7 Contentmarketingstrategieën die echt werken | Webcrafter

7 Contentmarketingstrategieën die echt werken


Consistent de best practices doorvoeren is de sleutel tot succes voor jouw content marketing strategie.

Als je meer website bezoekers wilt genereren en meer online omzet wilt binnenhalen is een gedegen content marketing strategie onmisbaar. Als internetbureau in Zeeland weten we wat wel en niet werkt. In dit artikelen delen we 7 krachtige contentmarketingstrategieën die echt werken.

4 praktische content marketing tips

Voordat we aan de slag gaan met de geavanceerde content marketing strategieën delen we eerst de basics van content marketing. Is SEO en content marketing nieuw voor je? Dan raad ik je aan om hier te starten. Ben je al bekend met de wereld van zoekmachine optimalisatie? Dan kun je deze basic content marketing tips overslaan en doorscrollen naar de 7 content marketing strategieën.

1. Voeg een blog of kennisbank toe

Heb je nog geen blog op je website? Dan is het toevoegen van een blog de eerste stap. Als je werkt met WordPress kun je dit heel eenvoudig doen. Je kunt simpelweg een ‘Bericht’ aanmaken om je eerste blog-bericht te gaan plaatsen. Werk je met een ander websitesysteem en kun je daarmee geen blog maken? Neem dan even vrijblijvend contact op zodat we je kunnen helpen met het opzetten van een subdomein. Via deze weg kun je dan alsnog gebruik maken van de blog-methode.

Zit je in een zakelijke markt en voel je niks voor een blog? Dan biedt het aanleggen van een kennisbank uitkomst. In veel gevallen is het maken van een kennisbank logisch voor een B2B partij. Als marketing bedrijf komen we regelmatig klanten tegen die een blog niet geschikt vinden voor hun zakelijke doelgroep. Zij moeten immers andere bedrijven aanspreken. Een kennisbank, die vakjargon of bepaalde termen uitlegt, is dan een waardevolle toevoeging.

Het aanleggen van een blog of kennisbank biedt je de mogelijkheid om nieuwe pagina’s te gaan toevoegen welke geschreven zijn voor specifieke zoekwoorden. Zo kun je tientallen nieuwe pagina’s gaan creëren, zonder dat je website onoverzichtelijk wordt. Immers, al die nieuwe pagina’s hangen onder je blog of kennisbank.

2. Consistentie is de sleutel tot succes

Een waarschuwing: voordat je start met SEO en content marketing is het goed om je bewust te zijn van de tijd en energie die het onderhouden van een content marketing strategie kost. Consistentie is de sleutel tot succes. Je zult dus zeker maandelijks een nieuw artikel moeten toevoegen (liefst zelfs nog frequenter) en dat vergt dus de nodige inspanningen.

Ben je bereid om wekelijks of maandelijks te schrijven?

Tip: Een content kalender is erg handig om ervoor te zorgen dat je consistent blijft. Hierover straks meer.

3. Zorg dat de website techniek in orde is

Voordat je veel tijd, energie en eventuele kosten gaat spenderen aan je content marketing strategie is het aan te raden dat je site technisch in orde is.

  • Is de website beveiligd middels een SSL-certificaat?
  • Is de websitesnelheid in orde?
  • Zijn je URL’s zoekmachinevriendelijk?
  • Heb je een gebruiksvriendelijke website?
  • Is je website geschikt voor weergave op tabel en smartphones?

Weet je niet zeker of deze zaken voor jouw website geregeld zijn? Neem dan contact op met hét internetbureau van Zeeland, we helpen je graag.


4. Doe zoekwoordenonderzoek

Natuurlijk moeten we ook een content marketing tip delen over zoekwoordenonderzoek. Zonder inzicht in de juiste zoekwoorden weet je niet waarover je moet schrijven. Je kunt wel lukraak blog-artikelen gaan schrijven, maar dat is niet zo effectief. Gebruik daarom tools zoals de KWfinder of Ubersuggest om inzicht te krijgen in de kansen in jouw markt. Bekijk ook ons artikel over SEO tools voor een volledige lijst van zoekwoorden onderzoek tools. Meer weten over zoekwoordenonderzoek? Dan ga je strategie #6 ook interessant vinden!

7 Content marketing strategieën

Nu je de content marketing tips hebt doorgenomen is het tijd voor het geavanceerde werk. Laten we de beste content marketing strategieën onder de loep leggen.

1. Maak een content kalender

Het is misschien een open deur, maar toch willen we het benadrukken: maak altijd een content kalender.

Als marketing bedrijf zien we vaak genoeg partijen die wel hoger willen scoren in Google, maar niet werken met een content kalender. Het gevolg: lukraak wat artikelen schrijven en maar hopen op het beste. Tja, zo werkt het natuurlijk niet.

Ons advies: maak altijd een content kalender waarin je aangeeft wie wanner welke content gaat schrijven.

Als het goed is heb je ook zoekwoordenonderzoek gedaan, dus je hebt al een hele berg met blog-ideeën en geschikte zoekwoorden. Het is dan slechts een kwestie van de content inplannen.

Het kan overigens handig zijn om te schrijven per thema. Vanuit Webcrafter zouden we bijvoorbeeld één maand lang alleen maar kunnen schrijven over content marketing. Dit maakt het schrijven een stuk makkelijker omdat je met één onderwerp bezig bent. Dat is vaak handiger voor het schrijfproces dan wisselen tussen uiteenlopende onderwerpen.

2. Ken je doelgroep en geef ze wat ze willen

Ook dit zien we vaak genoeg misgaan.

Zorg dat je content maakt die is toegespitst op jouw doelgroep. Dat begint allemaal met het in kaart brengen van jouw potentiële klanten. Ofwel, hoe ziet jouw buyer persona eruit.

