Google Search Console: wat is het? | Webcrafter

Google Search Console: wat is het en hoe te gebruiken?

Google Search Console: wat is het?

Ilse was de eerste Nederlandse zoekmachine op het internet. Tegenwoordig is Google niet meer weg te denken. De Google Search Console is een gratis dienst van Google. Je kunt er de prestaties en positie van je website in Google mee volgen, en ook je website controleren op fouten. Het was vroeger bekend als Google Webmaster Tools. Sinds een tijdje is het helemaal vernieuwd en zijn er veel nieuwe verbeteringen aangebracht ten opzichte van de oude Webmaster Tools.

Wat is het verschil tussen Search Console en Google Analytics?

Zodra je een website of webwinkel in gebruik hebt, is het mogelijk om Google Analytics te gebruiken. In Google Analytics kun je precies nagaan hoeveel bezoekers je op je site hebt, waar je bezoekers vandaan komen en welke pagina's ze betreden of verlaten hebben. In Google Analytics kun je allerlei dingen vinden die op je website gebeuren.

Met Search Console kun je informatie over je website verkrijgen nog voordat bezoekers op je site zijn geweest. Via je zoekresultaten kun je bijvoorbeeld zien hoe vaak je website getoond wordt, en welke URL's er getoond worden, voor welke termen je zichtbaar bent, en de gemiddelde positie van je URL’s in Google.

Hoe installeer je Search Console?

Voor Search Console is een Google gebruikersaccount vereist. Overigens heb je die ook nodig om Google Analytics te kunnen instellen.

  1. Surf naar de welkom pagina van de Google Search Console.
  2. Klik hier op "Begin nu". Vervolgens word je doorgeleid op de Google login pagina. Log in met je eigen Google account.
  3. De Console is nu eerst volledig leeg en wil je de websitegegevens zien, moet je een 'Property' toevoegen, ofwel je website.
  4. Kies de optie Add Property.
    Jouw website telt vier domein varianten, zowel met als zonder www, als met en zonder https. Die moet je ook alle vier invoeren. Dit kun wel in een keer doen, het is echter vrij ingewikkeld. Daarom de uitleg hier hoe je het doet met de optie 'URL-prefix'.
  5. Selecteer 'URL-prefix'. Met https en ook zonder www geldt hier als mijn 'voorkeursdomein' en wellicht ook voor dat van jou. Start hier daarom mee. Klik op 'Continue'.
  6. Er zijn meerdere verificatiemethoden waaruit je kunt kiezen om het account te activeren.

Gebruik van Search Console

Google Search Console gebruik je eerst door je op deze pagina aan te melden met een Google Account. Wanneer je al een Google Analytics account hebt, is het beter om met hetzelfde e-mailadres ook aan te melden bij Search Console, omdat dat het toevoegen aan je website eenvoudiger maakt.

Wanneer je eenmaal aangemeld bent, kan je beginnen de URL van je website toe te voegen, en vervolgens kun je verschillende verificatiemethoden kiezen om die te verifiëren. Afhankelijk van de systemen waartoe je toegang hebt, kun je de optie kiezen die het makkelijkst voor je is om te gebruiken.

Google Search Console: wat is het?

Een overzicht van de meest gebruikte functies van Search Console en het gebruik ervan bij SEO

Na het toevoegen en controleren van je website zul je in het overzicht terechtkomen, waarin je een aantal standaard statistieken te zien krijgt. Van dit overzicht kun je wellicht vlug doorklikken naar de diverse functies, en daarvan bespreken hier ook de meest gebruikte.

Performance

De eerste tab "Prestaties" behoort direct tot de meest interessante mogelijkheden van Search Console. Hierin zie je voor welke zoekopdrachten je website het vaakst werd weergegeven en voor welke zoekopdrachten de meeste kliks werden gegenereerd.

Bovendien kun je ook zien op welke gemiddelde positie jouw website werd weergegeven in de zoekresultaten. Deze gegevens zijn, samen met het doorklikpercentage (CTR), van groot belang.

Stond je met je website bijvoorbeeld wel bovenaan in de zoekresultaten, met slechts een gering doorklikpercentage? Ga vervolgens onderzoeken waardoor dat komt dat zo tegenvalt. Zijn de metatitel en metabeschrijving wel aantrekkelijk en interessant genoeg voor zoekmachine gebruikers die willen doorklikken? Of springen de concurrenten aanmerkelijk sterker in het oog met bijvoorbeeld hun vermeldingen? Misschien is het zelfs te wijten aan de betaalde zoekresultaten, dat een groot gedeelte op de pagina inneemt. Gebruik de gegevens en koppel die aan je eigen inzichten en onderzoek en ontdek zo boeiende optimalisatiekansen!

