3 beste SEO strategieën die Google beloont

3 beste SEO strategieen die Google beloont-webcrafter

Wie wilt er nou geen gratis websitebezoekers?

Met de beste SEO strategieën kun je ‘gratis’ websitebezoekers genereren. Ik zet gratis niet voor niets tussen aanhalingstekens, want het kost je wel wat. Namelijk, tijd en moeite.

Wie hoger in Google wilt komen te staan heeft een gedegen SEO strategie nodig. Online vind je vaak van allerlei SEO tactieken, denk hierbij aan:

  • Schrijf voor zoekwoorden waarop veel wordt gezocht,
  • Optimaliseer je pagina’s, denk aan title tags en meta-descriptions,
  • Optimaliseer je afbeeldingen voor Google,
  • Maak je website mobile responsive,
  • Zorg voor een goede usablity van jouw website.

Afzonderlijk kunnen deze zaken zeker helpen, maar het is niet echt een strategie te noemen. Daarom deel ik in dit artikel 3 afzonderlijke SEO strategieën die je zelfs zou kunnen combineren tot één SEO super-strategie!

Waarom is een SEO strategie belangrijk?

Ieder bedrijf dat serieus aan de slag wilt met online marketing kan niet zonder SEO. SEO staat overigens voor zoekmachineoptimalisatie. Dat houdt in dat je jouw website geschikt maakt voor zoekmachines. Maar wat houdt dat eigenlijk in?

Het doel van de zoekmachine van Google is om het beste resultaat te tonen aan haar gebruikers. Zoekt iemand dus naar ‘seo strategieën’ dan wilt Google de pagina laten zien die het beste resultaat geeft voor deze zoekopdracht. Welk resultaat zou iemand willen die naar dit zoekwoord zoekt? Dat noemen we de zoekintentie. Je hebt verschillende zoekintenties, van informatie vergaren tot aan aankoop-gerichte zoekintentie. In het geval van ‘seo strategieën’ is waarschijnlijk sprake van een informatie-intentie. Dus, Google wilt de beste pagina bovenaan zitten die de meeste informatie geeft.

Signalen die aangeven dat de pagina het niet verdient om bovenaan in Google te staan zijn:

  • Veel websitebezoekers die de site snel wegklikken (bouncen),
  • Website is niet geschikt voor mobiel,
  • Website is traag,
  • Website is niet geoptimaliseerd voor Google (geen ingevulde meta-omschrijvingen en title tags),
  • Weinig links naar de website,
  • Etc.

Zoals je ziet komen hier dus ook veel van die SEO tactieken vandaan. Je moet deze dingen op orde hebben wil je hoger in Google kunnen scoren.

Met een goede SEO strategie ben je ervan verzekert dat deze onderdelen in orde zijn en je dus extra website verkeer kunt aantrekken. Dit zijn website bezoekers die er bovendien voor kíezen om naar jouw website te gaan. Je hoeft ze niet te overtuigen via een advertentie. Ze komen zelf naar jouw website toe. Dit noemen we ook wel pull marketing, omdat ze als het ware potentiële klanten naar je toe trekt. Later in dit artikel kom ik hier uitgebreider op terug, het is namelijk sterk verbonden met content marketing.

Welke SEO strategieën zijn er?

In grote lijnen zijn er een aantal SEO strategieën, die ga ik zo met je delen. Maar, net als andere (online) marketing strategieën is het niet een kwestie van een strategie klakkeloos overnemen voor jouw bedrijf.

Een goede SEO strategie is toegespitst op jouw bedrijf. Misschien ga je aan de slag met de content marketing aanpak, dat is goed. Maar je moet wel kijken welke vorm van content het beste bij jouw bedrijf past: tekst (kennisbank of blog) of bijvoorbeeld video?

Kan ik zelf mijn SEO strategie uitvoeren?

Ben je een ZZP’er? Heb je een eigen marketing team, of op z’n minst een SEO specialist of tekstschrijver?

Als je een team hebt (of zelf voldoende know-how en tijd hebt) dan kun je mogelijk in-house de SEO strategie voor jouw bedrijf uitvoeren. Wel zou ik het aanraden om extern een SEO strategie te laten uitwerken, op die manier ben je er zeker van dat de strategie is gebaseerd op de laatste inzichten en strategieën. Als je jouw aangeleverde SEO strategie begrijpt kun je zeker (delen ervan) zelf uitvoeren, denk aan het schrijven van content, of het benaderen van andere bedrijven voor guest blogs (hierover later in dit artikel meer).

