Wat is het bounce percentage? | Webcrafter.nl

Wat is het bounce percentage? + 4 tips om bounce rate te verlagen


Wat is het bounce percentage?

Het bouncepercentage is het aantal sessies waarbij de websitebezoekers slechts één pagina hebben gezien gedeeld door alle sessies, of het percentage van alle sessies op jouw website waarbij websitegebruikers slechts één pagina hebben bekeken .

Handig om te weten…

Het maakt niet uit of iemand nu 20 seconden of 3 seconden op je site kijkt en dan weer weg klikt. Beiden worden geregistreerd als bounce. Er wordt namelijk maar één keer een verzoek verzonden naar de Google Analytics server, namelijk die ene pagina die wordt geladen. Pas als iemand door zou klikken naar een andere pagina kan Google Analytics dus ook zien hoelang iemand daadwerkelijk de eerste pagina heeft bekeken. Alle sessies waarbij slechts één pagina is bekeken (een bounce) hebben dus een sessieduur van 0 seconden, Google Analytics kan dus niet de lengte van die sessies bepalen.

Een hoog bounce percentage is dus slecht?

Dit is geheel afhankelijk van het doel van de pagina.

Op een blog-artikel zal het bounce percentage mogelijk wat hoger zijn, meestal wel rond de 70%. Dit komt omdat men via Google je blog heeft gevonden, dit gaat lezen en na het lezen misschien het blog wegklikt. Idealiter wil je dat mensen dieper doorklikken in je website, maar niet altijd is dat de intentie van de website bezoeker. Het komt regelmatig voor dat blogs een hoog bounce percentage hebben. Iemand vind misschien jouw blog via Google, leest dit en haakt na het lezen weer af – bounce.

Iemand die via Google op een pagina komt waarop jouw diensten worden aangeboden klikt mogelijk door naar je contact pagina. Er is dan geen bounce. Op de contact pagina zoekt hij je telefoonnummer en vervolgens sluit hij de browser.

Het kan dus goed voorkomen dat het bounce percentage op je contact pagina wat hoog is. Men komt daar immers om je contactgegevens te vinden. Als ze dat eenmaal hebben gedaan bouncen ze misschien wel, om vervolgens offline contact met je op te nemen.

Dus nee; een hoog bounce percentage is niet per definitie slecht.

Wat is een gemiddelde bounce rate?

Bounce rate, ofwel bounce ratio, is een ander woord voor bounce percentage.

De meeste websites hebben een bounce percentage tussen de 26% en 70% - ja, dat loopt enorm uiteen. Er is dus niet echt één goede bounce rate te vermelden. Richt wel op een zo laag mogelijke bounce rate bij pagina’s waar men een Call to Action kan aanklikken. Als je op deze pagina’s een hoge bounce rate hebt (vanaf 50% en meer) dan is het raadzaam om te checken of je Call to Action aangescherpt kan worden. Als vuistregel houd ik aan dat een site een gezonde bounce rate heeft als deze tussen de 35% en 55% ligt (mits je geen blog hebt, blog-artikelen hebben vaak een hogere bounce).

Ook handig om te weten: gemiddeld genomen zijn bounce percentages op mobile devices zo’n 10% to 20% hoger. Dit komt mogelijk door de zoekintentie van mensen die mobiel browsen. Ze zijn misschien producten aan het vergelijken, even bij het stoplicht snel wat opzoeken of in de rij van de kassa een blog aan het lezen. De aandacht is kort en vluchtig. Ze klikken snel wat en swipen weer door naar het volgende.

Meer dan 90% bounce rate?

Elke site heeft mensen die bouncen, dat is normaal en hoort erbij. Maar als je bounce percentage structureel wel erg hoog is (>90%) dan is het raadzaam om op korte termijn een onderzoek uit te voeren waarom je bounce rate zo hoog is. Men klinkt dan enorm vaak weg na het zien van één pagina van je website. Dat is ongunstig voor je posities in Google en je mist hierdoor natuurlijk omzet.

Minder dan 20% bounce rate?

Als iets te mooi om waar te zijn is, dan is het vaak ook niet waar.

Zo is het ook met een bounce percentage van minder dan 20%. Elke site heeft nou eenmaal bouncers, daar is niks aan te doen en dat hoort erbij. Als jouw website dus minder dan 20% bounce rate heeft zou ik voor de zekerheid je tracking codes checken. Mogelijk staat er iets verkeerd ingesteld waardoor simpelweg de bounces niet goed worden gemeten.

Bounce percentage verlagen: Do’s en Don’ts

Via Google Analytics kun je het bouncepercentage van jouw website op meerdere manieren checken.

  • Via Doelgroepoverzicht kun je het totale bounce percentage zien.
  • Via Kanalen kun je checken wat het bounce percentage is per kanaal.
  • Via  Alle Pagina’s wordt het bounce percentage per pagina weergegeven.

En zo zijn er nog wel meer manieren om dieper in te zoomen op het bounce percentage van je website.

Ik raad je aan om sowieso te kijken wat het bounce percentage per kanaal is. Mogelijk zie je dat mensen vanuit je nieuwsbrief of Social Media veel bouncen.

Tevens kan ik je aanraden om het bounce percentage per pagina te checken. Zitten er pagina’s bij waar het bounce percentage ongewoon hoog is? Leg dan die pagina eens onder de loep. Kijk eens of er ruimte is voor verbeteringen.

Je bounce percentage kun je verlagen door:

  • Betere Call to Actions toe te voegen;
  • Duidelijk een ‘pad’ te maken voor je website bezoeker, zodat hij makkelijk nog dieper in je website kan;
  • Ervoor te zorgen dat de volgende actie – de volgende stap – altijd gezet kan worden. Je wilt geen website met een dood spoor.;
  • Hebben één of meer kanalen een hoog bounce percentage? Bekijk dan eens je marketing via deze kanalen, wat doe je hier anders en hoe kan dit beter?

Is het bounce percentage over de gehele site hoog? Laat dan eens een professionele website bouwer een grondige audit uitvoeren. Mogelijk schort het aan het design of is de usability (gebruiksvriendelijkheid) van de website niet optimaal.

Wil je dat Webcrafter vrijblijvend een website review uitvoert? Neem dan vrijblijvend contact op zodat wij kunnen kijken waar verbetering nodig is.