Content marketing strategie in 2021 | Webcrafter

Content marketing strategie: wat werkt in 2021?

Content marketing strategie in 2021

Bij Webcrafter geloven we heilig in content om naamsbekendheid te vergroten, leads te werven en klanten aan je te binden.

Maar hoe werkt dat nou eigenlijk in 2021, zo’n content marketing strategie?

Wat is een content marketing strategie en hoe werkt het?

Even opfrissen, wat is ook al weer een content marketing strategie? En hoe werkt het?

Content marketing houdt in dat je content maakt en verspreid, met als doel het verhogen van brand awareness en conversie.

Content kan bovendien alle multimedia zijn, van tekst tot aan video’s en podcasts. Doordat de doelgroep de content ‘consumeert’ ontstaat er een relatie en vergroot je de brand awareness onder de doelgroep.

Tot op heden wordt content veelal verspreid via zakelijke blogs, social media, e-mail marketing, podcasts en video’s.

Content marketing omvat ook offline media, maar meestal als men spreekt over een content marketing strategie worden enkel de online kanalen bedoeld. Tevens kan je content marketing onderverdelen in owned, earned en paid kanalen. Owned kanalen zijn kanalen van jezelf, zoals je blog en e-mail lijst. Earned omvat jouw reputatie, opgebouwde SEO rankings en social volgers. Paid gaat om advertising, sponsored content en bijvoorbeeld persberichten.

Hoe belangrijk is een content marketing strategie?

Als je met content aan de slag wilt is een content marketing strategie onmisbaar.

Het kan vaak lastig zijn om budget los te maken om te starten met content productie. In veel gevallen zal je contentmarketingstrategie namelijk niet direct tot verhoging van omzet leiden. Het is een lange termijn aanpak.

Om te slagen moet je content marketing strategie gebaseerd zijn op deze vier pijlers:

  • Business case
  • Positionering
  • Klantreis
  • Kanalen

Business case

Als eerste de ‘why?’.

Waarom ga je starten met content marketing? Hoe kan een content marketing strategie voor jouw bedrijf bijdragen aan de zakelijk doelen? Welke doelen zijn er voor de strategie?

“The reason we struggle with content marketing is because we haven’t started with ‘Why?’ Customers don’t care about your vanity metrics. Ask them, ‘How can I help?’”?

– Kristina Halvorson

Positionering

Hoe past de strategie in het merk van het bedrijf? Hoe ga je de content inzetten zodat deze de positionering van het merk ondersteunt?

Welke content dient gemaakt te worden om het merk te versterken? Welke toon of voice wordt gehanteerd?

“The best marketing doesn’t feel like marketing.”

– Tom Fishburne

Klantreis

De klantreis, ofwel customer journey, geeft weer waar een klant zich in het aankoopproces bevindt en dus welke informatiebehoefte hij heeft. Voor elk van de verschillende fases uit de klantreis dient verschillende content gemaakt te worden.

“We need to stop interrupting what people are interested in and be what people are interested in.” – Craig Davis

Kanalen

Tot slot, welke kanalen ga je gebruiken? Waar ga je jouw content publiceren en verspreiden? Welke kanalen gebruikt je doelgroep om aan informatie te komen?

“The easiest way to turn off your community members is to broadcast the same message across multiple channels. Instead, determine the kind of content that interests the members of your community in a way that is useful to them.”
– Joe Pulizzi

Het is essentieel dat je een content marketing strategie opzet voordat je lukraak content gaat produceren. Als je zonder gedegen plan aan de slag gaat is de kans groot dat je het niet volhoudt om frequent content te blijven produceren en verspreiden. Terwijl content marketing juist zo effectief kan zijn, zowel voor B2C als B2B.

Content marketing strategie in 2021

Content marketing trends van 2021

Laten we tot slot kijken welke trends er in 2021 de kop op steken en wat je hiermee kan.

1. Concurrentie blijft toenemen

Door Covid is vrijwel elk bedrijf gedwongen om (ook) online actief te zijn. Het is nu simpel: als je niet online bent, besta je niet voor potentiële klanten.

Veel wordt nu online verkocht en fysieke winkels hebben het zwaar. Er is bovendien geen reden om aan te nemen dat de online verkoop zal verminderen.

Nu echter steeds meer bedrijven investeren in online marketing groeit ook het aantal concurrenten op het vlak van content marketing.

