Waarom kiezen voor een contentmarketingstrategie? | Webcrafter

Waarom kiezen voor een contentmarketingstrategie?

Je hebt vast wel gehoord van “Content is king”. In dit artikel gaan we antwoord geven op de vraag: Waarom kiezen voor een contentmarketingstrategie? Na het lezen van dit artikel weet je wat de voordelen van een marketing strategie rondom content zijn en of een contentmarketingstrategie bij jouw bedrijfsdoelstellingen past.

Een contentmarketingstrategie was vroeger nog een goede manier om je te onderscheiden van de concurrentie. Tegenwoordig is het eigenlijk gewoon noodzaak om met content aan de slag te gaan. De meest succesvolle digitale marketing campagnes zijn niet voor niets contentmarketing campagnes.

Achter elk merk schuilt een schat aan waardevolle en relevante content die aansluit bij de doelgroep van het bedrijf.

Om het belang van een contentmarketingstrategie aan te duiden volgen hier een aantal van de meest belangrijke voordelen voor jouw bedrijf om met content aan de slag te gaan.

Merkreputatie verbeteren door middel van contentmarketingstrategie

Eén van de belangrijkste voordelen van contentmarketing is de mogelijkheid om je reputatie op te bouwen middels content. In de concurrerende markt van vandaag de dag is het cruciaal dat je content inzet om een band met je leads en potentiële klanten op te bouwen. Het opbouwen van vertrouwen middels content helpt je bedrijf verder en draagt bij aan een positieve merkreputatie. Het creëren van goede content is een fantastische manier om leads en klanten kennis te laten maken met je bedrijf, terwijl je good will creëert.

Goede content is content die aantrekkelijk, educatief en waardevol is. Des te meer waarde je kunt bieden via je content, des te makkelijker is het om vertrouwen op te bouwen binnen de doelgroep.

Als je consequent goede content plaatst via diverse kanalen zal het niet lang duren of jouw doelgroep gaat je als waardevolle leider in de branche zien.

Content verhoogt conversies (tot wel 6x!)

Een andere reden om aan de slag te gaan met een contentmarketingstrategie is dat het helpt om conversies te verhogen.

Volgens ABG Essentials biedt content marketing conversie ratio’s die zes keer zo hoog zijn als andere digitale marketing methodes.

Onderzoek van Curata wees uit dat 74% van de respondenten aangaf dat content marketing hun lead generatie vergrootte, zowel in kwaliteit als kwantiteit. Hubspot gaf aan dat hun inbound marketeers het conversiepercentage van hun site wisten te verdubbelen (van 6% naar 12%) door een grondige content marketing strategie.

Het moge duidelijk zijn; kwalitatieve content marketing helpt om aanzienlijk meer en betere leads te genereren.

Door het leveren van goede content ben je in staat om in contact te komen met leads en klanten. Je wekt met goede content niet alleen vertrouwen, je helpt mensen ook om een weloverwogen beslissing te maken door goede content aan te leveren.

Geoptimaliseerde content bevat altijd een duidelijke Call-to-Action. De Call-to-Action vertelt de websitebezoeker wat de logische volgende stap is, mocht hij daar interesse in hebben. Logischerwijs moedigt goede content aan om die stap te zetten.

Content en SEO zijn twee handen op één buik

SEO is niks zonder content. Geen wonder dat content marketing en zoekmachine marketing (SEO) perfect samengaan. SEO is onmisbaar om de online zichtbaarheid van je bedrijf te doen groeien. En de beste vorm van SEO is het schrijven van goede, waardevolle content. Content creatie is naar onze mening de meest effectieve SEO-strategie.

De reden hiervoor is simpel; des te meer pagina’s je hebt, des te meer jouw bedrijf zichtbaar kan zijn tijdens zoekopdrachten in Google. Er kunnen meer pagina’s geïndexeerd worden, welke vervolgens geserveerd kunnen worden bij relevante zoekopdrachten.

Het is niet zo dat meer pagina’s altijd voor meer verkeer zullen zorgen, dit is namelijk afhankelijk van de kwaliteit van de pagina’s. Ze moeten geschreven zijn voor een specifiek zoekwoord en daar enorm waardevol voor zijn. Als je bijvoorbeeld blogs schrijft voor je doelgroep over een relevant onderwerp maak je meer kans om te scoren op posities in Google voor die zoekwoorden.

Daarnaast geeft het hebben van meer content ook een reden aan je website bezoeker om langer te blijven plakken. Een betere on-site tijd kan een positieve invloed hebben op de posities in Google. Google ziet namelijk dat iemand lang op je site blijft en ziet dit als een positief signaal.

Content creatie is een kosteneffectieve manier van lead generatie

Lead generatie is enorm belangrijk voor kleine bedrijven die afhankelijk zijn van consistent websiteverkeer om hun merk te doen groeien en verkoop te stimuleren. Content marketing is geweldig voor het genereren van leads en bovendien ook nog betaalbaar.

Zeker op lange termijn is de ROI van goede content bizar hoog. Stel je voor; je stopt elke maand €100 euro in content creatie voor SEO, hoeveel zou dit je opleveren als je 9 tot 15 maanden verder bent? Stel je doet hetzelfde, maar dan voor betaald adverteren, waar ben je dan 9 tot 15 maanden verder? Zodra je stopt met adverteren ben je weer terug bij af – geen nieuwe leads en geen extra omzet.

Naar schatting kost content marketing 62% minder dan traditionele marketing tactieken, toch genereert een goede contentmarketingstrategie tot wel 3x zoveel leads.

Wil jij aan de slag met een contentmarketingstrategie voor meer leads, verbeterde merkreputatie en betere posities in Google? Neem dan vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.