Consistent nieuwe content creëren is enorm belangrijk voor jouw content marketing strategie.
Als je meer website bezoekers (en dus potentiële klanten) wilt aantrekken naar je website dan loont het absoluut om met een strategie voor content marketing aan de slag te gaan.
Om je op weg te helpen met jouw content marketing strategie volgen hier 13 beste content marketing strategieën waarmee je aan de slag kan.
1. Segmenteer jouw doelgroep
Voor wie ga je content schrijven?
Als je nog geen Buyer Persona hebt opgesteld is dat stap één. Je wilt namelijk een duidelijk profiel van jouw ideale klant. Mogelijk heb je meerdere klantsegmenten. Het is aan te raden om al deze segmenten uit te werken en voor elk segment in kaart te brengen welk type content het meest effectief is.
2. Schrijf pakkende headlines
Online heb je slechts 3 seconden om de aandacht te grijpen.
Zorg ervoor dat je daarom pakkende headlines gebruikt. Voorbeelden van pakkende headlines zijn:
“Hoe je moeiteloos 3 kilo vet verliest zonder honger te lijden”
“In 3 maanden tijd 1347 leads genereren via deze SEO truc”
“5 eenvoudige stappen voor gekwalificeerde leads”
Een goede headline bevat cijfers, vooral oneven getallen werken goed, en emotionele woorden. Je wilt het dus over een probleem hebben (bijvoorbeeld: vet verliezen) en een gewenste oplossing (bijvoorbeeld: zonder honger te lijden).
Dus “Eenvoudig elke dag een blog creëren zonder uren bezig te zijn” zou een aantrekkelijke titel kunnen zijn.
3. Voer A/B tests uit
Hoe weet je nou welke titel het beste werkt? Simpel, je kunt ermee A/B testen. Als je echt aan de slag wilt met next level content marketing strategie is A/B testing onmisbaar. Je wilt namelijk testen wat echt werkt. Je wilt niet enkel aan de slag gebaseerd op wat je onderbuik gevoel je zegt.
4. Gerichte landing pages
Maak je al gebruik van landingpages voor specifieke zoekwoorden? Zo niet, dan ligt er nog een mooie kans voor je.
Schrijf een uitgebreide pagina voor een specifiek zoekwoord voor optimale vindbaarheid. Enorm uitgebreide gidsen werken goed voor vindbaarheid in Google.
5. Gebruik Native Ads
Als jouw content marketing strategie begint te lopen wil je natuurlijk wel dat potentiële klanten ook daadwerkelijk converteren. Daarom is het een goede tactiek om gebruik te maken van native ads. Dit zijn advertenties die er niet uitzien als advertenties. Is dat misleidend? Dat ligt eraan hoe je ze inzet. Zelf willen we niet dat advertenties afleiden van de gebruikerservaring, daarom zouden we kiezen voor native ads.
Via native ads kun je een gratis weggever, ofwel een opt-in incentive, aanbieden om zodoende leads te genereren. Die leads kun je vervolgens ‘opvoeden’ via je e-mail marketing systeem. Zo heb je een content marketing strategie die niet alleen website bezoekers genereert, maar ook zorgt voor nieuwe aanwas van leads en potentiële klanten.
6. Adaptieve content
Zorg voor content die zich aanpast al naar gelang het device of kanaal waar de content wordt geconsumeerd. Jouw content zal er anders uitzien op een smartphone dan op een desktop. Op Pinterest bied je andere content dan op YouTube. Het moge duidelijk zijn: zorg dat je content geschikt is voor het apparaat of kanaal waarop deze wordt getoond.
7. Doe een concurrentie analyse
Heb je al veel content gemaakt en weet je niet waar voor jouw bedrijf nog kansen liggen?
Voer dan een concurrentie analyse uit. Zelf gebruiken we hiervoor Semrush. Hiermee kun je eenvoudig zien welke content van je concurrenten het goed doet. Mogelijk geef dat jou nieuwe content ideeën. Bekijk ook welke backlinks jouw concurrenten hebben. Mogelijk zijn er nog platforms en websites waar jij ook een backlink kunt verkrijgen.
8. Benut je content optimaal
Als je eenmaal goede content hebt gecreëerd is het zwaarste werk gedaan. Maar je bent er nog niet. Zorg er namelijk voor dat deze content onder de aandacht komt bij jouw potentiële klanten. Content promotie draait om het distribueren van jouw content via de juiste kanalen. Zodat jouw content bij de juiste mensen terecht komt.
9. Zorg dat je lokaal goed vindbaar bent
Wil je nationaal winnen, dan moet je lokaal beginnen.
Is jouw Google Mijn Bedrijf account al in orde? Lokale SEO helpt enorm om je vindbaarheid te vergroten onder jouw potentiële klanten.
10. Maak een content kalender
Lukraak content maken kan werken, maar echt effectief is het niet. Je zult af en toe wat treffers hebben, maar het merendeel van de tijd ben je niet gericht bezig. Het handigste is om te werken met een content kalender, ofwel een content planning.
Het is handig om een periode lang content te creëren over één thema. Dat geeft je de gelegenheid om je geheel te verdiepen in dat thema zodat je makkelijker kan blijven schrijven. Dat vind ik persoonlijk lekkerder werken dan constant wisselen tussen onderwerpen.
11. Zorg voor hoogwaardige, long-form content
Wist je dat het merendeel van de pagina’s die op pagina 1 staan in Google bestaan uit meer dan 2000 woorden?
Korte blogs kunnen nog werken, maar grote hoeveelheden website bezoekers kun je het beste aantrekken via zogeheten long-form content. Dit zijn dus weer van die ultieme gidsen of handleidingen. Deze zijn enorm waardevol en dienen volledig in te gaan op één specifiek onderwerp. Tevens kun je hierdoor handig LSI zoekwoorden op organische wijze verwerken in het artikel.
LSI zoekwoorden zijn Latent Semantic Indexing Keywords, ofwel termen en woorden die bij het specifieke zoekwoord passen. Content marketing strategie en content marketing plan zijn hier voorbeelden van, ze passen logischer wijs bij elkaar.
12. Cureer content
Heb je moeite met het schrijven van nieuwe content? Je kunt altijd nog content cureren en daarmee enorm veel waarde bieden aan jouw potentiële klant. Als jij dé verzamelaar en verspreider van kennis bent weet men jou op den duur wel te vinden.
13. Schrijf content die past bij de merkwaarden
Schrijf idealiter over onderwerpen die aansluiten bij jouw merkwaarden. Een marketing bureau dat tegen black hat SEO is moet daar niet positief over gaan schrijven omdat dit een goede zoekterm is.
Schrijf hoogwaardige, relevante content die aansluit bij de merkwaarden van het bedrijf. Content is een perfecte manier om de visie van het bedrijf uit te dragen en daarmee klantloyaliteit te vergroten.
Welke content marketing strategie benut je zelf? Laat het ons weten via een reactie hieronder.