Bij Webcrafter geloven we heilig in content om naamsbekendheid te vergroten, leads te werven en klanten aan je te binden.
Maar hoe werkt dat nou eigenlijk in 2021, zo’n content marketing strategie?
Wat is een content marketing strategie en hoe werkt het?
Even opfrissen, wat is ook al weer een content marketing strategie? En hoe werkt het?
Content marketing houdt in dat je content maakt en verspreid, met als doel het verhogen van brand awareness en conversie.
Content kan bovendien alle multimedia zijn, van tekst tot aan video’s en podcasts. Doordat de doelgroep de content ‘consumeert’ ontstaat er een relatie en vergroot je de brand awareness onder de doelgroep.
Tot op heden wordt content veelal verspreid via zakelijke blogs, social media, e-mail marketing, podcasts en video’s.
Content marketing omvat ook offline media, maar meestal als men spreekt over een content marketing strategie worden enkel de online kanalen bedoeld. Tevens kan je content marketing onderverdelen in owned, earned en paid kanalen. Owned kanalen zijn kanalen van jezelf, zoals je blog en e-mail lijst. Earned omvat jouw reputatie, opgebouwde SEO rankings en social volgers. Paid gaat om advertising, sponsored content en bijvoorbeeld persberichten.
Hoe belangrijk is een content marketing strategie?
Als je met content aan de slag wilt is een content marketing strategie onmisbaar.
Het kan vaak lastig zijn om budget los te maken om te starten met content productie. In veel gevallen zal je contentmarketingstrategie namelijk niet direct tot verhoging van omzet leiden. Het is een lange termijn aanpak.
Om te slagen moet je content marketing strategie gebaseerd zijn op deze vier pijlers:
- Business case
- Positionering
- Klantreis
- Kanalen
Verder kun je ook in 7 stappen naar een contentstrategie die werkt. Die stappen kun je teruglezen op dianalangerak.nl.
Business case
\nAls eerste de ‘why?’.
Waarom ga je starten met content marketing? Hoe kan een content marketing strategie voor jouw bedrijf bijdragen aan de zakelijk doelen? Welke doelen zijn er voor de strategie?
“The reason we struggle with content marketing is because we haven’t started with ‘Why?’ Customers don’t care about your vanity metrics. Ask them, ‘How can I help?’”?
– Kristina Halvorson
Positionering
Hoe past de strategie in het merk van het bedrijf? Hoe ga je de content inzetten zodat deze de positionering van het merk ondersteunt?
Welke content dient gemaakt te worden om het merk te versterken? Welke toon of voice wordt gehanteerd?
“The best marketing doesn’t feel like marketing.”
– Tom Fishburne
Klantreis
De klantreis, ofwel customer journey, geeft weer waar een klant zich in het aankoopproces bevindt en dus welke informatiebehoefte hij heeft. Voor elk van de verschillende fases uit de klantreis dient verschillende content gemaakt te worden.
“We need to stop interrupting what people are interested in and be what people are interested in.” – Craig Davis
Kanalen
Tot slot, welke kanalen ga je gebruiken? Waar ga je jouw content publiceren en verspreiden? Welke kanalen gebruikt je doelgroep om aan informatie te komen?
“The easiest way to turn off your community members is to broadcast the same message across multiple channels. Instead, determine the kind of content that interests the members of your community in a way that is useful to them.”– Joe Pulizzi
Het is essentieel dat je een content marketing strategie opzet voordat je lukraak content gaat produceren. Als je zonder gedegen plan aan de slag gaat is de kans groot dat je het niet volhoudt om frequent content te blijven produceren en verspreiden. Terwijl content marketing juist zo effectief kan zijn, zowel voor B2C als B2B.
Conclusie
Content marketing wordt door steeds meer bedrijven benut om zakelijke doelstellingen te halen. Helaas haken veel bedrijven na een maand of wat af omdat ze geen rendement zien van hun inspanningen. Vaak is dit te wijten aan het gebrek aan een content marketing strategie. Door slim in te spelen op de veranderingen van vandaag de dag, zoals multi-channel marketing, video-content en content-driven personalisatie, is het mogelijk om wel succes te behalen met jouw content.