Webshop conversie verhogen? Check deze lijs met tips!

Webshop conversie verhogen-webcrafter

Heb jij net een webshop laten maken, maar weet je niet hoe je de conversie kunt verhogen? Met de tips die hier worden gegeven, zet jij je webshop echt goed op de kaart en zullen de bestellingen binnen afzienbare tijd binnenstromen. Lees snel verder en ervaar hoe jij jouw webshop optimaal kunt inzetten en valkuilen leert herkennen.

Wat zijn conversies?

Je bent trots op de webshop die je hebt laten maken en het wachten is nu op de grote stroom bezoekers die bij jou gaat bestellen. De bezoekers die daadwerkelijk bij jou een bestelling plaatsen na een bezoek aan jouw webshop, dát is conversie. Het betekent dat de bezoeker vertrouwen heeft gekregen in jouw webshop en het aandurft om bij jou online een order te plaatsen. Je hebt blijkbaar kunnen voldoen aan de vraag, waarmee de bezoeker op jouw website terecht is gekomen. Hoe eenvoudig dit ook klinkt, realiseer je dat je het nodige werk zult moeten verrichten om van bezoekers nieuwe klanten te maken. Om te zien waar je verbeteringen kunt doorvoeren, is het belangrijk om eerst goed in kaart te brengen wat je conversiepercentage is.

Wat is conversieratio/conversiepercentage?

Het conversiepercentage, ofwel conversieratio, van jouw webshop is niets meer dan het percentage van websitebezoekers dat overgaat tot aanschaf van jouw product. Hoe hoger dit percentage is, des te beter scoort jouw webshop.

Staar je niet blind op een groot aantal bezoekers in de eerste periode, waarin je webshop online is. Je zult ongetwijfeld vrienden en familie hebben verteld over het feit dat jouw webwinkel actief is. De kans bestaat dus dat een deel van de bezoekers bekenden van je zijn. Na verloop van tijd zal het bezoekersaantal ook echt bestaan uit potentiële klanten.

Conversies en conversiepercentage meten?

Wil je goed in kaart brengen hoe hoog jouw conversiepercentage is? Dit kan op meerdere manieren. Het meest simpele is de conversieberekening. Hierbij deel je het aantal bezoekers door het aantal aankopen en voilá, je hebt je conversiepercentage. Dit systeem is alleen niet waterdicht. Als een bezoeker jouw website verlaat en via een andere weg toch een aankoop bij jou doet, zie je dit niet zomaar terug in jouw conversiepercentage. Tijd om het over een andere boeg te gooien.

Realistischer conversiepercentage

Je weet beter hoe jouw webshop presteert, als je de conversieberekening uitbreidt met:

  • real time monitoring om het gedrag van jouw websitebezoekers te volgen
  • tracking cookies om gegevens van bezoekers te verzamelen

Zorg dat je weet welk pad jouw webshopbezoekers afleggen, vanaf het moment dat ze een bezoek brengen aan jouw website. Heb jij een goedkope webshop laten maken? De kans is dan groot dat jouw website niet geoptimaliseerd is op het gebied van conversie, omdat dit natuurlijk tijd en geld kost. Zorg dus dat je conversie optimalisatie toepast om geen klanten mis te lopen. Een optimalisatie van je conversie bereik je door:

  • een optimaal functionerende webshop
  • het volgen van je klanten via data-analyses
  • het gebruik van splittesten

Splittesten

Bij splittesten (ook wel bekend als A/B testen) laat jij je bezoekers afwisselend twee vrijwel identieke pagina’s zien, waarbij je steeds kleine aanpassingen doorvoert. Je hebt bijvoorbeeld twee dezelfde pagina’s, maar de bestelknop heeft op beide pagina’s een andere kleur. Door de conversie voor beide pagina’s te monitoren, krijg jij een helder beeld van de meest succesvolle pagina. Laat de pagina’s vervolgens met behulp van Google Optimize testen. Hiervoor vul je op beide pagina’s een code in, waardoor bezoekers van jouw website automatisch over de beide pagina’s verdeeld worden. Op deze manier krijg je een reëel beeld van het succes van de splittest. Laat je aangenaam verrassen door het effect dat de minieme aanpassing heeft op jouw conversie. Je zult zien dat het voor je doelgroep echt verschil maakt. De meest succesvolle pagina zet je vanaf dat moment natuurlijk blijvend in.

