Mode websites, of het nu gaat om webshops of blogs, hebben SEO nodig – net als elke andere website. Wil je met jouw webshop of blog meer mensen bereiken, dan zul je met zoekmachineoptimalisatie aan de slag moeten. SEO optimaliseren is namelijk de beste manier om hogere posities in Google te claimen en behouden
Maar hoe werkt dat, SEO optimaliseren voor fashion en lifestyle websites? Zoals je misschien al aanvoelt is het niet zo eenvoudig. SEO voor mode en lifestyle websites, ook wel fashion SEO genoemd, is net iets anders. Dit is belangrijk om te weten en actie op te ondernemen tijdens het optimaliseren van jouw website voor hogere posities in Google.
In dit blog volgen de handigste tips om jouw mode of lifestyle website hoger in Google te krijgen. Laten we een blik werpen op alle elementen die nodig zijn om met jouw mode website hoger in Google te scoren.
Zoekwoordenonderzoek gericht op trends
Ben je bekend met zoekwoordenonderzoek? Het houdt in dat je op zoek gaat naar interessante woorden voor jouw website, waarop mensen zoeken. Als jij teksten schrijft waar deze woorden in terugkomen, dan maak je kans dat jouw webpage wordt getoond bij een zoekopdracht naar dat woord.
Eén van de belangrijkste lessen als het gaat om zoekwoordenonderzoek is dat je beter long-tail zoekwoorden kunt gebruiken in plaats van short-tail zoekwoorden. Er is minder concurrentie en ze weerspiegelen beter de intentie achter de zoekopdracht. Het is vrij moeilijk om op het short-tail zoekwoord “vrouwen jas” te scoren, dan een long-tail variant, zoals “rode vrouwen jas in aanbieding”.
Een short-tail zoekwoord is een zoekopdracht van 1 tot 2 zoekwoorden. Een long-tail zoekwoord is een zoekopdracht van 3 of meer zoekwoorden.
Ga in de keyword research tool die jij gebruikt daarop op zoek naar het ´laaghangend fruit’: zoek long-tail zoekwoorden waarop veel wordt gezocht en waar weinig concurrentie op zit.
Voor modewebsites geldt er nog een belangrijke SEO regel: ga met de tijd mee. Houd de content op je website actueel en ‘vers’. Zeker in niches zoals mode en lifestyle is het belangrijk om de trends te volgen en daar tijdig op in te spelen. Niets in de mode duurt eeuwig. Het draait allemaal om hetgeen dat momenteel trending is. Dat zal je dus ook terugzien in je marketing en SEO.
Richt je dus zeker op long-tail zoekwoorden die nu populair zijn – of zullen worden. Google Trends is een handig hulpmiddel om dit in kaart te brengen. Ook Pinterest is handig om in de gaten te houden wat er momenteel in de mode-wereld gebeurt.
Veel geoptimaliseerde afbeeldingen
De mode branche leunt zwaar op visuele ondersteuning, logisch ook. Presenteer jezelf met stijl en gebruik afbeeldingen en foto’s van hoge kwaliteit. Er wordt gezegd “kleding maakt de man” – en jouw website maakt indruk!
Gebruik afbeeldingen die echt goed een product weergeven. Dit kost natuurlijk wel iets van de laadsnelheid van je website. Hoe meer content je op een pagina hebt, des te langer het duurt voordat die pagina wordt geladen. Maar ja, je komt er niet omheen dat jouw modeblog of fashion webshop vol staat met fraaie afbeeldingen. Laten we daarom kijken wat je kunt doen om afbeeldingen te optimaliseren.
Hoe optimaliseer je afbeeldingen
Kies allereerst de optimale afmetingen voor de afbeelding. De breedte en de hoogte van een afbeelding beïnvloeden niet alleen de ruimte die ze op een pagina innemen, maar bepalen ook de bestandsgrootte van de afbeelding. Gebruik zodoende geen onnodig grote afbeeldingen.
Sla de afbeelding op in het juiste formaat, vaak zal dit JPEG of PNG zijn.
