedachten dat het met name psychologisch is.

Veel webshops verhogen simpelweg de prijzen van hun producten, om vervolgens gratis verzendkosten te kunnen aanbieden.

3. Werk met urgentie coupons

Gebruik coupons die slechts enkele tijd geldig zijn, hierdoor ontstaat er meer urgentie bij de potentiële klant. Dit vergroot de kans dat ze ook daadwerkelijk de coupon gaan verzilveren.

4. Test en optimaliseer het bestelproces, constant

Als jouw bestelproces niet klantvriendelijk of te ingewikkeld is zul je hier zeker klanten door verliezen.

Zorg er daarom voor dat je vrijwel altijd aan het testen bent om je bestelproces nog soepeler, sneller en gemakkelijker te maken.

5. Benut cart abandonment

Cart abandonment houd in dat een terugkerende klant iets in zijn winkelwagentje stopt, maar vervolgens niet afrekent.

Omdat je hier te maken hebt met een klant heb je zijn gegevens. Met cart abandonment e-mails kun je eenvoudig een mail sturen om zo de klant alsnog te verleiden tot een aankoop.

Niet iedereen zal alsnog bestellen, maar een percentage wel. Dit is dan ook de reden dat cart abandonment benutten zo’n quick win is.

6. Gebruik live chat

Online producten bestellen is vaak een kwestie van meerdere webwinkels checken en onderling vergelijken.

Hoe kun je beter vergelijken dan jouw vragen even live te stellen aan een medewerker?

Het is net alsof je in een winkel staat, maar dan met het gemak van thuis. Dat is de kracht van live chat: toegankelijk, anoniem en snel antwoord op je vragen.

Heb jij een webshop en gebruik je nog geen live chat? Dan weet je wat je te doen staat.

7. Beveilig je website – en toon dit

Het is een no-brainer om SSL (groen slotje) te installeren op je webshop. Dat is zelfs een vereiste.

Zorg daarnaast ook voor logo’s van de betalingsproviders waarmee je samen werkt. Dit wekt vertrouwen op.

8. Maak producten eenvoudig vindbaar

Zorg er ten alle tijden voor dat men eenvoudig de juiste producten kan vinden.

Werkt met filters of goede productcategorieën om men te helpen bij hun zoektocht naar het juiste product.

Houd het simpel, houd het snel.

9. Toon altijd het winkelwagentje

Consumenten zijn het gewend om op hun winkelwagentje te klikken en dan vervolgens te bestellen. Zorg er daarom voor dat op elke pagina er toegang is tot het winkelwagentje.

Men moet altijd de volgende stap in het bestelproces kunnen zetten.

10. Laat mensen kopen als Gast

Wéér een account erbij? Daar zit niemand op te wachten.

Het kan conversie verhogend werken als je mensen laat bestellen zónder dat ze een account moeten aanmaken. Ook hier geldt: hoe gemakkelijker je het maakt des te meer zul je verkopen.

11. Schrijf uitgebreide productomschrijvingen

Schrijf unieke, uitgebreide productomschrijvingen. Neem dus nooit klakkeloos tekst over van een leverancier. Schrijf zelf je teksten. Maak ze smeuïg. Zorg dat ze volledig en waardevol zijn.

Niet alleen je potentiële klanten worden daar blij van, Google ook. Goede, uitgebreide productomschrijvingen zijn goed voor je posities in de zoekmachine.

12. Zorg dat klanten reviews kunnen achterlaten

Nog een no-brainer: zorg ervoor dat men bij elk product een review kan achterlaten. Wat doe jij als je online wat gaat bestellen bij Bol.com? Je checkt waarschijnlijk eerst wat anderen van het product vonden en checkt of er geen minpunten zijn die je over het hoofd ziet.

Social proof is een enorm krachtige overtuiger.

