Wat is content?

Wat is content-webcrafter

Content. Je kunt er vandaag de dag als marketeer niet meer omheen. Maar was is nou de definitie van content?

Content is letterlijk de inhoud van een medium. Dus gaat het om je website, dan betekent content tekst, video of afbeeldingen. Content kan zowel tekst of beeld bevatten en is te ‘consumeren’ (te bekijken, te streamen, te downloaden, etc.).

De basis van een goedbezochte website is goede content, zo simpel is het.

Wat is het belang van goede content?

Iemand die je weinig leuks of zinnigs te vertellen heeft, daar ga je geen lang gesprek mee voeren. Al snel valt het gesprek dood. Of de ander ratelt juist maar door over dingen waar jij totaal geen interesse in hebt.

Zo is het ook met slechte content die niet aansluit bij jouw doelgroep.

Een websitebezoeker zal in dat geval niet weten hoe snel hij moet wegklikken. Immers, online heb je slechts enkele seconden om de aandacht van je website bezoeker te grijpen en vast te houden. Dát doe je met goede content.

Goede content is essentieel voor het aantrekken van potentiële klanten, voor het opbouwen van een relatie en voor branding. Zonder goede content is je website leeg, je marketingboodschap kaal en je merkbelofte vaag.

In de wereld van online marketing is content koning. En dat gaat voorlopig niet veranderen.

Welke soorten content zijn er?

Content is er in allerlei soorten en maten. Content kan worden overgedragen via:

  • Tekst
  • Beeld
  • Geluid

Vormen van content zijn:

  • Blogs
  • Infographics
  • Video’s
  • eBooks

Er zijn natuurlijk nog meer vormen van content, eigenlijk veel te veel om hier op te noemen. Toch wil ik er nog een paar met je delen, zodat dit je hopelijk helpt om creatief te denken hoe je content voor jouw bedrijf kunt inzetten.

Andere vormen van content zijn:

  • Podcasts
  • Case studies
  • Whitepapers
  • Gratis online cursussen
  • Nieuwsbrieven
  • Vlogs
  • Testimonials
  • Product reviews
  • Webinars
  • Live streams
  • Foto’s
  • Presentaties
  • Interviews
  • Quotes
  • Quizzen

Hoe maak je content?

Het maken van content is vaak de uitdaging. Veelgehoorde bezwaren zijn:

“Ik ben niet creatief genoeg”.

“Ik heb niet genoeg tijd”.

Of

“Ik heb niet de juiste tools”.

Gelukkig hoef je geen Picasso of Hemingway  te zijn om goede content te creëren. Eerlijk is eerlijk, het kost wel wat tijd om goede content te maken. Máár de juiste tools maken het content creatie proces een stuk makkelijker en gelukkig zijn er gratis tools.

Hoe promoot je content?

Nadat je goede content hebt gemaakt wil je deze natuurlijk promoten. Hoe je dat op de meest efficiënte wijze doet deel ik graag met je.

Stel je bent executive coach en je hebt een infographic gemaakt met alle voordelen van coaching voor CEO’s en directeuren. Je zou dan coaching platforms, zoals NOBCO, kunnen aanschrijven om te vragen of het voor hun lezers interessant is om deze infographic op te nemen op hun website. Tevens kun je zelf de infographic delen via jouw nieuwsbrief en social media kanalen. Je kunt mogelijk zelf op fora verwijzen naar de infographic. Denk bij promotie van jouw content altijd aan de kanalen die je zelf bezit (owned media), kanalen die je kunt benutten (earned media) en eventuele advertentiemogelijkheden (paid media).

Sander Touw is Managing Director van Webcrafter. Enthousiast over het gebruik van technologie om de wereld een betere plek te maken. Gelooft dat technologie kan worden gebruikt om mensen met elkaar te verbinden, informatie te delen en problemen op te lossen. 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Subscribe to get the latest updates
>