Online marketing tips om jouw datingsite te laten ranken - Webcrafter

9 online marketing tips om jouw datingsite te laten ranken

Blogpost Image, online marketing tips om jouw datingsite te laten ranken - Webcrafter


Misschien ben je wel de beste dating coach of matchmaker ter wereld, als niemand van je afweet maakt dat weinig verschil. Je moet jouw vaardigheden en diensten vermarkten om mensen ervan te overtuigen dat je ze iets waardevols kunt bieden. Maar vandaag de dag is er zoveel mogelijk op het gebied van online marketing, waar moet je beginnen?

Om je hierbij te helpen hebben we een praktisch artikel met 9 geweldige online marketing en seo tips voor dating sites voor je opgesteld.

Dating site en online marketing, match made in heaven?

 

Sommige bedrijven doen maar wat. Uit onderzoek van Smart Insights is gebleken dat ruim 49% van de organisaties geen gedefinieerde online marketing strategie heeft. Of nog erger, slechts 55% van individuele werknemers gaf aan dat zij denken dat de marketing van het bedrijf waar zij werken effectief is. Ens slechts 22% van de bedrijven is tevreden met hun huidige conversie ratios (bron). 

Het moge duidelijk zijn; er is nog genoeg ruimte voor verbetering en een geden online marketing strategie is hierbij onmisbaar.

Dating experts, matchmakers en andere professionals in deze business kunnen de onderstaande tips volgen en uitvoeren om meer cliënten te werven.

Tip #1: Een kristalheldere doelgroep

Iedereen is op zoek naar liefde, ja. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen tot jouw doelgroep behoort. Mogelijk kun je goed mensen koppelen met een bepaalde interesse, opleiding of noem maar op. Voordat je jouw marketing strategie kunt uitwerken moet je een helder beeld hebben van jouw ideale klanten. Wat wil je doelgroep? Waar zijn ze naar op zoek? En, het belangrijkste, wat kun jij voor hen betekenen?

Het helpt om een zogeheten buyer persona op te stellen. Dat wil zeggen dat je bepaalde kenmerken, verlangens en problemen van een doelgroep segment uitschrijft. Je kunt dus meerdere buyer persona’s hebben en per persona kun je jouw marketingcommunicatie hierop toespitsen.

 Tip #2: Een tagline

Zonder een catchy slogan (ook wel tagline genoemd) blijft jouw business waarschijnlijk niet lang hangen. Denk maar eens aan wat taglines van de grote merken, zoals “Just do it” en “I’m lovin’it”. De slogans van Nike en MacDonals zijn positief en aantrekkelijk. Ze spreken de emotie aan.

Zeker in de dating-niche is het cruciaal om de emoties van mensen aan te spreken. Iedereen laat zich leiden door zijn of haar emoties. Als men denken we graag dat we altijd erg rationeel zijn, maar in de praktijk valt dat reuze mee. Wist je bijvoorbeeld dat 80% van het aankoopproces zich onbewust afspeelt?

Heb je moeite met het verzinnen van een slogan? Vat jouw missie samen in een paar woorden. Mogelijk heb je dan al een krachtige, positieve slogan te pakken. Zie je, online marketing voor jouw dating site hoeft niet ingewikkeld te zijn!

Tip #3: Bereik meer mensen door te bloggen

Dit is echt één van de beste SEO tips om uit te voeren! Helaas vergt het schrijven en plaatsen van blogs wel enige tijd en moeite, maar de resultaten liegen er niet om. Je online vindbaarheid neemt enorm toe door een blog toe te voegen aan je website. De voorwaarde is dan wel dat je regelmatig gaat bloggen natuurlijk.

Een blog biedt tevens een ideaal platform om vragen van (potentiële) klanten te beantwoorden. Je kunt handige tips geven, adviezen delen of zelfs oefeningen. Een blog is een zeer waardevolle toevoeging, niet alleen voor jouw posities in Google, maar ook zeer zeker voor degenen die hem zullen lezen.