13. Optimaliseer voor mobile devices

Het merendeel van het browsen gebeurt op smartphones en tablets. De dagen dat men overdag op hun mobiel producten vergeleken en dan ’s avonds thuis op de computer bestelde zijn voorbij. eCommerce moet altijd beschikbaar zijn en het bestelproces moet ook op mobiel naadloos uitgevoerd kunnen worden.

14. Toon je telefoonnummer

Het wekt vertrouwen en het is handig dat je goed bereikbaar bent voor eventuele vragen. Goede klantenservice is namelijk ook een USP (zie punt 17).

15. Verzamel e-mailadressen

Wist je dat 95% van jouw website bezoekers waarschijnlijk even rondsnuffelt en dan weer wegklikt?

Die zie je nooit meer terug. En da’s jammer!

Door hen te vragen hun e-mailadres achter te laten kun je ze later nog eens berichten. Dan komen ze wel terug en worden ze misschien nog klant ook.

Je kunt e-mailadressen verzamelen via een nieuwsbrief. Nee geintje, nieuwsbrieven zijn saai en werken niet effectief als marketingmiddel. Wat wel werkt: bied een toffe gratis weggever aan, zoals een product sample of uitgebreid eBook met tips. Om je wat inspiratie te geven:

  • eBook met 7 tips om de aandacht van je hond vast te houden (aangeboden door online dierenspeciaalzaak)
  • mindfulness audio-oefeningen (aangeboden door webshops van mediatiekussens)
  • Sample van handgemaakte shampoo bar (aangeboden door webhops van natuurlijke cosmetica)

16. Gebruik Call-to-Actions schaars

Gebruik CTA’s spaarzaam. Als elke button opvalt, valt geen één op.

Zorg dat elke pagina maximaal één Call-to-Action heeft die er echt uitspringt. Waar je dus echt niet omheen kunt.

17. Laat je USP’s opvallen

USP staat voor Unique Selling Point. Ofwel, wat onderscheid jou van de concurrent. Benoem deze punten goed op je website. Plaats ze onder je menu, in de header. Zet ze desnoods nogmaals in de footer. Zorg dat jouw USP’s goed opvallen.

18. Benut chatbots

Werk je met een dropshipping webshop en ben je niet altijd bereikbaar voor de klantenservice? Ik snap het – er zijn diverse ondernemers die starten met eCommerce naast een fulltime job. Dan is het handig dat men zo goed mogelijk wordt geholpen door een chatbot. Later kun je persoonlijk hun vraag opvolgen en kijken of je ze verder kan helpen.

19. Voeg voortgangsbalk toe bij checkout

Voeg een voortgangsbalk toe bij het bestelproces. Dit laat jouw  klanten weten waar ze zich in het proces bevinden en hoelang het nog duurt om hun aankoop te voltooien. Dit verkleint de kans dat ze eerder afhaken, omdat op voorhand duidelijk is wat er van ze wordt verwacht.

Conversie optimalisatie voor webshops - samenvatting

Samengevat zijn dit de belangrijkste tips voor conversie optimalisatie voor webshops:

  1. Goede video’s en foto’s
  2. Gratis verzending
  3. Werk met urgentie coupons
  4. Test en optimaliseer het bestelproces, constant
  5. Benut cart abandonment
  6. Gebruik live chat
  7. Beveilig je website – en toon dit
  8. Maak producten eenvoudig vindbaar
  9. Toon altijd het winkelwagentje
  10. Laat mensen kopen als Gast
  11. Schrijf uitgebreide productomschrijvingen
  12. Zorg dat klanten reviews kunnen achterlaten
  13. Optimaliseer voor mobile devices
  14. Toon je telefoonnummer
  15. Verzamel e-mailadressen
  16. Gebruik Call-to-Actions schaars
  17. Laat je USP’s opvallen
  18. Benut chatbots
  19. Voeg voortgangsbalk toe bij checkout

Deze 19 tips zullen je helpen om meer klanten te genereren met je webshop en geen kostbare advertentiekosten te verspillen.