“Wil je meer gedaan krijgen in minder tijd?
Wil je repetitieve marketing taken sneller uit kunnen voeren?
Dan biedt marketing automation dé oplossing!
Wat is marketing automation?
Marketing automation, ook wel marketing automatisering genoemd, draait om het gebruiken van software om marketingactiviteiten automatisch uit te voeren. Veel marketingafdelingen gebruiken tools om repetitieve zaken te automatiseren, zoals het plaatsen van berichten op social media en e-mail marketing. Niet alleen omdat het efficiënter is, maar ook omdat het voor een betere en meer gepersonaliseerde ervaring voor de website bezoeker zorgt.
Mythes en misvattingen over marketing automation
Door de populariteit van marketing automation is er het idee ontstaan dat marketing automation alle problemen qua marketing oplost en dé remedie is tegen stagnerende bedrijfsgroei. Natuurlijk, marketing automatisering is zeker handig om je bedrijf te doen groeien en leads te verzamelen. Maar het is geen geldmachine! Je moet wel weten hoe alles werkt, hoe je goede e-mails schrijft en hoe je inbound marketing benut.
Je moet namelijk ook actief bezig zijn met het genereren van leads. Marketing automation maakt het werk van leads omzetten naar klanten wel makkelijker, maar er moet wel nieuwe aanwas zijn. Aan wie ga je anders verkopen? Het gevolg is dat veel marketeers zich geneigd voelen om e-maillijsten aan te koen (nooit doen!) en dan vervolgens proberen ze aan die mensen te verkopen. Voor die personen komt jouw marketing aanpak nogal rauw op hun dak, ze kennen je helemaal niet, ze hebben helemaal niet aangegeven van jou te willen horen.
Marketing automation is dan ook meer een vliegwiel. Het ondersteunt bij het genereren van leads, het voorzien van waardevolle informatie aan deze leads en biedt een optimale customer journey. Dat is heel wat anders dan een funnel waar je zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen doorheen perst die je probeert te laten converteren met zo min mogelijk moeite.
Wat is het verschil tussen goede en slechte marketing automation?
Traditionele marketing automatisering richt zich veelal op het automatisch versturen van e-mails op basis van informatie omtrent clicks en opens. Maar zegt een klik op een mail genoeg om een gepersonaliseerde marketing strategie op te baseren?
Marketing automatisering strategieën die te werk gaan op gelimiteerde data resulteert vaak in matige marketing resultaten. Je hebt context nodig over je potentiële klant, zodat je een optimale gebruikerservaring kan aanbieden. Je wilt relevante informatie bieden waarmee je echt jouw klanten helpt.
Zodoende herken je goede marketing automation software aan het feit dat het zich richt op inbound marketing. Inbound marketing automation omvat alle informatie van je leads, zoals welke pagina’s ze bekijken op je website, welke gegevens ze opvragen en wat ze kopen. Hierdoor kun je ze gericht op weg helpen, aanbiedingen van producten toesturen en handige tips toesturen op basis van eerder gelezen content.
Goede marketing automation houdt rekening met het feit dat je te maken hebt met mensen. Geen cijfers of statistieken, zoals je ziet in je marketing dashboard. Uiteindelijk gaat goede marketing om waardevolle interactie. Niet voor niets is de meest krachtige marketing aanpak nog steeds goede mond-tot-mond reclame.
Daarover gesproken, online marketing automation is ook geen opzichzelfstaand iets. Marketing automatisering is onderdeel van je geheel marketingmix, dus ook wat er offline gebeurt. Als jouw marketing zich afspeelt in een silo, dan is het tijd om je eens achter de oren te krabben.
Wanneer weet je dat je bedrijf toe is aan marketing automation?
Heb je al aardig goede content en genereert jouw website al een stabiele stroom van nieuwe leads? Dan is de kans groot dat jouw bedrijf toe is aan de marketing automation. Hiermee kun je die stroom van nieuwe leads makkelijker opvolgen en mogelijk converteren tot betalende klanten.
Als je “ja” op één of meer van de onderstaande vragen antwoord, dan is de kans groot dat jouw bedrijf toe is aan het automatiseren van de marketing:
- Genereer je op stabiele basis nieuwe leads?
- Zijn de Marketing en Sales afdeling het met elkaar eens hoe potentiële klanten aangetrokken en opgevolgd dienen te worden?
- Heb je een content strategie die is toegespitst op de customer journey?
- Heb je een bewezen lead nurturing strategie die je wilt opschalen?
Do’s en don’ts voor marketing automation
Voordat ik het met je ga hebben over de verschillende marketing automatiseringspakketten wil ik eerst nog wat handige marketing automation tips met je delen. Hier volgen ze, de aboslute must do’s en no-go’s!
Automatiseer niet zomaar je huidige proces zonder je doelen onder de loep te leggen
Marketing automatisering kan het werk van de Marketing afdeling makkelijker maken, maar grofweg zoveel mogelijk bestaande processen proberen te automatiseren is niet zo effectief als je misschien zou denken. Leg eerst eens je marketingdoelstellingen onder de loep? Zijn überhaupt de doelstellingen nog actueel? Welke marketing automatisering processen heb je nodig om dichterbij je doelen te komen?
