Content strategie in 11 stappen voor meer omzet

Content strategie in 11 stappen voor meer omzet

Volgens onderzoek heeft 63% van de bedrijven geen vastgelegde content strategie. Het is dan ook geen verassing dat deze bedrijven het gevoel hebben dat hun content marketing geen effect heeft.

Zonder content strategie is succes gewoon een kwestie van dom geluk – en je riskeert dan veel tijd en moeite.

Het is dan ook niet voor niets dat ook ruim 64% van de ondervraagde bedrijven aangeeft dat het leren opzetten van een content strategie een prioriteit voor hun is.

Wil jij ook leren hoe je een effectieve content marketing strategie opzet? Dan is deze uitgebreide gids voor jou!

Zelf gebruiken we een succesvolle content strategie om website traffic te vergroten en leads te genereren. In dit artikel delen we van A tot Z het proces dat je kunt volgen om vergelijkbare resultaten te krijgen.

In 11 eenvoudige stappen laten we zien hoe je een content strategie op poten zet en effectief implementeert. Hiermee kun je jouw bedrijf laten groeien, zonder tijd en geld te verspillen.

Ter referentie volgen hier de stappen:

  1. Doelstellingen definiëren
  2. KPI’s vastleggen
  3. Doelgroeponderzoek
  4. Huidige situatie analyseren
  5. Onderzoeken wat beste content kanalen zijn
  6. Content typen bepalen
  7. Bronnen identificeren en toewijzen
  8. Content kalender maken
  9. Content creatie
  10. Content distributie en promotie
  11. Resultaten meten

Stap 1: Doelstellingen definiëren

Een goed uitgangspunt voor de content strategie is het opstellen van jouw content marketing missie. Dit is een korte verklaring waarin je aangeeft wat belangrijk is en wat niet bij het maken van de content, zodat de content marketing strategie op koers blijft.

De content strategie missie omschrijft:

  • De doelgroep;
  • De content die gebruikt wordt om de doelgroep te bereiken;
  • Het voordeel dat dit de doelgroep oplevert.

Met onderstaande formule kun je een eigen content strategie missie vormgeven:

“We bieden [doelgroep] [type content] om hen te helpen [zakelijke doelen].”

Niet alleen levert de content iets op voor de doelgroep. Ook jouw bedrijf wordt er beter van, dat is tenminste wel de bedoeling. Wat zijn jouw content doelstellingen?

Typische content strategie doelstellingen zijn:

  • Verhoogde omzet
  • Meer kwalitatieve leads
  • Meer website verkeer aantrekken
  • Verbeterde naamsbekendheid
  • Verbeterde merkreputatie
  • Verbetering in posities in Google
  • Meer engagement op social media

Nadat je de doelen voor jouw bedrijf in kaart hebt gebracht is het tijd om naar de volgende stap te gaan.

Stap 2: KPI’s vastleggen

Als je jouw doelen wilt bereiken is het noodzakelijk om ze specifiek en meetbaar te maken. Om dit te doen zul je Key Performance Indicators (KPI’s) voor je contentmarketingstrategie willen opstellen.

De KPI’s helpen om inzicht te geven in wanneer de doelen worden bereikt of wanneer tussentijdse mijlpalen worden aangetikt. De KPI’s bevatten wat je van plan bent om te bereiken op gebied van websiteverkeer, SEO en omzet.

Voorbeelden:

  • Een bepaald omzetdoel behalen binnen deze maand, kwartaal of jaar
  • Meer aanmeldingen voor de nieuwsbrief
  • Een X aantal nieuwsbrief abonnees erbij
  • Toename van website verkeer
  • Verbeterde posities in Google, namelijk van positie X naar positie y

Stap 3: Doelgroeponderzoek

Om je content marketing strategie te doen slagen is het noodzakelijk dat je kristalhelder voor ogen hebt wie jouw doelgroep is. Hierdoor kun je de juiste content maken die hen bereikt.

