Bovenstaande was meer strategisch, laten we nu concreter kijken welke tools je nodig gaat hebben om dit te realiseren. Daarnaast zijn er ook een aantal quick wins die je relatief makkelijk kunt doorvoeren, denk maar eens aan het aanbieden van upsells (zie #3 hieronder).
1. Voeg een Orderbump toe
Upsells. Downsells. Cross-sells. Je kent ze mogelijk wel. Wat je denk ik nog niet kent is de zogeheten orderbump. Je hebt het vast wel eens gezien, zo’n vinkje dat vraagt of je voor X bedrag ook gelijk product Y aan jouw order wilt toevoegen. Dit bericht zie je dan in de pagina van het winkelmandje. Dit noemen ze dus een orderbump, omdat je als het ware dit aan de primaire order vastplakt.
Een handige plug-in om dit zelf te realiseren is Upsell Order Bump Offer for WooCommerce.
Voorbeelden van orderbump:
- Bij een trouwjurk matchende hakken aanbieden
- Bij een blazer een passende stropdas aanbieden
- Bij een online marketing training een complementair audioboek aanbieden
- Bij een vissenkom een waterfilter aanbieden
Idealiter is een orderbump goedkoper dan het product dat de persoon in zijn winkelmandje heeft, dit maakt logischerwijs de drempel om het product óók aan te schaffen lager.
2. Meer inzicht in jouw orders met MonsterInsights
Meten is weten. Zeker als je webshopeigenaar is het cruciaal dat je weet wat er gebeurt in jouw webshop. Gelukkig is dat mogelijk met MonsterInsights. Dit is mogelijk de beste Google Analytics plugin voor WordPress webshops met WooCommerce. In deze plug-in zit namelijk enhanced eCommerce tracking, zodat je eenvoudig jouw eCommerce data kunt inlezen.
In tegenstelling tot Google Analytics rapportages is MonsterInsights erg gebruiksvriendelijk en makkelijk om te interpreteren. Zo kun je met gemak data-driven keuzes maken en hoef je niet langer enkel op onderbuikgevoel af te gaan.
Met MonsterInsights vind je in een handomdraai jouw meest bekeken producten en kun je dus productpagina’s optimaliseren, waar nodig.
3. Voeg Upsells toe
Naast gebruiken van orderbumps (#1) kan ik elke webshop aanraden om te werken met upsells. Bij een orderbump is hetgeen dat je aanbied veelal goedkoper dan het product wat in het winkelwagentje zit, bij een upsell is dat net andersom: het nieuwe aanbod is duurder dan hetgeen al in het winkelmandje zit.
Een plug-in die het mogelijk maakt om te werken met upsells is Upsell for WooCommerce. Hiermee kun je producten aanbieden die duurder of uitgebreider zijn dan hetgeen de klant van plan was om te kopen.
Voorbeelden van upsells:
- Iemand ‘plaatst’ een gaming laptop in zijn winkelmandje, jij toont een nog snellere gaming laptop
- Iemand voegt kattenbrokken toe aan de winkelwagen, jij toont kattenbrokken van een premium merk
- Iemand voegt een stoel toe in zijn winkelwagen, jij toont de bijbehorende eettafel
4. Integreer systemen met Zapier (Oké, dit is geen plug-in)
Dit is eigenlijk een beetje sprokkelen, want Zapier is geen plug-in – maar wel héél handig!
Eén van de tools waar ik de afgelopen jaren echt verknocht aan ben geraakt is Zapier. Je kunt er heel eenvoudig diverse processen door automatiseren. De tool werkt met tientallen andere tools samen, zodat je makkelijk koppeling kunt leggen. Dit bespaart je veel werk en tijd!
Zo kun je eenvoudig Mailchimp, Google Sheets en tal van andere tools koppelen aan WooCommerce.
5. OptinMonster voor meer leads
Zoals we al eerder bespraken is het essentieel dat je jouw e-maillijst gaat laten groeien. Je kunt dit doen door te werken met gratis weggevers. Ten tijde dat ik dit blog schrijf werken we bij Webcrafter bijvoorbeeld met gratis marketing gidsen. Iemand die meer wilt weten over SEO of conversie zal mogelijk deze gidsen downloaden en is dus potentieel een interessant klant. Om de gidsen te downloaden hoeft iemand alleen zijn naam en e-mailadres in te vullen. Vervolgens sturen we (geautomatiseerd) om de paar dagen mails met handige tips over gerelateerde onderwerpen. Ook vragen we of de persoon interesse heeft in een geheel vrijblijvend marketing consult, waarin we samen bekijken welke winst er te behalen valt door online marketing toe te passen of aan te scherpen. Geheel gratis! Dit is een perfecte manier om te laten zien aan potentiële klanten dat we ervaring en kennis hebben, dus logischerwijs levert dit veel nieuwe klanten op. Tegelijkertijd geeft het ons de kans om te zien of dit een klant is die goed bij ons past, het is dus de perfecte manier om te zien of er een match is.
Voor jouw webshop zul je mogelijk geen gratis consult aanbieden (tenzij je in de fashion branche zit, denk aan een gratis stijladvies), dus moet je wat anders doen. Zelf ben ik groot fan van gratis eBooks: ze zijn makkelijk te consumeren, relatief makkelijk te maken en gratis te verspreiden.
Als je een gratis weggever hebt gemaakt (zoals een eBook) heb je enkel nog een landingspage nodig waar men deze kan aanvragen. Dit is simpelweg een pagina met een formulier (naam en e-mailadres) wat men invult in ruil voor jouw gratis weggever.
Vervolgens wil je jouw gratis weggever onder de aandacht brengen, dan komt OptinMonster aan bod. Hiermee kun je eenvoudig subtiele (!) pop-ups maken om jouw gratis weggever op jouw site mee te promoten.
Met TrustPulse kun je eenvoudig aan potentiële klanten laten zien wat er realtime wordt gekocht.
"It's easy to convince people to take action when they see other real people doing the same thing. TrustPulse simply works and the results speak for themselves." – Jared Atchinson, Co-Founder at WPForms
Als het op overtuigen aankomt liet Robert Cialdini al weten dat social bewijslast één van de meest krachtige overtuigingsmethoden is. Als men ziet wat anderen kopen, zijn ze zelf ook eerder geneigd om dat product te kopen. Denk maar eens aan reviews en producten aangemerkt met “meest gekozen” of “beste keuze”. We noemen dit ook wel sociaal proof, en het werkt.
7. Ga de dialoog aan met live chat
Als laatste conversiemiddel kun je live chat inzetten. Nu moet ik er wel bij zeggen dat dit enkel zin heeft als iemand ook daadwerkelijk het grootste gedeelte van de (werk)dag de live chat kan bemannen.
Een livechat functie maakt het mogelijk voor potentiële klanten om nog even snel een vraag te stellen als ze ergens over twijfelen of specifieke productinformatie zoeken.
Plug-ins die het mogelijk maken om live chat te integreren binnen jouw wordpress webshop zijn LiveChat en Tawk.to.