Wel doen: je marketing automation en inbound marketing strategie combineren
Inbound marketing draait om het bieden van waardevolle content die past bij de wensen en interesses van jouw potentiële klanten. Dit zou niet moeten veranderen zodra je van start gaat met marketing automation. Sterker nog, je communicatie zou beter moeten worden doordat je nu nog gerichter en beter de juiste content kan aanbieden.
Massaal één dezelfde boodschap sturen – Niet doen
Waarom zou je nog massale mailings sturen naar al de mensen op je mailinglijst? Je hebt nu immers de mogelijkheid om gesegmenteerd te werk te gaan. Massale mailings zullen hoogstwaarschijnlijk worden aangemerkt als spam, of ze verdwijnen zonder blikken of blozen in de digitale prullenbak.
Gesegmenteerde en specifieke content delen met buyer persona – Yes!
Een absolute must-do. Deel waardevolle content waar jouw doelgroep op zit te wachten. Als jij een klant was van je eigen bedrijf, welke informatie zou je dan willen? Stel je hebt iets gelezen op de website over SEO tips en je meld je aan voor de nieuwsbrief, dan is het niet logisch dat je van het bedrijf opeens mails krijgt over hele andere dingen. Blijf consistent, blijf relevant. Met marketing automation doe je precies dat!
Vergeet je klanten niet uit het oog
Uiteindelijk draait het allemaal om je klanten, ongeacht hoe groot of klein je bedrijf is. Als je alleen maar bezig bent met zoveel mogelijk geld verdienen dan zal jouw bedrijf waarschijnlijk geen lang leven beschoren zijn. Hoe ga je om met bestaande klanten? Geef je hun ook nog voldoende aandacht?
Doen: engagement campagnes opzetten die klanten tevreden houden en terughalen voor meer
Het is makkelijker om iets te verkopen aan een huidige klant dan een nieuwe klant binnen te halen. Waarom zou je dan moeilijk doen? Houd je huidige klanten tevreden. Leg ze in de watten. Willen ze meer producten of aanvullende diensten? Kijk hoe je aan hun behoeften kunt voldoen en verkoop dat aan ze. Schrijf nog meer content waar je klanten om vragen. Optimaliseer processen voor betere customer engagement.
Marketing automation tools – een volledig overzicht
Er zijn diverse marketing automation tools op de markt, sommige bieden enkel geautomatiseerde e-mail marketing aan, terwijl anderen een compleet pakket bieden, van CRM tot aan creatie van landingpages.
Wanneer je marketing automation overweegt, focus dan niet teveel op de afzonderlijke functies – redeneer vooral vanuit de resultaten die het voor je bedrijf kan opleveren en lange termijn groei. Soms is het niet raadzaam om voor een goedkoop pakket te kiezen als dit betekent dat je over 1 tot 2 jaar van pakket moet wisselen omdat het programma niet meegroeit met je bedrijf.
De vele voordelen van marketing automation
De lijst met voordelen van marketing automatisering is groot.
- Met een kleiner marketing team mét marketing automatisering kun je meer bereiken dan met een groot team zónder marketing automation.
- Gemiddeld meer omzet per klant
- Verbeterde accountability van Marketing & Sales
- Verhoogde effectiviteit
- Minder herhalende taken, meer ruimte voor creativiteit
- Meer gestroomlijnd marketing proces
- Klanten targeten binnen verschillende kanalen
- A/B testen
- Verhoogde Custome Lifetime Value (CLV)
- Minder tijd nodig voor social media
- Sneller marketing campagnes op poten zetten
- Eenvoudiger content hergebruiken
- Betere rapportages over wat wel en niet werkt
- Lead scoring
- Leads prioriteren
- Naadloze integratie tussen marketing en CRM
- Automatisch opvolgen met leads
Conclusie
Goede marketing stelt je in staat om je te onderscheiden van de concurrentie. Maar het kan lastig zijn om op de hoogte te blijven van alle nieuwe tactieken en wat wel en niet werkt. Zelfs als lukt het om op de hoogte blijven, dan nog heb je nooit genoeg tijd om alles zelf te doen. Gelukkig bieden marketing automatisering tools uitkomst en maken ze marketingactiviteiten makkelijker. Door je marketing te automatiseren wordt het voor jou of je team een stuk makkelijker om je bezig te houden met de taken die omzet verhogend zijn. Vraag eens een gratis demo aan van een marketing tool en kijk of het wat voor je bedrijf is. Gebruik je momenteel al een marketing automation tool?
Marketing automation specialist nodig?
Ben je op zoek naar een marketing automation specialist voor Hubspot, Mailchimp of één van de vele andere programma’s? Neem vrijblijvend contact op om te ontdekken wat wij voor je kunnen betekenen.