Dit zijn enkele van de basics om te checken.
Daarnaast wil je ook inzicht in het bestelproces van jouw webshop. Kunnen mensen makkelijk afrekenen? Kunnen ze überhaupt afrekenen? Een bug of technisch probleem kan ervoor zorgen dat bepaalde functionaliteiten niet meer werken in je webshop – controleer daarom regelmatig of alles nog goed werkt.
Heb je feedback van klanten over wat zij wel en niet goed vinden aan je webshop? Da’s nog beter! Nu kun je gericht aan de slag om die punten te optimaliseren.
Weet je niet precies hoe je de data uit de voorgaande tools moet interpreteren? Mail ons dan gerust, dan kijken we even met je mee.

Je hebt geen website bezoekers
Het probleem: Je hebt geen bezoekers op je webshop
De oplossing: SEO en/of Paid Traffic
Dus, je webshop is technisch en qua usability dik in orde. Maar… je hebt geen website bezoekers. Dan heb je te maken met een zogeheten traffic probleem. Je hebt geen ‘verkeer’ naar je webwinkel.
Je kunt het vergelijken met een schitterende winkel in een lege winkelstraat. Al verkoopt deze winkel de beste producten, voor de meest spectaculaire prijzen, er zal geen transactie plaatsvinden omdat er geen kip te bekennen is.
“Today it’s not about ‘get the traffic’ — it’s about ‘get the targeted and relevant traffic.’” – Adam Audette
Er zijn twee manieren om aan traffic te komen die ik je kan aanraden om mee te starten:
Dit zijn SEO (zoekmachine optimalisatie) en Paid Traffic, dus adverteren in Google of bijvoorbeeld Facebook. Als jouw webshop gloednieuw is zou ik je aanraden om minstens een korte periode beiden te doen. Zo kun je op korte termijn omzet genereren via betaald bereik. Terwijl je tegelijkertijd aan jouw zichtbaarheid in Google bouwt middels SEO. Search engine optimization is toch over het algemeen een traject dat een wat langere adem vereist.
Je hebt wel bezoekers, maar ze converteren niet
Het probleem: Wel websitebezoekers, geen of te weinig klanten
De oplossing: Conversie optimalisatie
Tot slot kan het natuurlijk ook zo zijn dat je webshop op het eerste gezicht in orde lijkt én je ook websitebezoekers hebt, maar het aantal klanten valt tegen. Tja, dat is bijna net zo erg als geen websitebezoekers hebben.
Reken dan om te beginnen eens uit hoeveel websitebezoekers je gemiddeld nodig hebt om één klant te werven. Je kunt dan simpelweg binnen een bepaalde periode deze formule loslaten:
(Aantal klanten / aantal websitebezoekers) x 100
Stel, je hebt 12 klanten en 1000 websitebezoekers per maand, dan is de conversie ratio 1,2% per maand. Dat is niet bijster hoog en moet zeker beter kunnen. Een mooi streven is 3% tot 5% - als je het echt goed doet kan dit getal zelfs nog hoger komen. Maar houd voorlopig 3% aan.
“Don’t optimize for conversations, optimize for revenue.” – Neil Patel
Je kunt aan de slag gaan met conversie optimalisatie door de volgende zaken na te lopen en waar nodig te verbeteren:
- Is er op elke pagina een Call to Action boven de ‘vouw’? (M.a.w. is altijd een prominente oproep tot actie zichtbaar)
- Is de bestelknop duidelijk aanwezig en makkelijk aan te klikken?
- Is de website snel genoeg, of frustreert deze jouw bezoekers?
- Kan men betalen via verschillende betaalopties?
- Kan men in zo min mogelijk stappen het bestelproces doorlopen?
Tevens kan ik je aanraden om met e-mail marketing te gaan werken, zo kun je twijfelende potentiële klanten overtuigen via marketing e-mails, zodat je meer omzet genereert zonder veel meer website bezoekers nodig te hebben.
Wil je een vrijblijvende scan van jouw webshop? Stuur ons dan een mailtje voor vrijblijvend advies.