Tips voor aanwezigheid op sociale media promotie | Webcrafter

Tips voor aanwezigheid op sociale media promotie

Tips voor aanwezigheid op sociale media promotie

Wil jij sociale media gebruiken om meer online zichtbaarheid te genereren? Dan is dít artikel voor jou.

In dit artikel behandelen we:

  • Hoe past social media in jouw overkoepelende online marketing strategie?
  • Wat is het doel van jouw aanwezigheid op social media?
  • Op welke social media kanalen jij je zou moeten richten
  • De beste tools voor het beheren van meerdere social media accounts

Hoe past social media in jouw online marketing strategie?

Veel bedrijven maken lukraak een social media account aan op Facebook, Twitter of zelfs Instagram. Maar je moet eerst even een stap terug: hoe past namelijk dat social media kanaal in jouw overkoepelende online marketing strategie?

Als je accounts aanmaakt op social media, wekt dat ook het idee dat je frequent berichten gaat plaatsen op die sociale media. Die belofte moet je dus waarmaken. Bezint eer ge begint dus.Denk goed na over welk doel je nastreeft op social media en welke kanalen daar het beste bij passen. Social media speelt zeker een belangrijke rol in de marketingmix, maar je moet er wel een goede strategie aan koppelen.

Wat is het doel van jouw social media aanwezigheid?

Hier draait het uiteindelijk allemaal om. Wat is jouw doel van de aanwezigheid op het bewuste social media platform? Wil je werken aan je naamsbekendheid, branding, klantloyaliteit of meer verkopen genereren?

Het doel van jouw social media aanwezigheid kun je goed vangen in een social media marketingplan. Het gestelde doel (of de gestelde doelen) kun je vervolgens gaan meten aan de hand van Key Performance Indicatoren (KPI’s). Immers, meten is weten.

Handige KPI’s voor social media zijn:

  • Bereik
  • Clicks
  • Betrokkenheid (engagement)
  • Likes
  • Sentiment (reageren mensen positief of negatief, wat is hun gevoel bij jouw content)

Met een helder doel voor ogen kun je gaan beslissen welk social media kanaal hier het beste bij aansluit. Zelf ben ik fan van het starten op één social media kanaal en zodra dat goed loopt een kanaal toevoegen. Vaak is dat wat beter te behappen dan actief proberen te zijn op alle kanalen (en misschien daardoor op alle kanalen ook geen super-content kunnen plaatsen). Pas als je goede resultaten behaald op één kanaal is het aan te raden om ook actief te worden op andere kanalen. Dit lijkt misschien wat tegenstrijdig, maar het helpt wel om de focus aan te brengen. Niet voor niets koos Seth Godin er jaren geleden voor om zich enkel bezig te houden met zijn eigen blog. Hij had voor tal van andere media kunnen kiezen, maar besloot zijn pijlen te richten op zijn eigen blog en elke dag een blog-artikel toe te voegen. Nu heeft hij één van de populairste marketingblogs ter wereld. Dat is de kracht van focus en consistentie.

Op welke sociale media kanalen ga jij je richten?

De keuze voor het juiste social media kanaal is dus belangrijk. Richt jij je pijlen in het begin op één kanaal? Of ga je aan de slag op meerdere kanalen? Hieronder een korte uiteenzetting van de verschillende social media kanalen die je - ten tijde van schrijven – als bedrijf kunt gebruiken.

Op welke sociale media kanalen ga jij je richten

Twitter

De gebruikers van Twitter lopen uiteen. Dit social media kanaal biedt je als het ware een soort mini-blog: je kunt in een aantal tekens jouw bericht delen onder de mensen die jou volgen. Twitter wordt ingezet voor Business-to-Business alsook Business-to-Consumer.

Facebook

Facebook is met name interessant voor Business-to-Consumer. De gebruikers van Facebook zijn overwegend 35 jaar of ouder. Facebook wordt met name voor persoonlijk gebruik ingezet, dus het leent zich niet voor elke industrie.

LinkedIn

Bij uitstek is dit het zakelijke sociale medium. Het is perfect in te zetten voor Business-to-Business communicatie. De meeste gebruikers van LinkedIn zijn ouder dan 35 jaar. Het kanaal wordt gebruikt als online visitekaartje, online CV en voor het onderhoud van zakelijke relaties.

