Een full service marketing bureau kan alle marketingvraagstukken van een bedrijf voor zijn rekening nemen. Denk hierbij aan alle taken als zoals marketing strategie, planning en productie.
Wanneer je een full service marketing bureau nodig hebt
De meeste bedrijven zijn begonnen door ondernemers die doen waar zij goed in zijn. Niet altijd is dat het uitvoeren van marketing. Het inschakelen van een full service marketing bureau kan dan een goede aanwinst zijn. Het bureau kan alle marketingvraagstukken uitvoeren, van strategie tot implementatie.
Als je merkt dat het jezelf of jouw team teveel tijd kost om de marketing uit te voeren is het handig om op te schalen met een freelancer. Zeker in het begin kan een freelancer, of team van freelancers, uitkomst bieden en je marketing naar een hoger niveau tillen.
Voor grotere bedrijven biedt een full service marketing bureau uitkomst. In tegenstelling tot het werken met een freelancer loop je minder risico als onverhoopt de freelancer verhindert is om te werken, zoals door ziekte of een ongeval. Jouw marketingactiviteiten gaan dan gewoon door.
Je bespaart veel tijd door een externe partij in te schakelen die jou ontzorgt. Zo kan een ieder doen waar hij goed in is.
Selecteren van een full service marketing bureau
Bij de selectie van een bureau voor jouw bedrijf is het handig om de volgende vragen te stellen:
- Welke diensten biedt het bureau?
- Op welk gebied van marketing kan het bureau de meeste waarde toevoegen?
- Hoe is de eigen marketing van het bureau?
- Wat is het tarief van dit bureau?
- Hoe werkt het bureau samen met het eigen team?
- Wie zal het belangrijkste aanspreekpunt zijn?
- Zijn er referenties in vergelijkbare industrieën?
Online marketing bureau versus full service marketing bureau
Handig om te weten; er zit wel degelijk verschil tussen een online marketing bureau en een full service marketing bureau. Een online marketing bureau houdt zich enkel bezig met online marketing diensten. Website ontwikkeling en onderhoud is iets wat een online marketing bureau niet doet. Een full service marketing bureau daarentegen neemt ook web development en support voor zijn rekening. Dit is handig om je van bewust te zijn.
Wellicht geef je de voorkeur aan één partij die alles kan, zodat je één aanspreekpunt hebt. Of je kiest juist voor verschillende partijen, met ieder zijn eigen expertise.
Zo vind je het beste full service marketing bureau
Als je het beste full service bureau wilt vinden zul je rekening moeten houden met een aantal zaken, namelijk:
- Creativiteit
- Strategie
- Communicatie
- Productie
- Analytics
Laten we elk van deze aspecten nader onder de loep leggen.
Creativiteit
Soms is een frisse wind hetgeen dat je bedrijf nodig heeft. Een ander paar ogen ziet andere kansen dan jij. Een nieuwkomer ziet vast onbenutte kansen en mogelijkheden die je zelf over het hoofd ziet. Dat is ook logisch, want jij zit al jaren in het vak. Wat voor jou vanzelfsprekend is, is dat voor een leek niet – en dat geeft mogelijkheden.
Creativiteit is voor veel bedrijfseigenaren, maar ook marketing managers, een lastig punt. Je hebt niet de tijd om een ludieke actie uit te denken. Een bureau kan dit wel. Zij doen dit dag in, dag uit. Ik ben van mening dat iedereen kan leren om creatief te denken, maar de een gaat het makkelijker af dan de ander. Waarom moeilijk doen als je dus ook creativiteit kunt inhuren?
Om de creativiteit van een bureau te toetsen check je hun copywriting, grafisch ontwerp en branding.
Strategie
Goede marketing staat of valt met de onderliggende strategie. Een goed full service marketing bureau zou uitmuntend moeten zijn in het opstellen van strategische plannen voor het vermarkten van jouw producten of diensten. Het is belangrijk dat het bureau concurrentieonderzoeken en marktanalyses kan maken om tot een goede positionering en marketing boodschap te komen.
Communicatie
Niet is zo vervelend als samenwerken met een externe partij die je niet kunt bereiken bij vragen. Voordat je gaat samenwerken met een bureau is het aan te raden om te vragen met wie je hoofdzakelijk contact zult hebben en hoe je contact zult hebben met diegene. Ook is het handig om vooraf af te spreken hoe frequent rapportages worden gedeeld. Regelmatig evalueren is noodzakelijk om optimale resultaten te behalen.
Productie
Naast uitmuntende communicatie vaardigheden en strategische skills moet het bureau natuurlijk kunnen implementeren. Ze moeten content produceren, designs maken en campagnes opzetten. Kijk vooral naar het marketingmateriaal van het bureau en haar klanten om een goed beeld te krijgen van de content creatie vaardigheden van het bureau.
Bekijk de websites van hun klanten, scan hun content en werp een blik op hun social media kanalen. Dit geeft in grote lijnen een goed beeld van de productiemogelijkheden van het marketing bureau.
Analytics
Idealiter kan het bureau rapportages aanleveren wanneer daarom wordt gevraagd. Als de Return on Investment van de marketinginspanningen duidelijk is weet je dat jouw marketing budget goed is besteed en zich terugverdient. Dat is immers de hoofdreden om een full service marketing bureau in te schakelen. Je mag van een bureau verwachten dat zij de juiste tools hebben om diverse rapportages uit te draaien.
Het juiste full service marketing bureau vinden voor jouw bedrijf
Als je weet wat je wilt wordt het al een stuk makkelijker om het juiste bureau te vinden. Wat zijn je marketingdoelstellingen? Welke kanalen en middelen denk je daarvoor nodig te hebben? Wat is je maandelijkse marketing budget? Wat is jouw visie voor de toekomst van het bedrijf?