Gelukkig is het zo dat je ook zonder groot budget (maar met creativiteit) het kan winnen van de bedrijven met wél een groot marketing budget. Denk bijvoorbeeld alleen al aan de long-tail kansen in SEO, of speel in op Voice Search.

“A lot of marketers are under the assumption that simply creating more content than the competition will get them the results they want. I beg to differ. If Google algorithm updates like Panda and Penguin have shown us anything, it’s that quality trumps everyting else.”

– Neil Patel

2. Content is onderdeel van de klantreis

Nu meer mensen thuiszitten en gedwongen worden om middels technologie verbonden te blijven is het duidelijk dat digitale content steeds belangrijker wordt in het aankoopproces van klanten.

De consumenten van vandaag bevinden zich steeds meer online, ongeacht hun leeftijd. Ze verwachten hierdoor ook sneller antwoord, anders gaan ze wel naar de volgende website in de lijst.

“Content marketing is really like a first date. If all you do is talk about yourself, there won’t be a second date.”

– David Beebe

Technologie wordt ingezet door consumenten om in hun onmiddellijke behoefte te voorzien. Consumenten zijn dus goed geïnformeerd en kunnen makkelijker dan ooit tevoren producten of diensten vergelijken.

Zorg dus dat je content goed aansluit bij de zoekintentie. Wat wilt iemand echt weten als ze een bepaald zoekwoord intoetsen? Zorg dat je hun vraag beantwoord.

3. Content driven re-marketing groeit

Aangezien de concurrentie blijft toenemen en klantreizen complexer worden zal het genereren van leads en klanten via content niet eenvoudiger worden.

Dit is waar content-driven personalisatie om de hoek komt kijken.

Content-driven personalisatie draait om het aanmoedigen van terugkerende websitebezoekers om door te gaan met wat ze deden toen ze de site verlieten.

Als een websitebezoeker bijvoorbeeld een groot gedeelte van een blog over SEO heeft gelezen, bied hem dan een SEO checklist of eBook aan wanneer hij over een paar dagen terugkomt.

Enkele voorbeelden van content-driven personalisatie:

  • Start met e-mail marketing automation en benut data over engagement gegevens (zoals wat men las, aanklik, downloadde, etc) en bouw hier workflows om.
  • Gebruik de uitstekende remarketing mogelijkheden van Google en Facebook.
  • Gebruik AI-based schrijftools om data te gebruiken tijdens het contentcreatie proces, zoals AX semantics en Writer.
  • Creëer on-demand content, zoals slimme, zelflerende chatbots.

4. Streamen van video content blijft groeien

Dankzij Zoom en Google Classroom is video streaming de norm geworden. Docenten zijn nu experts op gebied van Google Meets en vrijwel elke organisatie kan nu met Zoom-vergaderingen uit de voeten. Videostreaming is de nieuwe norm geworden voor zowel content creators als consumenten.

Zowat elk bedrijf kan nu eenvoudig een virtueel event of online conferentie hosten. Streamingvideo’s zijn een effectieve manier geworden om niche-influencers te betrekken, leads te genereren en zelfs extra inkomsten te genereren.

“Video allows us to tell the great stories of our customers, rather than our own. Great marketing starts with great stories. Be unique, inspire, and connect.”

- Bo Dietrick

5. Vergeet multi-channel marketing niet

Overal aanwezig zijn is belangrijker dan ooit, omdat de consument zich snel aanpast aan nieuwe technologie en nieuwe kanalen. Een mooi voorbeeld hiervan is Clubhouse. Als merk kan het knap lastig zijn om bij te blijven!

Gelukkig zijn er diverse cross-marketingtools waarmee je content eenvoudig op meerdere platformen kan publiceren én kan monitoren.

Conclusie

Content marketing wordt door steeds meer bedrijven benut om zakelijke doelstellingen te halen. Helaas haken veel bedrijven na een maand of wat af omdat ze geen rendement zien van hun inspanningen. Vaak is dit te wijten aan het gebrek aan een content marketing strategie. Door slim in te spelen op de veranderingen van vandaag de dag, zoals multi-channel marketing, video-content en content-driven personalisatie, is het mogelijk om wel succes te behalen met jouw content.

Bronnen:

https://contentmarketinginstitute.com/what-is-content-marketing/
https://blog.hubspot.com/marketing/content-marketing-plan




Leave a Reply

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url


    NEEM CONTACT OP