URL inspectie

Het onderdeel URL inspectie is eveneens een handig instrument. Deze sectie bied je de mogelijkheid op een specifieke pagina in te zoomen en na te gaan op welke manier die door Google waargenomen wordt. Door een URL hierin in te voeren, kun je nagaan of die door Google is geïndexeerd, of die in de sitemap(s) verschijnt en/of er eventuele fouten op de pagina voorkomen. Bij live testen wordt ook zichtbaar op welke manier Google je pagina waarneemt, met een bijbehorende schermafdruk.

De functie Indexering aanvragen. Maak je ingrijpende wijzigingen aan de inhoud of lay-out van je pagina? In dat geval gebruik je de functie om ervoor te zorgen dat beslist wordt dat Google sneller een blik op de pagina werpt.

Regelmatig crawlt Google door je website, maar niet elke pagina wordt regelmatig nagelopen. Daarom doet men er verstandig aan om bij belangrijke veranderingen om een herindexering te vragen, om zo je verbeteringen sneller bij Google onder de aandacht te brengen.

Dekking

Voor inzicht in de indexatie van je website en al haar pagina's, en om problemen daarmee op te sporen, kan je kijken in de tab 'Dekking'. Er wordt hier een onderscheid tussen vier categorieën gemaakt: Fout, Geldig met waarschuwing, Geldig en Uitgesloten.

Grote foutmeldingen of problemen komen tot uiting in het tabblad 'Error'. Wanneer bijvoorbeeld blijkt van een pagina die wel in je ingediende sitemap staat, maar die niet kan worden geïndexeerd, staat die hier vermeld, met een bijbehorende toelichting van het probleem.

Geldig met waarschuwing duidt aan dat de indexering geslaagd is, en dat er toch nog punten kunnen opduiken die niet geheel correct zijn opgezet of aangeduid. Aangezien hierdoor twijfel over het al dan niet mogen indexeren kan ontstaan, wordt dit door Google als een waarschuwing gegeven. Handig om even te bekijken.

Valid bevat ook alle pagina's die juist geïndexeerd zijn, probleemloos. Wat interessant is hier, dat is het verschil tussen bladzijden die wel geïndexeerd zijn en ook door de gebruiker via de sitemap opgegeven zijn, en pagina's die er niet in voorkomen, maar wel geïndexeerd zijn. Zijn belangrijke pagina's er nog niet in je sitemap, denk er dan aan ze alsnog daarin op te nemen, om in de toekomst een handje te helpen voor de zoekmachine.

Zijn er belangrijke bladzijden of pagina's die niet in groten getale geïndexeerd worden, kan het de moeite zijn uit te zoeken waardoor dit gebeurt en het zelf of met behulp van een webbouwer te verhelpen.

Sitemaps

Sitemaps van Google heeft te maken met de indexering van je website. Door een sitemap in Search Console te plaatsen kun je het voor Google gemakkelijker maken om je pagina's terug te vinden en ze te indexeren. Een sitemap kan gezien opgevat voor de zoekmachine worden als een soort kaart waarop de structuur van je website aangegeven wordt. Met deze structuur vergemakkelijk de zoekmachine de indexering van de structuur van je website.

De sitemap kan je indienen door de sub-URL in te geven waarin de sitemap staat op je website. In Search Console kan je trouwens verschillende sitemaps indienen. Zodra de sitemap is ingediend, kun je zien hoeveel URL's er door Google werden gevonden en eventueel problemen zijn met de indexering van je sitemap(s).

Mobiele bruikbaarheid

Google hanteert tegenwoordig het principe mobile first, aangezien mobiele gebruikers een steeds omvangrijkere en belangrijkere groep worden online. Daarom hecht Google er veel waarde op dat webpagina's mobiel vriendelijk zijn.

De tab 'Mobiele bruikbaarheid' verschaft inzicht over de prestaties die je pagina's op mobiele apparaten hebben. Wanneer Google constateert dat elementen van de pagina problemen kunnen opleveren voor mobiele gebruikers, dan wordt dat in dit deel van Search Console vermeld.

Onder problemen kunnen vallen teksten die voor mobiele gebruikers niet leesbaar zijn, klikbare onderdelen die voor touchscreens niet goed bij elkaar passen. Wanneer je je mobiele gebruikers een prettiger gebruikservaring geeft, dan help je niet alleen hun; dat kan ook een positief effect op je ranking in de zoekresultaten hebben. Om meer inzicht te krijgen laat je je website testen door Google's Mobiel-Vriendelijk Test en Pagespeed Insights.

