Hoe je een social media marketingplan bouwt anno 2020

Hoe je een social media marketingplan bouwt anno 2020 + templates

Hoe je een social media marketingplan bouwt anno 2020

Wil jij stappen zetten met jouw social media campagnes? Wil je meer mensen bereiken en merkloyaliteit doen groeien? Dan mag een social media marketingplan niet ontbreken. In dit blog ontdek je wat de voordelen van een social media marketingplan zijn, op welke social media het slim is om actief te zijn en hoe je een social media marketingplan opstelt.

Waarom is een social media marketingplan cruciaal?

Social media is een krachtig medium om mensen te bereiken. Waar traditionele media, zoals TV en radio, jaren geleden de scepter zwaaiden is hun invloed nu deels overgegeven aan de digitale media. Dit heeft alles te maken met de opkomst van het World Wide Web, internet dus.

Met social media kun je niet alleen jouw marketingboodschap zenden, het is ook een middel dat het mogelijk maakt om te luisteren naar jouw klanten. Om de dialoog aan te gaan. Om hen beter te leren kennen.

Wil je het meeste rendement halen uit jouw social media strategie? Wees je dan bewust van de volgende vier punten:

  1. Aankoopbeslissingen worden beïnvloed door social media. Als iemand frequent een bericht ziet van jouw bedrijf, dan is de kans groot dat hij of zij positief beïnvloed wordt.
  2. Zonder duidelijk plan geef je jouw concurrenten een voorsprong. Als jij geen plan maakt en je concurrenten wel, wat zal er dan gebeuren denk je?
  3. Jouw klanten zijn actief op social media. Marketing bestaat uit het tonen van een specifieke boodschap voor een specifieke groep mensen, waar zij zich bevinden. Zijn jouw klanten actief op social media, dan is het te kostbaar om hier zelf niet actief te zijn.
  4. Reputaties worden gemaakt of geschaad op social media. Social media zijn ideaal om de dialoog met klanten aan te gaan. Dat houdt ook in dat je social media als een verlengstuk van jouw customer service kunt (lees: moet) gebruiken.

Bron: https://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/social-media-strategy-planning-essentials-6-reasons-need-social-media-strategy/

Uitleg van de social media kanalen

Voordat we verdergaan is het handig om te welke welke social media platformen er zoal zijn en wie gebruik maken van deze platformen, m.a.w. zitten jouw klanten op dit platform.

Facebook

Richt zicht met name op B2C. Het merendeel van de gebruikers is 35 jaar of ouder, ruim 64% van de gebruikers van Nederland. Facebook wordt met name voor de privésfeer gebruikt. Daarom is Facebook ook niet voor iedere branche geschikt. De gebruikers houden vrienden, familie en kennissen op de hoogte via berichten (statusupdates), foto’s en video’s.

Twitter

De gebruikersgroep van Twitter is erg divers. Dit social media platform is als het ware een soort mini-blog; je kunt in een beperkt aantal tekens jouw bericht delen met jouw netwerk. Twitter is zowel interessant voor B2C als B2B.

LinkedIn

Dit is hét zakelijke social medium kanaal, uitstekend dus voor B2B doeleinden. De meeste gebruikers van LinkedIn zijn, net als bij Facebook, 35 jaar of ouder. LinkedIn wordt ingezet als online visitekaartje, online CV en voor het onderhouden van zakelijke relaties.

Pinterest

Hoofdzakelijk wordt Pinterest gebruikt door vrouwen en creatieve bedrijven. Zie Pinterest als een online moodboard. Bovendien kunnen gebruikers hun moodboards openbaar delen met anderen. Door een plaatje vast te zetten (“pinnen”) laat je zien dat je iets leuk of mooi vind. Pinterest is dan ook voornamelijk interessant voor B2C doeleinden.

Instagram

Ook Instagram is met name interessant voor B2C doeleinden. Het zijn met name jongeren tussen de 20 en 30 jaar die op Instagram actief zijn. Met Instagram maak je eenvoudig foto’s (eventueel voorzie je die van een filter) en dan kun je ‘m plaatsen met een berichtje erbij.

Bron: https://www.ztalkscollectief.nl/wp-content/uploads/2017/03/stappenplan-voor-het-schrijven-van-een-social-media-marketingplan.pdf

Wat zijn de voordelen van een social media marketingplan?

  1. Het geeft richting
  2. Je kunt meten en bijsturen
  3. Het is efficiënter
  4. Je zichtbaarheid op social media is constanter
  5. Het zorgt voor betere campagnes
  6. Je bent beter voorbereid

Peter Drucker zei al: “What gets measured, gets managed”. Iets wat je niet kunt meten, kun je ook niet managen. Daarom is het cruciaal om een gedegen social media marketingplan op te stellen. Het geeft richting aan de social media activiteiten. Het zorgt voor houvast en efficiëntie. Bovendien kun je ermee vastleggen hoe frequent je actief bent op de sociale media. Bovendien zul je zien dat de algehele effectiviteit van de campagnes wordt verhoogd als je een goed plan volgt.