Upload je afbeeldingen naar TinyPNG. Hier kun je kosteloos afbeeldingen comprimeren, dit wilt zeggen dat de bestandsgrootte toeneemt terwijl de kwaliteit nagenoeg gelijk blijft.
Creëer super-content
Content is king. Elke marketeer weet dat de inhoud van een site uniek en uitstekend moet zijn om hoge posities in Google te krijgen. Maar als we het hebben over mode moet je content extreem goed zijn. De concurrentie in de mode en lifestyle industrie is groot en je moet er echt uitspringen met je content.
Het is tenslotte een flinke uitdaging om te beschrijven hoe je product aanvoelt, hoe comfortabel het zit en hoe jouw klant ervan zal genieten. Maar, dat is precies wat je moet doen! Zorg ervoor dat jouw productteksten zorgen voor enthousiasme. Dit kun je alleen bereiken door afbeeldingen van hoge kwaliteit en een supertekst te combineren.
Het is tenslotte een flinke uitdaging om te beschrijven hoe je product aanvoelt, hoe comfortabel het zit en hoe jouw klant ervan zal genieten. Maar, dat is precies wat je moet doen! Zorg ervoor dat jouw productteksten zorgen voor enthousiasme. Dit kun je alleen bereiken door afbeeldingen van hoge kwaliteit en een supertekst te combineren.
- Benadruk het grootste voordeel van jouw product door het een aantal keer te herhalen.
- Gebruik krachtige woorden die de psychologische behoefte van je klant aanspreken.
- Anticipeer op vragen over jouw product en koppel deze vragen aan productfuncties.
- Gebruik woorden die de zintuigen activeren, denk aan “vloeiend”, “zacht”, “licht”, enzovoorts.
- Gebruik social influence en productbeoordelingen
- Gebruik schaarste.
Plaats producten in categorieën
Eén van de grootste gevaren voor webshops is kannibalisatie van zoekwoorden. Dit houdt in dat twee of meer pagina’s dezelfde zoekwoorden bevatten. De zoekmachines hebben dan een probleem, welke pagina gaan ze voor het zoekwoord laten zien? Welke pagina moet hoger scoren voor het zoekwoord? Jouw website is nu met zichzelf aan het concurreren, in plaats van concurreren met zijn daadwerkelijke concurrenten. Dit beïnvloed de zichtbaarheid van jouw pagina’s in de zoekresultaten. Om dit probleem te verhelpen houden marketeers zich aan het principe: één pagina – één set zoekwoorden, en dus geen overlapping.
eCommerce websites schieten zichzelf soms in de voet door een aparte pagina te maken per product. Soms kan dit makkelijker, stel je verkoop een specifieke schoen in drie verschillende kleuren. In plaats van drie keer het product aan te maken – dus drie verschillende pagina’s, voor elke kleur één – kun je net zo goed één pagina aanmaken en drie verschillende afbeeldingen toevoegen (per kleur één). Men kan dan een keuze maken op die pagina welke kleur schoen ze willen bestellen. Dit is de beste manier om duplicate content tegen te gaan.
Meet gebruikersactiviteit op de website
Is het bijhouden van online sales voldoende om het succes van je website te meten? Je zou denken van wel, maar er is meer.
Je wilt namelijk ook bijhouden hoeveel websitebezoekers je hebt gehad. Stel, het aantal websitebezoekers is heel hoog, maar de omzet valt tegen, dan weet je dat je een conversie probleem hebt. Of stel, je omzet is relatief hoog, maar je hebt weinig traffic, dan weet je dat je meer websiteverkeer moet gaan genereren.
Google Analytics installeren
Stap één is dus het installeren van Google Analytics op jouw website. Je kunt dan je E-Commerce gegevens checken, zoals productprestaties en transacties. E-Commerce bijhouden kun je via deze stappen aanzetten voor jouw webshop:
- Log in bij Google Analytics.2. Klik op Beheerder en navigeer naar de gewenste weergave.
- Klik in de kolom WEERGAVE op Instellingen voor e-commerce.
- Stel E-commerce inschakelen in op AAN.
- Klik op “Opslaan”.
