Eenvoudige keyword research methodes | Webcrafter

Eenvoudige keyword research methodes


Wil je weten wat de meest effectieve (en snelste) methodes zijn voor keyword research?
Veel mensen vinden het lastig om de juiste zoekwoorden te vinden voor hun website. Het hoeft niet lastig te zijn!
In dit artikel deel ik drie tips met je om eenvoudig aan perfecte zoekwoorden te komen. Het enige dat je nodig hebt is de gratis tool ubersuggest.

Laten we starten:

“Laaghangend fruit” zoekwoorden

Mogelijk valt er veel voor jou te halen met weinig moeite.

Als je site al enige tijd bestaat is de kans groot dat je jouw traffic drastisch kunt verhogen, zonder al teveel moeite.

Wist je dat meer dan 30% van alle gebruikers van Google klikt op één van de bovenste drie organische resultaten? Maar hoe zit dat dan met de resultaten op posities 4 tot en met 30?

Misschien heb jij al wel rankings voor bepaalde woorden op deze lagere posities. Google ziet dat jouw website revelant is voor dat topic, maar je bent nog niet doorgebroken.

Dus als je die zoekwoorden kunt vinden – en kan boosten – zie je al een flinke verbetering in website bezoekers aantallen!

Hoe vindt je die zoekwoorden?

Ik zelf maak gebruik van Ubersuggest.
  • Vul je URL in

Ubersuggest voor zoekwoorden onderzoek

  • Klik op “Organische keywords”

Zoekwoorden vinden met ubersuggest

  • Check zoekwoorden die positie 4 tot en met 30 hebben

Zoekwoord posities checken in ubersuggest

  • Check of je deze pagina’s kunt optimaliseren

Je ziet nu een lijst van alle woorden waarop jouw website kan worden gevonden. Je wilt je richten op woorden die nu op posities 4 t/m 30 staan.

Check je pagina’s om te zien of ze correct geoptimaliseerd zijn. Zo niet, loop dan je title tag en H1 na. Misschien kun je ook gelijk een aantal interne links toevoegen naar de specifieke pagina.

Bespioneer je concurrenten

Het is soms knap lastig om nieuwe zoekwoorden te bedenken. Al helemaal in specifieke niches. Het goede nieuws is dat je eenvoudig kunt checken wat je concurrenten doen!

Ga weer naar Ubersuggest en herhaal de stappen van punt 1, maar dan met de URL van een concurrent:
  • Vul dit keer een URL van een concurrent in
  • Ga naar “Organische keywords”

Concurrentie onderzoek met ubersuggest

  • Check welke keywords hen veel website verkeer opleveren

Je kunt zowel directe concurrenten (bedrijven die hetzelfde verkopen) als indirecte concurrenten (bedrijven die hun producten of diensten vermarkten onder dezelfde doelgroep als jou) onder de loep leggen.

Bestudeer de keywords en noteer eventuele woorden die je zelf nog niet had genoteerd.

Maak vervolgens content gebaseerd op deze keywords en geef je concurrenten het nakijken!

Vind gerelateerd zoekwoorden

Als je een nieuw stuk content gaat creëren is het belangrijk dat je je volledig verdiept in het topic en dus ook inzet op long tail zoekwoorden, een voorbeeld is “SEO tips voor wordpress webshops”. Dit is een long tail zoekwoord, omdat het bestaat uit meerdere woorden. “SEO tips” is een short tail zoekwoord; het is kort, maar krachtig.

Er zit meer concurrentie op short tail zoekwoorden, daarom wil je long tail zoekwoorden niet links laten liggen.

Zo vindt je long tail zoekwoorden:

  • Ga naar Ubersuggest.
  • Toets een zoekwoord in
  • Ga nu naar “Keyword ideeën”
  • Kijk of je één of meerdere van de weergegeven ideeën kunt opnemen in je blog.

Op ideeën komen voor zoekwoorden met Ubersuggest

Conclusie

Zoekwoordenonderzoek hoeft geen giswerk te zijn. Je kunt je traffic drastisch en snel verhogen door deze drie methodes van zoekwoordenonderzoek te benutten.

Laat ons weten wat je ervan vindt in een reactie hieronder!