Een SEO strategie is wel redelijk complex. Er komt veel bij kijken. Heb je dus zelf niet heel veel kennis van de online marketing en SEO wereld of heb je niet voldoende tijd om hier elke dag mee bezig te zijn, dan is SEO uitbesteden mogelijk voor jou een betere optie.

Wat kosten de beste SEO strategieën?

De kosten voor het uitdenken en uitvoeren van een SEO strategie lopen erg uiteen. Uit onderzoek van Moz (2012) bleek dat er gemiddeld genomen drie prijsmodellen zijn die SEO bureaus hanteren:

  • Per uur: gemiddeld tussen de €48 en €180 per uur
  • Per maand: gemiddeld tussen de €180 en €4500 per maand
  • Per project: gemiddeld tussen de €450 en €9000 per project

De prijs van zoekmachine optimalisatie is afhankelijk van de expertise van het SEO-bureau, de grootte, complexiteit en moeilijkheidsgraad van het project.

SEO Craft is ons product voor het uitwerken en implementeren van de SEO strategie voor jouw bedrijf. Zelf hanteren we voor SEO Craft een vast bedrag per maand, zodat je altijd weet waar je aan toe bent. Overigens werken we niet met contracten, je zit nergens aan vast. Zelf beslis je aan het einde van de maand of je wilt ‘verlengen’.

De 3 beste SEO strategieën

Laten we nu gaan kijken naar de beste SEO strategieën die Google zeker weten gaat belonen met hogere posities in Google.

On-page optimalisatie SEO strategie

Title tags, meta-omschrijvingen, on-page ranking factoren…

Deze termen heb je waarschijnlijk al eens voorbij horen komen. Ze gaan allemaal over zaken die betrekking hebben op de pagina-inhoud. Zo wil je dat elke pagina (met uitzondering van je homepage en contact pagina) geoptimaliseerd zijn voor een zoekwoord. Stel, je bent een loodgieter en je hebt een ‘diensten’-pagina, dan is het optimale zoekwoord wellicht “loodgieter diensten”.

Je wilt de pagina dan voor dat zoekwoord gaan optimaliseren. Dit doe je door het zoekwoord op te nemen in:

  • De titel van de pagina,
  • de title tag van die pagina,
  • de meta-omschrijving van de pagina (optioneel),
  • mogelijk in de eerste alinea,
  • een paar keer in lopende tekst of tussenkoppen op de pagina,
  • minstens één afbeelding die de alt tag die het zoekwoord bevat.

Dit is de title-tag van een pagina, dus de titel die je in Google ziet.

Dit is de meta-omschrijving van een pagina, dus de omschrijving die je in Google ziet:

Het is belangrijk om de title tag en meta-omschrijving te optimaliseren, mede omdat dit de teksten zijn die men in Google als eerste ziet. Als deze teksten aansporen om door te klikken genereer je mogelijk een extra websitebezoeker. Zijn de teksten slordig geschreven en sporen ze niet aan om door te klikken, dan kun je hoog staan in Google, maar de kans is alsnog groot dat een groot deel van de website bezoekers niet op jouw link klikt (waardoor je op termijn weer zult dalen).

Ook afbeeldingen kun je optimaliseren voor Google. Dit doe je door een omschrijving in te vullen in het alt tag veld. Het algoritme van Google kan natuurlijk niet letterlijk zien, dus hij moet de omschrijving lezen om te weten waar de afbeelding over gaat. Als je een aantal keer het belangrijke zoekwoord op de pagina hebt vermeld, heeft Google een goed beeld van de context van die pagina.

Overigens is het vermelden van het zoekwoord op de pagina minder belangrijk dan jaren geleden. Toen was het nog zinvol om de pagina vol te zetten met het zoekwoord (ook wel keyword stuffing genoemd). Vandaag de dag is het algoritme van Google slim genoeg om hier doorheen te prikken. Het algoritme kijkt bovendien meer naar de context van de website en de pagina’s, op basis daarvan beslist het op welke positie jouw pagina wordt getoond.