Conversie verhogen

Heb jij een professionele webshop, maar komen geen opdrachten of informatieverzoeken binnen? Tijd om het roer om te gooien. Vanaf nu is alles erop gericht om de bezoekers van je webshop klant te laten worden. Zorg dat je helder krijgt wat je doelgroep is en stel jezelf de volgende vragen:

  • wat willen mijn klanten en kan ik ze dit bieden?
  • is mijn website klantvriendelijk?
  • straalt mijn webshop vertrouwen uit?
  • hoe verloopt mijn aankooptrechter?

Pas als je weet wat jouw klanten zoeken, kun jij antwoord geven op hun vragen. In een snel veranderende online wereld wil een potentiële klant gemak zien. Bij een bezoek aan jouw webshop zijn een snelle laadtijd en goede content minstens zo belangrijk als een one-step checkout pagina. Bij dit laatste hoeft je bezoeker alle gegevens op slechts een enkele pagina in te vullen. Het is een gebruiksvriendelijke manier om je potentiële klant tegemoet te komen. Maak gebruik van een keurmerk of plaats een betaalwijze-logo om je klanten te overtuigen.

Sterke content

Je bereikt je doelgroep het beste door antwoord te kunnen geven op hun zoekopdracht. Een eenvoudige manier om de tekst op jouw website te verbeteren, is door de zoekopdracht in meerdere variaties op je website terug te laten komen. Niet elke bezoekers stelt immers dezelfde vraag. Laat variaties van de zoekopdracht in je content verwerken voor een hogere score.

Goedkope website laten maken?

Afhankelijk van jouw budget en voorkeur laat je een website maken die voldoet aan jouw wensen. Bij zowel een professionele, als goedkope website is een zo hoog mogelijke conversie je uiteindelijke doel. Heb jij een goedkope website laten maken, vanwege kostenbesparing? Ook dan kun je de volgende tips natuurlijk toepassen om meer conversies in je webshop te realiseren.

Tips voor meer conversies in je webshop

  • neem een kijkje bij je concurrenten en kijk waar zij goed op scoren
  • zorg voor een goede basis van waaruit je werkt
  • laat je USP’s naar voren komen, wat maakt jouw webshop uniek?
  • blijf op de hoogte van ontwikkelingen in je branche
  • houd vraag en aanbod nauwlettend in de gaten
  • breng goed in kaart wat je doelgroep is
  • optimaliseer je content, autoriteit en techniek
  • gebruik goede webshop applicaties
  • maak gebruik van een goede tool voor verzending en retour
  • zorg voor naamsbekendheid
  • zet online marketing in
  • laat je klantenservice optimaal functioneren
  • laat de aankooptrechter simpel verlopen: actie – reactie – interactie

Actie – reactie – interactie

Realiseer je dat een bezoeker de eerste actie heeft ondernomen door een kijkje te nemen op jouw website en een aanvraagformulier in te vullen of een vraag te stellen. Nu ligt de bal bij jou! Jouw reactie op de klant is bepalend voor het verdere succes van dit contact. Straal vriendelijkheid en betrouwbaarheid uit richting de klant. Zorg dat de communicatie tussen jou en de potentiële klant soepel verloopt. Hiermee is de kans het grootst dat er ook echt een bestelling zal worden geplaatst. Kort gezegd moet je dit dus in je achterhoofd houden:

  • actie
  • reactie
  • interactie

Door dit altijd toe te passen, verloopt jouw sales funnel (aankooptrechter) altijd volgens een beproefde manier en dat maakt de kans dat je klanten aan je weet te binden een stuk groter.

Online marketing

De conversie van je webshop verhogen, kan met online marketing worden bereikt. Digital marketing, zoals online marketing ook wordt genoemd, is het geheel van strategieën, tools en methodes die wordt ingezet om de naamsbekendheid van jouw onderneming te vergroten. Online marketing wordt ingezet via onder andere:

  • zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  • zoekmachinemarketing (SEA)
  • growth hacken
  • contentmarketing
SEO

Voor een goed SEO resultaat wordt gekeken naar de structuur van je website en je linkprofiel. Daarnaast wordt de content voor jouw website goed in kaart gebracht en wordt een goede zoekwoordanalyse uitgevoerd. Het succes van jouw webshop gaat altijd gepaard met meerdere zoekopdrachten van jouw doelgroep. Door dit goed te onderzoeken, kun je hier veel winst behalen.

