Gids voor lokale SEO | Webcrafter

Ultieme gids voor lokale SEO 2019 + GRATIS Checklist

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is het optimaliseren van je online properties zodat je in gelokaliseerde zoekopdrachten gevonden kunt worden. Door de bronnen en tips uit deze ultieme gids te gebruiken kun je ervoor zorgen dat jouw bedrijf goed zichtbaar is in jouw regio. In deze gids delen we een lokale seo checklist en lokale seo strategie voor optimale lokale zichtbaarheid en vindbaarheid in de zoekmachine van Google.

Wanneer we spreken over lokale SEO dan hebben we het over gelokaliseerde zoekopdrachten.

Lokale SEO wordt ook wel local SEO genoemd.

Zo ziet een gemiddelde zoekopdracht eruit in Google:

SERP voorbeeld voor loodgieters Rotterdam

 

Zoals je kunt zien zijn 100% van wat je boven de ‘vouw’ ziet advertenties. Google is steeds meer aan het pushen op betaald adverteren. Dat wil niet zeggen dat SEO niet relevant meer heeft, maar onderschat ook zeker de kracht van Google Ads niet.

Na alle advertenties zie je dit:

SERP voorbeeld voor loodgieters Rotterdam - vervolg

De bovenste drie resultaten worden ook wel het “Snack Pack” genoemd, of de “Map Pack”. Dit komt omdat je hier drie resultaten ziet vanuit Google Maps. Onder deze Snack Pack staan vervolgens de normale organische resultaten.

Maar dat is niet de enige plek waar de zoekresultaten worden beïnvloed door lokale SEO.

Lokale SEO heeft ook invloed op Google Maps:

SERP voorbeeld met Google Maps

Lokale SEO beïnvloedt ook de mobiele resultaten:

SERP voorbeeld op smartphone

Ook beïnvloedt het de zogeheten knowledge graph:

Knowledge graph voorbeeld

Zelfs als je zoekt zonder zogeehten ‘geo-modifier’ (dus als Google je locatie niet weet), kun je lokale resultaten te zien krijgen.

Het moge duidelijk zijn: lokale SEO is bijzonder belangrijk. Niet alleen voor bedrijven met een fysieke winkel, maar ook aanbieders van diensten zoals dakdekkers, loodgieters en coaches.

Deze gids gaat je exact laten zien welke lokale SEO checklist je kunt aflopen voor optimale vindbaarheid.

Laten we aan de slag gaan!

Wat beïnvloedt lokale SEO?

Lokale SEO kun je verdelen in twee onderdelen:

  1. Wat beïnvloedt de map pack / 3 pack rankings en andere Google maps resultaten
  2. Wat beïnvloedt de organische resultaten

Laten we snel kijken welke factoren lokale SEO beïnvloeden op deze twee gebieden.  

Local SEO via het “Map Pack” / “Snack Pack”

Eerder schreef Moz al een uitgebreid artikel over lokale ranking factoren

Local SEO ranking factoren

Je ziet dat de belangrijkste ranking factor Google Mijn Bedrijf signalen zijn. Dit is een ander onderdeel dat dus geoptimaliseerd dient te worden, in dit blog lees je daar meer over en verder op in het artikel belichten we ook alvast het een en ander. Verderop in de lijst van belangrijke ranking factoren zie je ook dat links belangrijk zijn, net als onpage signalen van de website en reviews.

Een aantal jaar geleden stonden de maps resultaten zo ongeveer los van hoe goed je website was, enkel nabijheid van het bedrijf ten opzichte van jouw locatie woog zwaar, maar nu is het niet meer zo simpel. Als je niet wordt getoond in Google Maps kan het zijn dat je website niet optimaal is.

Website ranking factoren voor Organic Listing

Als we kijken naar het kaart gedeelte in de organische zoekresultaten van Google (Organic Listing) dan zijn dit dus de belangrijkste ranking factoren. Met andere woorden, hiervoor wil je optimaliseren:

Organic Listing ranking factoren

Zoals je ziet zijn link signalen nog steeds het belangrijkste. Het verkrijgen van backlinks is nog steeds één van de meest krachtige manieren om je site hoger te krijgen in Google.

Als we verder op de lijst kijken zien we ook onpage signalen, dat wil zeggen dat het zinnig is om elke pagina van je website te optimaliseren qua zoekwoord(en) en content, gebruikerssignalen, personalisatie en NAW gegevens.

Beetje overweldigd? Geen zorgen, we bespreken samen in deze lokale SEO gids stap voor stap al deze factoren.