Heatmaps
Een andere manier om nauwkeurig gebruikersactiviteit te meten is door te werken met zogeheten heatmaps. Je kunt dan per pagina zien waar mensen met hun muis overheen scrollen en waarop ze klikken. Een heatmap generator genereert als het ware een screenshot van jouw webpagina’s. Vlekken vertegenwoordigen muisklikken en hoe donkerder de kleur, hoe meer er geklikt wordt (de visuele weergave van kliks kan verschillen per tool).
Een van de bekendste tools hiervoor is CrazyEgg. Deze tool biedt handige inzichten die je niet uit Google Analytics kunt halen. Beiden tools geven inzicht in gebruikersactiviteit, maar beiden tools doen dit ieder op verschillende manieren. Als je jouw conversiepercentages wilt verhogen is het cruciaal dat je data-inzichten benut en jouw conversieratio verbetert.
Linken, linken en nog meer linken
Zoekmachines maken gebruik van zogeheten bots die ‘spiders’ of ‘crawlers’ worden genoemd. Deze crawlers struinen alle pagina’s af om de informatie te scannen en deze zichtbaar te maken in de zoekmachines. Via interne links zorg je ervoor dat een crawler van een pagina naar een andere pagina kan. Een pagina waar niet naar gelinkt wordt is een pagina die onbereikbaar is voor de crawlers en daarom kan deze niet worden opgenomen in de index van Google. Een pagina die niet in Google staat kan vervolgens ook niet door jouw potentiële klant worden gevonden…
De links zijn natuurlijk niet alleen voor de bots van Google, ook jouw websitebezoekers moeten makkelijk door je site kunnen navigeren. Houd daarbij rekening met het plannen van je site architectuur. Idealiter is elke pagina vindbaar met maximaal drie klikken vanaf je homepage. Met een fashion webshop heb je misschien de neiging om producten in allerlei subcategorieën te plaatsen. Houd het simpel en zorg dat producten makkelijk te vinden zijn.
Doe aan linkbuilding
Tot op de dag van vandaag blijven backlinks een enorm belangrijke factor voor SEO. Een backlink is een link van een andere websites naar jouw website. Elke link naar jouw website kun je zien als een soort stem; des te meer stemmen je hebt, des te hoger je kunt scoren in Google. Als je wilt dat jouw modewebsite hoogt scoort is het dus cruciaal dat je aan de slag gaat met zogeheten linkbuilding om extra backlinks te generen. Je hebt dan links nodig van andere mode-gerelateerde websites. Een backlink is namelijk enkel waardevol als deze direct of indirect gerelateerd is aan jouw branche en website.
Linkbuilding begint met het maken van content die de moeite waard is om naar te linken. Als je geen waardevolle content maakt, zul je snel zien dat je geen hogere posities in Google weet te claimen. Om ervoor te zorgen dat je een link krijgt van andermans website is het wel aan te raden dat hier iets tegenover staat, mits het conform de richtlijnen van de Webmasters van Google is.
Hier enkele tips om meer backlinks te genereren:
- Neem contact op met modebloggers. Als jij mode-artikelen verkoopt zijn de lezers van dergelijke blogs zeker geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt. Je kunt dus een mooie boost aan je sales geven door op deze manier meer mensen te bereiken.
- Interview iemand uit de mode-industrie, zoals een beroemdheid of ontwerper. Een interview met een belangrijk persoon kan behoorlijk helpen om meer zichtbaarheid te krijgen. Een interview is een perfecte manier om meer inkomende links te krijgen.
- Organiseer een offline evenement. Mond-tot-mond reclame en branding zijn krachtige manieren om via de offline wereld de online wereld te versterken. Als meer mensen offline over je praten, is de kans groot dat ze dit ook online doen. De kans is groot dat jouw offline evenement wordt genoemd door mode-bloggers (zie punt 1).
Linkbuilding is niet iets wat je ‘er even’ bij doet. In veel industrieën hangt jouw SEO-succes af van je mate van autoriteit. Dit wordt veelal uitgedrukt middels backlinks. Begin dus met het uitbouwen van jouw backlinkprofiel en zorg voor meer links naar jouw website.