Wat betekent click through rate? | Webcrafter

Wat betekent click through rate?

Click Through Rate (CTR) is de verhouding gebruikers die op een specifieke link klikken en het totale aantal gebruikers dat de pagina, e-mail of advertentie ziet. Hoe meer mensen klikken, des te hoger je Click Through Rate, ook wel doorklikratio genoemd. CTR wordt vaak gebruikt om het succes van digitale marketing campagnes te meten.

Wat CTR wel en niet meet

Het is belangrijk om te weten wat je met Click Through Rate wel en niet kunt meten. Met de doorklikratio meet je het percentage mensen dat bijvoorbeeld op een advertentie klikt om vervolgens op een landingspagina te landen. Het meet niet de mensen die niet hebben geklikt, maar later alsnog op je website zijn beland.

CTR wordt gebruikt voor het berekenen van het percentage mensen dat klikt op een link in een pagina, advertentie, e-mail, enzovoorts. Zodoende is er dus ook niet één tip die gegarandeerd werkt om de doorklikratio te verhogen, want dit is sterk afhankelijk van het medium.

Soms kan de doorklikratio zelfs misleidend zijn. Stel je hebt een hele goede advertentie, hij prikkelt en maakt mensen nieuwsgierig. Dus veel mensen klikken op de online advertentie. Ze komen dan op een pagina waar ze een aankoop kunnen doen. Daar hebben ze geen interesse in, ze waren enkel nieuwsgierig. Je Click Through Rate is erg hoog voor deze campagne, er zijn veel nieuwsgierige mensen die klikken, maar slechts weinig daarvan kopen. Je conversieratio valt dus tegen.

Wat betekent click through rate?

Wat is een goede CTR?

Je wilt vast weten wat een goede doorklikratio is. Helaas kan hier geen eenduidig antwoord op worden gegeven. Het is namelijk afhankelijk van diverse factoren.

CTR is gerelateerd aan:

  • Jouw branche
  • De locatie van de link (in een pagina, email of advertentie?)
  • Aan wie je de link laat zien (mensen die je niet kennen, bestaande klanten?)

Sommige Google Ads campagnes kunnen doorklikratio’s van 10% of meer hebben, als iemand bijvoorbeeld zoekt op een specifiek merk of product dat jij aanbiedt. Tegelijkertijd kan het ook zo zijn dat je advertenties hebt met een CTR van minder dan 1%.

Click Through Rate verhogen

Zoals gezegd zijn er geen vaste regels of stappen om je doorklikratio te verbeteren. Wel kan ik je aanraden om de context rondom de link en de bestemmingspagina (die men te zien krijgt als ze klikken) congruent te maken. Dat wilt zeggen; zorg dat mensen te zien krijgen wat ze verwachten. Zorg voor een match tussen je advertentie en de landingspagina. Zorg voor een match tussen de inhoud van je mail en de pagina die men te zien krijgt als ze op de link klikken. Zorg dat het één geheel is en naadloos in elkaar overloopt. Te vaak maken ondernemers de fout om niet congruent te zijn; de advertentie sluit dan niet aan bij de landingspagina. Je kunt dan veel clicks krijgen, maar men ‘schrikt’ en ze klikken weg. Dit komt omdat de landingspagina niet bij de verwachtingen aansluit.

Staar je niet blind op de Click Through Rate, richt je ook op de conversieratio. Want clickers zijn nog geen klanten 😉.




Leave a Reply

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url


NEEM CONTACT OP