Webdesign is belangrijk omdat het van invloed is op hoe men jouw merk waarneemt. Het beïnvloedt de indruk die je achterlaat, het zorgt ervoor dat men op de pagina blijft en meer te weten wilt komen over jouw bedrijf. Goed webdesign zorgt ervoor dat leads op jouw pagina een actie uitvoeren, zoals contact opnemen.
Aantrekkelijk webdesign is belangrijk, maar vaak ook prijzig. Waar vind je betaalbaar webdesign? En waar moet je op letten als je wilt besparen op webdesign kosten?
Je wilt niet de hoofdprijs betalen, maar je wilt ook niet dat een matig webdesign potentiële klanten afschrikt.
Webdesign voor betaalbare websites
Een professionele website voor een prikkie, het is mogelijk!\n\nAls een websitebouwer bijvoorbeeld werkt met een bestaand template kan er kostbare tijd worden gewonnen. Heb je weinig toeters en bellen nodig? Dat scheelt tijd. En tijd is geld.
Een website kun je zo uitgebreid maken als je zelf wilt. De waarheid is echter dat de meeste bedrijven gebaat zijn bij een prima website, die snel is, vindbaar in Google en conversie-verhogend werkt. Allerlei animaties en lollige effecten zijn mooi, maar wegen de baten op tegen de kosten?
Enkele van de belangrijkste punten om rekening mee te houden bij het laten maken van een (betaalbare) website:
- Zorg ervoor dat de website SEO-proof is, kun je zelf meta-omschrijvingen en title tags toevoegen? Is er ruimte om bij producten unieke teksten te zetten? Kan dat ook bij productcategorieën?
- Zorg dat de website geoptimaliseerd is voor conversie. Je wilt geen website die dient als ‘visitekaartje’. Maak van je website een marketing machine die leads genereert en potentiële klanten binnenhaalt.
- Besparen op kosten is oké, zolang het ook niet ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid. Je website móet goed werken op tablets en smartphones. Responsive design is een must.
Kosten voor betaalbaar webdesign
Als je een beetje handig bent kun je in principe gratis een website maken. Je kunt dit bijvoorbeeld doen met WordPress of Wix. Het nadeel: je moet er de tijd en kennis voor hebben. Zo denkt iedereen bijvoorbeeld te weten wat een goed design is, maar geloof ons – niet iedereen kan designen. Goed webdesign is ook gebaseerd op data, niet alleen op een onderbuikgevoel.
Er zijn partijen die een website kunnen bouwen voor rond de €200. Dat is niet veel geld, maar de vraag is – wat krijg je dan precies? Krijg je dan een website met een uitstraling die overeenkomt met jouw merkwaarden?
Zelf bieden we websites aan vanaf €495,-. Dit is dan All-In, dus inclusief branding, logo, design, teksten en afbeeldingen.
De meeste websitebouwers willen graag een product opleveren waar zij trots op zijn en wat jouw bedrijf echt verder helpt. Gaat een gratis website of een website van €200 dezelfde resultaten opleveren als één van rond de €500 of meer?
Met een slechte website mis je mogelijk potentiële klanten. Je jaagt ze misschien zelfs naar de concurrent. De online zichtbaarheid van jouw bedrijf is cruciaal voor het verhogen van je omzet.
Ons advies: als zuinige Zeeuwen zijn we zeker voorstander van besparen op kosten. Zorg er wel voor dat je website mobielvriendelijk is, geoptimaliseerd voor conversie en goed vindbaar in Google. Deze zaken zijn cruciaal.
En vraag altijd naar het portfolio van een websitebouwer. Zo kun je enigszins een beeld krijgen of je waar voor je geld gaat krijgen.
Veelgemaakte fouten bij betaalbaar webdesign
Het zou zonde zijn als je kiest voor een betaalbare webdesigner en dat er vervolgens fouten in het proces sluipen. Daarom delen we enkele van de meest gemaakte fouten als het gaat om betaalbare websites.
De websitebouwer begrijpt de opdracht niet
Het is cruciaal dat de websitebouwer zoveel mogelijk details meekrijgt over jouw wensen. Het liefst deel je zo vroeg mogelijk jouw wensen, eisen en details. Als de websitebouwer een duidelijk beeld heeft van wat je wilt, dan pas kan hij een goed product leveren. Als de websitebouwer niet precies weet wat jouw behoeften zijn, dan kan hij veel tijd verliezen door steeds nét de plank mis te slaan. Hierdoor kan het project – dat aanvankelijk betaalbaar was – in de kosten lopen. Als website bouwer is het cruciaal dat er contact wordt gehouden met de klant, zodat die kan laten weten of de juiste weg is ingeslagen.
Verkeerde fonts gebruiken in een betaalbare website
Om je website betaalbaar te houden zijn er mogelijk toeters en bellen achterwege gelaten. Dat is op zich geen probleem, mits de rest van de website wel een professionele uitstraling heeft. Soms is het beter om te betalen voor een goed font, dan een goedkoop font op de website te gebruiken. Stel, het font sluit niet helemaal aan bij de wensen van de klant, dan is de kans groot dat de websitebouwer opnieuw moet beginnen en het design er totaal anders uit komt te zien. Dat is niet echt kostenbesparend.
Teveel lettertypes en -groottes gebruiken
Sommige websitebouwers proberen een website op te leuken door veel verschillende fonts te gebruiken. Téveel. Andere bouwers houden het bij een paar fonts, maar gebruiken enorm veel verschillende lettertype groottes. Het doel hiervan is, volgens mij, om een luxe uitstraling te creëren. Helaas werkt het vaak averechts. Het werkt afleidend en verwarrend voor de websitebezoeker.\n\nJe website kan beter een consistente uitstraling hebben. Dat ziet er rustiger uit. Gebruik bijvoorbeeld maximaal twee verschillende lettertypen.