Google Mijn Bedrijf Optimalisatie

Voor lokale vindbaarheid is Google Mijn Bedrijf onmisbaar, hier begint het. In Google Mijn Bedrijf wordt je bedrijfsdata getoond in Google. Dat is onder andere handig voor potentiële klanten die op zoek zijn naar openingstijden of contactgegevens.

In dit onderzoek van Moz (2017) dat al eerder in deze gids is genoemd bleek dat Google Mijn Bedrijf signalen de belangrijkste ranking factor zijn voor hogere posities in het kaart gedeelte van Google (Google Maps). Heb je nog geen Google Mijn Bedrijf? Claim die dan nu eerst. Zo doe je dat, stap voor stap:
  • Klik hier om je Google Mijn Bedrijf aan te vragen. 
  • Je wordt nu doorgestuurd naar een formulier om je bedrijfsinformatie in op te geven. Je NAW gegevens worden uitgevraagd.
  • Kies ook de juiste categorie waarin jouw bedrijf opereert. Dit helpt zowel potentiële klanten, als ook de bots van Google, om exact te zien wat jouw bedrijf aanbied. Dit helpt om jouw bedrijf te tonen bij relevante zoekopdrachten. Google staat doe dat je meerdere categorieën kies. Wees zo specifiek mogelijk.

NAW gegevens Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf categorie kiezen

Voordat je verdere aanpassingen kunt maken moet je jouw Google Mijn Bedrijf account verifiëren. Er zijn een aantal manieren om dat te doen.

  • Via post: Google verstuurt je een verificatie code via de ouderwetse post.
  • Telefonisch: Google stuurt een verificatie code naar je telefoon.
  • Via e-mail: Google stuurt je een verificatie code via e-mail, dit kan overigens alleen als je dit e-mailadres ook hebt opgegeven voor je Google Mijn Bedrijf account. Je kunt geen ander e-mailadres gebruiken en de code daarop ontvangen.

Afhankelijk van het type bedrijf dat je hebt zullen niet alle opties beschikbaar zijn. De meest handige optie, die altijd werkt, is de verificatiecode via de post laten versturen.

Heb je vragen over dit proces? Bekijk dan ook de omschrijving die Google geeft over Google Mijn Bedrijf.

Tip: Wil je jouw Google Mijn Bedrijf optimaliseren voor vindbaarheid? Check dan het artikel dat we hierover hebben geschreven.

Nadat je Google Mijn Bedrijf account compleet is en geverifieerd wil je ervoor zorgen dat je wat lokale NAW citaties krijgt.

Hoe krijg je lokale NAW vermeldingen

De volgende stap na het opzetten van een Google Mijn Bedrijf account is het verkrijgen van Google NAW vermeldingen voor jouw bedrijf.

NAW staat voor Naam, Adres en Woonplaats (in dit geval bedrijfslocatie). Ook telefoonnummer en website horen eigenlijk in het rijtje thuis.

Het is aan te raden om een aantal van deze citaties in relevante directories te krijgen voor een aantal verschillende redenen:

  1. Volgens dit onderzoek van Moz zijn citatie signalen één van de belangrijkste ranking factoren voor Google.
  2. Nog steeds gebruiken veel mensen directories om bedrijven te vinden.
  3. Veel directories ranken voor lokale zoekopdrachten.
  4. Een directory levert een relevante link op naar jouw website.

Dus deze citaties zijn zo’n slecht idee nog niet, ze helpen met je lokale vindbaarheid.

Waarschuwing: inconsistente NAW gegevens zorgen voor ranking problemen

Je kunt wat problemen ondervinden als je gegevens wijzigt, zoals adres of telefoonnummer. Het is belangrijk om af en toe even te checken of al je NAW citaties correcties zijn. Een citaat is een online referentie naar jouw NAW gegevens. Deze gegevens hoeven niet eens direct te linken naar jouw website, maar Google gebruikt ze wel om te zien of je een serieus bedrijf hebt met voldoende online autoriteit.

Inaccurate of inconsistente NAW gegevens kunnen jouw lokale SEO dus negatief beïnvloeden.

Lokale SEO OnPage optimalisatie tips

Het optimaliseren van je bestaande pagina’s is belangrijk om ook lokaal gevonden te worden op specifieke zoekwoorden.

Er zijn een aantal belangrijke punten die je in orde wilt hebben zodat je website goed lokaal vindbaar is.

1. Zet je website zodanig op dat landing pages kunnen ranken

Als je jouw producten of diensten aanbied in meerdere steden wil je mogelijk per stad een specifieke landingpage maken. Dit is een handige oplossing voor bedrijven met één fysieke locatie, maar die wel actief zijn in een grotere regio.