Je wilt dus elke pagina van jouw website optimaliseren voor een zoekwoord. Dit is dus één van de SEO strategieën, we noemen dit ook wel de On-Page optimalisatie strategie. Het is heel eerlijk gezegd misschien geen volledige strategie, het is meer een tactiek. Zelf zou ik namelijk altijd nog één stap verder gaan en na deze strategie starten met een content marketing aanpak.

Content marketing SEO strategie

Net had ik het al even over pull marketing. Een andere benaming hiervoor is inbound marketing. Zoals je wellicht nog wel weet draait het om het aantrekken van potentiële klanten naar jouw website. Dit is volgens velen dé toekomst van online marketing. Marketing legende Seth Godin benoemde het ook al in zijn boek Permission Marketing (2006). Doordat er (online) zoveel advertenties zijn verliest elke advertentie een deel van zijn kracht. Door de overvloed aan advertenties valt één enkele advertentie niet op tussen de massa. Je zou kunnen zeggen dat je door de bomen het bos niet meer ziet 😉. Online adverteren werkt overigens nog wel, maar niet meer zoals tien jaar geleden. De shift naar inbound marketing is al reeds begonnen en zal vermoedelijk alleen nog maar verder toenemen.

Inbound marketing, of pull marketing, draait om het maken en verspreiden van waardevolle content. Men zoekt naar informatie, dus ze zoeken zelf naar jouw content. Dat is heel wat anders dan het oude model dat gebaseerd is op advertenties om jouw boodschap onder de neus van potentiële klanten te schuiven.

Content kan diverse vormen hebben, zoals tekst, video, audio of visuals. Denk dus aan blog-artikelen, YouTube video’s, podcasts of infographics. Marketing die draait om het creëren van toffe content, met als doel nieuwe klanten te werven, noemen we content marketing.

Waarom content marketing en SEO beste vriendjes zijn

Het zal je dan ook niet verbazen dat SEO en content marketing dikke vrienden zijn. De één versterkt de ander. Als je weet waar men naar zoekt, kun jij datgene maken dat men zoekt. Enkele jaren geleden ben ik begonnen met de website StressPro. Ik schreef wekelijks over onderwerpen die met stress, mindfulness en time management te maken hadden. Het duurde even, maar inmiddels heb ik tussen de 5000 en 7000 unieke bezoekers per maand, via Google. Dat is de kracht van content marketing. Als je zoekt op een symptoom van stress is de kans groot dat je mijn website voorbij ziet komen. Dit zorgt voor zichtbaarheid en herkenbaarheid (hé, daar heb je die website weer). Ook dat heeft weer met marketing te maken, namelijk de kracht van herhaling. Gemiddeld genomen wordt gezegd dat je een boodschap 7x moet horen voordat je hem aanneemt. Als je dus een aantal keer jouw bedrijf, via Google, kunt tonen aan een potentiële klant help je daaraan bij.

Starten met content marketing

Omwille van de lengte van dit artikel kan ik hier niet de gehele aanpak voor een content marketing strategie uitleggen, ik verwijs je daarvoor graag door naar het afzonderlijke artikel dat ik over dit onderwerp heb geschreven. Wel deel ik graag de stappen in grote lijnen met je:

  1. Doe zoekwoordenonderzoek om belangrijke content kansen voor jouw bedrijf in kaart te brengen.
  2. Maak een blog- of kennisbank-sectie aan op jouw website.
  3. Schrijf een blog- of kennisbank-artikel voor een zoekwoord dat je hebt gevonden in stap
  4. Plaats het artikel in het blog of kennisbank op jouw website.
  5. Herhaal stap 1 t/tm 4 voor de andere zoekwoorden.

Klinkt zo simpel, he?

Het lastige is alleen dat je wel moet weten op welke zoektermen je gevonden kunt gaan worden. “zoekmachineoptimalisatie” is een zoekwoord waar veel naar gezocht wordt, zo’n 2400x per maand, maar er zijn ook aardig wat concurrenten die je niet makkelijk zult verslaan voor dit zoekwoord. Je kunt je in stap 1 (zoekwoordenonderzoek) dus in het begin het beste richten op long-tail zoekwoorden, dat zijn zoekopdrachten die bestaan uit 3 of meer zoekwoorden, zoals zoekmachine optimalisatie voor webshops of SEO uitbesteden aan beste SEO bureau. Over het algemeen zoeken er minder mensen naar zulke lange zoekopdrachten, het voordeel daarvan is dat de concurrentie ook een stuk lager is.