Verzamel demografische gegevens

Verzamel demografische gegevens over de websitebezoekers, nieuwsbriefabonnees en volgers op social media.

Data uit Google Analytics, social media analyses en gegevens uit je e-mail marketing tool kun je benutten om een profiel over de doelgroep aan te leggen, waarin je opneemt:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Opleiding
  • Interesses

Deze data kun je onder andere halen uit Google Analytics en Facebook, namelijk Facebook Page Insights.

Vraag om klantenfeedback

Er is geen betere manier om meer over je klanten te weten te komen dan door het hen zelf te vragen. Feedback kan helpen om:

  • Te leren wat ze van de huidige content vinden
  • Inzicht te krijgen in hun meest prangende vragen
  • Problemen met jouw producten of diensten inzichtelijk te maken

Met klantfeedback kun je ervoor zorgen dat je content creëert die ideaal aansluit bij de informatiebehoefte van de klant. Tevens kun je misschien ontdekken waar je het beste jouw doelgroep kan bereiken (zie ook stap 10).  De klantfeedback ga je ook gebruiken bij het opstellen van een Buyer Persona, daar gaan we nu mee verder.

Buyer Persona opstellen

Met demografische gegevens en klantfeedback kun je een Buyer Persona gaan opstellen. We noemen dit ook wel Klant Avatars. Hiermee beschrijf je jouw ideale klant. Deze beschrijving omvat pijnpunten van de klant, uitdagingen, informatiebronnen en gedragsmotivators.

Met een uitgeschreven Buyer Persona wordt het makkelijker om te weten wat voor soort content je moet genereren, waar je klanten om geven en hoe de content hen zal helpen.

Stap 4: Huidige situatie analyseren

Veel bedrijven hebben al content voordat ze met een content marketing strategie starten. Denk aan inhoud op de website, social media, video’s of misschien zelfs podcasts.

De volgende stap is daarom onderzoeken of die content al helpt bij het bereiken van je doelstellingen.

Begin je net en heb je dus nog weinig content? Sla dan deze stap over en ga verder bij stap 5.

Om je huidige situatie in kaart te brengen ga je een content audit uitvoeren.

  • Je gaat je huidige content analyseren
  • Je gaat beoordelen of deze content voor resultaat zorgt
  • Je gaat content kansen noteren

Content analyseren

Als je jouw website- of blog content wilt analyseren kun je Screaming Frog gebruiken. Met deze URL-crawler kun je:
  •  Een lijst uitdraaien van al jouw URLs
  • Title tags en meta-omschrijvingen analyseren
  • Duplicate content in kaart brengen
  • Sitemaps maken

Het enige nadeel aan de gratis versie is dat je maximaal 500 URLs kunt crawlen.

Ook handig: Screaming Frog kun je gebruiken om je concurrentie te onderzoeken, namelijk door hun URLs in deze tool in te laden en te zien wat zij goed of slecht doen.

Content beoordelen op effectiviteit 

De volgende stap is het beoordelen van content op effectiviteit. Met andere woorden, welk resultaat levert de content op?

Om de effectiviteit te beoordelen kun je diverse zaken meten, waaronder:

  • Genereert de content veel backlinks?
  • Wat is de positie in Google voor het zoekwoord wat bij de content past?
  • Wordt de content veelvuldig gedeeld?

Het beoordelen van content leert je welke content effectief is en niet gewijzigd hoeft te worden. Tevens blijkt welke content verbeterd dient te worden om de doelstellingen te behalen. Ook zie je welke content verwijdert of vervangen dient te worden.

Gaten identificeren in de content

Tenslotte kun je eventuele gaten identificeren in je content. Dit kunnen dingen zijn zoals vragen die relevant zijn voor jouw doelgroep welke niet worden beantwoord, of zoekwoorden die relevant zijn voor jouw niche die nog niet worden getarget. Maar ook content die begint te scoren, maar nog kan worden verbeterd, is handig om in kaart te brengen.

