Content marketing plan maken in 10 eenvoudige stappen

Content marketing plan maken in 10 eenvoudige stappen

Hoe maak je een content marketing plan? Dat leer je vandaag in deze blog-post. We gaan het hebben over het definiëren van jouw Klant Avatar, de informatiebehoefte van jouw klanten, een content kalender en meer.

Na het lezen van dit artikel weet je wat een content marketing plan is, hoe je deze opstelt én implementeert.

In 10 stappen een content marketing plan opstellen

Door deze eenvoudige stappen te volgen creëer je binnen no-time een solide content marketing plan.

  1. Omschrijf je doelstellingen
  2. Creëer een Klant Avatar
  3. Onderzoek de informatiebehoefte
  4. Bepaal je thema’s
  5. Inventarisatie van kennis in het bedrijf
  6. Bepaal content formats
  7. Maak een content planning
  8. Content creatie
  9. Content promotie
  10. Content evaluatie

1. Omschrijf je doelstellingen

Met welk doel wil je aan de slag met content marketing? Wat moet de content strategie opleveren?

Door regelmatig nieuwe content te creëren en te promoten vergroot je de zichtbaarheid van jouw bedrijf. Je positie in Google verbetert en je trekt meer potentiële klanten aan. Vaak is er de wens om content marketing in te zetten om omzet te verhogen. Dat is zeker mogelijk, maar veelal niet op korte termijn. Houd er rekening mee dat een gedegen content strategie, zoals een SEO strategie, enige tijd vereist voordat het zijn vruchten afwerpt.

2. Creëer een Klant Avatar

Voor wie ga je content creëren? Welke motivaties, pijnpunten en wensen heeft jouw ideale klant?

Het is aan te raden om een Klant Avatar, ofwel een Buyer Persona, op te stellen. Dat wil zeggen dat je een uitgebreid profiel maakt van jouw ideale klant. Niet iedereen die je zou kunnen bereiken met jouw content valt binnen jouw doelgroep. Vandaar dat je hier een afbakening wilt aanbrengen en daar is een Klant Avatar handig bij.

3. Onderzoek de informatiebehoefte

Welke vragen worden veel gesteld aan Sales of de helpdesk? Welke informatie is wanneer nodig in de customer journey?

Richt je hier niet alleen op welke informatie nodig is als een potentiële klant in de beslissingsfase zit, maar juist ook welke informatie nodig is op het moment van oriëntatie.

De customer journey kent grofweg vier fases, ideevorming, oriëntatie, keuze en retentie. In elke fase is een andere informatiebehoefte.

4. Bepaal je thema’s

Bepaal nu over welke thema’s en onderwerpen je gaat schrijven. Voor een B2B content marketing plan is het ook zinnig om te kijken naar recente wijzigingen in wet- en regelgeving. Dat biedt vaak goede onderwerpen om je content op te baseren.

5. Inventarisatie van kennis in het bedrijf

De volgende stap is om te kijken of je over elk thema genoeg informatie hebt. Het kan natuurlijk zo zijn dat je zelf niet voldoende kennis hebt over alle onderwerpen waarover je wilt gaan schrijven. Inventariseer bij de diverse afdelingen van het bedrijf wie wel deze kennis heeft. Mogelijk kan een medewerker van R&D helpen met een technisch artikel of iemand van Sales kan helpen met een artikel waarin bezwaren worden weggenomen.

6. Bepaal content formats

Hoe ga je de content aanbieden, in welk format? Er zijn verschillende type formats voor content, denk aan blog-artikelen, podcasts, infographics, whitepapers en webinars.

Om het juiste format te bepalen komt je Klant Avatar goed van pas. Hoe wilt jouw ideale klant het liefst zijn content consumeren? Heeft hij weinig tijd? Leest hij graag uitgebreide, diepgaande artikelen? Of zou een korte, krachtige video overtuigender zijn?

7. Maak een content planning

Na het bepalen van de thema’s en content formats kun je aan de slag met een planning, namelijk je content planning – ook wel een content kalender genoemd.

Noteer op welke dag je welke content voor welk thema gaat maken. Als je input van anderen binnen het bedrijf nodig hebt, zorg dan dat er buy-in en commitment is zodat je ook daadwerkelijk op de afgesproken deadlines je input krijgt.

Een content kalender is ook handig om bij te houden wanneer je welke content gaat promoten. Dus je noteert zowel de deadlines voor content creatie als voor content promotie.

8. Content creatie

Nu gaat het om de implementatie van jouw content marketing plan. Je gaat namelijk content creëren, hetzij blogs, infographics, podcasts, noem maar op.

9. Content promotie

Nadat je content gemaakt is, is het niet voldoende om af te wachten. Zelfs voor SEO artikelen kan het zinnig zijn om deze extra onder de aandacht te brengen. Je kunt een link naar het artikel delen via social media, of via je nieuwsbrief. Je kunt een gemaakte infographic op je Pinterest kanaal plaatsen. Corporate video’s kun je plaatsen op Vimeo en Youtube. Presentaties kun je delen op Slideshare. Zo zijn er diverse mogelijkheden om je content optimaal te benutten en onder de aandacht te brengen.

10. Content evaluatie

Als alle stappen doorlopen zijn rest er nog één opdracht, namelijk het evalueren van de gepubliceerde content. Zijn de beoogde doelstellingen behaald?

Om te kijken of de content marketing doelstellingen zijn behaald kun je de volgende tools hanteren:

  • Google Analytics
  • E-mail marketing programma
  • Marketing automation software
  • Tools om social media te monitoren

Het is zodoende aan te raden om bij aanvang van je content marketing strategie een 0-meting uit te voeren en de benodigde dashboards op te stellen, zodat alle resultaten goed worden bijgehouden. Zoals Peter Drucker al zei “What gets measured, gets managed”.

Content marketing plan voorbeeld & template

Wil je een content marketing plan voorbeeld en template? Schroom dan niet om deze vrijblijvend op te vragen. We helpen je graag op weg met jouw content marketing aanpak.