De rol van technische SEO voor content optimalisatie

De rol van technische SEO voor content optimalisatie

De rol van technische SEO voor content optimalisatie

Is technische SEO een vereiste, of een nice to have? Technische SEO is een fundamentele vereiste voor websites om hogere posities in Google te claimen. Ongeacht de grootte van jouw website of webshop, de technische SEO moet in orde zijn. Zelfs met de beste content ter wereld ga je het niet redden als je website qua techniek niet in orde is.

Wat is technische SEO?

Even bij het begin beginnen, wat is technische SEO?

Technische SEO houdt zich bezig met content verbeteren, website ontwerp, code structuur, crawlen en indexatie. Het omvat dus verschillende aspecten, van vindbaarheid van jouw website tot aan hoe gebruiksvriendelijk de website is.

Succesvolle technische SEO zorgt ervoor dat je website goed vindbaar is en geïndexeerd kan worden door de robots van Google. Tegelijkertijd zorgt technische SEO voor een prettige gebruikservaring, denk aan een heldere navigatie, snelle website en duidelijke, behulpzame linkjes.

De laatste Google Core Algorithm updates richten zich op het makkelijker maken van de crawlers van de Google zoekmachine om jouw website te vinden, te crawlen (scannen) en nog nauwkeuriger in kaart te brengen waar jouw website precies over gaat en welke zoekopdrachten hierbij passen.

Zoals je zult begrijpen is technische SEO onmisbaar voor hogere posities in Google. Sterker nog, wij zijn van mening dat het beste is om eerst de techniek op orde te brengen en dan pas te focussen op content en link building.

In dit artikel leer je stap voor stap welke zaken je kunt verbeteren ten behoeve van technische SEO.

Kapotte links repareren

Als jouw websitebezoeker ziet dat een afbeelding niet goed wordt ingeladen, of een pagina werkt niet (een 404 foutmelding) dan is de kans groot dat deze websitebezoeker jouw website wegklikt en voorlopig niet terugkomt. Als heel veel mensen dit doen krijgt Google signalen dat de gebruikerservaring op jouw website niet optimaal is. Stel, iemand zoekt via Google en komt op jouw website terecht, om vervolgens weer terug te klikken naar Google, dan leert Google hiervan dat jouw website de zoeker niet heeft geholpen. Het gevolg: lagere posities in Google. Dat is in een notendop wat er kan gebeuren als je veel kapotte linkjes en niet werkende afbeeldingen op je website hebt.

Technische SEO draait namelijk niet alleen om wat de zoekgigant van jou verwacht, maar ook - of eigenlijk, júist – om wat prettig is voor de websitebezoeker.

Om erachter te komen welke afbeeldingen niet meer werken en welke kapotte links je op je website hebt zijn er diverse tools die je kunt gebruiken. Eén handige tool om kapotte links mee op te sporen is Siteliner.

URL structuur

Een ander belangrijk punt dat nauw samenvalt met onpage optimalisatie is de URL structuur van jouw pagina’s. Als je een rare opbouw hebt van de URL’s, dan komt dit de SEO niet ten goede.

Voorbeeld: www.voorbeeld.nl/ID-234/article-1

Beter zou zijn:

Voorbeeld: www.voorbeeld.nl/categorienaam/productnaam

De URL-structuur van jouw website zegt namelijk iets over hoe de website is opgedeeld. Pagina’s hangen namelijk onder ander ‘hoofdpagina’s’, zodat er altijd een duidelijke hiërarchie is voor wat betreft welke pagina het belangrijkste is.

Groepeer gerelateerde content

Content silo’s, die worden gemaakt door semantisch gerelateerde content aan elkaar te linken, helpen om hele groepen van pagina’s beter te laten scoren dan een enkele pagina. Het helpt dus om gerelateerde pagina’s naar elkaar te laten linken, zodat deze gehele groep aan pagina’s betere posities in Google kan krijgen. Door gerelateerde pagina’s te groeperen bouw je aan expertise en laat je aan Google zien dat je een expert bent over dat topic.

Dit is overigens ook één van de redenen waarom niche websites vaak in korte tijd goede posities kunnen krijgen in Google. De zoekmachine weet namelijk vrij snel wat het onderwerp van de website is. Als de pagina’s onderling sterk met elkaar verbonden zijn, dan versterken ze samen het hoofdonderwerp.

Technische SEO voor content optimalisatie

Website snelheid verbeteren

Website snelheid heeft alles te maken met techniek, máár uiteraard ook met gebruiksvriendelijkheid.

Als jouw website traag is, is de kans groot dat je websitebezoekers niet lang blijven plakken. Ze klikken waarschijnlijk snel je website weg. Dat is een gebruikerssignaal richting Google dat aangeeft dat je website niet goed is, wat je mogelijk rankings kan kosten in de zoekmachine (als dit vaak gebeurt).

Je website snelheid in orde maken is dus een belangrijk onderdeel van technische SEO. Overigens is het zo dat een trage website als het ware dient als een rem op hogere posities in Google. Google kan besluiten jouw website sowieso niet in de top 10 te plaatsen, als er 10 andere websites met soortgelijke content zijn die wél een snelle website hebben. Een trage website zal je dus geen penalty opleveren, maar het maakt het wel lastig om hogere posities te claimen in de zoekmachine.

Een handige tool om te zien waar er verbetering mogelijk is, is GTMetrix. Deze tool geeft aan wat er nu nog niet goed staat ingesteld op je website en waar je dus mee aan de slag kan.