Hoe je vervolgens lezers kunt laten converteren, zodat ze gebruik maken van jouw matchmaking diensten? Simpel: plaats een Call to Action onderaan elk blog-artikel, zodat men contact met je kan opnemen, of misschien wel 10 praktische dating tips van jou toegestuurd krijgt. Zo verzamel je e-mailadressen en kun je een band gaan opbouwen met deze potentiële klanten.

Tip #4: Doe zoekwoordenonderzoek

Natuurlijk kun je niet zomaar gaan bloggen. Je moet wel gaan schrijven over de juiste onderwerpen. Die onderwerpen noemen we ook wel zoekwoorden, ofwel keywords. Deze zoekwoorden kun je in kaart brengen met tools als de KWfinder en Ubersuggest.

Het liefst besteed je jouw aandacht en energie aan het schrijven van blogs voor zoekwoorden met minstens 500 zoekopdrachten per maand en een zo laag mogelijke concurrentiescore.

Zoekwoordenonderzoek is tevens een belangrijke SEO tip, die ondanks dat iedereen weet dat dit moet, toch vrij lastig blijkt te zijn om in de praktijk uit te voeren.

Tip: Wil je dat wij je gratis helpen met zoekwoorden onderzoek? Vraag dan gratis een aantal zoekwoorden aan via het contactformulier.

Tip #5: Een Google Analytics SWOT-analyse

Staat je website al geruime tijd online? En heb je Google Analytics geïnstalleerd? Perfect, dan heb je namelijk de benodigde input om handige inzichten te verwerven.

  • Welke trends zie je in Google Analytics?
  • Welke pagina’s krijgen veel website bezoekers?
  • Trek je veel websitebezoekers uit een bepaalde regio?
  • Welke pagina’s doen het goed? Welke pagina’s doen het minder goed?

Google Analytics is een gratis service die je vrijwel alle online inzichten geeft die je maar zou kunnen wensen. De grafieken zijn makkelijk te lezen en interpreteren en je kunt dus tientallen waardevolle en praktische inzichten vergaren.

Door Google Analytics in de gaten te houden kun je goed zien of jouw website voldoende websitebezoekers aantrekt en weet te converteren.

Tip #6: Conversie-gericht design

Over conversie gesproken… Hoe conversiegericht is jouw website? Lukt het al om websitebezoekers om te zetten naar potentiële klanten?

Zo niet, dan kan een gratis webdesign consult uitkomst bieden. We brengen dan een aantal verbeterpunten voor je in kaart – vrijblijvend en geheel gratis. Je hoeft enkel even een mailtje of WhatsApp’je te sturen met jouw naam, e-mailadres en site en verzoek. Dan gaan we voor je aan de slag.

Idealiter bevat elk van jouw websitepagina’s een Call to Action. Overal moet het duidelijk zijn voor de websitebezoeker welke volgende stap hij kan nemen. Een volgende stap kan mogelijk zijn dat iemand contact met je opneemt, een aanvraag indient of een gratis eBook download. Je wilt mensen altijd deze ‘volgende stap’ bieden zodat ze verder in de customer journey komen.

Tip #7: Start met Social Media Marketing

Richt jij je met jouw datingsite op personen jonger dan 30 jaar? Dan is het een no-brainer voor je om actief te zijn op diverse social media kanalen. Ieder succesvol bedrijf weet de interactie aan te gaan met haar klanten. Wil jij succes boeken, dan is het noodzakelijk dat je weet wat er speelt onder jouw doelgroep, dat jouw doelgroep je kan bereiken met vragen en dat jouw doelgroep ziet wat jij kan betekenen voor ze. Social media platformen zijn hier bij uitstek voor geschikt! Benut de kracht van Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest om jouw online zichtbaarheid te vergroten.

Online marketing voor jouw dating website

Lukt het je niet om alle bovenstaande tips zelf uit te voeren? Geen zorgen, wij helpen je graag verder. Stuur gerust even een mailtje, of WhatsApp ons, met daarin jouw vragen, je e-mailadres en jouw website. Dan voeren we gratis zoekwoordenonderzoek uit en checken we je website middels een vrijblijvend webdesign consult.