Oorzaken van lage open rates
Heb je te maken met lagen open rates voor de mails die je verstuurd? Dit is mogelijk te wijten aan:
- Je verstuurt teveel, of te weinig, e-mails
- De onderwerpregels van je mails grijpen niet de aandacht
- Je segmenteert je mailings niet, je stuurt al je abonnees dezelfde boodschap

Open rate verbeteren
Als eerste kan ik je aanraden om betere onderwerpregels te schrijven. Zorg dat deze de aandacht grijpen van de ontvanger. Het is net als een koptekst in een advertentie, die moet aansporen om verder te lezen.
Het enige doel dat de onderwerpregel heeft is mensen aansporen om verder te lezen. Als ze eenmaal de mail hebben geopend is het de taak aan de verdere inhoud van de mail om de lezer aan te sporen te blijven lezen.
Het begint dus allemaal met een goede onderwerpregel. Wat goed werkt zijn onderwerpen die de nieuwsgierigheid prikkelen, zonder misleidend te zijn.
Enige tijd geleden kreeg ik deze mail van Aartjan van Erkel, met als onderwerp “Graven tussen de kussens van de bank”.
Aartjan is internet copywriter, trainer, professioneel spreker en auteur van twee bestsellers – en da’s niet voor niks! Ik was toch wel erg benieuwd waar deze mail over ging, aangezien hij normaliter schrijft over schrijven voor internet. Zo weet hij altijd op leuke wijze mijn aandacht te grijpen, zonder misleidend te zijn. Hij weet als geen ander een leuk bruggetje te maken tussen het onderwerp en zijn kernboodschap in de e-mail.
Oefening
De volgende keer dat je een onderwerp gaat bedenken voor je nieuwsbrief, schrijf dan tenminste 10 verschillende onderwerpen op en kies daarvan de beste. Tijd om jouw creatieve brein aan het werk te zetten!