Zonder content strategie is succes gewoon een kwestie van dom geluk – en je riskeert dan veel tijd en moeite.
Het is dan ook niet voor niets dat ook ruim 64% van de ondervraagde bedrijven aangeeft dat het leren opzetten van een content strategie een prioriteit voor hun is.
Wil jij ook leren hoe je een effectieve content marketing strategie opzet? Dan is deze uitgebreide gids voor jou!
Zelf gebruiken we een succesvolle content strategie om website traffic te vergroten en leads te genereren. In dit artikel delen we van A tot Z het proces dat je kunt volgen om vergelijkbare resultaten te krijgen.
In 11 eenvoudige stappen laten we zien hoe je een content strategie op poten zet en effectief implementeert. Hiermee kun je jouw bedrijf laten groeien, zonder tijd en geld te verspillen.
Ter referentie volgen hier de stappen:
- Doelstellingen definiëren
- KPI’s vastleggen
- Doelgroeponderzoek
- Huidige situatie analyseren
- Onderzoeken wat beste content kanalen zijn
- Content typen bepalen
- Bronnen identificeren en toewijzen
- Content kalender maken
- Content creatie
- Content distributie en promotie
- Resultaten meten
Stap 1: Doelstellingen definiëren
Een goed uitgangspunt voor de content strategie is het opstellen van jouw content marketing missie. Dit is een korte verklaring waarin je aangeeft wat belangrijk is en wat niet bij het maken van de content, zodat de content marketing strategie op koers blijft.
De content strategie missie omschrijft:
- De doelgroep;
- De content die gebruikt wordt om de doelgroep te bereiken;
- Het voordeel dat dit de doelgroep oplevert.
Met onderstaande formule kun je een eigen content strategie missie vormgeven:
“We bieden [doelgroep] [type content] om hen te helpen [zakelijke doelen].”
Niet alleen levert de content iets op voor de doelgroep. Ook jouw bedrijf wordt er beter van, dat is tenminste wel de bedoeling. Wat zijn jouw content doelstellingen?
Typische content strategie doelstellingen zijn:
- Verhoogde omzet
- Meer kwalitatieve leads
- Meer website verkeer aantrekken
- Verbeterde naamsbekendheid
- Verbeterde merkreputatie
- Verbetering in posities in Google
- Meer engagement op social media
Nadat je de doelen voor jouw bedrijf in kaart hebt gebracht is het tijd om naar de volgende stap te gaan.
Stap 2: KPI’s vastleggen
Als je jouw doelen wilt bereiken is het noodzakelijk om ze specifiek en meetbaar te maken. Om dit te doen zul je Key Performance Indicators (KPI’s) voor je contentmarketingstrategie willen opstellen.
De KPI’s helpen om inzicht te geven in wanneer de doelen worden bereikt of wanneer tussentijdse mijlpalen worden aangetikt. De KPI’s bevatten wat je van plan bent om te bereiken op gebied van websiteverkeer, SEO en omzet.
Voorbeelden:
- Een bepaald omzetdoel behalen binnen deze maand, kwartaal of jaar
- Meer aanmeldingen voor de nieuwsbrief
- Een X aantal nieuwsbrief abonnees erbij
- Toename van website verkeer
- Verbeterde posities in Google, namelijk van positie X naar positie y
Stap 3: Doelgroeponderzoek
Om je content marketing strategie te doen slagen is het noodzakelijk dat je kristalhelder voor ogen hebt wie jouw doelgroep is. Hierdoor kun je de juiste content maken die hen bereikt.
Verzamel demografische gegevens
Verzamel demografische gegevens over de websitebezoekers, nieuwsbriefabonnees en volgers op social media.
Data uit Google Analytics, social media analyses en gegevens uit je e-mail marketing tool kun je benutten om een profiel over de doelgroep aan te leggen, waarin je opneemt:
- Leeftijd
- Geslacht
- Opleiding
- Interesses
Deze data kun je onder andere halen uit Google Analytics en Facebook, namelijk Facebook Page Insights.
Vraag om klantenfeedback
Er is geen betere manier om meer over je klanten te weten te komen dan door het hen zelf te vragen. Feedback kan helpen om:
- Te leren wat ze van de huidige content vinden
- Inzicht te krijgen in hun meest prangende vragen
- Problemen met jouw producten of diensten inzichtelijk te maken
Met klantfeedback kun je ervoor zorgen dat je content creëert die ideaal aansluit bij de informatiebehoefte van de klant. Tevens kun je misschien ontdekken waar je het beste jouw doelgroep kan bereiken (zie ook stap 10). De klantfeedback ga je ook gebruiken bij het opstellen van een Buyer Persona, daar gaan we nu mee verder.
Buyer Persona opstellen
Met demografische gegevens en klantfeedback kun je een Buyer Persona gaan opstellen. We noemen dit ook wel Klant Avatars. Hiermee beschrijf je jouw ideale klant. Deze beschrijving omvat pijnpunten van de klant, uitdagingen, informatiebronnen en gedragsmotivators.
Met een uitgeschreven Buyer Persona wordt het makkelijker om te weten wat voor soort content je moet genereren, waar je klanten om geven en hoe de content hen zal helpen.
Stap 4: Huidige situatie analyseren
Veel bedrijven hebben al content voordat ze met een content marketing strategie starten. Denk aan inhoud op de website, social media, video’s of misschien zelfs podcasts.
De volgende stap is daarom onderzoeken of die content al helpt bij het bereiken van je doelstellingen.
Begin je net en heb je dus nog weinig content? Sla dan deze stap over en ga verder bij stap 5.
Om je huidige situatie in kaart te brengen ga je een content audit uitvoeren.
- Je gaat je huidige content analyseren
- Je gaat beoordelen of deze content voor resultaat zorgt
- Je gaat content kansen noteren