7000(!) unieke bezoekers per maand in 1 jaar tijd

StressPro Case Study

Industrie: Gezondheids- en welzijnszorg
Strategie: Bloggen
Resultaat: 7000 bezoekers per maand in één jaar

Voordat ik (Sander Touw) startte met Webcrafter had ik een site over stress-coaching, time management en mindfulness, genaamd stresspro.nl. Het was enerzijds mijn hobby-project en anderzijds ook gelijk een mooie kans om wat ik tijdens mijn studie en baantjes had geleerd zelf in de praktijk te brengen.

Ik wist vrij aardig wat belangrijk was voor Google, namelijk hoogwaardige content. Voor StressPro heb ik dus volledig ingezet op content marketing en dan puur en alleen blogs op de eigen website. Geen linkbuilding, geen guest blogs. Laten we eens kijken hoe dit er in de praktijk uitziet.

Blog strategie

Ik startte met wekelijks 4 blogs (meestal van slechts 800 woorden, pas na ongeveer een jaar ging ik naar artikelen van ongeveer 2000 woorden per stuk). Vier blogs van 800 woorden per week lijkt veel, maar ik wist waarvoor ik het deed. Ik produceerde zo’n 16 artikelen per maand, elk artikel gericht op één primair zoekwoord, zoals “opgejaagd gevoel” of “zenuwachtig gevoel”. Het resultaat: al na een vrij korte periode kreeg de website de eerste rankings (posities) in Google. Het websiteverkeer druppelde binnen, ik zag resultaat. Mooi! Dat was erg goed voor de motivatie natuurlijk en ik besloot een jaar lang 4 kleinere blogs per week te blijven schrijven. Na slechts één jaar was ik van minder dan 100 bezoekers per maand naar 7000 unieke bezoekers per maand gegaan. En dat alles door enkel en alleen tijd vrij te maken door blogs te schrijven.

Afhankelijk van jouw niche werkt deze strategie ook voor jou. Echter zijn er natuurlijk ook competitievere niches dan stressmanagement waar er meer nodig is dan enkel blogs. Toch kan ik elk bedrijf aanraden om te starten met bloggen. Echter zal in jouw niche een paar kleine blogjes van 800 woorden misschien niet zoveel uithalen en ben je meer gebaat bij twee diepgaandere artikelen per maand. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.

StressPro Case Study


Het stappenplan

Je moet natuurlijk weten welke woorden men opzoekt en je moet voor jezelf (of het marketing team) een globale contentplanning maken waarin beschreven staat welke stukken content in welke week live gaan. Daarnaast wil je natuurlijk bijhouden welk artikelen live staan en welke zoekwoorden daarmee afgedekt zijn. Ook is het handig om maandelijks even in Google Analytics naar de organische bezoekers te kijken om te zien of er al resultaat zichtbaar is. Wil je nog een stap verder, dan kan je een SEO rank tracking tool instellen zodat je realtime de actuele posities kan inzien voor de zoekwoorden waarover je blogs hebt geschreven.

De stappen zijn als volgt:

  1. Doe zoekwoordenonderzoek en zorg dat je (als je wekelijks 4 blogs gaat schrijven) ongeveer 200 unieke zoekwoorden hebt (dus geen meervoudsvormen of alternatieven). Elk zoekwoord moet het onderwerp van een blog kunnen zijn. Er zullen vast ook weken zijn dat je echt niet aan 4 blogs komt, dat is geen probleem. Daarom zijn ongeveer 200 woorden prima.
  2. Plan vervolgens deze zoekwoorden in een Excel bestand (dit wordt je content planning), genummerd per weeknummer en maand. Zo weet je welke content wanneer geschreven moet worden. Zodra je een artikel af heb maak je het hokje van dat onderwerp oranje, zodra het live is maak je het groen. Mocht je achter gaan lopen, dan weet je in ieder geval 100% zeker dat er geen zoekwoorden tussen wal en schip vallen.
  3. Je eerste blog schrijven. Zodra het tijd is om te schrijven zoek je jouw zoekwoord op in Google en check je wat de concurrenten schrijven. Vanuit welke invalshoek schrijven zij en vanuit welk perspectief kan jij het onderwerp belichten? Zijn er subonderwerpen die de concurrenten (niet) benoemen? Zorg dat jouw artikel ten minste net zo waardevol is als dat van de concurrent, maar idealiter is jouw artikel natuurlijk nóg beter. Dat hoeft niet perse langer te betekenen (het draait niet enkel om het aantal woorden van je blog). Om een blog waardevoller te maken kan je: zorgen voor handige tips, werkelijk de diepte in gaan over het onderwerp, praktische voorbeelden geven, video toevoegen, infographics en afbeeldingen toevoegen en/of verwijzen naar handige bronnen onderaan het artikel.
  4. En nog een keer! Stap drie blijf je dus herhalen tot je 4 artikelen per week hebt geschreven. Na een korte pauze kan je dan de week erna weer aan de slag 😉 Het klinkt zo niet leuk of spannend om te doen, maar het geeft behoorlijk wat voldoening om het websiteverkeer te zien toenemen. Bovendien, websiteverkeer via Google ben je niet kwijt zodra je stopt met bloggen (al zou ik je dat afraden). Dat is wel wat anders dan adverteren; zodra je geen budget meer besteed ben je gelijk onzichtbaar.

Sander Touw is Managing Director van Webcrafter. Enthousiast over het gebruik van technologie om de wereld een betere plek te maken. Gelooft dat technologie kan worden gebruikt om mensen met elkaar te verbinden, informatie te delen en problemen op te lossen. 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>