SEA

Via zoekmachinemarketing bereik jij je doelgroep actief via website of social media kanalen. Je kunt bijvoorbeeld een advertentie laten tonen om je doelgroep te laten weten dat jij een speler in het veld bent. Maak een bedrijvenpagina aan op bijvoorbeeld Facebook en laat jouw advertentie veelvuldig langskomen bij een grote groep potentiële kopers.

Growth hacken

Stilstand is achteruitgang en groei is dus noodzakelijk om als ondernemer blijvend succesvol te zijn. Het is een beproefde manier van uitbreiden die alleen met goede kennis van zaken succesvol zal zijn. Besteed dit dus uit aan deskundigen die verstand hebben van zaken als:

  • webdesign
  • CSS en HTML
  • landingspagina’s
  • Google Analytics etc.
  • CRO (Conversion Rate Optimization)
  • UX / UI (User Experience & User Interface)
Content markering

Online informatie en tekst is van groot belang om je bezoekers klanten te laten worden. Ze zijn op zoek naar kennis en dus content om zeker te weten dat ze het juiste product aanschaffen. Met content marketing laat jij de informatie naadloos aansluiten bij de vraag van je bezoekers. Verlies daarbij het gevoel en de betrokkenheid van je doelgroep niet uit het oog. Maak je onderscheidend door content te plaatsen die bezoekers triggert. Hoe langer jij hun aandacht weet vast te houden, hoe groter de kans op succesvolle conversie.

Valkuilen bij websiteconversie!

Blijf ook bij webshop conversie verhogen altijd alert. Zo voorkom je dat je de plank volledig misslaat. Als je goed op de hoogte bent van de wensen van je doelgroep, zal jouw webshop een stuk succesvoller worden en mag jij je straks gaan bezighouden met het verwerken van binnenstromende orders. Valkuilen die je als eigenaar van een webshop kunt tegenkomen, zijn:

  • informatie sluit niet aan bij de vraag van de bezoeker
  • laadsnelheid voor mobiele apparaten is niet op orde
  • klanten worden niet verrast met een lokkertje of gratis proefexemplaar
  • jouw belangrijkste boodschap wordt niet herhaald
  • er zijn geen call-to-action knoppen op je website te vinden
  • je hebt geen reviews van klanten op je website staan
  • je maakt geen gebruik van e-mail marketing
  • pop-ups en cookie balken staan jouw website-indexatie in de weg
  • je hebt geen pakkende slogan die klanten prikkelt
  • je speelt niet in op het gevoel van de klant

Een webshop runnen is pas winstgevend, als jij de valkuilen weet te vermijden en overtuigd bent van de meerwaarde van jouw webwinkel. Zet alle zeilen bij om dit te bereiken. Het vraagt de nodige investering van jou, zowel op het gebied van financiën, als qua inzet, maar om je webshop conversie te kunnen verhogen, is het onmisbaar. Als slimme ondernemer maak jij natuurlijk zoveel mogelijk gebruik van gratis tools en kennis op het internet. Wat je niet zelf kunt bereiken, besteed je uit aan een betrouwbare partner die jouw naamsbekendheid op een doeltreffende manier weet te vergroten.

Professionele website laten maken?

Als je de financiële ruimte hebt en je hebt een professionele website laten maken, dan zal jouw websitebouwer goed op de hoogte zijn van de middelen die moeten worden ingezet om jouw webshop tot een succes te maken. Het uitbesteden van de bouw van je website kost je weliswaar meer geld, maar bespaart jou enorm veel tijd. Tijd die jij kunt besteden aan het vergroten van jouw naamsbekendheid en het werven van klanten. De uren die jij zelf zou moeten besteden aan het maken van een webshop, gaan ten koste van de tijd die jij wilt steken in waar jij goed in bent: ondernemen.\n\nAls ondernemer geniet je van veel vrijheid en bepaal jij zelf de strategie van je onderneming. Een goede ondernemer weet echter ook wat zijn sterke en zwakke punten zijn en maakt de juiste keuzes om webshop conversie te verhogen.\n\nHeb jij advies nodig over conversie optimalisatie (meer omzet) of het laten bouwen van een goede, snelle webshop? Neem dan contact op via het formulier onderaan de pagina, mail of bel.

Sander Touw is Managing Director van Webcrafter. Enthousiast over het gebruik van technologie om de wereld een betere plek te maken. Gelooft dat technologie kan worden gebruikt om mensen met elkaar te verbinden, informatie te delen en problemen op te lossen. 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Subscribe to get the latest updates
>