Pinterest

Pinterest is interessant als je een creatief bedrijf hebt. Het werkt als het ware als een online moodboard. Het wordt met name gebruikt door vrouwelijke gebruikers.

Instagram

Instagram is niet zo geschikt voor B2B. Het zijn met name jongeren tussen de 20 en 30 jaar die op Instagram actief zijn.

Heb je een B2C bedrijf? Dan zou ik starten met Facebook.

Heb je een B2B bedrijf? Dan is LinkedIn voor jou de logische keuze.

Zo kun je makkelijk jouw social media beheren

Het kan een aardige klus zijn om frequent iets te posten op social media. Laat staan als je meerdere social media kanalen beheert. Hieronder volgen diverse tools waarmee het beheren van jouw social media uitingen een eitje wordt.

Zo kun je makkelijk jouw social media beheren

Hootsuite

Eén van de bekendste tools voor het inplannen van social media berichten is Hootsuite. Niet voor niets. Je kunt met deze tool makkelijk meerdere accounts beheren en berichten inplannen op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube en Pinterest. Handig! Er bestaat een gratis versie van Hootsuite waarin je drie accounts kunt toevoegen en 30 berichten per maand kunt plaatsen. Het inzien van de resultaten van jouw social media inspanningen is enkel mogelijk met de betaalde versie van Hootsuite. Het goedkoopste pakket van Hootsuite kost €25 euro per maand.

Buffer

Social media management tool Buffer biedt zelfs nog meer: je kunt kiezen tussen reageren, analyseren en publiceren van content. Buffer is te gebruiken voor Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en Pinterest.

Helaas is de gratis versie van Buffer wel vrij beperkt. Je kunt hiermee drie account koppelen en per maand 10 berichten inplannen. Het goedkoopste pakket van Buffer kost $15 per maand, je kunt dan de data niet analyseren (daarvoor betaal je afzonderlijk).

Tailwind

Een andere tool om berichten op social media mee in te plannen is Tailwind. Dit platform is te gebruiken voor Instagram en Pinterest. Voordelen van Tailwind zijn: Pins plaatsen op Tailwind Tribes voor extra bereik en berichten automatisch plaatsen aan de hand van een schema waarin je dag en gewenste tijd kun inplannen.

Via Tailwind kun je berichten ook plaatsen op Facebook en daar dan een andere beschrijving (indien gewenst) laten plaatsen. Ook kun je in direct een beeld krijgen van hoe jouw Instagram feed eruit komt te zien met de ingeplande berichten.

Tailwind is tot op beperkte hoogte gratis te gebruiken: je kunt 100 gratis Pins plaatsen en op Instagram 31 berichten gratis plaatsen. Daarna is het nodig om te betalen voor deze tool ($10 per maand, per social media kanaal (Pinterest/Instagram).

Sprout Social

Sprout is met name interessant om social media berichten te monitoren. Je kunt makkelijk trefwoorden en profielen checken. Ideaal dus voor webcare doeleinden, jouw helpdesk medewerkers zullen er blij mee zijn. In de duurdere pakketten van Sprout heb je ook toegang tot rapporten en chatbots voor Twitter en Facebook.

Je kunt starten met een gratis trial, maar daarna betaal je $99 per maand.

Coostco

Coosto werkt op een soortgelijke manier als Buffer. Ook zij hebben verschillende pakketten voor publiceren, reageren en analyseren. En daarnaast werken ze met onderscheid in het aantal accounts, posts en gebruikers. Coosto is te gebruiken voor Facebook, Instagram, Twitter, YouTube en LinkedIn. Het platform geeft ook inzichten in bijvoorbeeld de beste tijd om een bericht te plaatsen, je kunt er campagnes mee beheren en URL’s makkelijk inkorten. Voor alle functies die Coostco bied ben je €129 per maand kwijt.

Conclusie

Hopelijk heb je na het lezen nagedacht over hoe jij social media wilt inzetten voor jouw bedrijf en hoe dit past bij de overkoepelende online marketing strategie. Daarnaast heb je mogelijk een keuze gemaakt voor welke kanalen je wilt gebruiken en heb je een tool gekozen om jouw social media mee te beheren.




Leave a Reply

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url


    NEEM CONTACT OP