Linkbuilding SEO strategie

Als je een stuk of 10 artikelen hebt kun je gaan nadenken om de laatste SEO strategie te gaan implementeren, namelijk de linkbuilding aanpak.

Zoals gezegd zijn binnenkomende links een andere rankingfactor waaraan Google bepaald hoe hoog jouw website in Google mag worden getoond. Een nieuwe website zal logischerwijs weinig backlinks hebben. Een website van een bedrijf dat al langer bestaat zal op natuurlijke wijze meer links hebben, zoals links in persberichten, links van lokale nieuwsomroepen, links van partners en ga zo maar door. Hierdoor kan Google ook zien dat het een echt bedrijf is, dat wordt gewaardeerd en betrouwbaar is.

Er zijn verschillende manieren om aan backlinks (links van andere websites naar jouw website) te komen.

  • Handmatig mailen naar andere website eigenaren
  • Linkbait
  • Kapotte linkjes opzoeken en vragen om te vervangen voor jouw link(s)
Handmatig mailen naar andere website eigenaren

Veel linkbuilding partijen kopen schimmige linkjes van onbetrouwbare websites. Je krijgt dan wel meer backlinks naar je website, dus een (tijdelijke) boost in je posities is mogelijk. Maar echt waardevol is de link niet, dus op lange termijn heb je er waarschijnlijk niks aan. Of, nog erger, Google straft je zelfs af voor het aankopen van een backlink (dat is namelijk in strijd met de regels van de zoekmachine).

Ik kan je daarom afraden om linkjes direct te kopen. Wat beter werkt is handmatig andere website-eigenaren te mailen. Je kunt dan voorstellen dat jij (of jouw tekstschrijver) een artikel voor hun website schrijft, met daarin een link naar jouw website. Dit is natuurlijk wel enkel nuttig als de website indirect of direct relevant is voor jouw website. Het heeft geen zin om een backlink te krijgen van de lokale visboer, terwijl je zelf fietsen verkoopt. Wat wel kan is dat je een link krijg van een online marketing forum, als jouw website zich bezighoudt met SEO. Of een link van een autogarage, als jij auto dealer bent.

Linkbait

Een andere manier om meer backlinks te krijgen is door linkbait. Uh, wat?

Ja, linkbait dus.

Dat wilt zeggen dat je hoogwaardige content maakt die het aantrekkelijk maakt om naar toe te linken. Je ziet dit vooral met hele uitgebreide content, zoals gidsen en How-To’s. Of content die viral gaat. Of hele goede video’s. Die willen mensen delen, dus plaatsen ze een link naar jouw originele content.

Kapotte linkjes opzoeken en vragen om te vervangen voor jouw links

Een andere manier om meer backlinks te generen is door kapotte linkjes op andermans website op te sporen. De kapotte link is niet gebruiksvriendelijk en vervelend voor websitebezoekers. Als jij een wél werkende link kunt aanleveren is iedereen hierbij geholpen: de website heeft weer een werkende link en die link verwijst naar jouw website (nieuwe backlink dus).

Conclusie

Zoals je hebt geleerd zijn er diverse strategieën met onderliggende tactieken. Overkoepelend raden we aan om te werken met een content marketing strategie, gericht op pull marketing. Als je eenmaal wat goede content hebt, en deze is geoptimaliseerd voor Google (On-Page optimalisatie strategie), dan kun je starten met een linkbuilding strategie. Deze aanpak zorgt ervoor dat je op lange termijn organisch verkeer naar jouw website genereert, zonder dat je hiervoor hoeft te adverteren.

Benieuwd welke SEO strategie het beste past bij jouw website? Vraag dan een vrijblijvend telefoongesprek aan waarin we de strategie voor jouw bedrijf bespreken.

Sander Touw is Managing Director van Webcrafter. Enthousiast over het gebruik van technologie om de wereld een betere plek te maken. Gelooft dat technologie kan worden gebruikt om mensen met elkaar te verbinden, informatie te delen en problemen op te lossen. 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Subscribe to get the latest updates
>