Je zou bijvoorbeeld meerdere landingpages voor verschillende gebieden kunnen hebben:

Jouwwesite.nl/stad1
Jouwwesite.nl/stad2
Jouwwesite.nl/stad3

Hierdoor kun je ook lokaal gevonden worden binnen plekken waar je geen fysiek kantoor hebt.

2.  Optimaliseer je title tags, meta omschrijvingen, headers en content

Alle gebruikelijke OnPage optimalisatie is ook toepasselijk voor lokale SEO. Je wilt bovendien ook je stad toevoegen in je title tag en op de pagina, zodat je hierop lokaal kunt worden gevonden.

3. Vermeld je Naam, Adres en Telefoonnummer in Schema format op je website

Idealiter vermeld je jouw bedrijfsnaam, adresgegevens en telefoonnummer in schema format op je website. Zorg ervoor dat je naam, adres en telefoonnummer overeenkomen met de gegevens die in diverse listings zijn opgenomen.

Vergeet ook niet om je openingstijden te tonen.

4. Embed een Google Map

Het helpt om een Google Map te embedden met de locatie van je bedrijf, zo kunnen potentiële klanten je makkelijk vinden.

5. Zorg voor heldere, krachtige Call to Actions

Je wilt niet enkel dat men je website bezoekt, je wilt dat ze actie ondernemen. Je wilt dat ze converteren. Zorg er dus voor dat je telefoonnummer prominent en duidelijk wordt weergegeven. Zorg dat het makkelijk is om met je in contact te komen. Begeleid de website bezoeker naar de juiste Call to Actions en vertel ze wat ze kunnen doen (bijv. bellen, strategie sessie aanvragen, eBook downloaden, etc.)

6. Voeg reviews en testimonials toe

Het toevoegen van reviews op je website helpt om conversies te vergroten. Immers krijgt men via de reviews van anderen meer vertrouwen in jouw producten of diensten.

7. Mobiel vriendelijk

Zorg ervoor dat jouw website mobiel vriendelijk (responsive) is. Dit is al sinds 2015 enorm belangrijk. Heb je een WordPress wesite? Dan kun je makkelijk met een template werken dat mobile-proof is. Gebruik Google’s Mobile Friendly Test om te zien of jouw website aan de eisen voldoet. Slaagt jouw website niet? Dan is het mogelijk tijd voor een website redesign.

Lokale vermeldingen krijgen

Volgens onderzoek van Search Engine Land is inconsistentie onder lokale vermeldingen de nummer één issue die lokale SEO rankings negatief beïnvloed. Dit wilt zeggen dat er wisselende namen, telefoonnummers of adresgegevens door elkaar heen worden gebruikt.

Als er veel verschillende adres- of telefoongegevens rondzwerven op het internet voor jouw bedrijf wordt het natuurlijk lastig voor potentiéle klanten om je te bereiken. En Google gaat deze informatie dus niet vertrouwen.

Dus, hoe kun je jouw lokale citaties checken om te zien of deze consistent zijn?

Hoe doe je een audit en optimaliseer je jouw lokale vermeldingen voor consistentie in naam, adres en telefoonnummer

De meest grondige manier om een vermeldingen audit te doen is door dit handmatig te doen en alle listings boven water te toveren waarop jij vermeld staat.

Wil je liever dat wij dit werk voor je uit handen nemen? Neem dan contact op om de mogelijkheden voor een vermeldingen audit voor lokale seo.

Zie je ergens inconsistente vermeldingen van jouw bedrijfsgegevens? Noteer dit in een spreadsheet zodat je later contact kan opnemen met de website eigenaar.

Nadat je de audit hebt uitgevoerd kun je gaan bouwen aan vermeldingen.

Lokale vermeldingen krijgen

Elk bedrijf is anders, daarom is het belangrijk om vermeldingen te krijgen die passen bij jouw bedrijf. Staan ergens in een directory alle bedrijven uit jouw stad of regio vermeld? Zijn er verzamelpagina’s voor jouw niche of industrie?

Zorg er altijd voor dat je jouw profiel goed en volledig invult, inclusief een bedrijfsomschrijving, openingstijden, foto’s, naam, adres en telefoonnummer.

Vermeldingen zijn nogal tijdrovend en lastig om allemaal zelf aan te maken. Dat is waarom we je vanuit Webcrafter hiermee kunnen helpen. Neem gerust contact op mocht je daar interesse in hebben.

De volgende stap: lokale link building

Lokale link building stappenplan

Links naar je site krijgen is voor lokale SEO net zo belangrijk. Bovendien werken veel van de traditionele link building tactieken ook voor de lokale aanpak.

Om te beginnen wil je waardevolle content publiceren op je website. Deze content wil je promoten onder relevante influencers. Je wilt gastblogs aanleveren bij andere websites.