Stap 5: Onderzoeken wat de beste content kanalen zijn

Door te onderzoeken welke kanaal je het beste kunt inzetten ontdek je ook waar jouw doelgroep het meeste online uithangt. Concentreer je op wat werkt en breid dat verder uit. Probeer liefst niet van alles een beetje te doen. Liever actief op slechts enkele kanalen die goed werken, dan overal actief maar met matige inspanningen.

Wat hierbij kan helpen is Google Analytics. Ga naar “Acquisitie” > “Sociaal” > “Overzicht” om de belangrijkste sociale netwerken te zien die website bezoekers genereren.

Je kunt ook Buzzsumo gebruiken om te zien welke van jouw content veel engagement oplevert. Ga naar de website van Buzzsumo en vul daar jouw domeinnaam in. Je ziet dan in een oogopslag welke content het meeste engagement creëert.

Deze informatie helpt om te beslissen welke social media netwerken voor jouw bedrijf het meest relevant zijn.

Stap 6: Content typen bepalen

De volgende stap draait om het uitdenken welk soort content je wilt maken. Er zijn enkele vormen van content die bij elke content strategie passen.

De meeste succesvolle content marketing strategieën zijn afhankelijk van een centrale kern van content op de eigen website. Die content kan vervolgens worden hergebruikt en gedeeld op andere sites en social media kanalen.

Met name blog-artikelen zijn dus essentieel om de content strategie te doen slagen én ze leveren sterke resultaten. In het ideale geval zijn de blogberichten herbruikbaar op andere kanalen en bevatten ze waardevolle tips.

Andere content typen

Naast blog-artikelen zijn er natuurlijk nog andere typen content die je kunt opnemen in je content marketing strategie. Denk onder andere aan video marketing. Video’s helpen om website bezoekers langer op je pagina te houden en ze verminderen het bounce-percentage.

Andere visuele content werkt ook heel goed, denk aan infographics of memes.

Stap 7: Bronnen identificeren en toewijzen

Je weet nu wat voor soort content je wilt gaan maken en voor wie het is. De volgende stap voor je content marketing strategie is dat je aan de juiste info en tools komt om je content te maken. Tevens is het handig om een antwoord te hebben op de volgende vragen:

  • Wie is verantwoordelijk voor de content?
  • Wie gaat de content maken?
  • Welke middelen zijn nodig om de content te maken?
  • Is er een werkwijze voor publicatie?

Vaak is het handig om een goede rolverdeling te creëren voordat je aan de slag gaat met de content marketing strategie. Misschien is de Chief Marketing Officer eindverantwoordelijk voor alle content, een designer maakt de visuals en een copywriter verzorgt de inhoud.

Niet overal zal de rolverdeling zo helder zijn. Zorg er daarom voor dat je een duidelijke rolverdeling hanteert en dat iedereen weet wat er van hem of haar wordt verwacht.

Daarnaast is het handig om na te denken hoe je de content gaat maken. Heb je zelf content makers in je team? Ga je specialisten inhuren voor bijvoorbeeld podcasting of video opnames? Of ga je werken met freelancers?

Als je de content in-house gaat produceren is het handig om je te verdiepen in de benodigde apparatuur.

En tot slot is het handig om een goede werkwijze te hebben. Een gemiddelde content workflow voor het creëren van een blog ziet er zo uit:

  • Content kalender maken
  • Content (blog) schrijven
  • Bijbehorende visuals maken
  • Bericht doorsturen naar editor
  • Wijzigingen aanbrengen
  • Blog publiceren

Voordat je dus echt aan de slag gaat is het handig om een content kalender op te stellen – daar gaan we nu in meer detail op inzoomen.

Stap 8: Content kalender maken

Wie gaat welke content op welk platform wanneer publiceren?

Met een contentkalender maak je een duidelijke planning én rolverdeling – iedereen wat er van hem of haar wordt verwacht en wanneer dit gerealiseerd moet zijn.