Bron: https://www.socialmediatoday.com/news/7-advantages-of-a-having-social-media-strategy/525861/

Social media marketingplan maken

Laten we kijken naar de stappen om een effectief plan van aanpak voor social media te maken.

1. Social media marketingplan doelen opstellen

Als eerste; wat verwacht je van jouw social media inzet? Wat wil je eruit halen? Wat is het ultieme doel?

Wil je meer omzet genereren uit jouw bestaande volgers, of wil je juist jouw publiek vergroten en nieuwe aanwas genereren?

Het gaat erom dat je realistische doelen voor social media opstelt. Het is aan te raden om met kleine doelen te beginnen welke schaalbaar zijn.

Enkele van de doelen die marketeers stellen bij het gebruik van social media zijn:

  1. Naamsbekendheid vergroten. Marketeers maken content die waarden of persoonlijkheid benadrukt. Het zijn dus niet enkel promotionele berichten die worden ingezet om de naamsbekendheid te vergroten.
  2. Leads en verkopen genereren. Of het nu online of in de winkel is, mensen kopen niet ‘per toeval’. Er gaat altijd een marketing-salesproces aan vooraf. Ga jij social media benutten om jouw doelgroep te updaten als er een nieuw product wordt gelanceerd?
  3. Publiek vergroten. Het genereren van nieuwe aanwas is prima mogelijk via social media. Je kunt jouw merk introduceren aan mensen die voorheen nog niet van je hadden gehoord.
  4. Betrokkenheid vergroten. Een andere, krachtige invulling van social media is het vergroten van betrokkenheid door middel van interactie.
  5. Meer traffic genereren. Een andere invulling is het gebruik van social media om meer websiteverkeer te genereren. Het uiteindelijke doel hiervan kan zijn dat je meer mensen op je site wilt, om ze bewust te maken van een nieuwe promotie.

Als bedrijfseigenaar wil je wellicht een mix van deze doelen hanteren, zodat je meer nieuwe mensen bereikt en tegelijkertijd de betrokkenheid van de bestaande klanten garandeert. Wat je ook doet, zorg ervoor dat je simpele doelen hanteert.

“Complexity is your enemy. Any fool can make something complicated.
It is hard to make something simple.” – Richard Branson

Hoe je een social media marketingplan bouwt anno 2020 + templates

2. Doelgroeponderzoek

Veronderstellingen maken is gevaarlijk, zeker in de wereld van marketing.

Toen ik nog in loondienst werkte had ik ook weleens aannames, ofwel assumptions. Waarop mijn marketing manager zei: “Assume makes an ASS out of U and ME”.

Bovendien hoef je vandaag de dag als marketer niet meer te gissen. Er zijn genoeg geografische en demografische gegevens over jouw doelgroep binnen handbereik. Zelfs de gratis Google Analytics tool bied al een schat aan waardevolle informatie.

Veel van wat je moet weten over jouw doelgroep om het perfecte social media marketingplan op te stellen is al aanwezig. Er zijn tal van diverse demografische datapunten beschikbaar per social media kanaal. Zo wordt het een stuk eenvoudiger om te kiezen op welk platform je actief gaat zijn.

Enkele key insights:

  • Facebook en YouTube zijn beide belangrijke kanalen voor adverteerders, deels vanwege hun goedverdienende gebruikersbestand.
  • Het merendeel van Instagram-gebruikers zijn millenials of Gen Z, gebruikt dus gewaagde, opvallende content mét persoonlijkheid.
  • Er zijn overweldigend meer vrouwen op Pinterest dan mannen.
  • Gebruikers van LinkedIn zijn over het algemeen goed opgeleid. Zodoende kan LinkedIn als hub dienen voor diepgaande, branche-specifieke content die misschien te complex is voor Facebook en Twitter.

Zoals je ziet; geen enkel platform is one-size-fits-all

De demografische gegevens van hierboven kunnen mogelijk wat inzicht geven in elk kanaal, maar hoe zit het met jouw eigen klanten? Er is dus verdere analyse nodig je de demografische gegevens van jouw klanten op social media echt kent.

