Veel bedrijven zijn actief op social media. Er worden berichten geplaatst, getweet en ge-followed. Maar heeft dat eigenlijk wel zin? Hebben deze bedrijven een sociale media strategie die ze volgen?
Social media voor bedrijven: hoe het werkt
Sociale media kanalen bieden uitstekende kansen om je bedrijf te promoten en je algehele online zichtbaarheid te vergroten. Maar, net als met offline kanalen, moet je wel weten waarmee je bezig bent. Lukraak wat berichten plaatsen kan hier en daar werken doordat er vast ergens een gelukstreffer plaatsvindt. Maar erg effectief, nee dat is het niet.
Je wilt daarom als bedrijf werken met een sociale media strategie. In dit artikel zullen we vier bewezen social media strategiën met je gaan delen, als ook wat algemene social media marketing tips.
Wat is een social media strategie?
Een social media strategie geeft weer hoe je social media gaat gebruiken en waarom je social media kanalen wilt hanteren. De strategie is niet compleet zonder inzicht in je doelstellingen, doelgroep, merk, kanalenmix en Return on Investment (ROI) – over deze onderdelen straks meer. Je social media strategie komt voort uit je marketingstrategie en heeft betrekking op je social media activiteiten.
De juiste sociale media strategie
Het opzetten van de juiste social media strategie begint met het in kaart brengen van de volgende onderdelen:
- Doelstellingen
- Doelgroep
- Merk
- Kanalenmix
- Conversatie
- ROI
Doelstellingen
Zoals gezegd vloeit je sociale media strategie voort uit je marketingstrategie, welke is vastgelegd in je marketingplan. Heb je nog geen marketingplan? Begin daar dan eerst mee. Schakel gerust onze hulp in als je hier hulp bij nodig hebt. Vraag via het contact formulier een vrijblijvende marketing strategie sessie aan zodat we kunnen sparren over de optimale marketing aanpak voor jouw bedrijf.
Welke doelstellingen wil je behalen met social media? Ga je diverse kanalen inzetten voor meer naamsbekendheid, webcare doeleinden of wil je verkopen via social media kanalen? Afhankelijk van jouw bedrijf, wat er online over je wordt gezegd en wat je aanbiedt zullen je doelstellingen verschillen.
Enkele mogelijke doelstellingen zijn:
- Verhogen van naamsbekendheid
- Verhogen van interactie & communicatie met de klant
- Meer bezoekers trekken naar de website
Doelgroep
Op welke doelgroep richt jouw bedrijf zich? Jouw doelgroep zal in sterke mate bepalen welke social media kanalen slim zijn voor jou om te gaan gebruiken. Welke boodschap ga je versturen aan deze doelgroep? Wat is informatie die jouw doelgroep nodig heeft? Waarmee kun je jouw doelgroep helpen?
Idealiter maak je een zogeheten buyer persona. Dit is als het ware een profiel van jouw gemiddelde klant. Je omschrijft dus de kenmerken van jouw ideale klant, waar hij of zij woont, hoe zijn of haar leven eruit ziet, welke problemen diegene ervaart en welke oplossingen hij of zij nodig heeft (hint: jouw product natuurlijk!)
Merk
Hoe is het gesteld met jouw branding? Welke associaties heeft men bij jouw bedrijf en hoe kun je die associaties dan wel versterken, dan wel ombuigen (mocht dat nodig blijken te zijn)? Heb je geen inzicht in deze zaken? Dan is social media des te belangrijker voor je, het draait om luisteren naar wat je klanten over je te zeggen hebben.
Kanalenmix
Je kent het wel, van die bedrijven die op alle kanalen actief zijn: Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, LinkedIn en TikTok. Maar kijk je naar de frequentie waarmee zij posten dan zie je dat er lukraak af en toe wat wordt geplaatst. Er zit geen samenhang in, een strategie of cross-mediale aanpak ontbreekt volledig.
Vraag je dus af, op welke kanalen wil je actief zijn? Is jouw doelgroep daar ook actief? Kies liever een aantal kanalen die je echt onder de knie kunt krijgen en breid daarna pas jouw kanalenmix uit. Houd hierbij dus ook rekening met de andere kanalen – ook offline – waarop je al actief bent. Hoe kan jouw online zichtbaarheid bijdragen aan de effectiviteit van je offline kanalen, denk daar zeker ook aan.
Conversatie
Een niet te missen onderdeel voor jouw social media aanpak – conversatie. Wie gaat er beschikbaar zijn om reacties en berichten van (potentiële) klanten te beantwoorden?
Tevens belangrijk: hoe ga je om met negatieve reacties? Tip – verwijder deze vooral niet. Je kunt door adequaat te reageren op een negatieve reactie juist laten zien dat je er alles aan doet om je klanten optimaal te helpen en tevreden te stellen.
ROI
Tot slot: wat is de verwachte ROI van jouw inspanningen op social media? En kun je dit ook waar maken? Het is dus cruciaal om je zogeheten Return on Investment (ROI) scherp in de gaten te houden. Meten is weten. Enerzijds kun je dus conversies meten, anderzijds kun je ook de hoeveelheid engagement meten. Niet alle Return on Investment is natuurlijk in geldelijke waardes uit te drukken.
Algemene social media tips
- Focus op een paar social media kanalen, krijg die onder de knie en ga dan pas aan de slag met meer kanalen (indien dat noodzakelijk blijkt).
- Maak een content planning en plan het plaatsen van berichten in.
- Schakel een social media bureau in om je werk uit handen te nemen – richt je zelf op je core business activiteiten.
- Zorg voor relevante, waardevolle content. Neem hier de tijd voor.
- Analyseer de resultaten wekelijks.
Social media bureau – kunnen wij je helpen?
Je bent misschien benieuwd naar de social media marketing kosten. Helaas kan ik hier geen vaste prijs tonen, omdat de social media marketing kosten natuurlijk sterk afhankelijk zijn van jouw doelstellingen. Wilt je dat wij gaan adverteren op Facebook voor je? Of wil je dat wij tweemaal per week een ludieke post voor je opstellen? Afhankelijk van jouw doelgroep, doelstellingen en merk kunnen we samen een social media strategie op poten zetten.
Wil je vrijblijvend sparren over de beste strategie voor jouw bedrijf? Wees geen vreemde en neem contact op voor vrijblijvende online marketing prijzen.