Te veel stockafbeeldingen
De meeste gratis stock afbeeldingen zie je overal terug. Het zou zonde zijn als jij de uitstraling van jouw website teniet doet door overmatig gebruik van stock photos. Vaak ogen de gratis stockfoto’s ook niet erg professioneel. Het is in veel gevallen beter om een paar tientjes neer te leggen voor het aankopen van stockfoto’s. Of, nog beter, een fotograaf inhuren om professionele foto’s te maken.
Niet proeflezen
Het is zonde als de websitebouwer klakkeloos jouw teksten overneemt. Natuurlijk kost het wat tijd om de teksten één voor één over te lezen, maar dat heb je liever dan spellings- of grammaticafouten in jouw teksten. Elk stuk tekst wil je proeflezen en spoor ook je website bouwer aan om de tekst te controleren.
Niet werken met checklists
“Ach, voor een simpele website heb ik geen checklist nodig. Die bouw ik zo wel even.” Dit is een signaal waarvan jouw nekharen overeind zouden moeten gaan staan. Elke goede website bouwer werkt volgens een bepaalde proces, een bepaalde werkwijze. Elk proces is te vangen in een checklist of stappenplan. Dit biedt houvast, voor zowel de websitebouwer als de klant.
Enkel gericht op trends
Betaalbaar webdesign wilt niet zeggen dat het niet tijdloos hoeft te zijn. Een goede websitebouwer zal zich niet enkel richten op wat nu hip en hot is, hij zal ook letten op tijdloze marketing wetten en onwrikbare design principes. Je kunt wel steeds het nieuwste najagen, maar uiteindelijk wil je een tijdloos meesterwerk.
Geen impact maken met het design
Goedkoop is duurkoop. Zeker als je web designer de plank volledig misslaat. Probeer zeker te besparen op kosten, maar schrap niet de essentiële zaken. Op lange termijn loont het om te investeren in je website. Voor veel potentiële klanten is jouw website het eerste dat ze zien van jouw bedrijf. Je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk.
Betaalbaar webdesign tips
Wil je de kosten van jouw website zo laag mogelijk houden? Volg dan deze praktische tips om kosten te besparen.
Less is more
Websites staan soms bomvol. Elke witruimte wordt opgevuld met tekst of afbeeldingen. Er is hier zelfs een term voor “Horror vacui” van webdesign. Horror vacui betekent vrees voor het lege. Online is er zeker vrees voor lege ruimte. Vaak wordt gedacht dat lege ruimte tevens onbenutte ruimte is, maar dat is niet het geval.
Lege ruimte kan helpen om de focus te verleggen. Om contrast aan te brengen. Om rust te scheppen.
Een goed voorbeeld van een “less is more” aanpak zie je terug in de website van Drink Seriously.
Geen maatwerk
Heb je speciale functies nodig, zoals een reserveringssysteem of een tool waarmee je klant zelf zijn producten kan ontwerpen, reken dan op bijkomende kosten. Vaak moeten dergelijke tools op maat worden gemaakt en dat loopt al snel in de kosten. Gelukkig zijn er ook heel veel tools beschikbaar voor CMS’en zoals WordPress. Liever kies je dus een plug-in die ongeveer hetzelfde doet, in plaats van op-maat gemaakt tools en oplossingen.
Beperk het aantal pagina’s
Kosten besparen op website design is ook mogelijk door het aantal pagina’s dat je gebruikt te beperken. Immers, er zijn dan minder pagina’s waarvoor een design gemaakt hoeft te worden. En er is dus minder programmeerwerk nodig.
Gebruik een bestaand template
Er zijn duizenden templates beschikbaar voor WordPress. Het loont de moeite om eens te bekijken of er wat voor jouw bedrijf tussen zit. Je hoeft dan niet van nul af aan te beginnen. Aanbieders van templates zijn onder andere Elegant Themes en Theme Forest.
Maak een lijst met functies die je wilt op je website
Het opstellen van een lijst met alle functies die je wilt hebben op je website geeft je websitebouwer een handig overzicht. Hij kan dan bovendien vrij snel zien wat wel binnen het budget mogelijk is en wat niet.
Zelf content schrijven
Als je zelf je teksten schrijft kun je ook kosten besparen. Iemand van het marketingbureau waarmee je samenwerkt kan dan mogelijk de teksten nalezen, maar hoeft niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Zo kun je toch weer wat tijd van het project afsnoepen.
Weet wat je wilt
Soms kunnen kaders beperkend werken. Anderzijds kan het ook een creatieve boost geven als je juist binnen bepaalde kaders iets unieks moet opleveren. Als websitebouwers en marketeers houden we van vrijheid. Toch is er niks op tegen als je als klant al een helder beeld hebt van wat je wilt. Bijvoorbeeld, welke kleuren je terug wilt zien op je website en welke teksten je waar wilt hebben. Hierdoor daag je de websitebouwer uit om het beste product op te leveren conform deze eisen.
Betaalbaar webdesign bij Webcrafter
Wil je weten wat jouw website ongeveer gaat kosten? Vraag een vrijblijvende strategiesessie aan waarin we de mogelijkheden voor jouw website bespreken. Tevens overleggen we dan ook wat je (zelf) aan marketing kunt doen. Want het laten maken van je website is stap één, je wilt vervolgens ook klanten genereren. Dat is één van de krachten van Webcrafter; verschillende disciplines onder één dak.
We hopen dat we voor jou aan de slag mogen met een betaalbare website die naamsbekendheid vergroot en klanten weet aan te trekken.