3. KPI’s definiëren

Wat je ook doet, jouw social media marketingplan moet op gegevens gebaseerd zijn. Je moet je dus richten op statistieken die ertoe doen, zogeheten Key Performance Indicators (KPI’s). Enkele van de belangrijkste KPI’s van social media zijn:

  1. Bereik: Het bereik van een bericht is het aantal unieke gebruikers dat jouw bericht heeft gezien. Hoe ver is de content verspreidt? Komt jouw content daadwerkelijk aan in de feeds van (potentiële) klanten? In het licht van steeds veranderende organische algoritmen is bereik steeds belangrijker.
  2. Clicks: Het aantal klikken op jouw content, bedrijfsnaam of logo. Klikken op links zijn essentieel om inzichtelijk te krijgen hoe gebruikers door de marketingfunnel gaan. Het bijhouden van clicks per campagne is dus cruciaal. Dit kan onder andere inzicht geven in wat mensen drijft om aankopen te doen.
  3. Betrokkenheid: Betrokkenheid is het aantal social interacties gedeeld door het aantal vertoningen. Bij betrokkenheid draait het om te zien wie interactie heeft gehad met jouw bedrijf en hoe dit verliep.
  4. Likes: Het is handig om onderscheid te maken tussen ‘organische likes’ en ‘betaalde likes’. Laatstgenoemde wilt zeggen dat het likes zijn die tot stand zijn gekomen via een betaald campagne, zoals Facebook advertenties.
  5. Sentiment: Met sentiment wordt bedoeld hoe gebruikers op jouw merk of content hebben gereageerd, dus positief of negatief? Welk gevoel hadden zij bij de social media campagne?

Een effectief social media marketingplan is geworteld in cijfers. Deze cijfers moeten bijdragen aan de belangrijkste opgestelde doelen.

4. Concurrentieonderzoek

Voordat je content kunt gaan maken voor social media moet je een goed beeld hebben van wat je concurrenten doen op de diverse platforms.

Je kunt al vrij eenvoudig zien wat je concurrenten goed (en minder goed) doen door een blik te werpen op hun sociale aanwezigheid. Kijkend naar de sociale kanalen van je concurrenten krijg je meteen inzichten voor je eigen promotiestrategie binnen social media. Het doel is niet om ideeën van jouw concurrenten te kopiëren of te stelen. Het doel is om te achterhalen wat bij hen goed werkt, zodat je jouw eigen campagnes kunt optimaliseren aan de hand van die data.

5. Creëer toffe content

De beste marketingstrategieën voor social media zijn gericht op content. Dit is een waardevolle pull marketingstrategie, ofwel inbound marketing.

Door de voorafgaande stappen te doorlopen moet je al een goed beeld hebben van welke content goed zou werken, op basis van jouw gestelde social media doelen. Ook weet je waarschijnlijk al binnen welke social media je actief moet zijn.

Maar hoe ziet boeiende content voor social media eruit?

De onderstaande tips kunnen helpen:

Gebruik content thema’s

Volgens onderzoek worstelt 1 op de 3 marketeers met het maken van aantrekkelijke visuals voor op social media. Elke dag visuele content maken is een uitdaging. Een content thema kan hierbij uitkomst bieden, zo kun je wisselen tussen productfoto’s en door gebruikers gegenereerde content (User Generated Content / UGC). Dit geeft alvast wat houvast. Het aanmoedigen van UGC is een slimme manier om betrokkenheid en interactie te vergroten, zelfs het stellen van een vraag of een poll uitzetten kan al veel doen voor de interactie.

Een content thema kan ook helpen met consistentie; als je elke woensdag een foto plaats van een tevreden klant, dan gaan jouw volgers op social media dit ook verwachten. Uiteraard kun je ook van tevoren berichten inplannen, zodat je zeker weet dat jouw planning wordt gehanteerd.

6. Check resultaten en optimaliseer

Met de bovenstaande stappen zou je een goed beeld moeten hebben van jouw strategie voor social media. Het is echter ook belangrijk dat je de strategie kunt aanpassen naarmate het jaar vordert.

Zonder het voortdurend analyseren van jouw inspanningen zul je nooit weten welke campagne het beter doet. Als je jouw social media campagnes onder de loep legt, zul je zien welke dingen beter of anders moeten. Kijk dus vooral naar de content die het goed doet en stem toekomstige campagnes hierop af.

“You can have results or excuses. Not both.” – Anoniem

Het blijft een feit dat social media toch een kwestie van vallen en opstaan is. Wat voor het ene bedrijf werkt hoeft voor het andere immers niet te werken. Daarom is constante analyse cruciaal. Je wilt weten waar de schoen wringt.

Deze benadering van marketing is volkomen logisch in dit digitale tijdperk. Bovendien een tijdperk waarin social media ook voortdurend evolueren. Je kunt reactief handelen om het meeste resultaat te behalen uit een lopende social media campagne en vervolgen proactief handelen om in de volgende campagnes deze learnings toe te passen.

Conclusie

En daarmee sluiten we dit blog over social media marketingplannen voor 2020 af. Wil je een handig template ontvangen op basis van dit blog-bericht? Neem dan vrijblijvend contact op en we mailen ‘m toe.




Leave a Reply

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url


    NEEM CONTACT OP