Wat is open rate? + tips om te verhogen| Webcrafter

Wat is open rate? + tips om open rate te verbeteren

De open rate is het percentage van het totaal aantal nieuwsbriefabonnees dat jouw e-mail campagne heeft geopend. De open ratio zal variëren afhankelijk van de je onderwerp en de relevantie van jouw mail voor de lezer. Gemiddeld genomen is een goede open ratio 20% tot 40%.

Stel, je hebt een 50% open rate, dat betekent dat voor elke 100 mails die aankomen in een inbox er 50 worden geopend.

Gemiddelde Open Rate per branche

Ben je benieuwd of jij beter – of slechter – scoort dan het gemiddelde in jouw branche? Zoek het snel op via de onderstaande tabel.

Branche Open rate gemiddelde
Kunst & Entertainment 47%
Automotive 35%
Schoonheid & Fitness 40%
Biotech 37%
Zakelijk & Industrieel 41%
Software 28%
Computers & Elektronica 35%
Bouw 45%
Design & Development 39%
Event Organisatie 35%
Financieel 40%
Gezondheidszorg 33%
Horeca 40%
HR 44%
IT 38%
Verzekeringen 38%
Internet & Telecom 40%
Banen & Educatie 32%
Overheid 44%
Management Consultancy 40%
Marketing & Advertising 25%
Media 32%
Non-profit 28%
Professionele training & coaching 36%
PR & Communicatie 28%
Vastgoed 42%
Winkelen 41%
Reizen 28%

Oorzaken van lage open rates

Heb je te maken met lagen open rates voor de mails die je verstuurd? Dit is mogelijk te wijten aan:

  • Je verstuurt teveel, of te weinig, e-mails
  • De onderwerpregels van je mails grijpen niet de aandacht
  • Je segmenteert je mailings niet, je stuurt al je abonnees dezelfde boodschap

Wat is open rate? + tips om open rate te verbeteren

Open rate verbeteren

Als eerste kan ik je aanraden om betere onderwerpregels te schrijven. Zorg dat deze de aandacht grijpen van de ontvanger. Het is net als een koptekst in een advertentie, die moet aansporen om verder te lezen.

Het enige doel dat de onderwerpregel heeft is mensen aansporen om verder te lezen. Als ze eenmaal de mail hebben geopend is het de taak aan de verdere inhoud van de mail om de lezer aan te sporen te blijven lezen.

Het begint dus allemaal met een goede onderwerpregel. Wat goed werkt zijn onderwerpen die de nieuwsgierigheid prikkelen, zonder misleidend te zijn.

Enige tijd geleden kreeg ik deze mail van Aartjan van Erkel, met als onderwerp “Graven tussen de kussens van de bank”.  

Aartjan is internet copywriter, trainer, professioneel spreker en auteur van twee bestsellers – en da’s niet voor niks! Ik was toch wel erg benieuwd waar deze mail over ging, aangezien hij normaliter schrijft over schrijven voor internet. Zo weet hij altijd op leuke wijze mijn aandacht te grijpen, zonder misleidend te zijn. Hij weet als geen ander een leuk bruggetje te maken tussen het onderwerp en zijn kernboodschap in de e-mail.

Oefening
De volgende keer dat je een onderwerp gaat bedenken voor je nieuwsbrief, schrijf dan tenminste 10 verschillende onderwerpen op en kies daarvan de beste. Tijd om jouw creatieve brein aan het werk te zetten!




Leave a Reply

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url


    NEEM CONTACT OP