Wat lokale link building onderscheid van gewone link building is de specificiteit. Je wilt meer lokale links en blogs, van andere partijen uit jouw regio.

Ik ga ervanuit dat je al weet wat waardevolle content is, hoe je moet promoten richting influencers en de andere zaken ik noemde.

Lokale listings vinden om links van te krijgen

Je wilt het liefst zoveel mogelijk lokale leads genereren. Om listings (overzichten) te vinden kun je in Google zoeken op:

[regio/stad] bedrijven
[bedrijf gerelateerd zoekwoord] in [regio]

Strategieën om lokale links te krijgen

Maak een lijst van de resultaten die je hebt gevonden en zet die in een spreadsheet. Prioriteer deze van meest belangrijk naar minst belangrijk, op basis van hun relevantie en invloed.

  • Contacteer de website eigenaar om jouw bedrijf toe te voegen aan de lijst.
  • Sluit je aan bij actieve organisaties voor jouw niche.
  • Werk samen met non-profits, scholen of doe aan sponsoring om links te verwerven.
  • Spreek je netwerk aan om een interview te regelen met een prominent lokaal figuur (zoals een burgemeester), pitch dat vervolgens aan de lokale nieuwskranten.
  • Netwerk met lokale bloggers en kleine bedrijven in jouw regio. Misschien kun je elkaar promoten.

Meerdere zaken uit de lijst hierboven zijn nieuwswaardig en kun je onder de aandacht brengen bij je lokale kranten voor nog meer publiciteit.

Waarom is dit belangrijk?

Lokale nieuwsbronnen zijn soms hoogwaardig qua domein autoriteit.

Door mee te doen met lokale evenementen vergroot je ook je offline lokale zichtbaarheid. Dit kan ook je reputatie helpen en weer zorgen voor goede mond-tot-mondreclame.

Hoe lokale reviews te krijgen

De laatste optimalisatie-stap is het verbeteren van jouw lokale reputatie. Met andere woorden: meer positieve reviews krijgen!

Naar welk restaurant zou je liever gaan? Een bed & breakfast zonder online profiel of een 3-sterren restaurant met enorm veel slechte reviews of een 4-sterren restaurant in het centrum dat barst van de positieve reviews en aanbevelingen?

Waarschijnlijk kies je voor het restaurant dat je online kunt vinden en dat goede reviews heeft.

Onderzoek heeft aangetoond dat 87 van de mensen online reviews net zo vertrouwd als persoonlijke aanbevelingen.

Als je reviews hebt op een verkooppagina kan dit de conversies met wel 18% verhogen (bron). Dus niet alleen verbeter je jouw reputatie middels reviews, je krijgt er ook nóg meer verkopen uit.

Bovendien helpen positieve reviews ook mee voor betere SEO resultaten, dus positieve reviews zorgen voor 3 vliegen in één klap: je reputatie stijgt, Google vind je tof en je verkoopt meer.

Nu je weet hoe belangrijk reviews zijn is het tijd dat we naar het proces kijken om meer reviews te verzamelen.

Claim je bedrijfsprofielen op de beste review websites

Yelp. Tripadvisor. Je kent ze wel. Dit zijn mogelijk interessante review websites om met jouw bedrijf op vermeld te staan. Het helpt om een lijst te maken van alle website die het meest waardevol zijn en waar je een review van zou willen. Welke review websites zijn er binnen jouw branche?

Vind je zo snel geen goede review websites voor jouw branche? Richt je dan sowieso op Google Mijn Bedrijf reviews en Facebook reviews. Voor Google Mijn Bedrijf reviews en Facebook reviews is het proces erg simpel, men kan gewoon een recensie achterlaten en that’s it.

Meer kwalitatieve reviews krijgen voor je bedrijf

Meer reviews verzamelen is niet zo lastig als je zou denken. Je hebt gewoon een proces nodig.

  • Verzamel reacties van tevreden klanten via widgets, e-mail auto responders en e-mail handtekeningen.
  • Handel negatieve reacties goed af door je customer service. Vaak zul je zien dat men dan zelfs hun negatieve review bijwerkt.

Onderzoek toont keer op keer aan hoe belangrijk online reviews zijn om mensen te overtuigen van je producten of diensten.

Des te meer kwalitatieve, positieve reviews je hebt, des te beter de kans dat je potentiële klanten kan overtuigen om zaken met je te doen.

Zorg en dan ook voor dat je reviews goed zichtbaar zijn op je website!

Conclusie

Dat was het dan. Je hebt nu alle lokale SEO know-how voor optimale vindbaarheid. Je weet wat je te doen staat, het is tijd om te starten.

Heb tips, opmerkingen of vragen over lokale SEO? Laat het weten via een reactie onderaan.