Content marketing zonder gedegen content kalender kan tot op zekere hoogte werken. Maar vaak zul je zien dat de resultaten zonder ad hoc werk een stuk beter zijn.

Als je niet veel content publiceert zou je gewoon kunnen werken met je agenda. Je plant dan in wanneer welke content af moet zijn en wanneer je die gaat publiceren.

Als je veel content creëert of je werkt met een team van content makers, dan is het al handiger om een geavanceerdere planning tool te gebruiken. Een handige tool hiervoor is Asana.

Vind de vragen die jouw klanten stellen

Om je content kalender te gaan vullen kun je beginnen met de vragen van jouw doelgroep in kaart brengen. Welke vragen stellen potentiële klanten? Hoe kun je die vragen via jouw content het beste beantwoorden?

Vragen kun je ook vinden door Google Suggest te gebruiken. Als je een zoekopdracht in Google intypt zie je ook andere suggesties. Dit zijn andere relevante vragen die mensen ook intoetsen. Zo vind je mogelijk dus vragen waar je zelf nog niet op was gekomen.

Kies een vraag die relevant is voor jouw doelgroep, bepaal welke content het beste is en voeg een titel toe in de content kalender. Herhaal dit proces totdat je voor de komende maanden content hebt ingepland.

Stap 9: Content creatie

Er zit veel voorbereidend werk in een contentmarketingstrategie, maar nu is het dan eindelijk zover. Je gaat content creëren.

Als voorbeeld pakken we er een blog-bericht bij, maar weet dat deze aanpak voor elk type content werkt.

Met het voorwerk dat je al hebt gedaan heb je al een idee van het soort blog-bericht dat je wilt maken. Vaak zijn uitgebreide lijsten met tips en uitlegartikelen interessant voor de lezers. Ze bevatten veel waardevolle, praktisch toepasbare informatie. Case studies en andere onderzoeken werken overigens ook erg goed.

Zodra je klaar bent om te gaan schrijven check je wat er al is aan content. Hoe kun je daarop content toevoegen die van waarde is voor het publiek? Vaak komt dit neer op even Googlen op het onderwerp en kijken welke content de top 5 in Google laat zien.

Doe zoekwoordenonderzoek om de belangrijkste zoektermen te inventariseren en in te zetten voor SEO en betere posities in de zoekmachine van Google.

Start met schrijven

Nadat je zoekwoordenonderzoek hebt gedaan is het tijd om te gaan schrijven.

Houd hierbij rekening met de tone of voice van het bedrijf; communiceer je vanuit het merk heel casual, super professioneel of ergens tussenin?

Stap 10: Content distributie en promotie

Een vaak over het hoofd gezien onderdeel van de content strategie is content distributie en promotie. Het is absoluut zinnig om zelf te starten met het promoten en distribueren van de nieuwe content.

  • Deel een korte tekst met een link naar de nieuwe content op social media.
  • Gebruik nieuwsbrieven om de nieuwe content onder de aandacht te brengen.
  • Contacteer influencers of thought leaders in jouw markt om mogelijk de distributie verder aan te zwengelen.

Stap 11: resultaten meten

Tijd om het succes van de content strategie te meten. Om dit te doen ga je terug naar de KPI’s die je aan het begin van het traject hebt opgesteld.

  • Controleer Google Analytics om te zien waar verbetering te zien is, zowel in content als conversies.
  • Meet activiteit op Social Media om te zien of de content voor extra engagement zorgt.

Door regelmatig de resultaten tegen het licht te houden wordt het makkelijker om tussentijds bij te sturen voor een optimale ROI. Zo blijft je content strategie altijd up-to-date.

Conclusie

Dat is alles – dat zijn de stappen die nodig zijn om een succesvolle content strategie uit te denken en te implementeren. Heb je vragen over hoe jouw bedrijf content het beste kan inzetten? Neem gerust vrijblijvend contact op voor advies!