Een buyer persona opstellen wilt zeggen dat je in kaart brengt welke kenmerken jouw ideale klant heeft. Bestaat jouw doelgroep uit mannen of vrouwen? Van welke leeftijd? Waar wonen ze? Wat zijn hun wensen? Voor welk probleem zoeken ze een oplossing? Hoeveel geld hebben ze te besteden? Enzovoorts.

Heb je meerdere doelgroepen, dan maak je dus meerdere buyer persona’s.

3. Gebruik boeken

Vind je het lastig om de juiste onderwerpen te verzinnen? Of heb je moeite met het schrijven van inhoud voor je blogs?

Pak er dan eens een boek bij!

Stel je verkoopt hondenvoeding en weet niet zo goed waarover je kunt bloggen. Zoek dan via Bol.com of Amazon.com een boek op over het opvoeden honden en check de inhoudsopgave van het boek. Mogelijk geeft dit je weer nieuwe inzichten en invalshoeken om over te schrijven.

4. A/B testen

Als je aan content marketing denkt, denk je mogelijk niet direct aan A/B testen. Toch is het aan te raden om te A/B testen met je content. Hoe?

Via de headlines van je artikelen.

Als je specifieke SEO landingpages maakt is het aan te raden om verschillende kopteksten (ofwel headlines) te testen. Wellicht zie je al snel dat een bepaalde koptekst beter scoort. In Google draait het natuurlijk om het verkrijgen van clicks. Hoe aantrekkelijker je headline, hoe groter de kans dat men natuurlijk op jouw pagina klikt. Als ze dan eenmaal op je pagina landen is het doel van de headline om de aandacht te grijpen en ervoor te zorgen dat men verder leest. Gebeurt dit niet, dan klikt men mogelijk je site weg. Dat is niet goed voor je positie in Google.

Zorg daarom voor geoptimaliseerde headlines die aansporen om verder te lezen.

5. Maak optimaal gebruik van je content

Zoals gezegd kost het schrijven van content best wat tijd en energie. Het is dus absoluut een aanrader om je content breed in te zetten. Je kunt misschien jouw nieuwe blog wel omvormen tot een video? Of anders een stuk inspreken voor een podcast? Kun je een infographic maken over de tips die je geeft in je blog? Staan er goede quotes in je blog die je zou kunnen plaatsen op Facebook en Twitter? Is je artikel geschikt om te delen op LinkedIn?

Eén blog kan op deze manier op verschillende kanalen worden ingezet.


6. Fruit plukken

Wat heeft het plukken van fruit te maken met content marketing? Vrij weinig natuurlijk. Waar het om gaat is dat je het ‘laaghangend fruit’ opspoort. Hiermee bedoel ik dat je goede zoekwoorden in kaart brengt. Dit zijn zoekwoorden waar minstens een paar honderd keer per maand op wordt gezocht en welke een lage concurrentie score hebben. SEO tools, zoals het eerder vermeldde KWfinder, geven hier inzicht in. Zou je willen dat we even helpen met het zoeken van een aantal goede zoekwoorden? Neem dan gerust contact op. Kosteloos kunnen we een aantal belangrijke zoekwoorden voor jouw bedrijf met je delen.

7. Cureer content

Je hoeft niet altijd zelf unieke, nieuwe content te schrijven. Je kunt ook content cureren.

Wat dit inhoudt is dat je teksten van andere blogs gaat cureren en op je eigen site plaatst. Je verzamelt verschillende artikelen, filtert de meest waardevolle informatie eruit en deelt die op je eigen website. Zo lever je enorm veel waarde aan jouw website bezoeker. Je bespaart hem namelijk enorm veel tijd qua uitzoekwerk!

Voeg natuurlijk wel altijd je eigen draai toe aan de content die je cureert. Plaats bijvoorbeeld jouw visie of mening onder een gecureerd stuk tekst.

Een paar tips voor content curatie:

  • Cureer enkel content van goede, hoogwaardige websites.
  • Blijf relevant. Je kunt wel van alles gaan cureren, maar het moet wel bij jouw business en onderwerp passen.
  • Richt je op het leveren van waardevolle informatie, maak je daarna pas druk om de juiste zoekwoorden.
  • Neem contact op met bloggers wiens content je hebt gecureerd. De meeste partijen zullen vervolgens jouw content gaan delen.

Conclusie

Als je consistent nieuwe artikelen toevoegt aan je website zul je ongetwijfeld meer website bezoekers trekken, mits je de juiste content marketing tips en strategieën hanteert. Het liefst wil je een blog of kennisbank gaan aanleggen, zoekwoordenonderzoek doen, zorgen dat je website techniek op orde is en dan consistent schrijven. Vervolgens zijn er verschillende strategieën om te hanteren voor je website, zoals het cureren van andermans content, op zoek gaan naar het laaghangend fruit, een content kalender aanleggen en content slim hergebruiken.

Marketing bedrijf inschakelen voor content marketing implementatie?

Je hebt nu kennis van een aantal SEO en content marketing basics en je hebt kennis gemaakt met 7 bewezen content marketing strategieën. Zoals gezegd kost het schrijven van teksten en het onderhouden van je content marketing strategie veel tijd en energie. Besteedt je liever de content marketing strategie uit? Dan kan dat!

Als Internetbureau in Zeeland kunnen wij helpen met het uitwerken en implementeren van de ideale content aanpak voor jouw bedrijf. Schroom niet om contact op te nemen zodat we ideeën kunnen uitwisselen.

Heb jij ervaring met content marketing? Laat het ons weten door hieronder een reactie te plaatsen.