Internal linking

Door te linken, zowel intern (binnen je eigen site) als extern, wordt het belang en het verkeer van populaire pagina’s naar minder populaire pagina’s overgebracht. Technische SEO en internal linking maken het dus mogelijk om een goede interne linkstructuur te bouwen waar elke pagina van jouw website van profiteert. Goede interne links kunnen niet alleen de crawlsnelheid verbeteren en conversies verhogen, ze dragen ook het belang van de pagina over en helpen bij het bouwen van content silo’s.

Interne links zijn cruciaal om je websitebezoekers naar de juiste pagina’s te leiden en ze te laten converteren. Waarom zou je met interne links aan de slag moeten?

  • Interne links helpen de crawlers van Google om gemakkelijk toegang te krijgen tot de website.
  • Onderlinge relevantie tussen pagina’s kan worden aangetoond.
  • Helpt de websitebezoeker om meer informatie in te winnen.
  • Zorgen voor een goed georganiseerde websitestructuur.

Sitemaps

Een andere manier om jouw websitestructuur te delen met Google is het gebruik van een sitemap. Een sitemap is simpel gezegd een overzicht van alle pagina’s die jouw website bevat. Je kunt het vergelijken met de inhoudsopgave van een boek. In plaats van hoofdstukken en paragrafen bevat deze allerlei links naar artikelen en pagina’s van jouw website.

Een sitemap is een onmisbaar hulpmiddel voor de crawlers van Google om jouw website volledig te kunnen scannen. Stel, een crawler landt op jouw homepage en gaat dan alle linkjes af die hij op die pagina kan vinden, hoe groot is dan de kans dat hij werkelijk álle pagina’s van jouw site in kaart kan brengen? Daarom is een sitemap zo essentieel. Het is als het ware een volledige plattegrond van werkelijk al jouw pagina’s, zodat er geen één wordt overgeslagen. Het voordeel voor jou is dat je hiermee weet dat Google al jouw pagina’s kan vinden en dus kan tonen tussen de zoekresultaten.

Accelerated Mobile Pages (AMP)

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages. Dit is een open-source project dat wordt ondersteunt door onder andere Google en Twitter. Het doel van dit project is om pagina’s nog sneller te kunnen laden op o.a. smartphones. Zoals je ongetwijfeld weet kunnen pagina’s met veel tekst, afbeeldingen of video’s lang duren om te laden. Dit maakt de ervaring van de websitebezoeker niet optimaal. Of, in het ergste geval, de websitebezoeker haakt af omdat het te lang duurt.

Accelerated Mobile Pages maakt gebruik van minimale HTML en beperkt JavaScript. Dit maakt het mogelijk om de pagina’s op te slaan in de Google AMP cache. Dit is een soort geschiedenis. Elke pagina die al eens bezocht is kan razendsnel uit dit archief worden gehaald, zodat deze vrijwel direct is geladen.

Wil je zorgen dat jouw website beter presteert tussen de mobiele zoekresultaten van Google? Dan is het zeker de moeite waard om aan de slag te gaan met AMP.

Plagiaat aanpakken

Duplicate content heeft zowel met de techniek als de content van je website te maken. Duplicate content wilt zeggen dat een tekst via twee of meer pagina’s van je website gevonden kan worden. Zeker in webshops kan dit een probleem zijn. Stel, je product staat in twee verschillende productcategorieën, dan kan het product dus benadert worden via twee URLs:
Voorbeeld.nl/productcategorie-A/product-1

En

Voorbeeld.nl/productcategorie-B/product-1

Dit zorgt er dus al voor dat er duplicate content ontstaat. Google hecht het meeste waarde aan unieke content, dat is ook duidelijk voor de zoekmachine. Want als twee pagina’s (ongeveer) dezelfde tekst en inhoud hebben, welke moet Google dan laten zien in de zoekresultaten? Google beslist dan zelf welke van de pagina’s wel en niet worden getoond.

Webshops kunnen onder andere gebruik maken van canonical tags om duplicate content te verminderen. In het bovengenoemde voorbeeld kun je dan instellen dat óf productcategorie-A óf productcategorie-B de ‘hoofd URL’ is. De andere URL wordt dan niet getoond in Google.

Structured Data

De hoeveelheid, vorm en het type informatie dat aangeboden wordt bij Google breidt zich snel uit. Google beoordeelde ooit websites op basis van gebruikte zoekwoorden, nu is dat uitgegroeid tot een volledig algoritme dat ook kijkt naar de volledige context van de website op basis van website performance, content, techniek en structuur van de data. Structured data speelt hierin in een belangrijke rol. Dit houdt in dat je jouw website inhoud begrijpelijk maakt voor Google door middel van een stukje code (markups).

Met structured data kan het algoritme van Google namelijk makkelijker de website content op waarde schatten voor haar gebruikers. Het beste is dus om de aanwezige data op jouw website aan te leveren conform de standaarden van structured data. Dit helpt om hogere posities te krijgen én mogelijk ook om zogeheten rich snippets te vergaren!

Als jouw webmaster de websitedata kan voorzien van zogeheten ‘markups’ kan de zoekmachine makkelijker de context bepalen en samenhang zien tussen de pagina’s en aangeboden producten.

Technische SEO voor content optimalisatie

Conclusie

Het optimaliseren van jouw content is slechts één stap op weg naar hogere posities in Google. Liefst beginnen we met een SEO audit waarin we de benodigde technische verbeteringen in kaart brengen. Technische SEO is namelijk een belangrijk fundament voor een website die goed gevonden kan worden. Heb je hulp nodig met het verbeteren van de techniek van jouw website? Of weet je niet waar je moet beginnen? Neem dan vrijblijvend contact op.




Leave a Reply

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url


    NEEM CONTACT OP