Producten

Verkoop je producten aan en heb je een webshop bij je website, in dat geval kan je bij 'Producten' kijken in hoeverre de indexering nog problemen vertoont. Hiermee onderzoekt Google of gebruik gemaakt werd van schema.org opmaak die een aantal eigenschappen van producten aangeeft. Dit is opmaak in de code, waarbij teksten op je website voorzien zijn van extra informatie over het product, bijvoorbeeld de prijs of de beoordeling dat het product krijgt.
Het is niet direct een probleem de schema.org markup achterwege te laten. Maar het kan een meerwaarde bieden. Als belangrijke tekst elementen van de markup voorzien zijn, dan begrijpt Google namelijk beter wat op je website gevonden kan worden.

Links

Bij zoekmachine optimalisatie zijn links niet weg te denken. Van belang daarbij is zowel de structuur van je interne links (de manier waarmee links tussen de verschillende pagina's op je website gelegd worden en met welke pagina's het meest gelinkt wordt) en de externe links (links vanaf andere websites naar je pagina's).

Onder het tabblad 'Links' ontdek met hoeveel interne links en externe links het gaat, en op welke pagina's zich de meeste links bevinden. Hieruit kun je kostbare gegevens halen. Naar welke pagina's link je bijvoorbeeld het meest intern, en is dat juist? Komen er meer belangrijke pagina's voor waar je nog te weinig naartoe verwijst binnen je site? Ook naar welke pagina's van externe websites wordt verwezen? Zijn dat algemene links die naar je homepage verwijzen, of wijzen die naar specifieke inhoud die kennelijk daarom van belang is of interessant voor hen? Bovendien zie je welke tekst er gebruikt wordt voor de link die naar jouw pagina leidt.

Prestatierapport

Het prestatierapport geeft interessante gegevens over hoe het met je website in de zoekresultaten op Google gaat: de frequentie van weergave, gemiddelde positie in de zoekresultaten, doorklikpercentage, en speciale kenmerken (zoals rijke resultaten) die aan je resultaten verbonden zijn. Gebruik deze gegevens, om bijvoorbeeld de zoekresultaten voor je website te optimaliseren:

Bekijk op welke manier het zoekverkeer in de loop van de tijd verandert, van welke sites het komt, en welke zoekopdrachten het meest kansrijk zijn voor je website. Ontdek welke zoekacties op smartphones gedaan worden, en gebruik dat om je mobiele gerichtheid nog te verbeteren.

Bekijk op welke pagina's de hoogste (en laagste) click-through rate uit Google zoekresultaten voorkomen.

Configuratie van het rapport

De standaard weergave in het rapport vertoont de klik en indruk gegevens van je website in Google zoekresultaten van de laatste drie maanden. Welke statistieken worden getoond, bepaal jezelf door de tabbladen bovenaan de grafiek te kiezen. Metrics zijn de cijfers om te tonen (kliks, impressies, positie, CTR). Welke dimensie moet worden getoond selecteer in de tabel een tab voor gegevensgroepering. Deze dimensie geeft weer hoe de gegevens worden gegroepeerd: per pagina-URL, per land, per query string, enzovoort. Eventueel kunnen de gegevens worden gefilterd met filters die je toevoegt of wijzigt.

Grafiek lezen

De grafiek toont, op basis van de tabs die je kiest, het totale aantal kliks, totale aantal vertoningen, de gemiddelde CTR (click through rate), en het gemiddelde aantal plaatsen van je property. Gegevens op de grafiek zijn per eigenschap samengevoegd. Zie Metrics voor een verklaring van deze soorten metrieken en de berekening ervan. De nieuwste gegevens kunnen voorlopige gegevens zijn; wanneer je met de muis over de grafiek beweegt, worden voorlopige gegevens getoond.

Grafiek gegevens worden altijd samengevoegd per eigenschap, behalve wanneer je filtert per pagina of op verschijning. De totalen voor elke eigenschap verschijnen in de grafiek. Grafiektotalen kunnen afwijken van tabeltotalen. Raadpleeg de dimensies, maatstaven, over de gegevens om de getallen te begrijpen.

Benieuwd of heb je nog vragen? Kijk dan verder op onze website. Zoek jij het beste marketing bureau in Nederland? Wij helpen je graag verder!




Leave a Reply

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url


    NEEM CONTACT OP